Permalänk
Medlem

Hale 90 uppochned?

Hej

Har precis införskaffat ett Hale 90 nätaggregat.

På vilket håll bör jag installera det? Med fläkten upp, eller med fläkten ner?
Jag har nämligen sett att folk gör på båda sätt med detta nätaggregat, men är inte säker på om jag ska installera det med fläkten ner.
Har ett Antec 1200 chassi.

Tack på förhand!

Visa signatur

Så det så

| Antec 1200 | Intel 3750K Ivy Bridge | Corsair H70 | ASUS ARES + XFX 5870 Crossfire [3xGPU] | 150Gb VelociRaptor 10000rpm | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP |

Permalänk
Medlem

gör som du känner för.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Är det perforerat i botten (och helst med dammfilter) så montera med fläkten nedåt.

Permalänk

Beror helt på om Antec 1200 har hål i chassiplåten nertill som låter nätagget dra in svar luft utifrån chassit och på så sätt ge bättre kylning då sval luft utifrån oftast kyler bättre än varm luft som tas innifrån chassit. Om chassibotten är helt slät utan hål bör du vinkla fläkten uppåt.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Som ni ser, ser Antec 1200's botten ut såhär:

Det finns små "gummikuddar" som ger en förhöjning av det monterade nätaggregatet

Visa signatur

Så det så

| Antec 1200 | Intel 3750K Ivy Bridge | Corsair H70 | ASUS ARES + XFX 5870 Crossfire [3xGPU] | 150Gb VelociRaptor 10000rpm | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP |

Permalänk
Medlem

Fläkten uppåt, blir agget för varmt så sänker du livslängden drastiskt.

Permalänk
Medlem

Skulle oxå säga fläkten upp i det där läget. iofs beror det på hur långt ifrån grafikkort eller annat kort som sitter där.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Skulle oxå säga fläkten upp i det där läget. iofs beror det på hur långt ifrån grafikkort eller annat kort som sitter där.

Just nu blir det inte så trångt, i och med att jag kommer installera mitt nya Asus Ares idag.
Dock kommer det bli lite trångt om jag ska installera in mitt gamla 5870 också, så det blir CF mellan korten.

Tror inte att det blir tillräckligt med luft för nätaggregatet då "kuddarna" är mindre än 1cm höga. Eller vad säger ni?

Visa signatur

Så det så

| Antec 1200 | Intel 3750K Ivy Bridge | Corsair H70 | ASUS ARES + XFX 5870 Crossfire [3xGPU] | 150Gb VelociRaptor 10000rpm | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP |

Permalänk
Medlem

Fläkten neråt, den får tillräckligt med luft även om luftspalten är 1cm. Jag har det så i mitt Antec 300 med en HX520, fläkten neråt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Antielefant

Kuddarna är inte för att skapa luftspalt utan för att förhindra vibrationer från nätaggets fläkt. Chassiet är inte gjort för nedåtvända nätagg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Fläkt upp, köra fläkt ner utan någon form utav luft intag är idiotiskt och totalt utan mening.

Permalänk
Medlem

Jag kör med mitt nedåt, det var så Inet hade monterat det. Om man vänder fläkten UPPÅT blir kabeldragningen en mardröm. Hur mycket varmare blir egentligen nätaggregatet nedåtvänt om man har bra luftgenomströmning?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

I alla moderna datorlådor där nätagget är monterat eller kan monteras nere så är det alltid upphöjt. Man ska köra med fläkten nedåt.
Är nätagget monterat uppe däremot kan man montera nätagget uppochned så att den tar luft från ovansidan av chassiet och blåser ut bak, istället för att ta farm luft från toppen av chassiet.

Folk som säger att man ska köra med nätagget uppochned i chassiets botten ingenting om luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

I alla moderna datorlådor där nätagget är monterat eller kan monteras nere så är det alltid upphöjt. Man ska köra med fläkten nedåt.
Är nätagget monterat uppe däremot kan man montera nätagget uppochned så att den tar luft från ovansidan av chassiet och blåser ut bak, istället för att ta farm luft från toppen av chassiet.

Folk som säger att man ska köra med nätagget uppochned i chassiets botten ingenting om luftflöde.

Nu var det inte så att jag påstod att det gick, utan jag konstaterade att Inets montörer hade installerat mitt uppochned. Monterade om mitt agg nyss, skall bli intressant och se om det blir några dramatiska temperaturskillnader. Kabeldragningen blev som jag befarade mycket sämre, men det kanske man får leva med. Återkommer med resultat.

Edit: Borde läsa inläggen lite noggrannare, var övertygad om att du idiotförklarade mig str8forthakill. Ber om ursäkt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Efter 15 minuters stresstestande i OCCT (power supply testet) har jag kommit fram till att det går betydligt svalare nu. Förut kändes det buren ljummen, nu är den knappt varmare än i idle och känns kall vid beröring.

Får hoppas på att livslängden inte förkortats alltför mycket under året det varit monterat nedåt. Känns ju sådär om nätagget skulle gå och ta med sig några vänner i processen...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Exakt, även om det bara är en tunn springa blir nätagget alltid svalare. Så länge det finns cirka en centimeter eller mer mellan nätaggets intag och chassiets botten är det alltid solklart val att ha fläkten nedåt.

Har man fläkten uppåt så trotsar man naturens lagar samt att man drar in varm lufr från grafikkortet / övriga komponenter. Varm luft kyler inte mycket inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Exakt, även om det bara är en tunn springa blir nätagget alltid svalare. Så länge det finns cirka en centimeter eller mer mellan nätaggets intag och chassiets botten är det alltid solklart val att ha fläkten nedåt.

Har man fläkten uppåt så trotsar man naturens lagar samt att man drar in varm lufr från grafikkortet / övriga komponenter. Varm luft kyler inte mycket inte.

Nu satte jag fläkten uppåt, ledsen om det jag skrivit kan missuppfattas. Alltså jag får betydligt bättre temperaturer med fläkten uppåt än när jag har den nedåt.
Detta kan visserligen bero på att jag har vattenkylda grafikkort. Således är det sval luft som nätaggregatet drar in och inte varmluft från grafikkorten. Håller jag handen bakom nätaggregatet känner jag att mer luft flyttas nu än innan.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Antielefant
Skrivet av str8forthakill:

Folk som säger att man ska köra med nätagget uppochned i chassiets botten ingenting om luftflöde.

...och folk som tror att en springa på mindre än en centimeter släpper igenom tillräckligt med luft för en fläkt på 120-140mm kan det absolut inte. Det skulle kräva en radialfläktslösning mer lik en dammsugarmotor än de standard axialfläktar nätaggen har.

Du har direkt fel om du tror att det fungerar sämre att ha fläkten oblockerad. Kylning beror av två saker, temperaturen på luften som ska kyla och mängden luft per tidsenhet. Din lösning ger alldeles för lite, men helt korrekt kallare, luft. Enda sättet att få in mer luft är att höja sugkraften, dvs öka varvtalet, och därmed ljudnivån.

Att ha fläkten korrekt vänd hjälper också till genom att nätagget drar ut en del av varmluften ur systemet snarare än att den ska upp till processorn. Nätaggets kylluft blir erkännes lite varmare, men den kan dra i sig hur mycket som helst och kyler därför betydligt bättre.

Sen är det ens i det värsta fallet inte den varmaste luften grafikkortet pumpar ut som går genom nätagget. Varmluft stiger, och nätagget kommer att i första hand ta samma kallare luft under grafikkortet som grafikkortet suger in för att kyla med. Exemplet är också enbart intressant i ett SLI/CF-system med ett lågt andrakort, i singelkortsfall är det totalt ointressant då kortet sitter alldeles för högt upp för att påverka nätagget.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

okunningt babbel.

Säg det till alla som vänder rätt på sina nätagg (fläkten neråt) och får mycket bättre temperaturer för att nätagget får svalare luft. Om man inte sitter med ett ace nätagg som har en skräp fläkt och inte klarar av det extra lilla som behövs för att förflytta luften från ytan undertill.

Nejdu dags att du slutar läsa forumposter och experimenterar själv istället, du saknar erfarenhet.

Fläkten uppåt fungerar enbart bättre om man har annan kylning än luft till andra komponenter

*edit
Tog fram en måttstock och påminde mig själv om hur lång en centimeter är. Syftade på runt en och en halv centimeter räcker för en 120 till 140 mm's fläkt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av str8forthakill:

Nejdu dags att du slutar läsa forumposter och experimenterar själv istället, du saknar erfarenhet.

Fläkten uppåt fungerar enbart bättre om man har annan kylning än luft till andra komponenter

*asgarv*

Ursäkta, men helt fel person att kalla okunnig eller oerfaren.

Som exemplet ovan bevisar - du har inte bara teoretiskt fel (läs på) utan även praktiskt. Är chassiet designat för att ha nätagget vänt "klassiskt" har du ett fläktgaller under det också, och ens i de fallen är det tveksamt om man tjänar på att ha dem så då dammfiltren tenderar att sätta igen rätt fort - och golvet under datorn är sällan det renaste stället i kåken.

För övrigt kan jag rekommendera att du försöker övertyga grafikkortsforumet att 1 cm räcker som luftspalt - folk där vet bättre då man faktiskt testat det några gånger. 1½ cm räcker inte ens för att fullt mata en 80mm radialfläkt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

*asgarv*

Ursäkta, men helt fel person att kalla okunnig eller oerfaren.

Som exemplet ovan bevisar - du har inte bara teoretiskt fel (läs på) utan även praktiskt så.

Jadu vettefan vad du har haft för skräp-chassien.
Så som han säger med, han har inte luftkylda komponenter och således mycket svalare luft i chassiet. Du måste ha jobbat med riktiga skräp budgetchassien om det har fungerat bättre med fläkten uppåt och lufkylda komponenter.

Skaffa ett kvalitets-chassie som faktiskt är genomtänkt i designen och kom tillbaka sen :).

iofs sitter jag med ett corsair AX1200 vilket går väldigt svalt och tyst till runt 500W belastning. vid 600W drar ljudnivån iväg men inte temperaturerna. Vet inte hur dålig temperatur motsvarande nätagg har. Kanske du har kört med dåliga nätagg med?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av str8forthakill:

Jadu vettefan vad du har haft för skräp-chassien.
Så som han säger med, han har inte luftkylda komponenter och således mycket svalare luft i chassiet. Du måste ha jobbat med riktiga skräp budgetchassien om det har fungerat bättre med fläkten uppåt och lufkylda komponenter.

Skaffa ett kvalitets-chassie som faktiskt är genomtänkt i designen och kom tillbaka sen :).

Du är alltså varken läskunnig eller har vett nog att ge dig innan du blir totalt nedtryckt.

OK, fine.

Jag jobbar med att bygga och serva datorer. Jag bygger i snitt antagligen kring ett femtontal i veckan, servar minst lika många. Inte bara datorer till företag heller utan en hel del entusiastburkar dessutom, inte minst min egen och i princip hela bekantskapskretsens. Jag har dessutom jobbat i branschen sedan 1999. Tro mig, om inte tusentals datorers erfarenhet visat absolut fel (och jag har fan ta mig monterat allt från 350W chieftekagg till 2kW helredundanta i allt från billiga Ace-chassin till Antec/Fractal/Lian Li/Corsair/CM) pratar du ren goja.

Bra att det fungerar för dig, men som praxis fungerar det bättre att ha fritt flöde än blockerat. Du kan möjligtvis uppleva bättre resultat nedvänt om du sitter med absolut uruselt luftflöde i övrigt och ett helöppet 580 som spyr ut varmluft i chassiet, men inte i något vettigt planerat bygge och absolut inte om du har en fläkt i sidan av datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Så vi har alltså kommit fram till följande: Om man inte har pereforerad botten med ett dugligt damfilter bör man montera nätaggregatet med fläkten uppåt. Detta trots att aggregatet eventuellt skulle matas med varmluft från ett lågt monterat grafikkort. Med fläkten monterad uppåt förbättras luftgenomströmningen i aggregatet, volymen av luft kompenserar således för den högre temperaturen. Man får dessutom ett extra utblås och en tystare dator.

Rätta mig gärna om jag har missförstått något!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Troll success, lättja <3.

Du glömde en design dock som Lian Li ofta kör med i sina bottenmonterade varianter eller dubbelt, välja uppe eller nere eller både och!. Men det är varianten där nätaggen i botten är upphöjda en 3 cm och det är utstansat under nätagget på baksidan. Det vill säga det att det alltid ligger ett konstant luftlöde i botten. I dessa chassien sitter oftast lägsta slotten på moderkortet straxt ovanför nätagget. Och mycket bättre att köra fläkten nedåt i. Jag vet inte om några andra tillverkare som kör denna design dock. Lian Li var tidigt på nätagg monterat i botten så dem har mycket tanke i sin design runt det.

Dem som har dammfilter i botten är inte helt genomtänkta heller så där får man anpassa sig efter behov. Antecs design är bara gummistöd för att lägga den uppochned.

Hur många svar fanns det i tråden tills jag trollade dig? ;), behövs alltid en idiot för att få kunniga att faktiskt förklara saker. Att hjälpa folk är inte lika lockande som att förklara varför en person har fel.

Permalänk
Medlem

Eftersom värme stiger så skulle jag iaf. vilja ha nätdelen monterad så att kretskortet hamnar i "botten" så att säga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mycket bullshit i den här tråden.

Generellt så kan man säga att effekten av stigande värme är rätt minimal, visst är det dumt att motverka den i onödan men det spelar rätt liten roll. (Ja jag provade med mitt FT03 i alla möjliga riktningar)

I mitt FD R2 som har perforerad botten med dammfilter vände jag fläkten uppåt, inte så mycket för temperaturer men springan under chassit tillsammans med skarpa hörn skapade massvis med blåsljud, gissningsvis kommer samma sak hända i ditt 1200 med fläkten neråt. Nätagget du har är väldigt effektivt och temperaturer kommer inte vara något bekymmer, så vänd fläkten uppåt.

Som svar till skruvis sedan så är det inte kretskortet som blir särskilt varmt utan switchtransistorerna som har kylflänsar monterade, är du orolig för värmen som strålar från agget vore det bättre att ha kretskort+luftspalt+nätaggslåda som isolation än "direktstrålning" från flänsen du kan se genom fläktbladen. Men den komponenten är rätt liten den också så det spelar ingen roll.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Mycket bullshit i den här tråden.

Som svar till skruvis sedan så är det inte kretskortet som blir särskilt varmt utan switchtransistorerna som har kylflänsar monterade, är du orolig för värmen som strålar från agget vore det bättre att ha kretskort+luftspalt+nätaggslåda som isolation än "direktstrålning" från flänsen du kan se genom fläktbladen. Men den komponenten är rätt liten den också så det spelar ingen roll.

Jag vet att det inte är själva kretskortet som blir varmt, därav citations tecknen... Jag jobbade bla. 6 månader på elektronik labbet på lunds observatorium 1983 var det om jag inte misstar mig.. jag kan lite inte mycket men lite...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless