Permalänk
Medlem

Hur koppla 2.1 till 2-kanals T-amp?

Nu sommar ska jqg bygga en ny mindre, krqftfullare och snyggare boombox. För tt hålla nere vikten tänker jag köra med en 12" bas och två små horn. Jag Kommer att använda en t-amp, men hur ska jag koppla in basen? Jag vill att basenska vara "mono" så att den spelar alla ljud oberonde om de är vänster eller höger. Hur ska jag koppla?

Permalänk
Medlem

hur ska du driva sakerna?..är inte tamp en som måste gå på 230v?. rent nyfiken fråga då jag inte har en anning

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hur ska du driva sakerna?..är inte tamp en som måste gå på 230v?. rent nyfiken fråga då jag inte har en anning

Nej, jag ska driva den med 12 v.

Permalänk
Rekordmedlem

Då behöver du 3 förstärkarkanaler, svårare än så är det inte. Och det har du inte med ett 2 kanals steg ! Du kan skaffa en bas med 2 talspolar och koppla systemet som ett normalt 2 vägs system så blir det lättare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brygga basen? Sätt - på vänstra kanalen och + på högra

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pakki:

Brygga basen? Sätt - på vänstra kanalen och + på högra

Det där är inte bryggkoppling, dessutom är det mycket lurigt att brygga ett digitalsteg eftersom talspolen brukar ingå i utgångsfiltret, så kör man med digitala slutsteg bör man nog inte koppla så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du man driva den med den ena kanalen utan problem så länge som det sitter belastning över alla kanaler. Koppla med andra ord in den som en vanlig högtalare tillsammans med diskanten på den ena kanalen. Överväg annars att fixa en bas till, vilket är rekommenderat oavsätt hur du gör.

Edit: använd 10" gjorda för små slutna lådor och använd två. 12" brukar inte vara bra för mellanregistert i små byggen. Kolla upp bygget boominator och då även the halfinator som är byggd med 2 10".

Och nej, du får överlag inte brygga digitala steg.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Du man driva den med den ena kanalen utan problem så länge som det sitter belastning över alla kanaler. Koppla med andra ord in den som en vanlig högtalare tillsammans med diskanten på den ena kanalen. Överväg annars att fixa en bas till, vilket är rekommenderat oavsätt hur du gör.

Edit: använd 10" gjorda för små slutna lådor och använd två. 12" brukar inte vara bra för mellanregistert i små byggen. Kolla upp bygget boominator och då även the halfinator som är byggd med 2 10".

Och nej, du får överlag inte brygga digitala steg.

Så om jag bygger en låda med en 10" bas och 2 st piezo horn (de i bomminatorn), skulle det låta illa? Jagg vill verkligen att min nya låda ska vara liten, dock medbra bra och framför allt högt ljud.

Permalänk
Rekordmedlem

Använd ett element med dubbla talspolar så kan man koppla normalt om du nu absolut ska ha ett element, eller använd 3 förstärkarkanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att bygga något riktigt litet som dessutom låter väldigt högt och bra. Hur liten ska den va? Ska en person klara av att bära den längre sträckor?

1/2 boominator ska låta riktigt bra, medför några nackdelar och svårigheter jämfört med den fullstora men man får en betydligt lägre vikt i utbyte.

Jag vet inte riktigt hur mycket du kan om ämnet, men det är inte bara att ta ett horn och trycka in i en låda tillsammans med ett baselement. det är extremt viktigt att de spelar i harmoni med varandra, exakt lådvolym portstorlek och elementens parametrar spelar väldigt stor roll. Har man inte erfarenhet så är det oftast en god idee att hitta ritningar och följa dessa till exempel 1/2 boominator ska fungera rätt så bra med tanke på storleken.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det är svårt att bygga något riktigt litet som dessutom låter väldigt högt och bra. Hur liten ska den va? Ska en person klara av att bära den längre sträckor?

1/2 boominator ska låta riktigt bra, medför några nackdelar och svårigheter jämfört med den fullstora men man får en betydligt lägre vikt i utbyte.

Jag vet inte riktigt hur mycket du kan om ämnet, men det är inte bara att ta ett horn och trycka in i en låda tillsammans med ett baselement. det är extremt viktigt att de spelar i harmoni med varandra, exakt lådvolym portstorlek och elementens parametrar spelar väldigt stor roll. Har man inte erfarenhet så är det oftast en god idee att hitta ritningar och följa dessa till exempel 1/2 boominator ska fungera rätt så bra med tanke på storleken.

Tack för ditt svar, men jag vill verkligen bygga en låda som är lättare än 1/2 boominator. Därför kommer jag att bygga min låda med en sån här: http://www.eluxson.se/bas-mid/871-spa-10pa.html och 2 st små horn. Varför skulle mellanregistret bli sämre för att jag bara har en bas? Eller vad går man miste om med enbart 1 bas? I det här bygget kommer jag verkligen att prioritera låg vikt, och därför vill jag enbart ha en bas, dels för att slippa 3,4 kg och även extramaterialet som kommer att krävas. Förstår du? Kommer det att låta skit?

EDIT: Ett alternativ för att få med mellanregistret skulle vara att ha ett litet mellanregisterelement, c:a 2-4". Är det lika bra att köra på koaxialer då?

Vad våre då bäst:
2 st 3,5" koaxialer och en 10" mid/bas
eller
1 st 1" piezo horn 1 3,5" koxial och en 10" mid/bas
??

Permalänk
Medlem

Det där är en 10" och ingen 12" som det var sagt från början. De stora elementen får problem med högre frekvenser särskilt i dessa små lådor med klena förstärkare. Använd inte mer än högst 2 olika typer av element. Ger du dig på en trevägs högtalare kommer du få det ett helvete att få den spela rätt.

Med flera element får du högra känslighet och således mer ljud. Då det är tänkt att det ska vara ett horn för varje bas element så kommer du med kvoten 2 till 1 få ett väldigt underbetonat bas/mellan område då det finns risk att man enbart kommer höra hornen. Hur det blir i real life vet jag inte riktigt.

Bra val av element då nästan inget annat går att få tag på. Men tänk på att du måste använda dig av andra horn än de som används i boominator bygget då de måste spela under 2000 Hz där bas elementet dör. Använd inte koxial eller fullrange element det du hade tänkt dig från början kommer fungera bättre dvs 2 diskanter och en bas.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det där är en 10" och ingen 12" som det var sagt från början. De stora elementen får problem med högre frekvenser särskilt i dessa små lådor med klena förstärkare. Använd inte mer än högst 2 olika typer av element. Ger du dig på en trevägs högtalare kommer du få det ett helvete att få den spela rätt.

Med flera element får du högra känslighet och således mer ljud. Då det är tänkt att det ska vara ett horn för varje bas element så kommer du med kvoten 2 till 1 få ett väldigt underbetonat bas/mellan område då det finns risk att man enbart kommer höra hornen. Hur det blir i real life vet jag inte riktigt.

Bra val av element då nästan inget annat går att få tag på. Men tänk på att du måste använda dig av andra horn än de som används i boominator bygget då de måste spela under 2000 Hz där bas elementet dör. Använd inte koxial eller fullrange element det du hade tänkt dig från början kommer fungera bättre dvs 2 diskanter och en bas.

Du råkar inte sitta på ett bra program för att beräkna volymen och måttet på lådan för en vissa bas, i mitt fall SPA-10PA?

Sen tänkte jag: kan jag ha hornen på "ovansidan" på lådan? Alltså den sidan som är "uppåt"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av csmannen:

Du råkar inte sitta på ett bra program för att beräkna volymen och måttet på lådan för en vissa bas, i mitt fall SPA-10PA?

Sen tänkte jag: kan jag ha hornen på "ovansidan" på lådan? Alltså den sidan som är "uppåt"?

Du kan ladda ner basta www.tolvan.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

winISD ska vara mycket kompetent. Det är viktigt att mellanregistret är riktat åt samma håll som hornen då detta kommer vara väldigt riktat. Man kan eventuellt använda horn på FLERA sidor utöver den ordinare för att sprida ljudet. Det är endast väldigt låga basfrekvenser som kan riktas lite hur som hälls.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

winISD ska vara mycket kompetent. Det är viktigt att mellanregistret är riktat åt samma håll som hornen då detta kommer vara väldigt riktat. Man kan eventuellt använda horn på FLERA sidor utöver den ordinare för att sprida ljudet. Det är endast väldigt låga basfrekvenser som kan riktas lite hur som hälls.

Var får all data som krävs för att räkna ut volymen? Jag ska använda SPA-10PA...

Permalänk
Medlem

I dokumentet för högtalaren, brukar finnas hos tillverkaren eller hos försäljaren som pdf fil.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av csmannen:

Var får all data som krävs för att räkna ut volymen? Jag ska använda SPA-10PA...

Eller så mäter du upp parametrarna själv http://www.daytonaudio.com/wt3.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Man vill ju knappast ha "finljud" ur en boombox som man ska släpa runt på stranden, eller? Gör det enkelt! En t-amp, blyackumulator, och ett par 6x9"or? Läre bli lätt också om du bygger i plywood!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |