Duger Core 2 Duo e8400 3GHz för nutida spel?

Permalänk
Medlem

Duger Core 2 Duo e8400 3GHz för nutida spel?

Jag är väldigt osäker på hur stor inverkan processorn har i spel.

Min nuvarande setup är Core 2 Duo e8400 3GHz, Geforce 9600GT, 4gb ram.
Setup jag funderar på är att man byter enbart grafikkortet till en GTX 560 Ti.
Skulle processorn flaska väldigt mycket i hyfsat nya spel, exempelvis Bad Company 2?

Permalänk
Skrivet av gregr2:

Jag är väldigt osäker på hur stor inverkan processorn har i spel.

Min nuvarande setup är Core 2 Duo e8400 3GHz, Geforce 9600GT, 4gb ram.
Setup jag funderar på är att man byter enbart grafikkortet till en GTX 560 Ti.
Skulle processorn flaska väldigt mycket i hyfsat nya spel, exempelvis Bad Company 2?

För det mesta, nej inte så mycket. Dock är BF:BC2 ett av undantagen där du nog märker störst skillnad jämfört med en fyrkärnig (WoW, SC2, Juste Cause 2, Metro, m.fl är spel där du märker liten skillnad mot en fyrkärnig). Överklockar du, så minskar skillnaden.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

För det mesta, nej inte så mycket. Dock är BF:BC2 ett av undantagen där du nog märker störst skillnad jämfört med en fyrkärnig (WoW, SC2, Juste Cause 2, Metro, m.fl är spel där du märker liten skillnad mot en fyrkärnig). Överklockar du, så minskar skillnaden.

Okej, då antar jag att man kan räkna med samma sak i BF3, dvs. att det nyttjar fyrkärnigt i större utsträckning än andra spel.

Det viktigaste är hur som helst att slippa FPS-drop och kunna maxa grafikinställningarna. Laddningstider bryr jag mig mindre om. Någon som provat lite olika setups i praktiken och som har åsikter gällande att köpa nytt grafikkort eller helt ny rigg?

Permalänk

Jag sitter på en e8400 (4Gb RAM och ett 5850).

BC:BF2 flyter inte nog bra för att jag ska orka spela det. (1920x1080 @ low/medium).

Har en kompis med snudd på identisk rig fast han kör på en q6600, dvs. quad-core och skillnaden är slående.

Min e8400(read: hela rig) ska gå i graven inför höstens nya lir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Jag sitter på en e8400 (4Gb RAM och ett 5850).

BC:BF2 flyter inte nog bra för att jag ska orka spela det. (1920x1080 @ low/medium).

Har en kompis med snudd på identisk rig fast han kör på en q6600, dvs. quad-core och skillnaden är slående.

Min e8400(read: hela rig) ska gå i graven inför höstens nya lir.

Ja, där ser man.

Jag tror jag gör så att jag börjar med att köpa ett nytt grafikkort och ser med tiden hur det blir. Jag skulle faktiskt kunna köpa en Quad som passar i socket 775 också för att kunna lira Battlefield. Men jag älskar ju den "nya generationen" quad så det kanske blir helt ny rigg i slutändan.

Tack för att jag fick lite praktiska exempel.

Permalänk

En Q6600 på 3.6Ghz var för långsam för min del när jag hade ett GeForce 470 i burken. CPUn gick i taket hela tiden på grund av att den inte orkade mata gpun med data snabbt nog. Det gick att spela, men fick oförklarliga "drops" i framerate där spelen typ stannade upp. Konstaterade till slut att alla fyra kärnorna låg i 100% användning i dessa situationer. Provade med ett långsammare grafikkort i datorn, och det i lägre framerate etc. men 100% cpu användning försvann med.
Blev en upgradering till den maskin jag nu sitter med.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

En Q6600 på 3.6Ghz var för långsam för min del när jag hade ett GeForce 470 i burken. CPUn gick i taket hela tiden på grund av att den inte orkade mata gpun med data snabbt nog. Det gick att spela, men fick oförklarliga "drops" i framerate där spelen typ stannade upp. Konstaterade till slut att alla fyra kärnorna låg i 100% användning i dessa situationer. Provade med ett långsammare grafikkort i datorn, och det i lägre framerate etc. men 100% cpu användning försvann med.
Blev en upgradering till den maskin jag nu sitter med.

Då kan jag med andra ord skrota idén med att köpa en Q6600.
Tack för info.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gregr2:

Då kan jag med andra ord skrota idén med att köpa en Q6600.
Tack för info.

Snälla nån. En Q6600 har jag suttit med i 3,5 år nu och visst räcker den till fortfarndande i vissa fall men drar ström gör den som ett kärnkraftverk.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med E8500 och ett ATI5870 och BC2 flyter på bra utan lagg och allt på det högsta förutom AA 4x samt Anti L. off på 1680x1050, dock så är cpu klockad till ca 4.2 ghz.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj christian:

Snälla nån. En Q6600 har jag suttit med i 3,5 år nu och visst räcker den till fortfarndande i vissa fall men drar ström gör den som ett kärnkraftverk.

Hahaha åh den var bra, "...drar ström gör den som ett kärnkraftverk". Du vet att kärnkraftverk producerar ström va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hahaha åh den var bra, "...drar ström gör den som ett kärnkraftverk". Du vet att kärnkraftverk producerar ström va?

han mena väll at man behöver ett kärnkraftverk för att driva den clockad

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, kommer min amd phenom(tm) II X4 805 processor 2.50 GHz flaska i spel med mitt zotac gtx 550 ti? det känns som att den gör det men jag är inte säker. MVH

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant om någon testredaktion faktiskt testade olika processorer vid benchmark av spel istället för att bara testa grafikkort.
Ska man byta processor så innebär det automatiskt ny rigg i princip, medan grafikkort kan tryckas in utan större krusiduller.
För mig är det väldigt intressant att veta med vilken processor som spelets framerate börjar stagnera ordentligt. Sweclockers testcenter är i en klass för sig, tyvärr ser jag inte äldre modeller testas i moderna spel.

Permalänk
Medlem

Jag har en E8400 tillsammans med ett 5950 i stora riggen, ingen överklock.
Min hp envy (bärbar) spelar skiten ur ovan i t.ex wow, alien vs predator - i samma settings.
Envyn (2092eo) har en i7 2630 och ett sketet 6850m, ändå är den bättre än stora riggen.
Döm om min förvåning. Så visst känns det att "den gamle" börjat tjäna ut

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregr2:

Det skulle vara intressant om någon testredaktion faktiskt testade olika processorer vid benchmark av spel istället för att bara testa grafikkort.
Ska man byta processor så innebär det automatiskt ny rigg i princip, medan grafikkort kan tryckas in utan större krusiduller.
För mig är det väldigt intressant att veta med vilken processor som spelets framerate börjar stagnera ordentligt. Sweclockers testcenter är i en klass för sig, tyvärr ser jag inte äldre modeller testas i moderna spel.

Finns flera bra tester, dom bästa imo:
http://alienbabeltech.com/main/core-i7-vs-phenom-ii-x2-vs-x4-...
http://alienbabeltech.com/main/intel-i5-750-performance-test-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregr2:

kanske den här sidan skulle ge svar på din fråga / Mvh http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Avstängd

Kan ju säga såhär.
Jag fick inga enorma FPS lyft i spel när jag bytte ut min E8400 @ 4ghz mot en Icke klockad 2500,8gb ram.
Skillnaden sprang iväg dock när jag klockade 2500an.

Men en E8400 klockad håller förvånantsvärt bra idag.

Gtx 460 OC i bägge "riggarna"

Permalänk
Medlem

Jag gick från en AMD64 x2 6000+ till en I5-750 för Bad Company 2 och fick ungefär 3x så hög FPS. Samma grafikkort HD4870 som i sign. (Gick från ~30 fps till ~90 fps).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har en e8400 @ 3,6 ghz, 8 gb 1600 mhz och ett gtx 275. Aldrig haft något problem med CPU:n.
Dock ligger den på 90-100% när jag kör Dirt3. Men duger gör den allt.
Om inte så kan man ju alltid klocka lite till.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay