Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att det blir speciellt hardcore förutom på absolut slutet med tanke på att det inte finns någon dedikerad healer.
Känns som att man slår ihop ett lag med wammos som kutar runt med HB och mending och kan inte göra något.

Permalänk
Medlem

Men dom har kanske inte presenterat alla klasser än? Kanske kommer en healer?

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte finnas en dedikerad healer. Men alla klasser kommer kunna heala både sig själv och andra på olika sätt och det verkar folk ha svårt att förstå.

När det kommer till hur svårt det kommer vara så beror det på vilken pve man kör. DE kommer vara relativt lätta men kommer skalas upp beroende på hur många som kör det. Dungerons har de däremot sagt kommer kräva betydligt mycket mer samarbete och kommer inte alls vara lika lätta att klara.

Permalänk
Medlem

Jag och tjejjen satt och spånade i vilken sista klassen kommer bli, och vi har detta mönster just nu
Alla klasser har en "synonym", dvs Ranger tex, som karaktiseras som en spelare som står bakom och skjuter ifrån håll. Den klassen har samma "karaktär" som Engineer, som oxå står lite på håll och attackerar, Så, med den logiken blir det såhär

Ranger - Engineer
Elementalist - Necromancer
Warrior - Guardian
Thief - ?

Sen vill jag tipsa om en youtube kanal med mkt GW2 skojj
http://www.youtube.com/user/Alexrediculous

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag och tjejjen satt och spånade i vilken sista klassen kommer bli, och vi har detta mönster just nu
Alla klasser har en "synonym", dvs Ranger tex, som karaktiseras som en spelare som står bakom och skjuter ifrån håll. Den klassen har samma "karaktär" som Engineer, som oxå står lite på håll och attackerar, Så, med den logiken blir det såhär

Ranger - Engineer
Elementalist - Necromancer
Warrior - Guardian
Thief - ?

Sen vill jag tipsa om en youtube kanal med mkt GW2 skojj
http://www.youtube.com/user/Alexrediculous

Något åt druid-hållet hade varit kul. Eller något med lite holy touch, typ präst, munk eller paladin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Något åt druid-hållet hade varit kul. Eller något med lite holy touch, typ präst, munk eller paladin.

Paladin är väll lite som Guardian tkr jag? Iaf om man tänker på WoW's Paladin.
Druid.. Hmm, jag tror dom inte kommer få shape-shifta isf, det gör ju redan Norn.

Jag vill säga Monk, men det är inte riktigt en synonym för Theif (om man nu tänker så) Isf skulle dom behöva vara mer inriktade på daggers och att vara sneaky än magi.

Hade jag inte vetat bättre skulle jag säga Assassin, men jag såg nån video där dom sa att dom gjorde Theif ifrån GW1's Assassin typ, så det känns dumt att lägga in båda? Iunno, just some thoughts ^^

Men hursomhelst borde vi få veta rätt snart! Iaf om dom följer mönstret,

Guardian - 27 Jan
Theif - 12 March
Engineer - 17 May
? - 10-25 Jul?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Har svårt att tänka mig att det blir speciellt hardcore förutom på absolut slutet med tanke på att det inte finns någon dedikerad healer.
Känns som att man slår ihop ett lag med wammos som kutar runt med HB och mending och kan inte göra något.

De där lät ju lite fördomsfullt, svårt o släppa tanken att ett spel kanske kan klara sig utan att ha tank+dps+healer i varje scenario för att skapa behov av samarbete och taktik?

Men aja, angående svårighetsgraden så har de sagt att de inte har gjort spelet överdrivet svårt eftersom det alltid kommer finnas hardcore gamers som sitter med miniräknare och klurar ut de mest effektiva buildsen för att äga spelet med lättnad. De vill att folk ska ha roligt när de spelar, inte dö hela tiden bara för att de inte är jätte duktiga på spelet.
Men som sagt så finns de dungeons med hardcore mode som ska vara svårare och vissa events skulle vara betydligt svårare än andra. Andra frågan i den här intervjun så tar de upp frågan om spelet kommer bli för lätt eller inte.

I vilket fall tror jag de kommer att bli ett sjukt bra och roligt spel, om PvE mot all förmodan skulle bli för lätt så finns det ju alltid pvp

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

De där lät ju lite fördomsfullt, svårt o släppa tanken att ett spel kanske kan klara sig utan att ha tank+dps+healer i varje scenario för att skapa behov av samarbete och taktik?

Men aja, angående svårighetsgraden så har de sagt att de inte har gjort spelet överdrivet svårt eftersom det alltid kommer finnas hardcore gamers som sitter med miniräknare och klurar ut de mest effektiva buildsen för att äga spelet med lättnad. De vill att folk ska ha roligt när de spelar, inte dö hela tiden bara för att de inte är jätte duktiga på spelet.
Men som sagt så finns de dungeons med hardcore mode som ska vara svårare och vissa events skulle vara betydligt svårare än andra. Andra frågan i den här intervjun så tar de upp frågan om spelet kommer bli för lätt eller inte.

I vilket fall tror jag de kommer att bli ett sjukt bra och roligt spel, om PvE mot all förmodan skulle bli för lätt så finns det ju alltid pvp

Ganska ordentligt fördomsfullt Jag har svårt att se hur något kan bli svårt om man klarar sig utan ordentlig backup.
Själv tror jag poängen för många som spelar är just att bli bättre. Jag är rädd för att det ska bli, precis som du skriver, att "folk ska ha roligt när de spelar, inte dö hela tiden bara för att de inte är jätte duktiga på spelet." För mig låter det precis som det jag skrev: " ett lag med wammos som kutar runt med HB och mending och kan inte göra något."
Missförstå mig rätt. Självklart ska det vara roligt att spela.

Men jag hoppas verkligen inte att man kommer med folk som bara springer runt och är värdelösa på allt de gör. Jag är rädd för att det som sagt kommer bli för enkelt förutom det absolut sista endgame:t med kanske några inslag av "hard mode".

MEN som jag har skrivit tidigare i tråden så hoppas jag på att det blir lyckat och fungerar som bra. Jag är ett stort fan av GW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Ganska ordentligt fördomsfullt Jag har svårt att se hur något kan bli svårt om man klarar sig utan ordentlig backup.
Själv tror jag poängen för många som spelar är just att bli bättre. Jag är rädd för att det ska bli, precis som du skriver, att "folk ska ha roligt när de spelar, inte dö hela tiden bara för att de inte är jätte duktiga på spelet." För mig låter det precis som det jag skrev: " ett lag med wammos som kutar runt med HB och mending och kan inte göra något."
Missförstå mig rätt. Självklart ska det vara roligt att spela.

Men jag hoppas verkligen inte att man kommer med folk som bara springer runt och är värdelösa på allt de gör. Jag är rädd för att det som sagt kommer bli för enkelt förutom det absolut sista endgame:t med kanske några inslag av "hard mode".

MEN som jag har skrivit tidigare i tråden så hoppas jag på att det blir lyckat och fungerar som bra. Jag är ett stort fan av GW.

http://www.youtube.com/user/Alexrediculous#p/u/2/3xGDL6QVL-8

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Nu var väl kanske inte det där det bästa exemplet.
Jag har spelat wow ett tag och mycket av det han säger i filmen är sant. Men å andra sidan skulle jag aldrig jämföra WoW med GW. Är nästan lite roligt att han inte har något filmmaterial från Guildwars eftersom det är det diskussionen borde handla om.

Han säger bla i filmen att man "misslyckas" med sin uppgift som priest/healer om man inte kollar på hp-barsen 90% av tiden.

Skulle man följa det i guildwars så skulle man dö ganska fort. Nybörjare som healade (inklusive mig själv) tittade mycket på hp-baren för att snabbt kunna heala, men när man fick lite mer erfarenhet så kollade man bara lite snabbt på barsen för att all fokus måste ligga på vad som händer på skärmen för att läsa av motståndarlagets taktik (förmodligen för att det går mycket snabbare i GW)

Sen att säga att det inte ger någon teamwork. Nja jag köper det inte riktigt att det skulle bli mer teamwork om alla sprang runt och var hybrider. Guildwars är nog bland det bättre teamwork-spelet jag har spelat.

Permalänk
Medlem

Mesmer?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är faktiskt mkt snack om dom;
http://wiki.guildwars2.com/wiki/Mesmer

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen mesmer, bästa klassen för att få fienden o dampa i pvp.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Snälla ge oss Mesmer! Så otroligt roliga att spela i PvP att det är sjukt!

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Har svårt att tänka mig att det blir speciellt hardcore förutom på absolut slutet med tanke på att det inte finns någon dedikerad healer.
Känns som att man slår ihop ett lag med wammos som kutar runt med HB och mending och kan inte göra något.

Tror folk misstolkat hur A-net tänkt. Guildwars kommer alltid bygga på samarbete, även om samtliga klasser har potential i alla tre roller kan de omöjligen sköta alla samtidigt och de sköter dem på olika sätt. Tänk en grupp med 3 Warriors och en Elementalist, då är en bra idé att Elementalisten kör water och fokuserar på group-heals medans alla Warriors kör DPS, på så sätt kan alla fokusera på en grej och bli effektivare. Så långt liknar det tidigare MMO-titlar. Så vad skiljer Guildwars 2 från de andra?

Jo, tänk att Elementalisten dör i en stressad situation. I många spel är det lika med party wipe, men i Guildwars 2 är klasserna dynamiska och kan reagera på de flesta situationer. I det här exemplet kan en warrior ressa Elementalisten medans de andra håller fiender borta och använder protection buffs för att hålla hp:n uppe.

Okej, tänk att vi har 3 Elementalists och en Warrior istället. Om allt Elementalister kunde göra va att group-heala skulle den gruppen inte vara så optimerad, aka overheal. Men Elementalists är minst lika bra på att kasta nukes med Fire (METEORS FTW) eller absorbera skada med Earth. Därför är gruppen potentiellt lika effektiv. MEN, en Elementalist som fokuserar på Nukes kan inte group-heala samtidigt.

En grupp behöver Tank - DPS - Heal/Support, men i Guildwars 2 kan alla sköta vilken roll de vill på sitt eget sätt och dessutom skifta roller in the heat of battle om situationen kräver det.

Den här sortens system kräver ett helt annat slags teamwork, där alla är ansvariga för hur det går (Healer Hate = terminated). De e ett system där reaktion och anpassning är viktigare än att kunna en speciell grej och framförallt är det ett system där man kan välja klass utan att tänka på vilka team-builds som är populära.

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einefeine:

Tror folk misstolkat hur A-net tänkt. Guildwars kommer alltid bygga på samarbete, även om samtliga klasser har potential i alla tre roller kan de omöjligen sköta alla samtidigt och de sköter dem på olika sätt. Tänk en grupp med 3 Warriors och en Elementalist, då är en bra idé att Elementalisten kör water och fokuserar på group-heals medans alla Warriors kör DPS, på så sätt kan alla fokusera på en grej och bli effektivare. Så långt liknar det tidigare MMO-titlar. Så vad skiljer Guildwars 2 från de andra?

Jo, tänk att Elementalisten dör i en stressad situation. I många spel är det lika med party wipe, men i Guildwars 2 är klasserna dynamiska och kan reagera på de flesta situationer. I det här exemplet kan en warrior ressa Elementalisten medans de andra håller fiender borta och använder protection buffs för att hålla hp:n uppe.

Okej, tänk att vi har 3 Elementalists och en Warrior istället. Om allt Elementalister kunde göra va att group-heala skulle den gruppen inte vara så optimerad, aka overheal. Men Elementalists är minst lika bra på att kasta nukes med Fire (METEORS FTW) eller absorbera skada med Earth. Därför är gruppen potentiellt lika effektiv. MEN, en Elementalist som fokuserar på Nukes kan inte group-heala samtidigt.

En grupp behöver Tank - DPS - Heal/Support, men i Guildwars 2 kan alla sköta vilken roll de vill på sitt eget sätt och dessutom skifta roller in the heat of battle om situationen kräver det.

Den här sortens system kräver ett helt annat slags teamwork, där alla är ansvariga för hur det går (Healer Hate = terminated). De e ett system där reaktion och anpassning är viktigare än att kunna en speciell grej och framförallt är det ett system där man kan välja klass utan att tänka på vilka team-builds som är populära.

Kunde inte beskriva det bättre själv!

Edit:
Om man tänker efter så är det lite som i FinalFantasy 14(?)
Där man har en grupp utav 3, och då är man antingen Commander(dps), Ravenger(elementalist), Medic, eller den där gula (tank )

Och om upplägget man valde inte funkar så byter man bara till ett som är mer lämpligt, eller om tanken tex börjar få dåligt med hälsa, så byter man kanske så att 2st blir medic istället så man snabbt får upp hans liv igen.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einefeine:

Tror folk misstolkat hur A-net tänkt. Guildwars kommer alltid bygga på samarbete, även om samtliga klasser har potential i alla tre roller kan de omöjligen sköta alla samtidigt och de sköter dem på olika sätt. Tänk en grupp med 3 Warriors och en Elementalist, då är en bra idé att Elementalisten kör water och fokuserar på group-heals medans alla Warriors kör DPS, på så sätt kan alla fokusera på en grej och bli effektivare. Så långt liknar det tidigare MMO-titlar. Så vad skiljer Guildwars 2 från de andra?

Jo, tänk att Elementalisten dör i en stressad situation. I många spel är det lika med party wipe, men i Guildwars 2 är klasserna dynamiska och kan reagera på de flesta situationer. I det här exemplet kan en warrior ressa Elementalisten medans de andra håller fiender borta och använder protection buffs för att hålla hp:n uppe.

Okej, tänk att vi har 3 Elementalists och en Warrior istället. Om allt Elementalister kunde göra va att group-heala skulle den gruppen inte vara så optimerad, aka overheal. Men Elementalists är minst lika bra på att kasta nukes med Fire (METEORS FTW) eller absorbera skada med Earth. Därför är gruppen potentiellt lika effektiv. MEN, en Elementalist som fokuserar på Nukes kan inte group-heala samtidigt.

En grupp behöver Tank - DPS - Heal/Support, men i Guildwars 2 kan alla sköta vilken roll de vill på sitt eget sätt och dessutom skifta roller in the heat of battle om situationen kräver det.

Den här sortens system kräver ett helt annat slags teamwork, där alla är ansvariga för hur det går (Healer Hate = terminated). De e ett system där reaktion och anpassning är viktigare än att kunna en speciell grej och framförallt är det ett system där man kan välja klass utan att tänka på vilka team-builds som är populära.

Jag har förklarat lite om hur jag ser på systemet lite längre ner än vad du citerade.

Jag får känslan att allt kommer vara "gulligt och fint" och totalt noob-vänligt vilket inte faller mig i smaken.
Nu är jag knappast någon hardcore-spelare men något jag verkligen inte gillar så är det lätta spel. Jag har svårt att se svårigheten i att en stark slagskämpe (warrior) skulle börja mesa runt och ta hand om folk förutom en ress.

Jag vet, det låter konstigt när jag skriver det och det skulle förmodligen aldrig fungera så i ett spel, men ni kanske förstår mitt tänk?

Som sagt, jag kommer att följa detta med spänning och det kommer definitivt att bli ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag har svårt att se svårigheten i att en stark slagskämpe (warrior) skulle börja mesa runt och ta hand om folk förutom en ress.

Jag tror det är för att du tänker i gamla banor med gamla mönster. Inte för att jag har spelat spelet och vet hur det kommer vara, men man har ju läst en del och kollat på de videos som finns. Min uppfattning är att de fortfarande vill att man ska använda sig av taktik och lagarbete. är ni 4 warriors som vill köra en dungeon så är det nog inte som i wow där(om man får jämföra paladin med warrior nu då^^) du kan ha 4 paladins där en är healer, en "tankar" och två som gör skada. som du hör är det där ju fortfarande den gamla hederliga "trion" även om de alla är av samma klass.

Det är väl mer att alla fyra inte har enbart dps skills. man har skills som bidrar till laget också utan att ta ifrån känslan att vara en krigare. en eller två kanske har valt krigsbaner som de slår ner i backen och healar hela laget hela tiden medan de fightas, någon har ett krigshorn de kan blåsa i för att höja armor på laget i stundens hetta, eller ge life steal eller liknande. den fjärde krigaren har ett krigsskrik som gör att fienderna attackerar långsammare eller gör mindre skada(vilda gissningar på möjliga debuffs). Dör en krigare så har alla möjlighet att rezza. den döda behöver inte sitta o vänta i x antal minuter på ress utan kan fortsätta att bidra via downed state.

Sedan får du inte glömma att det går att ducka undan från inkommande slag. ser man en pil komma flygande får man ställa sig åt sidan istället för att "stå kvar och ta smällen så att en helare som sitter och halvsover medan han kollar på de röda mätarna trycker på 1"

I övrigt håller jag med dig om att spel ska vara svåra och ge en utmaning, inte roligt att springa runt och vara stålmannen och döda allt med en laserblick(typ som crysis.. så jävla tråkigt enkelt om man inte blundar, springer rakt fram och fullmetal brötar ner alla man ser, då kanske man dör en gång eller två.. på svåraste.). Jag vill ha utmaning och klura ut taktiker och builds som funkar för olika scenarion för att det inte funkar att bara springa rakt på. De lät lite oroande när de sa "alla ska kunna ha roligt i spelet utan att dö gång efter annan bara för att de inte är veteraner". men man får hålla tummarna.

Vill man ha utmaning så är de väl som alltid PvP man får vända sig till .... om de nu inte har sabbat den också ..

Permalänk
Medlem

Upcoming reveals

There is one scholar profession remaining to be revealed; it's confirmed to be a returning Guild Wars profession as the latest reveal. This last profession is "kind of complex and definitely plays differently than other professions".

Källa: http://wiki.guildwars2.com/wiki/Professions_reveal#Upcoming_r...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

"Text om wow"

Jovisst, det fungerar i wow också på ett liknande sätt (om man utgår från ditt exempel) men det är fortfarande inget jag tycker är fantastiskt bra. Iof tyckte jag i regel inte om wow alls så jag ska nog inte ge mig in på det något mer :]

Citat:

Sedan får du inte glömma att det går att ducka undan från inkommande slag. ser man en pil komma flygande får man ställa sig åt sidan istället för att "stå kvar och ta smällen så att en helare som sitter och halvsover medan han kollar på de röda mätarna trycker på 1"

Det där tar jag emot med öppna armar. Ser fakitskt inget direkt negativt med detta. Det öppnar upp för mer "skill-baserat" spelsätt. Den som kan bemästra detta kommer att ha en stor fördel vilken jag gillar skarpt!
Skill > Gear!

Citat:

I övrigt håller jag med dig om att spel ska vara svåra och ge en utmaning, inte roligt att springa runt och vara stålmannen och döda allt med en laserblick(typ som crysis.. så jävla tråkigt enkelt om man inte blundar, springer rakt fram och fullmetal brötar ner alla man ser, då kanske man dör en gång eller två.. på svåraste.). Jag vill ha utmaning och klura ut taktiker och builds som funkar för olika scenarion för att det inte funkar att bara springa rakt på. De lät lite oroande när de sa "alla ska kunna ha roligt i spelet utan att dö gång efter annan bara för att de inte är veteraner". men man får hålla tummarna.

Håller med dig helt på den biten

Citat:

Vill man ha utmaning så är de väl som alltid PvP man får vända sig till .... om de nu inte har sabbat den också ..

Ja det får man verkligen hoppas! PvP:n i GuildWars var bland det bättre så det tror jag kommer bli bra tillslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Upcoming reveals

There is one scholar profession remaining to be revealed; it's confirmed to be a returning Guild Wars profession as the latest reveal. This last profession is "kind of complex and definitely plays differently than other professions".

Källa: http://wiki.guildwars2.com/wiki/Professions_reveal#Upcoming_r...

Där är jag nog inne på samma spår som Orici.
Tror att det kommer bli något liknande Mesmer. Känns som att det skulle passa in med tanke på vilka klasser som redan finns med. Kan tänka mig att deras animationer på skillsen kommer bli rätt feta. Jag tycker att effekterna överlag ser riktigt kraftfulla ut redan nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Där är jag nog inne på samma spår som Orici.
Tror att det kommer bli något liknande Mesmer. Känns som att det skulle passa in med tanke på vilka klasser som redan finns med. Kan tänka mig att deras animationer på skillsen kommer bli rätt feta. Jag tycker att effekterna överlag ser riktigt kraftfulla ut redan nu!

Eftersom det är bekräftat att det är ett gammal klass så finns det bara

Monk
Mesmer

Assassin
Ritualist

Paragon
Dervish

Men vi kan ju stryka Assassin (omgjord som theif i GW2), Monk (känns som att dom inte vill ha en klass som skriker "healer")
Paragon verkar vara samma sak som Guardian
Dervish & Ritualist ihopslaget känns som Necromancer (?)

Och det lämnar ju bara Mesmer, som dessutom är den enda klassen som inte kommer ifrån ett expansions-paket

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Jag har förklarat lite om hur jag ser på systemet lite längre ner än vad du citerade.

Jag får känslan att allt kommer vara "gulligt och fint" och totalt noob-vänligt vilket inte faller mig i smaken.
Nu är jag knappast någon hardcore-spelare men något jag verkligen inte gillar så är det lätta spel. Jag har svårt att se svårigheten i att en stark slagskämpe (warrior) skulle börja mesa runt och ta hand om folk förutom en ress.

Jag vet, det låter konstigt när jag skriver det och det skulle förmodligen aldrig fungera så i ett spel, men ni kanske förstår mitt tänk?

Som sagt, jag kommer att följa detta med spänning och det kommer definitivt att bli ett köp.

Hm, jag förstår din poäng. Fast känns som att GW är så svårt/lätt som man väljer att göra det, klart det alltid kommer finnas noob-ställen i en värld där alla ska samsas. Sorgliga med första GW var att det blev förstört av communityn, då den skapade "officiella" team-builds för alla svåra areas. Var så gått som omöjligt för en Ranger att hitta en seriös grupp som ville tackla t.ex. Underworld då alla team-builds handlade om Assassins och Necros.
Måste säga att det som fick mig att rage-quita Guildwars forever var då min Paragon hade kämpat länge med att tillfredsställa kraven för att accepteras i Domain of Anguish, men blev kickad för att hans Lightbringer rank var på 7 istället för 8... (seriöst)
Alla blev trygghetsnarkomaner som bara ville bli done with it. Även de ultimata, svåra missionen blev grinds. DET är att förstöra utmaningen i ett spel.

Tillbaka till GW2:s combatsystem. Känns som att folk fått för sig att bara för att alla klasser kan sköta alla roller så kan de sköta allt... såklart inte, en warrior som kan fokusera på heals vore fånigt, I agree! Men när man väljer att spela Warrior, gör man det för att heala folk? Nej, man gör det för att KÖTTA folk! Det kommer Warriorn göra, på många olika sätt beroende på situationen och med olika slags support beroende på vad dina vänner väljer att spela. Ingen kommer vara bra på allt, varken statsmässigt eller spelmässigt. Alla klasser kan skada, absorbera skada och hjälpa sina kamrater på sitt eget sätt.

Själv ser jag fram emot att spela Thief, med fokus på mobility-DPS. Att finta faror, gå in close and personal och slå fiende-gruppen där det skadar dem mest (healers, nukers). That's my idea of fun, jag kommer inte hålla andra vid liv för det skulle göra mig mindre effektiv i min roll. Därför blir jag glad om någon vill spela Engineer med fokus på turrets (nåt jag tror blir poppis hos många) som kan sköta heal och mob-control, två saker jag behöver för att lyckas i min roll (mobility-DPS avskyr att bli gruppvåldtagna, as you can imagine)... see where I'm going with this?

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einefeine:

Hm, jag förstår din poäng. Fast känns som att GW är så svårt/lätt som man väljer att göra det, klart det alltid kommer finnas noob-ställen i en värld där alla ska samsas. Sorgliga med första GW var att det blev förstört av communityn, då den skapade "officiella" team-builds för alla svåra areas. Var så gått som omöjligt för en Ranger att hitta en seriös grupp som ville tackla t.ex. Underworld då alla team-builds handlade om Assassins och Necros.
Måste säga att det som fick mig att rage-quita Guildwars forever var då min Paragon hade kämpat länge med att tillfredsställa kraven för att accepteras i Domain of Anguish, men blev kickad för att hans Lightbringer rank var på 7 istället för 8... (seriöst)
Alla blev trygghetsnarkomaner som bara ville bli done with it. Även de ultimata, svåra missionen blev grinds. DET är att förstöra utmaningen i ett spel.

Detta beror på alla 12-åringar som inte ser gw som något kul utan bara vill farma för att fylla upp sin kista med ectos. Och om man misslyckas så får de inte det och då blir det ett rackans liv. Det var den största anledningen till att jag gav upp pve helt och hållet och körde pvp istället. Mycket trevligare miljö och där spelar de flesta för att det är skoj, eller gjorde det när jag spelade i alla fall.

Angående dps, healer och tank så har du helt rätt i att troligtvis kommer de flesta som spelar t.ex. elementalist att vara dps men det är inte det de handlar om. Det Anet är ute efter är att bara för att du är en viss klass så ska du inte vara låst till att bara göra en sak utan du har valmöjligheten att göra vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einefeine:

Absolut, jag lessnade själv på PvE mot slutet. Dels för att alla bara körde med överbuffade skills (kommer ihåg en av dem men dock inte namnet (Norn-skill som gjorde alla klasser till butchers).

Sen kom alla consumables och folk körde någon allmän easy-mode. Jag gillade spelet bäst i prophecies.

Och givetvis förstår jag tanken med att alla klasser ska kunna vara någon form av hybrid, men innan jag har provat spelet ett tag så får jag gå på magkänslan och den känner en viss nervositet för att det inte riktigt kommer att falla mig i smaken.

Förhoppningsvis blir resultatet väldigt bra (bättre än förväntat från min sida då ) och det kommer sätta någon form av standard för hur synen på framtida mmo:s kommer att ses.

Fast som det ser ut nu så finns det så mycket annat som ser helt fantastiskt ut med GW2, men den här biten som vi diskuterar känns ändå i grund och botten som den viktigaste grundstenen.

Skrivet av Hanslar:

Som du skriver själv så kommer troligtvis alla som spelar elementalist att vilja vara dps (för att det bla ser sjukt bra ut ), men antar att rangern också vill göra skada, för att inte tala om thiefen etc etc. Jag har lite svårt vid det här laget att inte ha något "Aha! där har vi någon som verkar duktig på att heala!" därför att man inte har en aning om resultatet förrens man är igång.

Missförstå mig rätt nu, det har man givetvis inte kunnat göra innan heller, men då kunde man iaf anta att en person som väljer att spela som priest/monk förmodligen gör det av en anledning.

Sen att jag tycker att alla klasser som har dykt upp är klassiska "DPS:er" eller klasser som är gjorda för att skada, och där är väl även mitt lite konservativa tänk att ingen av dessa borde vara speciellt bra på att heala hela laget just för att man ser på en warrior att han/hon är gjord för att göra skada.
Jag drar likheten, som jag skrev tidigare, att det är som en gammal hederlig "wammo". En warrior med second profession som monk. Resultatet: Healar inte speciellt bra, men gör heller ingen överdriven mångsidig skada.

Edit: Citerade en till person
Edit2: Börjar bli trött så jag har säkert fumlat till det ännu mer. Får sova på saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:
Skrivet av felix6:

text om wow

Jovisst, det fungerar i wow också på ett liknande sätt (om man utgår från ditt exempel) men det är fortfarande inget jag tycker är fantastiskt bra. Iof tyckte jag i regel inte om wow alls så jag ska nog inte ge mig in på det något mer :]

Oj tror jag vart lite missförstådd där.. var ju bara en mening med nånting om wow I.

Men men sånt händer, kanske jag som bara har äggröra i skallen.

Glad sommar och yay för GW2, låt oss hoppas att det är svårt som satan !

Permalänk
Skrivet av Hucke:

Absolut, jag lessnade själv på PvE mot slutet. Dels för att alla bara körde med överbuffade skills (kommer ihåg en av dem men dock inte namnet (Norn-skill som gjorde alla klasser till butchers).

Sen kom alla consumables och folk körde någon allmän easy-mode. Jag gillade spelet bäst i prophecies.

Och givetvis förstår jag tanken med att alla klasser ska kunna vara någon form av hybrid, men innan jag har provat spelet ett tag så får jag gå på magkänslan och den känner en viss nervositet för att det inte riktigt kommer att falla mig i smaken.

Förhoppningsvis blir resultatet väldigt bra (bättre än förväntat från min sida då ) och det kommer sätta någon form av standard för hur synen på framtida mmo:s kommer att ses.

Fast som det ser ut nu så finns det så mycket annat som ser helt fantastiskt ut med GW2, men den här biten som vi diskuterar känns ändå i grund och botten som den viktigaste grundstenen.

Min poäng är att många inte kommer vilja spela hybrider för de är (som du också sagt) allmänt ineffektiva på båda delarna, folk kommer fokusera på den del de tycker är kul. Känner faktiskt många som älskar att vara healer, en av mina nära vänner ser fram emot att spela Guardian med fokus på att stå i centrum och supporta laget. Att de lagt in lite survivability i varje individ gör att man inte kommer vara helt körd utan support om fienden är i mindre grupper, det är fortfarande ingen ersättare för dedikerad support. Tror alla inser att krigarna köttar bättre ju mindre de behöver blocka/undvika (särskilt noobs som inte är duktiga på det).
Att det inte finns någon klass dedikerad till healing betyder inte att inga spelare kommer köra dedikerad healing, GW2 verkar till och med gjort healing intressant. ^^

Hah, känner att jag börjar bli fanboy. Bara för det ska jag lägga in nåt jag avskyr inför Guildwars 2, som även är ett problem i alla mmo:s... combat-animationer... mer specifikt: Hur monster och man själv ser ut då man får ett slag på sig. Mmo-utvecklare måste inse att man reagerar annorlunda rent fysiskt om man får ett enormt slagsvärd i tinning än om man får en kniv i ryggen. Vapen måste få sin rätta vikt i animationerna, inte bara i statsen, annars känns det riktigt fattigt att springa runt med slagsvärd. Förstår problemen med att fixa det här, obalanserat gameplay och allt det där, men det är fortfarande en grej jag saknar från t.ex. Demon's Soul där de verkligen fått in skillnaden mellan dolk, båge och slagsvärd.

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem

Ni har en intressant diskussion på G här, så jag kastar mej in!

Jag och en liten grupp nära vänner ser verkligen fram imot att få lira lite GW2 tsm. Och just nu är 1 väldigt DPS-inriktad, jag och en till har mer utav en support-roll, och den sista lutar imot den klass mest riktad för att heala (utav dom klasser vi valt dvs)
Och jag vet att vår "healer" inte är den bästa spelaren i vår grupp så att säga.
Hade detta vart WoW hade vi väll kastat in handduken som ett "lag", eller varit tvingade att hålla oss till mindre avancerade motståndare.
Men med GW2's nya tankesätt ser jag faktiskt fram imot den dagen då vår healer inte riktigt hänger med och blir downad. För det ger ett tillfälle för otrolig teamwork och snabbtänkthet, där kanske vår DPS-are och en supportare får försöka ta aggro, medans den andra supportaren först hjälper den som är nere, för att sedan kunna hjälpa till att heala dom 2 som tar stryk tills vi återfått kontroll över situationen.

Som ni ser så har vi alla ett underliggande syfte inom gruppen, men det känns skönt att veta att om nånting skulle gå fel, så kan man fortfarande rädda situationen, och inte bara ge upp.

Angående vapnen och animationerna;
Man kanske kan dela in vapnen i grupper, tex tunga svärd, lätta svärd, daggers tex. Så får man en annan animation när man blir slagen utav olika "klasser" utav vapnen. Och för att balansera ut det så kan man göra att dom tyngre svärden tar lite längre tid att svinga omkring än en dagger

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Oj tror jag vart lite missförstådd där.. var ju bara en mening med nånting om wow I.

Jag tolkade halva ditt inlägg som en direkt jämförelse med wow, men jag tror att jag förstår vad du ville få ut med det.

Skrivet av Einefeine:

Min poäng är att många inte kommer vilja spela hybrider för de är (som du också sagt) allmänt ineffektiva på båda delarna

Precis som du skrev där: "Allmänt inneffektiva".
Där kör nog jag fast. Det är så det har varigt innan och mina påståenden bygger endast på hur jag känner för hybrider i äldre spel som jag har kunnat testa.

Vem vet, det kanske inte alls fungerar på samma sätt i GW2.

Och som sagt, jag fårstår tanken med att vilja vara hybrid också och ditt exempel med Guardian får mig direkt att tänka på en Paragon

Du behöver inte oroa dig för att jag ska tro att du är någon fanboy. Troligtvis ser vi alla fram emot GW2 iom att endå skriver i tråden. Diskussionen vi har haft har iaf för min sida öppnat upp mitt tänk lite och jag är kanske inte fullt så restrektiv som jag kanske var från början, men helt köpt är jag inte än och det kommer jag nog inte vara förrens jag har spelat spelet själv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"