Bästa ram-minnet för denna uppsättning?

Permalänk
Medlem

Bästa ram-minnet för denna uppsättning?

Jag har suttit och kollat tester så att ögonen blöder, men hittar inget definitivt svar. Jag ska uppgradera mitt nuvvarande system med ett nytt graffikkort (det blir antingen Geforce 570 eller 580) och nytt ram.

För tillfället kör jag med 3x6gb PC3-12800 DDR3 (CMP6GX3M3A1600C8) och vill hitta 3x4gb på det som är max i mitt system.
Moderkortet är ett ASUS Rampage III Extreme
Processor: Intel Core i7-950
Grafikkort: Radeon 5850 (som ska bytas med GeForce 579/580)

Är det något speciellt jag borde tänka på? Corsair dominator verkar förkomma frekvent i topplistan på minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

Jag har suttit och kollat tester så att ögonen blöder, men hittar inget definitivt svar. Jag ska uppgradera mitt nuvvarande system med ett nytt graffikkort (det blir antingen Geforce 570 eller 580) och nytt ram.

För tillfället kör jag med 3x6gb PC3-12800 DDR3 (CMP6GX3M3A1600C8) och vill hitta 3x4gb på det som är max i mitt system.
Moderkortet är ett ASUS Rampage III Extreme
Processor: Intel Core i7-950
Grafikkort: Radeon 5850 (som ska bytas med GeForce 579/580)

Är det något speciellt jag borde tänka på? Corsair dominator verkar förkomma frekvent i topplistan på minnen.

Corsair duger alldeles utmärkt, men istället för att stirra sig blind på antalet gb i minnet så är frekvensen mycket viktigare. t.ex. 6 gb 2200 mHz kan vara bättre än 12 gb 1366 mHz, ofta använder du inte över 6 gb, mer än vid hårda grafikrenderingar...

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Corsair duger alldeles utmärkt, men istället för att stirra sig blind på antalet gb i minnet så är frekvensen mycket viktigare. t.ex. 6 gb 2200 mHz kan vara bättre än 12 gb 1366 mHz, ofta använder du inte över 6 gb, mer än vid hårda grafikrenderingar...

Alright, jag har inget emot att köra på 6gb heller så länge minnet är stabilt och snabbt. Vilket skulle du rekommendera? Finns det fler minnen på 3x2gb som är bättre än 3x4gb?

Permalänk

Jag tvivlar på att du kommer få någon märkbar skillnad på uppgradering av random access memory minnenas klock vid daglig användning. Benchmarks - ja. Spelar du bara så lägg pengarna på gpu istället.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

Jag har suttit och kollat tester så att ögonen blöder, men hittar inget definitivt svar. Jag ska uppgradera mitt nuvvarande system med ett nytt graffikkort (det blir antingen Geforce 570 eller 580) och nytt ram.

För tillfället kör jag med 3x6gb PC3-12800 DDR3 (CMP6GX3M3A1600C8) och vill hitta 3x4gb på det som är max i mitt system.
Moderkortet är ett ASUS Rampage III Extreme
Processor: Intel Core i7-950
Grafikkort: Radeon 5850 (som ska bytas med GeForce 579/580)

Är det något speciellt jag borde tänka på? Corsair dominator verkar förkomma frekvent i topplistan på minnen.

Ska du spela ta billiga minne fast mycket GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Jag tvivlar på att du kommer få någon märkbar skillnad på uppgradering av random access memory minnenas klock vid daglig användning. Benchmarks - ja. Spelar du bara så lägg pengarna på gpu istället.

Jo, men som jag sa så har jag redan en GPU i tankarna som jag ska köpa. Jag tänkte köpa minnet samtidigt, och skulle behöva lite tips på vettiga sådana, finns så många att välja på där ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Corsair duger alldeles utmärkt, men istället för att stirra sig blind på antalet gb i minnet så är frekvensen mycket viktigare. t.ex. 6 gb 2200 mHz kan vara bättre än 12 gb 1366 mHz, ofta använder du inte över 6 gb, mer än vid hårda grafikrenderingar...

Fast ska du spela är frevensen ganska orelevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Corsair duger alldeles utmärkt, men istället för att stirra sig blind på antalet gb i minnet så är frekvensen mycket viktigare. t.ex. 6 gb 2200 mHz kan vara bättre än 12 gb 1366 mHz, ofta använder du inte över 6 gb, mer än vid hårda grafikrenderingar...

lite OT kanske men min rigg drar ca 5gb på mina minnen i idle...

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

lite OT kanske men min rigg drar ca 5gb på mina minnen i idle...

det är knappst idle.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Sånt här funkar ju http://www.inet.se/artikel/5315062/corsair-12gb-3x4096mb-1600... kör också med detta, och då det är specat 1.5 volt så kan man ju utan problem flytta över om man tex uppgraderar till 2011 socket senare + man får köpa en sticka till då helst

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Sånt här funkar ju http://www.inet.se/artikel/5315062/corsair-12gb-3x4096mb-1600... kör också med detta, och då det är specat 1.5 volt så kan man ju utan problem flytta över om man tex uppgraderar till 2011 socket senare + man får köpa en sticka till då helst

Tack! Precis sån info jag ville ha

Permalänk
Skrivet av Aldaron:

Jo, men som jag sa så har jag redan en GPU i tankarna som jag ska köpa. Jag tänkte köpa minnet samtidigt, och skulle behöva lite tips på vettiga sådana, finns så många att välja på där ute

köp ett bra 580 istället

Skrivet av phroggyy:

lite OT kanske men min rigg drar ca 5gb på mina minnen i idle...

Holy shit! Vad har du igång när du är "idle"? Min idlar på runt 1gb av 4 med windows 7... Kommer bara upp i 4GB med typ 3DSMax eller premiere pro vid rendering.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

köp ett bra 580 istället

Holy shit! Vad har du igång när du är "idle"? Min idlar på runt 1gb av 4 med windows 7... Kommer bara upp i 4GB med typ 3DSMax eller premiere pro vid rendering.

Misstänker att det var tillfälligt för den har varit lägre. Kör AV, rainmeter, skype, MSN och gmail notifier pro, tror det var allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Sånt här funkar ju http://www.inet.se/artikel/5315062/corsair-12gb-3x4096mb-1600... kör också med detta, och då det är specat 1.5 volt så kan man ju utan problem flytta över om man tex uppgraderar till 2011 socket senare + man får köpa en sticka till då helst

http://www.inet.se/artikel/5304317/corsair-2gb-1333mhz-1-5v-v... rekommenderar jag.

Billigt, bra, livstidsgaranti.

Att lägga pengar på ram anser jag mycket onödigt.

Venagence är imo waste.

Permalänk
Medlem

Är ram verkligen en sån "oviktig" del i en datoruppsättning att det räcker gott att kolla på storleken och att den har en vettig hastighet?

Permalänk
Medlem

i princip vilka stickor som helst lär duga , minnesbandbredd är inte ett problem i dagens system.
förutsatt att du inte ska göra något väldigt exotiskt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

Misstänker att det var tillfälligt för den har varit lägre. Kör AV, rainmeter, skype, MSN och gmail notifier pro, tror det var allt

Skickades från m.sweclockers.com

jag kör AV, rainmeter, skype, msn, utorrent och chrome typ 24/7 och ligger under 1.5gb. 1.57 nu med youtube.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

jag kör AV, rainmeter, skype, msn, utorrent och chrome typ 24/7 och ligger under 1.5gb. 1.57 nu med youtube.

som misstänkt var det ett temporärt fel ligger på 2.02 GB nu med idle-programmen igång konstigt igår var att den låg på 5gb i idle och 5gb när jag spelade, i stort sett 5gb på allt xD

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

som misstänkt var det ett temporärt fel ligger på 2.02 GB nu med idle-programmen igång konstigt igår var att den låg på 5gb i idle och 5gb när jag spelade, i stort sett 5gb på allt xD

fortfarande ganska högt

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."