Göra om en CPP fil till en exe fil?

Permalänk
Medlem

Göra om en CPP fil till en exe fil?

Har precis börjat kolla lite på programmeringsguide men har stött på ett problem.

När jag sparar projektet/filen blir det till en CPP fil. Som sagt vill jag ha den till en exe istället och efter några googlingar så verkar det bara vara till att trycka compile. Jag har prövat det, för att kolla att koden fungerar, men den gör inte om min CPP fil till en exe fil.

Är det någon som vet vad jag gör för fel och vill berätta det, skulle jag vara väldigt glad.

Permalänk
Medlem

Vad andvänder du för program osv? I visual C++ så ändrar du debug som står efter play knappen där uppe till release så borde det nog bli som du vill.

Permalänk
Medlem

Jag använder Dev-C++.

Tryckte på "Debug" men det ända som hände var att programmet kördes (i CMD) men inget med filen ändrades.

Sen har jag ett annat problem också, jag har gjort en simpel miniräknare, men när jag väl ska se resultatet, så syns det bara i en halv sekund, sedan stänger CMD ner sig.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag använder Dev-C++.

Tryckte på "Debug" men det ända som hände var att programmet kördes (i CMD) men inget med filen ändrades.

Sen har jag ett annat problem också, jag har gjort en simpel miniräknare, men när jag väl ska se resultatet, så syns det bara i en halv sekund, sedan stänger CMD ner sig.

tryck F9 eller F5 så kommer den kompilera och köra, i mappen där cpp filen ligger kommer även en .exe fil ligga.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa till med första problemet men anledningen till att programmet stänger ner sig direkt är för att det har körts klart. För att få programmet att vänta kan du ex. vänta på att användaren trycker på en knapp. Alltså typ:

char c;
cout << "Press any key to exit.";
cin >> c;

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag använder Dev-C++.

Tryckte på "Debug" men det ända som hände var att programmet kördes (i CMD) men inget med filen ändrades.

Sen har jag ett annat problem också, jag har gjort en simpel miniräknare, men när jag väl ska se resultatet, så syns det bara i en halv sekund, sedan stänger CMD ner sig.

Såg inte detta förut.
Men du kan använda

cin.get();

i slutet för att pausa programet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Kan tyvärr inte hjälpa till med första problemet men anledningen till att programmet stänger ner sig direkt är för att det har körts klart. För att få programmet att vänta kan du ex. vänta på att användaren trycker på en knapp. Alltså typ:

char c;
cout << "Press any key to exit.";
cin >> c;

Skrivet av krogge123:

Såg inte detta förut.
Men du kan använda

cin.get();

i slutet för att pausa programet.

Ingen av dessa funkade.

"
tryck F9 eller F5 så kommer den kompilera och köra, i mappen där cpp filen ligger kommer även en .exe fil ligga. "

Nepp, det ända som händer är att programmet komplieras och körs, men efter det finns det ingen exe fil att leta reda på.

Permalänk
Medlem

Edit:

Ja nu hittade jag den! Jag sparade mitt projekt på ett ställe, men exe filen kom in i Dev mappen! Tackar!
KOnstigt för jag sökte på hårddisken efter en fil som hete forsta.exe, men den hittade ingen.

Men problemet med att den stänger sig kvarstår.

Permalänk
Medlem

funkar inte system("PAUSE"); på slutet då? brukade köra den i C iaf.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Så man skriver bara

system("PAUSE");

?

Jag prövade också att skriva en batfil men det funkade inte heller:

start bla.exe
pause

Edit: SYstem(pause); funkade inte heller, när jag komplimerar så står det bara att det är fel på den koden:
25 D:\komplinator\Dev-Cpp\projektochfiler\main.cpp expected constructor, destructor, or type conversion before '(' token
25 D:\komplinator\Dev-Cpp\projektochfiler\main.cpp expected `,' or `;' before '(' token
D:\komplinator\Dev-Cpp\projektochfiler\Makefile.win [Build Error] [main.o] Error 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag använder Dev-C++.

Tryckte på "Debug" men det ända som hände var att programmet kördes (i CMD) men inget med filen ändrades.

Sen har jag ett annat problem också, jag har gjort en simpel miniräknare, men när jag väl ska se resultatet, så syns det bara i en halv sekund, sedan stänger CMD ner sig.

Pastebinna din kod, se till så att du en mer cin.get(); än du har input-saker, då kommer ditt program att rensa alla enterklickningar från inputbuffern -> väntar på newline innan fönstret slås ner.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Så man skriver bara

system("PAUSE");

?

Jag prövade också att skriva en batfil men det funkade inte heller:

start bla.exe
pause

Edit: SYstem(pause); funkade inte heller, när jag komplimerar så står det bara att det är fel på den koden:
25 D:\komplinator\Dev-Cpp\projektochfiler\main.cpp expected constructor, destructor, or type conversion before '(' token
25 D:\komplinator\Dev-Cpp\projektochfiler\main.cpp expected `,' or `;' before '(' token
D:\komplinator\Dev-Cpp\projektochfiler\Makefile.win [Build Error] [main.o] Error 1

Du kan prova med 2st cin.get();

cin.get(); cin.get();

eller om du inkluderar

#include <windows.h> //I slutet på programmet kan du då använda system("pause");

Skulle rekommendera att använda det första alternativet då det sista endast fungerar på windows.

offtopic:
Tycker du bör byta från dev-cpp då den inte utvecklas längre, använde själv denna förut.
Skulle rekommendera code::blocks, Code::blocks kommer hjälpa dig väldigt mycket då du får fram funktioner eller variabler du har gjort innan du har skrivit klart hela ordet.
om du har en string så kan du skriva string(.) så får du reda på funktioner tex string.end();

Permalänk
Medlem

Okej, hörde mest att Dev var bra för nybörjare, enkelt interface och så, får kolla vidare på det imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej, hörde mest att Dev var bra för nybörjare, enkelt interface och så, får kolla vidare på det imorgon.

Nej, Dev-C++ är inte alls bra för nybörjare. Det har förvisso ett enkelt interface, men det beror bara på att det saknar många grundläggande saker som ett bra IDE borde ha. Se här för några orsaker till varför du inte borde använda Dev-C++.

Permalänk
Medlem

bättre att köra visual studio, c++ expressvarianten är väll gratis, annars code blocks kanske, ingen favorit... eclipse klarar väll c++ om man tankar rätt grejer.

Permalänk
Medlem

Tagit upp kodandet igen, blev ett litet uppehåll. Tankat Visual Express, men ska jag välja CLR Console application eller Win32 Console application? Vad är skillnaden?

CLR verkar kunna använda .net framework, vad det nu är.