Permalänk
Medlem

Backup av kraschad Ubuntu.

Har en laptop som ubuntu inte fungerar längre på som jag behöver göra backup av bilder och musik jag kan starta med en ubuntu skiva och komma åt partitionen men mycket är lösenords skyddat. Jag har lösenordet men jag får inte något allternativ att skriva in det så hur ska jag göra?

MVH Henrik

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

vad menar du med lösenords skyddat ? krypterat ? med vad?

Permalänk
Medlem

Inte krypterat eller något sånt endast login till admin/root lösenord.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Ubuntu live-cd har inget lösenord. skriv bara sudo su i en konsol så ska du kunna komma åt allt genom den konsolen. Annars så kan du köra sudo su och sen skriva chmod -R 777 /"sökvägen där dina filer finns" troligen /media. Observera att 777 ändrar så att alla har skriv/läs rättigheter på dom filerna sen. Ändra tillbaka till med 755 när du har flyttat filerna.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

"ubuntu live-cd har inget lösenord. skriv bara sudo su i en konsol så ska du kunna komma åt allt genom den konsolen" jag är inte så duktig på ubuntu kan jag skriva något i konsolen och sen använda musen för att kopiera filerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriv sudo nautilus i konsolen så lör du filhanteraren som root/admin och kan kopiera med musen.