Första AMD Bulldozer fasas ut vid årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

Första AMD Bulldozer fasas ut vid årsskiftet

En läckt roadmap förstärker misstankarna om att något inte riktigt står rätt till med AMD Bulldozer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okej... detta var ju mindre positivt..

Permalänk
Inaktiv

Finare tillverkningsteknik?
Fast det hade dom gapat högt om iofs

Permalänk
Medlem

De lanserar en produkt som inte kommer att vara bra, helt enkelt? Med tanke på den tidiga utfasningen så kan det inte vara CPU:er de har mycket hopp för. Man måste tydligen vänta till Q4 för att förhoppningsvis köpa en riktig Bulldozer CPU...

Permalänk
Medlem

Vafan. Sitter precis och funderar på vilket 990X/FX kort jag ska köpa och så får man bara höra om mer och mer problem.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tråkigt men knappast oväntat.

Permalänk
Medlem

Vafan man vill ju ha en processor som e framtids säker ännu ett argument varför man ska välja intel... säger bara en sak sandy bridge-E

Permalänk
Avstängd

Jaja.. med handen på hjärtat så tänker jag inte sitta o spela hela sommaren så det passar mig fint. Lagom tills det blir kallt så anländer dom till butikerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ni ursäktar, men jag måste säga: Vad i helvete?

Skrivet av tivook:

Jaja.. med handen på hjärtat så tänker jag inte sitta o spela hela sommaren så det passar mig fint. Lagom tills det blir kallt så anländer dom till butikerna.

För att sedan försvinna från marknaden vid årskiftet. Jag tror jag väntar på nästa generation, om det nu blir någon.

Permalänk

Börjar mer och mer blicka mot LGA2011 nu. Alldeles för mycket snack och liten verkstad kring Bulldozer.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Mmm, detta låter sådär. AMD behöver kommentera/dementera...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Lustigt att ni skriver så här och Nordichardware skriver tvärt emot.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpustyrkrets/43370-fo...

Vem har rätt?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Tror bulldozer blir ett fiasko för amd faktiskt, Lite tråkigt men vad ska man göra?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Vad hade man förväntat sig?
AMD kommer alltid vara näst bäst efter Intel.

Permalänk
Medlem

Skit... Får hoppas det inte är så illa som det låter men dåligt omen är det allt.

Men med det Swedish Berserk skriver i åtanke så är det lika bra att ta det hela med en nypa salt tills CPU:erna äntligen finns på marknaden.

Permalänk
Medlem

Fan, detta är inte bra. Intel behöver konkurrens. Kom igen AMD!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Låter som att AMD vill vänta på lanseringen av Ivy Bridge tycker jag.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Börjar mer och mer blicka mot LGA2011 nu. Alldeles för mycket snack och liten verkstad kring Bulldozer.

Jo samma här. Känns som risk/reward med att gå på bulldozer blir högre och högre. Har väldigt svårt att se vad som ska få bulldozer till att bli ett bättre val än Sandy-Bridge(-E).

Permalänk

Att skjuta upp lanseringen igen var väl inget val.
AMD har ingen chans mot Intels i5/i7 utan bulldozer.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Fan, detta är inte bra. Intel behöver konkurrens. Kom igen AMD!

Jag hoppas att Intel ser en möjlighet att utnyttja AMDs försvagade situation och förpassa dem tillbaka till stenåldern

Visa signatur

gtx 690 | i7 3960x 5 GHz | 32 GB 2133MHz | 8TB | 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Låter som att AMD vill vänta på lanseringen av Ivy Bridge tycker jag.

ja. och det låter ju bara korkat. då ivy bridge kanske spöar skiten ur amd

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vad hade man förväntat sig?
AMD kommer alltid vara näst bäst efter Intel.

Förutom de gånger de varit bättre än Intel och på dom områden dom är bättre även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Jag hoppas att Intel ser en möjlighet att utnyttja AMDs försvagade situation och förpassa dem tillbaka till stenåldern

Ja tyvärr blir det väl så. Dem har ju som sagt inte något att sätta emot så får de inte tummen ur snart så kommer de tappa till fördel för Intel.

Skrivet av Kilroy:

Förutom de gånger de varit bättre än Intel och på dom områden dom är bättre även idag.

Vem kopierade dem under större delen av sina första år? Jo Intel.

Off topic: När jag hör Intel tänker jag laboratorium och hög kvalité. Samma med Nvidia.
Däremot AMD får mig att direkt tänka på en bysmed i en liten by som gör processorer och grafikkort av nedsmält järnskrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Lustigt att ni skriver så här och Nordichardware skriver tvärt emot.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpustyrkrets/43370-fo...

Vem har rätt?

tja nordichardware källar är AMD
och sweclockers är nån turkisksida som får tag i massa läckt "information"

För mig är det iaf rätt självklart vad som är mest pålitligt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Underbart citat på nordic hardware: "Med tanke på att AMD självklart är väldigt partiska i det här är det svårt att avgöra om det är sanning" Det är väl klart som tusan dom är partiska gentemot sig själva. Dom lär ju inte sitta på kontoret och fira Intels framgångar...

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

tja nordichardware källar är AMD
och sweclockers är nån turkisksida som får tag i massa läckt "information"

För mig är det iaf rätt självklart vad som är mest pålitligt

Håller med dig. Men som Mor5ives skriver ska båda nyheterna tas med en nypa salt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Så om man köper en Bulldozer till hösten så får man en tidig revision som kommer överklocka dåligt. Den ska dessutom fasas ut redan några månader senare för att det kommer en ny revision som ska överklocka mycket bättre. I samband med dem kommer Sandybridge E. Påminner om Phenom II 940BE C2 (!) och 955BE C3 där C2:orna överklockade som skit för att bli snabbt ersatta.

Några månader senare (början av 2012 ryktas) kommer den riktiga Bulldozern (Komodo) som är vad AMD egentligen ville ha av Bulldozer, bl.a. quadchannel minneskontroller och ny sockel. Ungefär då kommer de nya sandybridgarna (ivy bridge) i 22nm med "3D-transistorer" som förmodligen kommer spöa skiten ur allt vad gäller strömförbrukning och frekvenser.

Känns som att man kan skita i Zambezi helt och hållet? Ta antigen Sandbridge E till hösten och vara nöjd i två år med tanke på sin prestanda. Eller vänta på Ivy Bridge som också kommer vara fullständigt revolutionerande. Palla vänta på Komodo, det kvittar hur bra den än blir, Intels kommer vara mer än tillräckligt oavsett och palla följa rykten, förseningar och annat deprimerande.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Helt klart förståeligt att de lagt fusion i första rummet. Så förhoppningsvis är det som amd själva påstår. Jag ser gärna att amd får sig ett stadigt grepp om pris/prestandapungen. 0=

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ponera OM bulldozer verkligen inte har problem och det bara är en logistisk/strategisk fråga att man skjuter upp skiten, varför i helvete ser vi inga testexemplar ute hos väl valda tillverkare/hårdvarutestare? De måste ju fatta att den allmänna uppfattningen är att bulldozern har skurit sönder totalt, och står i vägkanten och ryker? OM nu den faktiskt kan konkurrera med Intel på ett vettigt sätt så borde bara några läckta prestandatester dra igång hypen igen. Om det fanns i stort sett klara och konkurrenskraftiga BD så har AMD ingen anledning att tiga om det. Under tiden är det bara fler som slutar vänta och hoppar på SB-tåget.

Ang. turksidan så läcker den som ett såll. Det finns två alternativ, antingen är det info som AMD vill släppa, men inte via officiella kanaler eller så är det rent skitsnack.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Hehe, varför hoppas du på det?
Utan vettig konkurrens på marknaden blir det inte bra för oss konsumenter.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |