Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Geforce GTX 580 Matrix Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det var ganska billigt (för ett värstingkort). Vad kostade 8800 Ultra när det kom?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wounds:

Tycker ändå att det var ganska billigt (för ett värstingkort). Vad kostade 8800 Ultra när det kom?

Håller med. 5870 Matrix var långt ifrån billigt, runt 5000kr. Och den vanliga modellen kostade endast runt 3500kr om jag inte tänker helt fel.

Permalänk
Medlem

Sweclockers, är det inte ett NDA, satt med löptid till 4e juli, på detta kortet?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

OJ OJ sweet lord jebus ... Vill ha
Skämt åsido så är den en jäkla bra kort ... om nVidia inte släpper nån ny serie (600) till slutet av 2011 kommer jag köpa en sån och köra med SLI med min GTX580 DiCUII

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Vad överklockar du med?

Afterburner

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Aje:

Sweclockers, är det inte ett NDA, satt med löptid till 4e juli, på detta kortet?

Nope, 6:e Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Finns det några spel som kan använda all den kraften då?

Ja, alltså, när jag spelar Crysis 2 i 2560*1440 och högsta grafikinställningarna (ingen aning om AA, AF osv eftersom det finns "låg", "medel" och "hög" men de heter typ "Gamer", "Enthusiast" och "Hardcore" eller något sådan tufft) så har jag "bara" runt 40 fps.

Så för att svara på din fråga, ja, det finns absolut spel som behöver all denna kraft. Ännu mer om du vill köra i 3D.

Skrivet av dj christian:

De hade nog överklockare av väte i åtanke. Den tillför inget mer än några strömswitchar utöver deras vanliga CU2 580GTX kort.

Snacka om att kasta bort pengarna i sjön.

Det skulle väl vara de "handplockade GPUerna", men jag håller med dig!
Men det är ju ändå lite ett lite småhäftigt kort.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Tycker ändå att det var ganska billigt (för ett värstingkort). Vad kostade 8800 Ultra när det kom?

dock är detta ett smått antikt kort redan, så går ju inte direkt att jämföra med 8800 ultra när det kom...

Permalänk
Medlem

Köpte ett 570 med värstingkylaren från ASUS som nu ska åka tillbaka. Fungerar inte ens som standard. Kraschar i 3dmark 11 och sisoft sandra varje gång. På Asus forum finns flera med samma problem. Har med detta tappat förtroendet för ASUS. Deras deluxe-brädor är inte heller helt stabila och de har uppdaterat med flertalet Bios. Supporten hjälper dessutom inte till. Man känner sig som en betatestare. Annat var det för när allt bara fungerade...

Lägg till allt strul med att plocka ner datorn för att Intel drog tillbaka brädorna. Värdet på min dator bara sjunker och har inte fått dra igång ett enda spel än, då blir man lite bitter...

Ursäkta om detta är OT, men för att gå till ämnet, så är dessa kort från Asus riktigt tunga. I ett stående chassi "lutar" de neråt och mitt kort vill inte "klicka i" spärren som sitter på slotten, fast det är en Asusbräda och ett Asuskort. Den stänger, men helt utan motstånd. Kylningen är såklart grym, men det känns som att vi nästan överskridigt maxvikten på korten nu. Känns inte stabilt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ett prisök på 700:- är så farligt för detta kort. Ska man ha det bästa så kostar det, och med tanke på vad det nya MARS-kortet antagligen kommer kosta så skulle jag vilken dag som helst ta två av dessa istället. Visst grafikkort för 10 lax är inte för alla, men om du kan tänka dig att lägga 20-25k på datorn så är det verkligen inget tokigt val, förutsatt att du gillar att överklocka, och då helst med wc, hehe hehe

Varför blev det ingen vidoerec. på detta kort?

/

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

OJ OJ sweet lord jebus ... Vill ha
Skämt åsido så är den en jäkla bra kort ... om nVidia inte släpper nån ny serie (600) till slutet av 2011 kommer jag köpa en sån och köra med SLI med min GTX580 DiCUII

Får man fråga varför?

Du kommer ju inte få ut den extra prestandan från Matrix Platinum-kortet, utan det kommer bara lägga sig bredvid DCII och justera klockfrekvenserna efter det.

Sälj hellre ditt DCII och köp två MatrixP, eller så nöjer du dig med "bara" dubbla GTX580 DCII

Vill inte verka avundsjuk på något sätt. Tänkte bara ge dig lite tips så att du inte slänger pengar i sjön och blir besviken

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa ett sådant här kort, men jag vill inte.
Av diskutionerna i detta forum, så verkar det som de flesta vill ha tex. ett sådant här kort men inte har råd.
Andelen ''riktiga'' överklockare i detta forum är nog ganska litet.
Men vi är nog en stor skara som tycker om att bygga själva och kanske exprimentera med hårdvaran lite mera än vanligt folk.
Det jag tycker är kul är att hitta en bra mix mellan prestanda och pris så det ändå går att få ut så mycket som möjligt av ett bygge.
Däremot så finns det en stor skara ''tyckare'' som gärna klankar ner på det ena eller det andra, för oftast så har dom inte råd själva att köpa en viss pryl som resenceras och blir då avundsjuka.
Swecklockers forum har ju numera blivit ett bra och intresant forum för folk som vill lära sig mera om datorer i allmenhet, och senare i livet prova på klockning mm.
Vi måste då ha lite tålamod med p12, så dom inte ger upp och blir Svenne Svensson när dom blir stora, och går till MediaGiganten och köper en färdigdator, som dom sedan kommer till forumet och vill ha hjälp med, för dom inte kan maxa sina spel, trots att datorn är fylld med hundratals Gb minne och Tb hårddiskar mm lull lull.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

dock är detta ett smått antikt kort redan, så går ju inte direkt att jämföra med 8800 ultra när det kom...

Kanske inte går att jämföra rakt av men det är ändå en indikation på att priserna generellt har sjunkit ganska mycket bara på några år. Jag köpte mitt 8800 GTS 512 precis när det kom och fick pröjsa 3200 kr, för ett mellanklasskort. Vad kostade 560 när det kom? Sen kommer det nog att dröja ett tag innan man faktiskt kan köpa en efterföljare till 580. Tillverkarna har ju en tendens att lansera sina kort ganska långt innan de blir tillgängliga för kunderna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meisam:

OJ OJ sweet lord jebus ... Vill ha
Skämt åsido så är den en jäkla bra kort ... om nVidia inte släpper nån ny serie (600) till slutet av 2011 kommer jag köpa en sån och köra med SLI med min GTX580 DiCUII

Eh, vad menar du? Du har ett direct CUII och vill köpa kortet i recensionen för att kunna köra SLI?
Varför köper du inte bara ett likandant som du har, eller har jag missat något?

Jag kör själv ett Direct CUII och kan köra precis samma klockfrekvenser som i testet, allt det handlar om
är om man har tur eller inte med GPU'n.

Som en parentes till detta kan man säga att GPU'erna egentligen inte går felfritt en bit över 900Mhz.
Ett test som OCCT avslöjar snabbt detta. Nu talar jag om luftkylning. Har inte sett hur det ser ut med vatten eller kväve. Har testat 4 kort och har sett liknande senario vid alla tester. Skillnaderna var i vilka frekvenser felen uppstod. När jag testat har jag kört utan OCP. Med OCP så är OCCT's gpu test helt meningslöst.
Och som avslut vill jag ändå säga gör det inte.. Korten är dyra!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag kan köpa ett sådant här kort, men jag vill inte.
Av diskutionerna i detta forum, så verkar det som de flesta vill ha tex. ett sådant här kort men inte har råd.
Andelen ''riktiga'' överklockare i detta forum är nog ganska litet.
Men vi är nog en stor skara som tycker om att bygga själva och kanske exprimentera med hårdvaran lite mera än vanligt folk.
Det jag tycker är kul är att hitta en bra mix mellan prestanda och pris så det ändå går att få ut så mycket som möjligt av ett bygge.
Däremot så finns det en stor skara ''tyckare'' som gärna klankar ner på det ena eller det andra, för oftast så har dom inte råd själva att köpa en viss pryl som resenceras och blir då avundsjuka.
Swecklockers forum har ju numera blivit ett bra och intresant forum för folk som vill lära sig mera om datorer i allmenhet, och senare i livet prova på klockning mm.
Vi måste då ha lite tålamod med p12, så dom inte ger upp och blir Svenne Svensson när dom blir stora, och går till MediaGiganten och köper en färdigdator, som dom sedan kommer till forumet och vill ha hjälp med, för dom inte kan maxa sina spel, trots att datorn är fylld med hundratals Gb minne och Tb hårddiskar mm lull lull.

Vad är en "riktig överklockare"???

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

Afterburner

Det skulle jag aldrig lyckats få stabilt

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Köpte ett 570 med värstingkylaren från ASUS som nu ska åka tillbaka. Fungerar inte ens som standard. Kraschar i 3dmark 11 och sisoft sandra varje gång. På Asus forum finns flera med samma problem. Har med detta tappat förtroendet för ASUS. Deras deluxe-brädor är inte heller helt stabila och de har uppdaterat med flertalet Bios. Supporten hjälper dessutom inte till. Man känner sig som en betatestare. Annat var det för när allt bara fungerade...

Lägg till allt strul med att plocka ner datorn för att Intel drog tillbaka brädorna. Värdet på min dator bara sjunker och har inte fått dra igång ett enda spel än, då blir man lite bitter...

Ursäkta om detta är OT, men för att gå till ämnet, så är dessa kort från Asus riktigt tunga. I ett stående chassi "lutar" de neråt och mitt kort vill inte "klicka i" spärren som sitter på slotten, fast det är en Asusbräda och ett Asuskort. Den stänger, men helt utan motstånd. Kylningen är såklart grym, men det känns som att vi nästan överskridigt maxvikten på korten nu. Känns inte stabilt...

Har en 560ti från dom, tycker den fungerar väldigt väl

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Vad är en "riktig överklockare"???

Någon som kan överklocka bättre än mig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av AnnoyingIB:

Det skulle jag aldrig lyckats få stabilt

Det är inte så svårt, det tar bara lite tid. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ett liknande kort när man har en core 2 quad? Jag vet att min cpu är en flaskhals för mitt 4870x2, men det kanske har att göra med att det är dubbla gpu'er på kortet?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är inte så svårt, det tar bara lite tid. ^^

Får väl upp den i 900 MHz, överklockar jag den mer så börjar det flimmra lite grönt här och där när man kör heaven.... <:

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Ja, alltså, när jag spelar Crysis 2 i 2560*1440 och högsta grafikinställningarna (ingen aning om AA, AF osv eftersom det finns "låg", "medel" och "hög" men de heter typ "Gamer", "Enthusiast" och "Hardcore" eller något sådan tufft) så har jag "bara" runt 40 fps.

Den frameraten lär sjunka drastiskt med DX11+Texture-patchen som är på gång (se annan Swec-nyhet för det). Själv har jag cirka 60 fps i Crysis 2 nu med allt på max, men kör i lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Den frameraten lär sjunka drastiskt med DX11+Texture-patchen som är på gång (se annan Swec-nyhet för det). Själv har jag cirka 60 fps i Crysis 2 nu med allt på max, men kör i lägre upplösning.

Mjo, jag räknar med det... Hoppas på lite mer avancerade inställningsmöjligheter för grafiken... Utan en massa tilläggsprogram och sånt skräp... Så att man kan anpassa lite ordentligt...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Buio:

Den frameraten lär sjunka drastiskt med DX11+Texture-patchen som är på gång (se annan Swec-nyhet för det). Själv har jag cirka 60 fps i Crysis 2 nu med allt på max, men kör i lägre upplösning.

Jag får minimum 31fps och genomsnitt 43fps. På Enthusiast. Tycker det är rickigt skumt kör i 1680x1050 när jag har så gammalt graffekort. Har använt fraps benchmarking för att se fpsen. Fast har Crysis 2 är ett rickigt tråkigt spel enligt mig.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Behöver egentligen inte säga varför, va? Definitionen av P12, vad folks mammor jobbar med och andra saker hör inte hemma i den här tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Vad är en "riktig överklockare"???

Enligt mig är det en som vet vad han sysslar med, En som knappast köper fabriksklockade grafikkort.
Kanske använder vattenkylning och andra lite mera extrema hjälpmedel.
Tillockmed inte drar sig för att använda lödkolven för moddning.
Det finns dom som kallar sig överklockare bara för att dom kör något färdigt program, som optimerar automatiskt....
Framför allt så nedlåter han sig inte att klanka ner på mindre vetande, utan försöker att hjälpa till istället.
Alla som bygger datorer är inte heller intresserade av att klocka extremt utan man vrider upp värdena lite extra för att tjäna några poäng i något benchmark program. det är inte ''riktig'' överklockning tycker jag.
Och jag är definitivt ingen överklockare överhuvud taget.
Jag bara yttrar mig lite ibland och försöker att hjälpa till om det dyker upp något som passar in på mina erfarenheter som jag kan dela med mig.
Jag har då tyvärr inget nvidiakort än, eftersom jag tycker att dett rimmar illa med AMDs kretsar.

Jag kanske är en surgubbe, men i bland så skriver vissa sådana nedlåtande kommentarer om andra så dom borde skämmas.
Det är inte konstigt att moderatorerna rensar trådarna ibland.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Enligt mig är det en som vet vad han sysslar med, En som knappast köper fabriksklockade grafikkort.
Kanske använder vattenkylning och andra lite mera extrema hjälpmedel.
Tillockmed inte drar sig för att använda lödkolven för moddning.
Det finns dom som kallar sig överklockare bara för att dom kör något färdigt program, som optimerar automatiskt....
Framför allt så nedlåter han sig inte att klanka ner på mindre vetande, utan försöker att hjälpa till istället.
Alla som bygger datorer är inte heller intresserade av att klocka extremt utan man vrider upp värdena lite extra för att tjäna några poäng i något benchmark program. det är inte ''riktig'' överklockning tycker jag.
Och jag är definitivt ingen överklockare överhuvud taget.
Jag bara yttrar mig lite ibland och försöker att hjälpa till om det dyker upp något som passar in på mina erfarenheter som jag kan dela med mig.
Jag har då tyvärr inget nvidiakort än, eftersom jag tycker att dett rimmar illa med AMDs kretsar.

Jag kanske är en surgubbe, men i bland så skriver vissa sådana nedlåtande kommentarer om andra så dom borde skämmas.
Det är inte konstigt att moderatorerna rensar trådarna ibland.

Ursäkta mitt val att använda ''p2'' som en definition på personer med lite erfarenhet av datorer men det är ett snabbt ord att använda så de flesta förstår
Glömde att trycka på redigeraknappen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ni har så låga fps på ett standard GTX 580 i detta testet på BF2BC gentemot tidigare resultat?

http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...
Mvh Milla

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av milla_66:

Hur kommer det sig att ni har så låga fps på ett standard GTX 580 i detta testet på BF2BC gentemot tidigare resultat?

http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...
Mvh Milla

Det undrar vi med, och svaret ligger begravt i Nvidias drivrutiner. Just Bad Company 2 har tappat ordentligt med prestanda de senaste mjukvaruversionerna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Får väl upp den i 900 MHz, överklockar jag den mer så börjar det flimmra lite grönt här och där när man kör heaven.... <:

Det kortet går förmodligen inte högre, eller mer korrekt den GPU'n. Du kan alltid prova höja spänningen nåt snäpp å testa igen. Det är ju så man får/kan göra. Är den dock redan i botten dvs. 1.150 så kan du vara säker på att gpu'n inte fixar detta. Har själv fått samma problem med 3 olika 580 kort. Men på väldigt olika nivåer

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.