Google Chrome fortsätter växa bland SweClockers läsare

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kör primärt med firefox och använder chrome för videositer, chrome har ju så få funktioner att man känner sig helt innlåst, det är ju som att komma till äppelvärlden, de bestämmer allt, ff kan man anpassa som man vill, det är mycket stabilare och lika snabbt, har man dessutom många flikar öppna så funkar chrome skit, det är helt oöverskådligt, just nu har jag 54 flikar i ff igång, o det skulle jag inte vilja ha i chrome.
Det finns idag inget som chrome är bättre än ff på, chrome var snabb o bra när det kom men har blivit omkörd rejält av både ie 9 och ff. den läsare som gjort största steget framåt är utan tvekan ie9, den är idag verkligen bra, ms tar det på allvar numera.
Men jag fortsätter med ff, de har de överlägset bästa inställningsmöjligheterna, man kan anpassa nästan allt och lägga in pluggar så man får de funktioner man vill, dessutom är den klippstabil och snabb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Chrome känns enklast och snabbast enligt mig.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KiXeR:

Chrome är sjukt mkt snabbare än Safari på Macen så det finns anledning :).

Kan bara hålla med. Skillnaden är kanske inte jättestor på 13"MBP (men helt klar märkbar), på 15"MBP med hi-res skärm är Chrome väldigt mycket mjukare när man scrollar webbsidor.

Kör
Linux: FF
Mobil: FF
OSX: Chrome
Win: Chrome

Skillnaden i hastighet mellan Chrome och FF är klart mindre på både Linux och Win jämfört med OSX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mozilla har ju en "Get Involved with Mozilla". Finns grejor som jag har synpunkter och förbättringsförslag till, så några klick och man är fan med.

Nu jävlar

Här skall förbättras så utav helvete! Bästa browsern skall bli ännu bättre!

NU KÖR VI!

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är den så kallade snabbhets hybris över chrome, FF och opera är nästintill snabbare, läser man alla kommentarer säger alla "jag använder chrome för den är snabbast" , själv märker jag ingen skillnad mellan FF,opera, chrome, medan när jag har testat IE9 och Safari då upptäcker jag hur snabb dem andra är, sedan föredrar jag en browser där man kan få ta del av en hel del info, om vad som händer med browsern, på dem andra är det rena gissningsleken och mycket hysch hysch, kort och gott Mozilla firefox är den som jag gillar,sedan om du gillar chrome på grund av att du tycker den är snabbare eller bättre, kan jag bara säga I dont care. Finns feedback knapp på alla dem nya FF versionerna, bara skriva vad du tycker skall ändras eller förbättras. FF 7 aurora merge imorgon.

Permalänk
Medlem

FF.

Kan inte tänka mig att surfa utan NoScript och RequestPolicy - och båda dessa har fantastiska tilläggs programmerare har i detalj förklarat varför det inte går att göra chrome-versioner: google är helt enkelt inte intresserat av att tillåta api:er i bläddraren som stänger av spårning och reklamvisning. De fulhack som finns till chrome är helt inadekvata jämfört med dessa båda tillägg.

Permalänk

Gillar chrome, men saknar alltid firefox's "awesome bar".
Någon som vet om det går att få den funktionen i chrome?

Permalänk
Medlem

Jag har en massa appar och extension i Chrome som jag använder väldigt flitigt. Aldrig testat FF, mest för jag tycker att Chrome fyller mina behov mycket väl. Dessutom är den stilren, vilket jag älskar.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Det är blixtsnabbt, det crashar aldrig, har aldrig krånglat.. Har det man vill ha, finns hur mycket tillägg i deras "store".

Google är framtidens förtag

Permalänk
Medlem

Opera = massa onödiga funktioner och fult gränssnitt
Firefox = Flash kraschar hela tiden, för populärt (allt fler sidor utnyttjar sårbarheter i FF)
IE = Microsoft
Chrome = saknar småfunktioner vilket är irriterande, men säkrare och stabilare än FF

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Chrome är för funktionsfattigt, och jag har helt slutat att använda den - finns ingen mening längre eftersom FF är bättre på allt. Plugins och anpassningsbarheten är oslagbar - bästa webläsaren genom tiderna.

Chrome är lite fånigt - avskalat och oförmöget i onödan. Nej, gör bättre eller chrome är historia innan året är slut.

Permalänk
Medlem

Jag använder chrome, tycker opera och FF är ungefär lika snabba. Men jag tycker den är snyggast och har allt jag behöver.

Permalänk
Medlem

klona texter :P

Kör me Firefox och har gjort i nästan 1 år. Använde Chrome tidigare men krånglade för mycket för mig.

Startade extremt segt, kraschade mycket och laddar segt. Firefox har allt jag behöver, kraschar aldrig, laddar snabbt och har fler addons än vad jag körde med i Chrome och skärmytan känns rätt mycket större i Firefox.

Kommer aldrig gå tillbaka till Chrome, iaf inte den närmsta tiden!.

Skrivet av Chawan123:

Kör me Chrome och har gjort i nästan 1 år. Använde Firefox tidigare men krånglade för mycket för mig.

Startade extremt segt, kraschade mycket och laddar segt. Chrome har allt jag behöver, kraschar aldrig, laddar snabbt och har alla addons jag körde med i Firefox och skärmytan känns rätt mycket större i Chrome.

Kommer aldrig gå tillbaka till Firefox, iaf inte den närmsta tiden.

Visa signatur

Ny dator, Moderkort: Asus Z170-A cpu: intel 6700k 4.8 ghz Kylare: Corsair h105 Ram minne: Corsair 16gb 2400mhz Grafikkort: Nivida Gainward 680gtx 2gb, sdd 2 st, hdd 3st, nätaggregat Evga supernova 750 watt, Chassi: Fractal arc xl

Dator fd den dog. 2008-2015 rip.

Permalänk

IE gör vad jag vill att den ska. Utskrifthanteringen av media print är dessutom suverän.

Permalänk
Medlem

Hehe

Skrivet av Robeliboban:

firefox tar ett år att starta efter en veckas användande, synd att chrome är så usel rättstavnings tillägg.

Funny

Kör själv Chrome för det mesta men Firefox för vissa tillägg på spelburken.
på Macarna blir det safari.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Opera = massa onödiga funktioner och fult gränssnitt
...

Ja en grundinstallation av opera har sjukt mycket funktioner

Web Server, FTP Server, E-post klient Irc-klient BitTorrent-klient med mera med mera med mera...
Men tycker inte de är i vägen så det är ju ingen nakdel att de finns där.
På tal om fult gränssnitt så tycker jag operas irc-klient är den snyggaste och mest stilrena av dem alla

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Kör som standard Chrome men hoppar in på ff ibland. Har även Netscape mer för skojs skull. Funkar i de flesta fall helt ok

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trogen firefox användare i 5 år

Har prövat chrome, safari, opera, ie och Mozilla (innan dom helt slutade med den och endast körde firefox)
Men inget slår firefox, ingen skillnad i hastighet, men har en del tillägg jag inte klarar mig utan, och att kunna ha RRS på bokmärkes "raden" är helt underbart...

Firefox until i die <3

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Firefox Aurora

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk

Opera 11.50 med skinnet Z1 Ultra..
KÄRLEK!

Hur kan man klaga på detta utseende?..

Uploaded with ImageShack.us

Skrivet av celerity:

Opera = massa onödiga funktioner och fult gränssnitt

Onödigt för dig, bra för andra - ingen av funktionerna är i vägen och stör dig och du är fri att använda de som du känner är bra! Inbyggda musgester ftw.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Chrome for life!

Den har allt!

* tar lite plats
* Snabbt!
* Lätt att använda
* låg prestanda påverkan, få bakgrundsprocesser!
* Man får installera de adds man vill ha istället för att programmet fyller hela jäkla datan med skit!
* Snyggt men ändå simpel användargränssnitt
* man kan personifiera det, med tex bakgrund

De och så mkt mer!
Chrome!

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem

Jag kör FF, fungerar utmärkt med många bra plugins! Kan Chrome ens mäta sig där när det gäller nyttiga, användbara plugins mot FF?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag kör FF, fungerar utmärkt med många bra plugins! Kan Chrome ens mäta sig där när det gäller nyttiga, användbara plugins mot FF?

Det beror på hur du ser på det. I rent antal så är FF klart starkare, men det beror ju främst på att det finns tio olika utvecklare av många plugins som gör exakt samma sak. Hur många plugins behöver man dock för att surfa egentligen? Jag använder bara FF för utveckling men aldrig för surfning längre. Skulle säkert kunna hitta plugins som gör så att jag kan utveckla i GC också. Jag har sett att det portas många plugins från FF till GC.

Föredrar man snabbhet i en webbläsare som visar alla sidor perfect så är GC förmodligen oslagbar. Den startar omedelbart medan FF tar fem sekunder även när det ligger i minnet för mig. Jag öppnar och stänger webbläsare säkert 50 gånger om dagen och jag står inte ut med laddningstider då. De ända plugins jag tror 90% av alla nätanvändare är intresserade av är någon form av skript- och reklam-blockerare samt plugins så de kan twittra etc direkt, och det har ju GC också. Tror t.o.m. IE9 har det, men GC är som sagt lättviktig.

Rent praktiskt behövs nog FF snart inte längre. Ju populärare andra webbläsare som t.ex. GC blir ju fler utvecklare och därmed plugins kommer den ju få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det beror på hur du ser på det. I rent antal så är FF klart starkare. Men det beror ju främst på att det finns 10 versioner av plugins som gör exakt samma sak. Hur många plugins behöver man dock för att surfa egentligen? Jag använder bara FF för utveckling men aldrig för surfning längre.

Föredrar man snabbhet är GC bättre. Den startar omedelbart medan FF tar fem sekunder även när det ligger i minnet för mig. Jag öppnar och stänger webbläsare säkert 30 gånger om dagen och jag står inte ut med laddningstider då. Den ända plugins jag tror de flesta egentligen behöver är någon form av skript- och reklam-blockerare, och det har ju GC. Tror t.o.m. IE9 har det, men GC är som sagt utan fördröjning.

5 sekunder för att FF ska öppna? Då har du antingen en sketen dator eller så har du datorn fylld med temp skit. osv. För mig startar FF direkt när jag trycker på knappen, 5 sekunder? Låt mig skratta.

Notera att jag skrev inget om GC, IE9 eller andra browsers. Jag är nästan säker på att alla browsers har något någon fastnar för, men att överdriva som du gör är löjligt.

Själv har man testat samtliga "kända" browsers och enda andledningen jag använder FF är pga av utseendet samt att jag är för bekant med det, vill verkligen inte "lära" mig att använda annat även fast det säkert är skit lätt att komma igång.

Och vad vet du om att FF eller andra browsers inte kommer att behövas längre? Igen låt mig skratta. Som sagt, luktar FETING fanboy'ism, patetiskt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte använt firefox på ett tag. Det blir lite segt med tanke på att den inte ens kan utnyttja flera processorkärnor (har nog också att göra med att mina sessioner blir så stora och att jag har många tillägg installerade). Har detta fixats med FF5? Nu använder jag en blandning av Chrome, IE och Opera. Opera följt Chrome gillar jag nog mest.

Permalänk
Medlem

har använt opera dom senaste 3 åren, passar mig utmärkt, det mesta 'hänger med' så man slipper tanka massa addons för att få ordning på allt.
Det är mest mailklienten, speed-dial samt 'mouse gestures' är smidigt på surfplattan

en nackdel som jag märkt är att det kan dra lite mkt minne 'jämfört med t.ex firefox'
inte att det drar för mkt bara det att andra webläsare ligger något under, kan ju dock vara inställningar om cache m.m. som påverkar.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det beror på hur du ser på det. I rent antal så är FF klart starkare, men det beror ju främst på att det finns tio olika utvecklare av många plugins som gör exakt samma sak. Hur många plugins behöver man dock för att surfa egentligen? Jag använder bara FF för utveckling men aldrig för surfning längre. Skulle säkert kunna hitta plugins som gör så att jag kan utveckla i GC också. Jag har sett att det portas många plugins från FF till GC.

Föredrar man snabbhet i en webbläsare som visar alla sidor perfect så är GC förmodligen oslagbar. Den startar omedelbart medan FF tar fem sekunder även när det ligger i minnet för mig. Jag öppnar och stänger webbläsare säkert 50 gånger om dagen och jag står inte ut med laddningstider då. De ända plugins jag tror 90% av alla nätanvändare är intresserade av är någon form av skript- och reklam-blockerare samt plugins så de kan twittra etc direkt, och det har ju GC också. Tror t.o.m. IE9 har det, men GC är som sagt lättviktig.

Rent praktiskt behövs nog FF snart inte längre. Ju populärare andra webbläsare som t.ex. GC blir ju fler utvecklare och därmed plugins kommer den ju få.

Jag upplever FF som snabbt och bra, även att öppna. Har dock SSD så det kan ju vara förklaringen till det.

Jag har massor av plugins jag knappt skulle klara mig utan, tex dessa;

  • FxIF

  • gTranslate

  • Multirow Bookmarks Toolbar

  • Personas

  • Redirect remover

  • ReloadEvery

  • WebMail Notifier

Underlättar min upplevelse enorm iaf, och jag har inga problem med att sidor buggar. Det laddas snabbt och bra men då sitter jag på bra lina med bra peering också.

Men det man kan säga är att GC är mer lättvikt än FF, dvs lite Linux vs Windows "vibbar" över det hela kanske, men steget mellan inte är så stort och kräver så mycket av användaren?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mack:

5 sekunder för att FF ska öppna? Då har du antingen en sketen dator/isp eller så har du datorn fylld med temp skit. För mig startar FF direkt när jag trycker på knappen, 5 sekunder? Låt mig skratta.

Notera att jag skrev inget om GC, IE9 eller andra browsers. Snacka om fanboy'ism för din del.

Jag är nästan säker på att alla browsers har något någon fastnar för, men att överdriva som du gör är löjligt.

Själv har man testat samtliga "kända" browsers och enda andledning jag använder FF är pga av utseendet samt att jag är för bekant med det, vill verkligen inte "lära" mig att använda annat även fast det säkert är skit lätt att komma igång.

Eftersom jag utvecklar så har jag många plugins, och en stark dator för den delen. Varför skall jag använda en webbläsare som tar fem sekunder att starta när jag kan använda GC? Det har inget med fanboyism eller princip att göra utan med praktik. Tillåt mig att sucka över din förmåga att strunta i vad folk skriver och att generalisera. Jag är helt utan fördomar och du behöver ta en paus från att bråka online.

Jag förstår inte varför du anser det faktum att jag jämförde och förklarade flera webbläsare med varandra som fanboyism. Jag ser det helt tvärt om eftersom det tillför intressant fakta till ett inlägg och inte bara löjligt försvar av FF och anfall mot alla som levererar sin erfarenhet.

Du säger att du endast använder FF pga dess utseende och för att du är "för van" vid den. Det har ju varken med plugins, prestanda eller kompatibilitet att göra så det är väl inte så konstigt att du inte bryr dig då.

Faktum är att det skiljer lite åt mellan dessa webbläsare idag och det tycker FF-fans tydligen inte om. Det är bara webbläsare vi snackar om.

Permalänk
Medlem

FF med noscript och adblock, all I need.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Chrome är snabb i uppstarten, men jag väntar hellre någon halvsekund till på firefox istället.
Har man fler än 20 tabbar öppna i Chrome så är ju tab-fältet en enda soppa
Firefox funkar mycket bättre med många tabbar uppe än Chrome.

Sedan tycker jag att Firefox's plugins (såsom AdBlock, FlashBlock, User Agent Switcher med flera) fungerar bättre.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3