GTX 260 SLI kalla grafikkort svart skärm, hjälp

Permalänk
Medlem

GTX 260 SLI kalla grafikkort svart skärm, hjälp

Hej jag har lite problem med min GTX 260 SLI config. Körde igång denna igår. När jag spelar HoN får jag svart skärm ibland men musiken fortsätter i bakgrunden. Jag kan inte tabba eller göra något utan enda lösningen är en "hård" reboot.

Svartskärmen inträffar när grafikkorten legat på runt 70 grader ett bra tag. Jag är ganska övertygad om att det inte beror på temperaturen i grafikkorten. Detta pga att när jag kör 3dmark kommer graffe upp i runt 80-83 grader men där blir det aldrig svart skärm.

Vad kan min dators problem vara? Är det PSU, jag har ett corsair 650 W till mina grafikkort. Kan det vara så att PSU blir överhettad? Kan jag mäta temp i PSU?

Tack för hjälp.

Permalänk
Antielefant

Vad är resten av din dators spec? Klockning?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

tror det är nvidias failsafe som går igång och stänger av kortet för att dom inte ska skadas. är dom överclockade så gå ner till standardclocken och om dom är det redan så är det något som är fel på korten.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Gissar på att det inte har något med din hårdvara att göra, utan är mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vad är resten av din dators spec? Klockning?

Klockar inte datorn över huvud taget.

Resten av specs är:
MB: ASUS M4N72-E
Disk: OCZ-VERTEX2 SSD 120 gb
CPU: AMD Phenom II X4 940
OS: win 7 64-bit
RAM: 8 gb
PSU: corsair 650 W

Det enda jag förändrat i mina specs är att lägga till ett gfx. Har alltså gått från en helt felfri dator (under två år) med ett gtx 260 till en dator som får svart skärm med två gtx 260.

Skrivet av Zedarion:

tror det är nvidias failsafe som går igång och stänger av kortet för att dom inte ska skadas. är dom överclockade så gå ner till standardclocken och om dom är det redan så är det något som är fel på korten.

Kan jag stänga av failsafe?

Kan för övrigt nämna att grafikkorten går upp i runt 75-78 grader när jag spelar starcraft 2. Dock ingen svart skärm där.

Permalänk
Antielefant

Har du möjlighet att testa ett annat nätagg? Ett Corsair 650 ska räcka, men det ser ju verkligen ut som om grafikkorten nödstoppar vilket de enbart ska göra på grund av strömbrist.

I och för sig, vad använder du för adaptrar och hur har du kopplat dem? Ett 650W-agg har ju bara 2 6-pins PCI-E och korten behöver ju 2 var...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har du möjlighet att testa ett annat nätagg? Ett Corsair 650 ska räcka, men det ser ju verkligen ut som om grafikkorten nödstoppar vilket de enbart ska göra på grund av strömbrist.

I och för sig, vad använder du för adaptrar och hur har du kopplat dem? Ett 650W-agg har ju bara 2 6-pins PCI-E och korten behöver ju 2 var...

Jag har endast 2 6-pins "by default". Dessa två är kopplade till mitt primära gtx 260, ett xfx gtx 260.

Sen har jag använt en sladd till mitt andra GFX: en sladd med 4 gånger 4-pins som jag kopplad två och två ihop till 6-pins PCI-E. Detta är ett sparkle gtx 260.

Kan det vara problemet kanske? ska jag ändra min config?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Jauger:

Sen har jag använt en sladd till mitt andra GFX: en sladd med 4 gånger 4-pins som jag kopplad två och två ihop till 6-pins PCI-E. Detta är ett sparkle gtx 260.

Heh, jo, här har du antagligen felet.

En Molex-sladd är godkänd för totalt 45 watt. För hela kabeln. Räcker till fyra hårddiskar då dessa drar typ 10 watt styck, men ditt 260 drar i storleksordning 180 watt - varav 120 från PCI-E kontakterna.

Du behöver använda minimum två sladdar, helst tre eller fyra.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Heh, jo, här har du antagligen felet.

En Molex-sladd är godkänd för totalt 45 watt. För hela kabeln. Räcker till fyra hårddiskar då dessa drar typ 10 watt styck, men ditt 260 drar i storleksordning 180 watt.

Du behöver använda minimum två sladdar, helst tre eller fyra.

Ojdå då har det ju blivit rätt galet

Jag har nog inte så många molex kablar får se...

Kan det vara en ide att köra en st PCI-E i varje kort samt en st molex kabel i varje kort?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Jauger:

Ojdå då har det ju blivit rätt galet

Jag har nog inte så många molex kablar får se...

Kan det vara en ide att köra en st PCI-E i varje kort samt en st molex kabel i varje kort?

Ja, det blir antagligen en aning bättre, men du överlastar fortfarande molexkablaget och riskerar att elda upp nätagget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, det blir antagligen en aning bättre, men du överlastar fortfarande molexkablaget och riskerar att elda upp nätagget.

OK tack för info. Jag ska försöka använda så många kablar som möjligt. Jag undrar dock, finns det gällande ström SATA till PCI-E konverterande kablar?

Permalänk
Antielefant

Nej, eftersom SATA är 15-pin. Däremot finns det SATA till Molexadaptrar.

http://www.inet.se/artikel/8903530/stromadapter-15-pin-sata-t...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kör en PCI-E + en molex kabel i varje GTX 260 nu. Får se om det ger resultat.