Problem med en position:fixed som överlappar en div

Permalänk
Medlem

Problem med en position:fixed som överlappar en div

Hej!

I en design på en sida jag jobbar på har jag en sidebar. I den har jag en meny, som är "inuti" en ruta. Den rutan har attributen position: fixed; för att den alltid ska vara synlig då visa sidor är "höga" pga mycket text. Dock så överlapparna den här footern i låga upplösningar, vilket ser mycket fult ut. Kan man på något sätt specificera inom vilka områden den här rutan ska få röra sig i? I mitt fall sidebaren. Förstår ni?

Permalänk
Inaktiv

Kolla på css attributen min-height, max-height och overflow, de kanske kan lösa ditt problem.
Dock ska du inte använda position: fixed för det du vill göra nu, då det kanske ser bra ut i din upplösning men så fort någon annan har en bredare eller smalare upplösning (läsar fönster) så kommer den hamna fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Kolla på css attributen min-height, max-height och overflow, de kanske kan lösa ditt problem.
Dock ska du inte använda position: fixed för det du vill göra nu, då det kanske ser bra ut i din upplösning men så fort någon annan har en bredare eller smalare upplösning (läsar fönster) så kommer den hamna fel.

Nej, jag vet, dock kommer jag inte på någon annan lösning för det jag vill ha. Kanske finns något javascript som gör samma sak som position: fixed fast inom en viss div. I värsta fall skiter jag i det, men det är så jobbigt att scrolla upp när man har mycket text.

EDIT: Den hamnar alltid rätt, men när man scrolla ner i lägre upplösningar lägger den sig över footern.

Ang. dina attribut tror jag inte de löser mina problem.

Permalänk
Inaktiv

Finns sidan uppe så man kan ta o titt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Finns sidan uppe så man kan ta o titt?

Tyvärr inte, men den kommer förmodligen upp imorgon. Väntar på att fakturan ska komma fram så jag får tillgång till domän-namnet. Uppdaterar dig när den är upp via PM!