Sekundära IDEn fungerar inte

Permalänk
Medlem

Sekundära IDEn fungerar inte

Har just byggt ihop min nya dator och allt gick bra tills jag skulle koppla in DVDn som sekundär IDE. Datorn hittade inget, testade att koppa in en hårddisk och en cd-brännare men inget fungerade. Slave och master inställningarna är rätt och jag har även testat att byta kabel. Jag har testat alla enheterna på en annan dator och på den primära IDEn och där funkar allt som det ska. Börjar kännas som att felet sitter på moderkortet. Jag har ett ASUS P4S8X och det är helt nytt. Jag har alltså aldrig fått något att fungera på moderkortets sekundära IDE, i övrigt så fungerar allt som det ska.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Eller är det moderkortet som är trasigt.

Permalänk
Avstängd

Kollar om den är enablad i bios? Jag har iaf den möjligheten att disabla den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I bios finns "Onboard PCI IDE Enable" och den står på "Both" så där ligger inte felet. Bra att du sa det i alla fall för jag hade inte kollat innan. Jag testade även att sätta endast secondary på enable men den funkade fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Men alltså där kan välja vilka enheter som ska vara aktiva i bios... du ska få upp en lista på master och slave och liknande

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Ja och där visar primary master och slave vad som sitter inkopplat. Secondary master och slave har aldrig hittat något där, dem står på "Auto". Jag har testat att själv välja CD-ROM i listan med det hjälper inte. Är det auto så ska ju enheterna hittas, speciellt om man har testat samma enhet på primary och där hittades den på auto.