Permalänk
Medlem

Stripe Size ??

När man raidar....vad spelar det för roll om man har 32kb eller 64Kb stripe Size ??
Vad gör det så att säga ??
/Nippe

Permalänk
Medlem

Liten = långsammare men mindre slöseri med diskutrymme.
Stor = precis tvärt om.

Permalänk
Medlem

64K är väl standard?

Om man t.ex. skulle använda 128k istället, skulle det ge nån särksild prestandaökning och ungefär hur mycket diskutrymme skulle man förlora på det?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Öh... ta min kommentar med en nypa salt sålänge, jag var nog lite trött när jag skrev det där och satt och tänkte på klusterstorlek. Det hänger visserligen ihop men är inte så glasklart som jag skrev.

Edit: Hittade en rätt bra förklaring på ett annat forum: Här!

Permalänk
Medlem

...tack..;)

Permalänk
Avstängd

Nejnej. Det gäller kluster, ju större desto snabbare. (fast inte så stor skillnad).

Men vad det gäller raid så är det tvärtom. Mindre ger stor prestandavinst, men CPU BELASTAS. TÄNK PÅ DET.
Så har man dyrt raid kort med eget minne och egen CPU då behöver man inte tänka på sånt.

Många menar att 64 är optimalt, andra kör 32 eller 16.
När jag körde Raid då hade jag 64 med 32x2 kluster.

Visa signatur

[size="1"]A XP 1700+ Alpha 8045 A7V266-E 512 DDR Creative GF4 TI 4400 Creative Live 5.1
HD: 2X40 GB IBM 120GXP, Seagate CudaIV 60 GB. LiteON40X, LG 52X
Addtronics 6896A + Enermax 330, 3com905C, LG 795 FT Plus, Telia ADSL, Win XP Pro,[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Binariussss
Nejnej. Det gäller kluster, ju större desto snabbare. (fast inte så stor skillnad).

Som du kanske såg så rättade jag mig själv lite senare.

Permalänk
Medlem

Jag ställde in 64kb och det verkar funka finfint. Det kändes säkrast att ta det.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT