dags att skaffa bättre ljud till datorn(3000-5000kr)

Permalänk
Avstängd

dags att skaffa bättre ljud till datorn(3000-5000kr)

sitter i dagsläget på moderkortets inbyggda ljudkort(jag har ga-790xta-ud4), som högtalare har jag Logitech S-220 2.1 och använder philips shp2500 som hörlurar, jag har nu bestämt mig för att skaffa riktigt bra ljud i stil med följande
http://www.inet.se/kundvagn/visa/508500/2011-06-09
-jag vill ha de två kanalerna åtskilda, så att ha en gemensam baslåda är uteslutet.
-högtalarna skall vara aktiva, vill inte lägga pengar och plats på en förstärkare.
-jag vill ha en bra microfon, denna behöver inte vara fastmonterad på hörluren.
-ljudkortet skall funka bra ihop med framför allt windows 7 ultimate 64 bit.
-jag egentligen ha råd att lägga en bra bit över 5000kr men jag samtidigt finns det annat som man prioriterar.

M-Audio bx8a finns också men jag är tveksam till om man skall lägga 3500kr på högtalare.

Permalänk
Entusiast

Ska du ha bra ljud så får du dumpa Corsair headsetet. Bättre att köpa ett par ordentliga hörlurar och en lös mikrofon. Det finns mycket bra för runt 1000 kr.

Varför är en gemensam baslåda uteslutet? Man brukar ju bara ha en sub. När det gäller aktiva grejer är standard att du kopplar stereosignalen till suben och sedan vidare till högtalarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Asus Xonar ST/X
AKG K 240
ZM-MIC1

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Jag köpte Corsairlurarna HS1A och ångrar mig styggt! Provade min brors nästan tio år gamla Sennheiser HD495 på min burk och det var som dag och natt. Håller nu på och tittar efter nya lurar och har nog siktat in mig på Sennheiser HD558 alt. HD598. Fått grymt bra recensioner som allroundlurar, kostar ca 1300:- och 1600:- enligt prisjakt.

Kontentan: Håll dig borta från Corsairlurarna om du vill ha bra ljud!

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

Jag köpte Corsairlurarna HS1A och ångrar mig styggt! Provade min brors nästan tio år gamla Sennheiser HD495 på min burk och det var som dag och natt. Håller nu på och tittar efter nya lurar och har nog siktat in mig på Sennheiser HD558 alt. HD598. Fått grymt bra recensioner som allroundlurar, kostar ca 1300:- och 1600:- enligt prisjakt.

Kontentan: Håll dig borta från Corsairlurarna om du vill ha bra ljud!

Bör tilläggas att de duger till gaming men det är till musik som de inte riktigt blommar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Bör tilläggas att de duger till gaming men det är till musik som de inte riktigt blommar.

Kan ju säga att i BFBC2 så rockade dom gamla HD495'orna muffarna av HS1A-luren! Så stor skillnad i ljudbilden så jag trodde inte det var sant. Det var då jag insåg att jag måste köpa nå andra lurar eftersom Corsair-lurarna inte alls hängde med.

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Motivering för högtalarna, tack!

Permalänk
Avstängd

1500kr på ett ljudkort känns som overkill, är det någon större skillnad i ljudkvalitet mellan dem och asus xonar d1?

är lite tveksam till zalmah mincrofonen, betalar gärna mer för en bättre.

pc360 verkar vara en av de få vettiga hedsetsen http://www.inet.se/artikel/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head... men tror nog att jag kör på separat mic, frågan är vilken.

Permalänk
Medlem

Xonar ST/X är grymma ljudkort med en bra DAC och hörlursförstärkare. Det känns vettigt med din budget att satsa lite extra på ljudkortet för att även kunna driva lite trögare lurar. PC360 är ett av de få headsetten som är bra och ljudet brukar jämföras med HD555/HD595. Tycker dock att du skall gå på HD558 om du gillar sennheisers ljudbild. Zalman micken fungerar bra för mig (har använt min i snart 2 år och den fungerar klockrent fortfarande!

Visa signatur

Permalänk

Köp Xonar DX som ljudkort, bättre kvallité än D1

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av majje:

Xonar ST/X är grymma ljudkort med en bra DAC och hörlursförstärkare. Det känns vettigt med din budget att satsa lite extra på ljudkortet för att även kunna driva lite trögare lurar. PC360 är ett av de få headsetten som är bra och ljudet brukar jämföras med HD555/HD595. Tycker dock att du skall gå på HD558 om du gillar sennheisers ljudbild. Zalman micken fungerar bra för mig (har använt min i snart 2 år och den fungerar klockrent fortfarande!

jag kör på zalman mikrofonen, den verkar vara lämplig att fästa på ex sladden, jag kan alltid komplettera med en rejälare mikrofon senare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/524045/2011-06-15 + http://www.dustinhome.se/pd_5010550283.aspx borde bli rätt bra.

beyhöver jag skaffa några kablar till högtalarna? i så fall vilka?

Skrivet av simonwellander:

Köp Xonar DX som ljudkort, bättre kvallité än D1

då är frågan ifall det är värt att lägga på 800kr för asus xonar stx, tror det blir stx.

Permalänk
Medlem

När det gäller ljud källor så gäller skit in skit ut det vill säga det kommer aldrig låta bättre än källan, eller svagaste länken för den delen.

Tvivlar starkt på att du kommer ångra ett bra ljudkort, det gör mer än man, normalt, tror.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

När det gäller ljud källor så gäller skit in skit ut det vill säga det kommer aldrig låta bättre än källan, eller svagaste länken för den delen.

Tvivlar starkt på att du kommer ångra ett bra ljudkort, det gör mer än man, normalt, tror.

Speciellt eftersom ST/X kortet har inbyggd hörlursförstärkare. En kedja är endast lika stark som sin svagaste länk och här förstärker du två delar i kedjan.

Visa signatur

Permalänk

Själv kör jag med nEar 08 Classic,, köpt från tyska thomann,,, dessa har gått ned i pris så 2000pix för 20kg högtalare,, de e bra de. Sen kör ja optiskt till dacmagic å en tc electronic level-pilot (volymkontroll) denna rekommenderar ja varmt, att ha en fysisk stor volym-kontroll på bordet är super. Rätt va det är kommer höga ljudpartier man snabbt vill dämpa. Av allt detta vill jag dock framhäva högtalarna, spelar nått förjävligt, det sitter 8tummare i dom å för basens skull skulle ja inte gå under det, de är trä ,,, plast fy /Lycka till !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

ja det blir helt klart asus xonar stx för min del.

är inte helt säker på att M-Audio bx5a är det jag skall sattsa på. har läst om en del problem men vet inte hur vanligt det är http://forums.m-audio.com/showthread.php?23058-Bx5a-Deluxe-pr... en användare skrev att han hade fått 3 stycken och alla slutade att fundera. butiken berättade att kablarna inuti mm är av dålig kvalitet.

fler problem http://www.ultimatemetal.com/forum/equipment/558917-bx8a-issu...

bx5a skall ju vara prisvärda, det kanske är av en anledning?

sen följer det inte med kablar så man måste i så fall köpa till sådana.

Permalänk
Avstängd

får bli dubbeltpost..

Skrivet av majje:

Speciellt eftersom ST/X kortet har inbyggd hörlursförstärkare. En kedja är endast lika stark som sin svagaste länk och här förstärker du två delar i kedjan.

japp asus xonar stx känns rätt spikat nu.

Skrivet av JohnnyTheRocker:

Själv kör jag med nEar 08 Classic,, köpt från tyska thomann,,, dessa har gått ned i pris så 2000pix för 20kg högtalare,, de e bra de. Sen kör ja optiskt till dacmagic å en tc electronic level-pilot (volymkontroll) denna rekommenderar ja varmt, att ha en fysisk stor volym-kontroll på bordet är super. Rätt va det är kommer höga ljudpartier man snabbt vill dämpa. Av allt detta vill jag dock framhäva högtalarna, spelar nått förjävligt, det sitter 8tummare i dom å för basens skull skulle ja inte gå under det, de är trä ,,, plast fy /Lycka till !

tack för tippset. jag har redan bestämt mig för att skippa bx5a efter att ha läst om alla problem folk har med dessa(garantin gäller bara begränsad tid och då måste man krångla dess utom blir det krångel med att skicka in dom, få ett par nya, även dessa blir det lite problem med...)

får läsa på mer om near08 classic, volymkontroll är stort plus. länka gärna till kablar som du rekommenderar om sådana behövs.

Permalänk
Medlem

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3953

Tillsammans med:

http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3776

Om detta blir för dyrt kan du gå ner på http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3987

Vet att du skrev att du ville ha aktiva högtalare men denna förstärkaren är väldigt liten och jag skulle personligen säga att det är värt det. Högtalarna går att använda som bakre högtalare i ett 5.1 system om det senare skulle vara av intresse!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av majje:

Tillsammans med:

Om detta blir för dyrt kan du gå ner på http://fynda.se/show_prod.php?prodid=3987

Vet att du skrev att du ville ha aktiva högtalare men denna förstärkaren är väldigt liten och jag skulle personligen säga att det är värt det. Högtalarna går att använda som bakre högtalare i ett 5.1 system om det senare skulle vara av intresse!

det dyrare paketet ser ju najs ut. likväl som en volymkontroll så kan man ju ha en förstärkare på datorbordet(bortsett från att man inte kan välta ner den vilket har drabbade min nuvarande volymkontroll flertalet gånger innan jag möblerade om på skrivbordet).

det negativa med dom är väl möjligtvis att basen bara mäter 5.25 tum(givetvis är basen jättebra ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

det dyrare paketet ser ju najs ut. likväl som en volymkontroll så kan man ju ha en förstärkare på datorbordet(bortsett från att man inte kan välta ner den vilket har drabbade min nuvarande volymkontroll flertalet gånger innan jag möblerade om på skrivbordet).

det negativa med dom är väl möjligtvis att basen bara mäter 5.25 tum(givetvis är basen jättebra ändå).

Basen är bättre än tidigare länkade högtalare (kanske inte mer bas men en bra, djup och tight bas). Har du pengar till den dyrare setupen med den förstärkaren så tror jag att du kommer bli mycket nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av majje:

Basen är bättre än tidigare länkade högtalare (kanske inte mer bas men en bra, djup och tight bas). Har du pengar till den dyrare setupen med den förstärkaren så tror jag att du kommer bli mycket nöjd.

ja men då kör jag nog på Dynavoice Definition DM-5 + förstärkaren då.
http://www.inet.se/kundvagn
http://www.dustinhome.se/pd_5010550283.aspx
5793kr totalt, och det har jag råd med.

frågan är ifall det finns någre bättre hörlurar än sennheiser hd558 för det priset, men annars så ser jag inga större oklarheter.

Permalänk
Medlem

Jag är personligen nöjd med mina HD555 och de skall låta något sämre än HD558. Lurarna låter verkligen bättre efter modden! Tror att du kommer bli riktigt nöjd med ditt nya ljudsystem som har goda förutsättningar inför framtida uppgraderingar om du har planerat några sådana

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för 7000 får du årets förstärkare yamaha a-s500 2x85w och årets högtalare monitor audio bx2. släng på ett ljudkort som klarar bit-matched playback så har du ett bra ljud som håller i längden dock inte så mycket bas kapacitet. T ampen tror jag inte på och lurar kan låta bra men inte så bra som högtalare.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Avstängd
Skrivet av majje:

Jag är personligen nöjd med mina HD555 och de skall låta något sämre än HD558. Lurarna låter verkligen bättre efter modden! Tror att du kommer bli riktigt nöjd med ditt nya ljudsystem som har goda förutsättningar inför framtida uppgraderingar om du har planerat några sådana

jag kör på hd558 då.

jag har kollat igenom lite om vilka kablar som följer med de olika grejerna. till förstärkaren så får man nätadapter och kabel att koppla in mellan datorn och förstärkaren. med ljudkortet får man med en 6.3 -> 3.5 adapter och jag har även en hemma så brist på sådana kommer jag inte att få.

det jag inte hittar någonting om är vilka kablar som följer med högtalarna, behöver jag skaffa någre kablar till Dynavoice Definition DM-5 ?

Skrivet av Zax89:

för 7000 får du årets förstärkare yamaha a-s500 2x85w och årets högtalare monitor audio bx2. släng på ett ljudkort som klarar bit-matched playback så har du ett bra ljud dock inte så mycket bas men ändå.

det blir för dyrt, dess utom är jag inte alls övertygad om att de blir bättre.
Dynavoice Definition DM-5 är 1300kr billigare, samtidigt hittar jag inte något som skulle vara särskilt mycket bättre med monitor audio bx2, snarare tvärt om.

sen skall jag ha ljudkort och hörlurar, med ditt förslag skulle det landa på ca 9800kr totalt vilket är alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

jag kör på hd558 då.

jag har kollat igenom lite om vilka kablar som följer med de olika grejerna. till förstärkaren så får man nätadapter och kabel att koppla in mellan datorn och förstärkaren. med ljudkortet får man med en 6.3 -> 3.5 adapter och jag har även en hemma så brist på sådana kommer jag inte att få.

det jag inte hittar någonting om är vilka kablar som följer med högtalarna, behöver jag skaffa någre kablar till Dynavoice Definition DM-5 ?

det blir för dyrt, dess utom är jag inte alls övertygad om att de blir bättre.
Dynavoice Definition DM-5 är 1300kr billigare, samtidigt hittar jag inte något som skulle vara särskilt mycket bättre med monitor audio bx2, snarare tvärt om.

sen skall jag ha ljudkort och hörlurar, med ditt förslag skulle det landa på ca 9800kr totalt vilket är alldeles för mycket.

Jag har haft den softdome dm-5 är bestyckad med (m-85) och tyckte diskanten var det ända som lät rätt bra och jag vet att bx serien imponerar i alla tester. Jag vågar påstå att det är värt mellanskillnaden om man har råd vill säga trots att dynavoice högtalaren är prisvärd den också. Men frågan är kanske hur högt man kan spela med t-ampen. Om jag vore dig skulle lurarna hängt löst. Men jag vet inte hur t-amp låter. Du måste ju skaffa högtalarkablar och då skulle jag rekommendera kopparkablar. Till förstärkaren fungerar vilken rca kabel som helst 2rca-3.5mm eller vad det är men en mycket liten smula bättre blir det med en kortare lite tjockare sådan.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Tycker folk skall sluta dissa t-ampen om ni inte har lyssnat på den. Blir missvisande. Den räcker gott till de högtalarna.

Att säga att hörlurar inte kan låta lika bra som högtalare stämmer verkligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zax89:

Jag har haft den softdome dm-5 är bestyckad med (m-85) och tyckte diskanten var det ända som lät rätt bra och jag vet att bx serien imponerar i alla tester. Jag vågar påstå att det är värt mellanskillnaden om man har råd vill säga trots att dynavoice högtalaren är prisvärd den också. Men frågan är kanske hur högt man kan spela med t-ampen. Om jag vore dig skulle lurarna hängt löst. Men jag vet inte hur t-amp låter. Du måste ju skaffa högtalarkablar och då skulle jag rekommendera kopparkablar. Till förstärkaren fungerar vilken rca kabel som helst 2rca-3.5mm eller vad det är men en mycket liten smula bättre blir det med en kortare lite tjockare sådan.

jag kör på T-ampen och Dynavoice Definition DM-5 då jag inte kan motivera prisskillnaden. det följer med en kabel mellan förstärkaren och datorn med t-amp förstärkaren, jag är rätt säker på att dessa kommer fungera utmärkt.

vet inte vad man skall ha för kablar mellan förstärkaren och högtalaren(om det inte följer med dvs), funkar dessa bra? http://www.inet.se/artikel/8500421/audiokabel-3-5mm-ha-ha-2m

Skrivet av majje:

Tycker folk skall sluta dissa t-ampen om ni inte har lyssnat på den. Blir missvisande. Den räcker gott till de högtalarna.

Att säga att hörlurar inte kan låta lika bra som högtalare stämmer verkligen inte.

att hörlurar för 1300kr inte låter lika bra som högtalare för 2000kr + förstärkare för 800kr säger sig skälvt...

...däremot så kommer jag använda hörlurar rätt mycket ändå av andra skäl. klart jag skall köpa hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

jag kör på T-ampen och Dynavoice Definition DM-5 då jag inte kan motivera prisskillnaden. det följer med en kabel mellan förstärkaren och datorn med t-amp förstärkaren, jag är rätt säker på att dessa kommer fungera utmärkt.

vet inte vad man skall ha för kablar mellan förstärkaren och högtalaren(om det inte följer med dvs), funkar dessa bra? http://www.inet.se/artikel/8500421/audiokabel-3-5mm-ha-ha-2m

Mellan förstärkaren och högtalarna behöver du högtalarkabel. Tror 1,5mm^2 eller 2,5mm^2 är lagom. T.ex. http://fynda.se/show_prod.php?prodid=2252
Se till att köpa tillräckligt så att det räcker till båda högtalarna och ha en avbitartång hemma för att kapa och skala kabeln.

Tror ditt val blir riktigt bra. Har själv t-ampen + ett par mindre högtalare till datorn. De används mest till enklare spelljud, youtube-klipp och liknande.
Har annan reciever med billiga stora golvare för filmer som ses i TV:n och musik (dom högtalarna är bättre placerade på var sin sida om TV:n.
T-ampen är riktigt bra för sitt pris och med högtalare som DM-5:orna blir det nog riktigt bra till musik också.

Citat:

att hörlurar för 1300kr inte låter lika bra som högtalare för 2000kr + förstärkare för 800kr säger sig skälvt...

...däremot så kommer jag använda hörlurar rätt mycket ändå av andra skäl. klart jag skall köpa hörlurar.

Högtalare är väldigt beroende av placering och akustiken i rummet. Hörlurar har uppenbarligen inte samma problem så de kan helt klart låta bättre än dubbelt så dyra högtalare+förstärkare i vissa rum.
Sen är det en smaksak om man gillar hörlurar eller högtalarljud mest.

Permalänk

Någon som har lyssnat på både Dynavoice DM-5 och MA BX2 och säga vilken dom tycker är bäst?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Högtalare är väldigt beroende av placering och akustiken i rummet. Hörlurar har uppenbarligen inte samma problem så de kan helt klart låta bättre än dubbelt så dyra högtalare+förstärkare i vissa rum.
Sen är det en smaksak om man gillar hörlurar eller högtalarljud mest.

Precis! Jag tycker mina hörlurar för 2500kr låter bättre än mina golvhögtalare som kostade 4000 (plus förstärkare för 4000~). Det blir ett annat ljud i högtalare och vid höga volymer så flyttar ju elementen en hel del luft så det blir ett helt annat tryck men mina hörlurar vinner när jag jämför både mellanregister och diskanten.

Köper man ett par hörlurar såsom Auzere LCD-2 så får du betala en ordentlig slant för att få ett par högtalare som matchar dem. Dessutom har ju hörlurar fördelen att du kan leva in i musiken ordentligt utan att väcka hela kvarteret

Visa signatur