Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HDD - hastighet 25MB/sek

Permalänk
Medlem

HDD - hastighet 25MB/sek

Tjena,
jag har visserligen en gammal dator med moderkortet MSI k8n Neo2 Platinum med SATA1 men går det verkligen inte fortare än 25MB/sek?
Är det SATA1 eller moderkortet som är flaskhalsen eller kan det vara drivisar som saknas?

Denna hastighet gäller större filer och tex när jag packar upp rarfiler. HDD:n som jag nu för över filer till är en Samsung F4 på 2TB.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Tjena,
jag har visserligen en gammal dator med moderkortet MSI k8n Neo2 Platinum med SATA1 men går det verkligen inte fortare än 25MB/sek?
Är det SATA1 eller moderkortet som är flaskhalsen eller kan det vara drivisar som saknas?

Denna hastighet gäller större filer och tex när jag packar upp rarfiler. HDD:n som jag nu för över filer till är en Samsung F4 på 2TB.

Sata 1,5gbit/s bör klara av ca 140 mb/s. Vad är det du försöker göra? Flytta fil från hårddisk till hårddisk? Internt eller externt?

Permalänk
Avstängd

HDDs är slöa ja...får ut ungefär lika med min HDD typ 35MB/s vid stora filer upp emot 110MB/s

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Eller packar du upp rar filer till samma disk som källfilen, i så fall går prestandan ner en hel del kan göra, då hårdisken måste läsa och skriva samtidigt, och äldre hårdiskar är ganska sega från början, jämfört med dagens

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag flyttade från hårddisk till hårddisk, interna. (SATA->SATA) Filmer gick snabbast med 25MB/sek. Gjorde mig av med C-disken som var PATA och tog en äldre SATA HDD på 500GB som C:
Nu flyttar jag filer med ca 67MB/sek mellan SATA-hårddiskarna, packar upp rar med ca 50MB/sek på samma disk och jag antar att det är godkänt för min dator.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Kan även vara att filerna du packar upp är fragmenterade eller att hårddisken du packar upp till är fragmenterad.
Kan äta rätt mycket prestanda.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.