Permalänk

Android eller Meego?

Hej!
Jag sitter med en Nokia 5800 idagsläget är nöjd med denna mobil, har alla funktioner jag kräver, dock börjar jag lessna på denna, haft den i över 2år nu.
Så funderar på att gå vidare, men bör man välja android eller meego.
Symbian känns lite tråkigt.
Jag vill ha flexibilitet, fler program, bättre prestanda för surf, flash och video stöd i webbläsare.
Bra batteritid, Har sneglat på samsung galaxy men vet inte om s2 är värt dom extra pengarna gentemot S1.
Sen kommer väl Nokia N950 snart som också verkar lovande.
Tror ni att meego är för tidigt att satsa på än, är det bättre att köra android så länge?
Eller ska jag helt enkelt spara min Nokia 5800 så länge?

Permalänk
Medlem

Android är bästa alternativet. Jag tror inte meego kommer slå lika mycket. S1 är fortfarande en bra telefon.

Permalänk
Medlem

jag skulle lätt ha taget meego då jag sitter med en n900 nu med maemo å de är den bästa mobil jag har haft den kommer alltid finnas kvar i min ägo dock så kommer jag nog att skaffa mig en n9:a när dom släpps för tror sten hårt på meego

Visa signatur

CPU: Intel 8700k. MB: ASUS ROG STRIX Z370-i gaming. RAM: CORSAIR 16GB 2133MHZ VENGEANCE LP GFX:. Gigabyte 1080 Gtx. SSD:Samsung SSD 970 evo 250GB. SSD: SAMSUNG SSD 960 evo 1tb. PSU:Corsair SF600 600W 80+ Gold Chassi: Louqe GHOST S1. OS:Windows 10 pro
Konsoler: PS2, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox one s, Nintendo switch sega mega drive, amiga 500,

Permalänk
Medlem

Gå till affären och testa telefonerna. Det är tyvärr många Androidlurar som har dålig kvalitetskänsla. Men som vägs upp av den tekniska specifikationen och det stöd Android har idag. Vill du experimentera är det nog en god idé att vänta på Meego. Annars kan man ju ta på sig iFåntratten.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Skrivet av Nixor:

jag skulle lätt ha taget meego då jag sitter med en n900 nu med maemo å de är den bästa mobil jag har haft den kommer alltid finnas kvar i min ägo dock så kommer jag nog att skaffa mig en n9:a när dom släpps för tror sten hårt på meego

Ok, Hur är maemo jämfört med meego,antar att dom liknar varandra mycket då meego vad jag förstått bara är en vidare utveckling.
Men finns det likheter med symbians v5? (hoppas inte)
Finns det någon bra Nokia lur att testa med meego i dagsläget har inte sett några släpp datum än.

Skrivet av iaken:

Gå till affären och testa telefonerna. Det är tyvärr många Androidlurar som har dålig kvalitetskänsla. Men som vägs upp av den tekniska specifikationen och det stöd Android har idag. Vill du experimentera är det nog en god idé att vänta på Meego. Annars kan man ju ta på sig iFåntratten.

Finns det någon butik som har original man får prova dvs inte dessa dummys som är otroligt populära?
Isf vilken butik/kedja?
Av någon anledning ser jag inte iphone som ett alternativ vet inte varför.

Skrivet av matnojje:

Android är bästa alternativet. Jag tror inte meego kommer slå lika mycket. S1 är fortfarande en bra telefon.

Ok låter som ett bra alternativ då den har ett bättre pris än s2 och antagligen än vad nokias nya kommer att få...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Sen kommer väl Nokia N950 snart som också verkar lovande.

N950 är ju dock utvecklar-enheten för Meego, och kommer inte gå att köpa. N9 är den enhet Nokia släppter med Meego, och den har inget tangentbord(i övrigt ska den vara exakt likadan).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

N950 är ju dock utvecklar-enheten för Meego, och kommer inte gå att köpa. N9 är den enhet Nokia släppter med Meego, och den har inget tangentbord(i övrigt ska den vara exakt likadan).

Ok på så vis, antar att prislappen dock blir väl hög i början på mobilen, har sett ett riktpris på ~7000:- och det är för högt för min del...
Om man tänkt sig ~3000 kanske samsungs galaxy s1 är det bästa alternativet?
Vad kan man få för en Nokia 5800 expressmusic i mycket bra skick???

Permalänk
Medlem

Risken med Meego är ju att det kanske får väldigt dåligt stöd nu när Nokia har valt att satsa på Windows Phone 7 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Ok på så vis, antar att prislappen dock blir väl hög i början på mobilen, har sett ett riktpris på ~7000:- och det är för högt för min del...
Om man tänkt sig ~3000 kanske samsungs galaxy s1 är det bästa alternativet?
Vad kan man få för en Nokia 5800 expressmusic i mycket bra skick???

Du bör kunna få en galaxy billigare, åtminstånde om du tänkt köpa begagnat!

en 5800 bör väl kunna generera runt 6-8 hundra beroende på köpare, annars kan du köra på envirophone, fick 900 för min fungerande (dåligt skick), respektiva 700 för min vattenskadade som ej fungerade!

Permalänk

Det blev en HTC Sensation istället då den kändes bättre i handen helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Bra val, skulle hoppa meego alla dagar i veckan pga tredjepartsstödet.

(gillar operativet i övrigt dock)

Permalänk
Skrivet av Angelkiller:

Ok på så vis, antar att prislappen dock blir väl hög i början på mobilen, har sett ett riktpris på ~7000:- och det är för högt för min del...
Om man tänkt sig ~3000 kanske samsungs galaxy s1 är det bästa alternativet?
Vad kan man få för en Nokia 5800 expressmusic i mycket bra skick???

Det finns inget riktpris på N9, Nokia har inte gått ut med något sådant än.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Det finns inget riktpris på N9, Nokia har inte gått ut med något sådant än.

Skrivet av Angelkiller:

Ok, Hur är maemo jämfört med meego,antar att dom liknar varandra mycket då meego vad jag förstått bara är en vidare utveckling.
Men finns det likheter med symbians v5? (hoppas inte)
Finns det någon bra Nokia lur att testa med meego i dagsläget har inte sett några släpp datum än.

Finns det någon butik som har original man får prova dvs inte dessa dummys som är otroligt populära?
Isf vilken butik/kedja?
Av någon anledning ser jag inte iphone som ett alternativ vet inte varför.

Ok låter som ett bra alternativ då den har ett bättre pris än s2 och antagligen än vad nokias nya kommer att få...

MeeGo är baserat på Intels Moblin så den skiljer sig från Maemo, inga likheter med Symbian i uppbyggnaden.

Nokia N9 ryktas ska komma i september och det finns inget alternativ till den, allt annat är så utdaterat idag.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Allt annat utdaterat? MeeGo är säkert en bra idé men Nokias desperata allians med Microsoft lämnade inte utrymme för deras andra smarta operativ, och därför blir också N9 den sista MeeGo-mobilen. http://www.mobil.se/nyheter/n9-forsta-och-sista-meego-mobilen...

Nokia har förvisso sagt att de kommer att stödja plattformen under ett par år, men det finns inte så mycket framtid för MeeGo i mobiltelefoner.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Allt annat utdaterat? MeeGo är säkert en bra idé men Nokias desperata allians med Microsoft lämnade inte utrymme för deras andra smarta operativ, och därför blir också N9 den sista MeeGo-mobilen. http://www.mobil.se/nyheter/n9-forsta-och-sista-meego-mobilen...

Nokia har förvisso sagt att de kommer att stödja plattformen under ett par år, men det finns inte så mycket framtid för MeeGo i mobiltelefoner.

Korrekt, allt annat ser utdaterat ut i jämförelse.

Är inte så säkert att det blir den sista Meegon från Nokia, eller MeeGo Manhattan som Nokia N9 egentligen har.

Precis som en kommentar där säger:
"Det Elop sa på riktigt var att det inte fanns nån återvändo till att ha Meego som huvudplattform utan att dem skulle fortsätta med Windows phone 7. Och med det sagt så är det inget som säger att nokia inte kommer släppa fler Meego mobiler."

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Korrekt, allt annat ser utdaterat ut i jämförelse.

Är inte så säkert att det blir den sista Meegon från Nokia, eller MeeGo Manhattan som Nokia N9 egentligen har.

Precis som en kommentar där säger:
"Det Elop sa på riktigt var att det inte fanns nån återvändo till att ha Meego som huvudplattform utan att dem skulle fortsätta med Windows phone 7. Och med det sagt så är det inget som säger att nokia inte kommer släppa fler Meego mobiler."

Vad är det med android-telefoner som ser utdaterat ut i jämförelse?
Tycker det verkar som N9 är mer utdaterad. Gränssnittet ser bra ut men dåligt med appar m.m och sett till hårdvara så har den ju inte de bästa sakerna om man jämför med t.ex. Galaxy s2, Sensation och kommande high-end androidmobiler.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Vad är det med android-telefoner som ser utdaterat ut i jämförelse?
Tycker det verkar som N9 är mer utdaterad. Gränssnittet ser bra ut men dåligt med appar m.m och sett till hårdvara så har den ju inte de bästa sakerna om man jämför med t.ex. Galaxy s2, Sensation och kommande high-end androidmobiler.

Ja du skriver det själv, Androids gränssnitt ser helt utdaterat ut i jämförelse med MeeGo Manhattan. Bara en sådan sak som att det behövs fysiska knappar på en touchmobil.
Du tycker att Nokia N9:s apputbud ser utdaterat ut, får jag fråga hur många appar finns till den säger du? för det vet inte jag...
Du tycker att N9 ser utdaterad ut för att den saknar de bästa sakerna om man jämför med galaxy2, vilka "bästa" saker saknar den menar du?

För mig är "design" en av bästa sakerna på en mobil och där har ju verkligen Samsung lyckats med sin Galaxy2, för den ser ju nästan lika dan ut som Apples iPhone4, men bara nästan... ja och så är den ju tillverkad i plast då.

Nokias N9 är även den tillverkad i plast, men där har man tagit ett helt block (unibody) i plycarbonat och svarvat ut plats för elektroniken. Lite skillnad mot bygga sin mobil av plastbitar. Dessutom är Nokia N9:s plast färgad, inte lackad. Så något färgavskav på grund av nötning kommer det inte bli.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Ja du skriver det själv, Androids gränssnitt ser helt utdaterat ut i jämförelse med MeeGo Manhattan. Bara en sådan sak som att det behövs fysiska knappar på en touchmobil.
Du tycker att Nokia N9:s apputbud ser utdaterat ut, får jag fråga hur många appar finns till den säger du? för det vet inte jag...
Du tycker att N9 ser utdaterad ut för att den saknar de bästa sakerna om man jämför med galaxy2, vilka "bästa" saker saknar den menar du?

För mig är "design" en av bästa sakerna på en mobil och där har ju verkligen Samsung lyckats med sin Galaxy2, för den ser ju nästan lika dan ut som Apples iPhone4, men bara nästan... ja och så är den ju tillverkad i plast då.

Nokias N9 är även den tillverkad i plast, men där har man tagit ett helt block (unibody) i plycarbonat och svarvat ut plats för elektroniken. Lite skillnad mot bygga sin mobil av plastbitar. Dessutom är Nokia N9:s plast färgad, inte lackad. Så något färgavskav på grund av nötning kommer det inte bli.

Skrev aldrig att Androids gränssnitt ser utdaterat ut, bara du som påstår det för att må bättre när du försöker skydda Nokia i alla trådar du skriver i. Gillar man inte launchern som följer med sin Android så finns det andra att välja mellan + teman till dessa.

Ingen vet väl exakt antalat appar till N9 men tror knappast det är lika många som till Android eller tror du det själv?

"Bästa sakerna" handlade om hårdvaran där N9 ligger efter tex. Galaxy S2 och sensation...

Design är inte speciellt relevant när man pratar om att en telefon är utdaterad eller inte.

N9 ser ut att bli en bra telefon men att påstå att alla andra Androidmobiler är utdaterade i jämförelse är bara ren idioti eller fanboyism.

Eftersom du själv påpekade att jag inte vet antalet appar till N9 vilket jag inte vet vill jag veta hur du vet att alla andra mobiler är utdaterade och sämre än N9.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Skrev aldrig att Androids gränssnitt ser utdaterat ut, bara du som påstår det för att må bättre när du försöker skydda Nokia i alla trådar du skriver i. Gillar man inte launchern som följer med sin Android så finns det andra att välja mellan + teman till dessa.

Ingen vet väl exakt antalat appar till N9 men tror knappast det är lika många som till Android eller tror du det själv?

"Bästa sakerna" handlade om hårdvaran där N9 ligger efter tex. Galaxy S2 och sensation...

Design är inte speciellt relevant när man pratar om att en telefon är utdaterad eller inte.

N9 ser ut att bli en bra telefon men att påstå att alla andra Androidmobiler är utdaterade i jämförelse är bara ren idioti eller fanboyism.

Eftersom du själv påpekade att jag inte vet antalet appar till N9 vilket jag inte vet vill jag veta hur du vet att alla andra mobiler är utdaterade och sämre än N9.

Vill börja med att tacka dig för att du läser alla trådar jag skriver i. Byta teman och launchers har man kunnat göra i mobiler länge, inget androidspecifikt. Det hjälper dock inte att Android SER utdaterat ut i jämförelse med MeeGo Manhattan.

Det var du som skrev att det "dåligt med appar". Är Android något rättesnöre för tillräckligt med appar eller vad? om det är så så måste ju iPhone ha alldeles för många appar, någon borde kontakta Apple så att de rensar bort appar.

Men för andra gången, berätta om de "bästa sakerna" som de två har som inte N9 har.

Smaka på det här "SER utdaterad ut" om iPhone5 SER likadan ut som nuvarande fyra (eller som Samsung Galaxy2 för den delen) när den kommer i september så SER man ju att det ju verkligen är nyskapade design...

Sen förstår jag inte, du hakar upp dig på fel saker. Jag anser att alla andra mobiloperativ SER utdaterad ut jämfört med MeeGo Manhattan och eftersom Nokia N9 är enda mobilen med MeeGo Manhattan så är det ju enkelt att bara ange den. Hur SER du på en mobil vad den innehåller för hårdvara förresten?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Vill börja med att tacka dig för att du läser alla trådar jag skriver i. Byta teman och launchers har man kunnat göra i mobiler länge, inget androidspecifikt. Det hjälper dock inte att Android SER utdaterat ut i jämförelse med MeeGo Manhattan.

Det var du som skrev att det "dåligt med appar". Är Android något rättesnöre för tillräckligt med appar eller vad? om det är så så måste ju iPhone ha alldeles för många appar, någon borde kontakta Apple så att de rensar bort appar.

Men för andra gången, berätta om de "bästa sakerna" som de två har som inte N9 har.

Smaka på det här "SER utdaterad ut" om iPhone5 SER likadan ut som nuvarande fyra (eller som Samsung Galaxy2 för den delen) när den kommer i september så SER man ju att det ju verkligen är nyskapade design...

Sen förstår jag inte, du hakar upp dig på fel saker. Jag anser att alla andra mobiloperativ SER utdaterad ut jämfört med MeeGo Manhattan och eftersom Nokia N9 är enda mobilen med MeeGo Manhattan så är det ju enkelt att bara ange den. Hur SER du på en mobil vad den innehåller för hårdvara förresten?

Android ser absolut inte utdaterat ut i jämförelsen det är bara din fanboy åsikt.

Sa inte heller att Android har den perfekta mängden appar det är bara du som tar fram påståenden ur röven.

Har redan berättat 2 gånger med vad jag menade vad som är bättre med de andra mobilerna och vad som gör att N9 känns utdaterad i jämförelse. Det är bara du som inte vill se det. Visst spelar inte allt för stor roll om det är en en singel core processor N9 använder medans konkurrenterna använder dual core som ger mer prestanda och längre batteritid. fast ja detta känns omodärnt för det är ju trotts allt N9 vi pratar om, eller?

Kollar man på operativsystemet så ser inte N9 utdaterat ut vilket jag aldrig påstått när jag nämnde att den såg utdaterad ut. Android ser inte heller utdaterad ut båda har + och -. Enkelheten att använda en Android är var man gör den till och den kan vara mycket bättre än vad man ser på previews på N9 men också sämre.
Och om du mot någon förmodan fortfarande påstår att jag säger att Android ser omodärnt ut så nej jag gör inte det.

"Jag anser att alla andra mobiloperativ SER utdaterad ut jämfört med MeeGo Manhattan"
Kanske läste lite för snabbt men förr lät det som du skrev dina påståenden baserat på fakta men bra nu är vi på samma sida. Du tycker att det ser bättre ut men vi båda vet inte om det kommer bli bättre eller sämre (OS:et).

Orkar inte läsa igenom vad jag skrivit för jag har precis vaknat så texten kan innehålla lite stavfel m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Allt annat utdaterat? MeeGo är säkert en bra idé men Nokias desperata allians med Microsoft lämnade inte utrymme för deras andra smarta operativ, och därför blir också N9 den sista MeeGo-mobilen. http://www.mobil.se/nyheter/n9-forsta-och-sista-meego-mobilen...

Nokia har förvisso sagt att de kommer att stödja plattformen under ett par år, men det finns inte så mycket framtid för MeeGo i mobiltelefoner.

Sista i år ja.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

MeeGo lär ju ha en bra start när det gäller apps. Då Nokia satsat på Qt och många nya applikationer till Symbian^3 utvecklas i Qt får man hoppas på det iallafall.

Symbian S60 5th edition var ett misslyckat fulhack som aldrig skulle släppts. Hade de släppt Symbian^3 istället (vid samma tidpunkt) så hade nog Nokia inte tappat så grymt mycket som de nu gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

MeeGo lär ju ha en bra start när det gäller apps. Då Nokia satsat på Qt och många nya applikationer till Symbian^3 utvecklas i Qt får man hoppas på det iallafall.

Symbian S60 5th edition var ett misslyckat fulhack som aldrig skulle släppts. Hade de släppt Symbian^3 istället (vid samma tidpunkt) så hade nog Nokia inte tappat så grymt mycket som de nu gjort.

Problemet med MeeGo och apps är ju att det i dagsläget är väldigt oklart om Nokia kommer att satsa något alls på MeeGo i framtiden. Om det är så osäkert som det är nu så är det inte så många som är intresserade av att skapa apps.

Permalänk
Medlem

Symbian ^3 lät ju lika dåligt i början med vad gäller apps mm , men nog tycker jag det kommer nytt hela tiden.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av solifer68:

Symbian ^3 lät ju lika dåligt i början med vad gäller apps mm , men nog tycker jag det kommer nytt hela tiden.

Har haft en Nokia 5800 själv och är inte alls nöjd med utbudet av apps som finns till den, visst finns det några bra men inte alls så stort utbud som borde finnas, även funktioner direkt i mobilen som är för dåliga, trots detta har jag faktiskt varit nöjd med nokian pga god batteritid och att funktionerna jag krävde fanns.
Men till android finns fler funktioner direkt i mobilen, även appar som gör vardagen smidigare.

Permalänk
Skrivet av Angelkiller:

Har haft en Nokia 5800 själv och är inte alls nöjd med utbudet av apps som finns till den, visst finns det några bra men inte alls så stort utbud som borde finnas, även funktioner direkt i mobilen som är för dåliga, trots detta har jag faktiskt varit nöjd med nokian pga god batteritid och att funktionerna jag krävde fanns.
Men till android finns fler funktioner direkt i mobilen, även appar som gör vardagen smidigare.

Symbian^3 som gäller idag har större utbud. Det enda som jag kan sakna från Android är svenska bankappar, sen finns allt jag vill ha och mer därtill. Har ingen erfarenhet av Symbian tidigare men det finns fler funktioner och inställningsmöjligheter direkt i min Symbian^3 mobil än i min Android. Android känns mer som skapat för barn i sin enkelhet, medans Symbian^3 kanske mer känns som något för ingenjörer, finns ofta mer att upptäcka och när man gjort det inser man hur genialt det är.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Symbian^3 som gäller idag har större utbud. Det enda som jag kan sakna från Android är svenska bankappar, sen finns allt jag vill ha och mer därtill. Har ingen erfarenhet av Symbian tidigare men det finns fler funktioner och inställningsmöjligheter direkt i min Symbian^3 mobil än i min Android. Android känns mer som skapat för barn i sin enkelhet, medans Symbian^3 kanske mer känns som något för ingenjörer, finns ofta mer att upptäcka och när man gjort det inser man hur genialt det är.

Ok Symbian^3 kan jag inte alls svara på men det finns svenska bankappar för Android (bla swedbank).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Ok Symbian^3 kan jag inte alls svara på men det finns svenska bankappar för Android (bla swedbank).

Vilket var precis det han nämnde.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Problemet med MeeGo och apps är ju att det i dagsläget är väldigt oklart om Nokia kommer att satsa något alls på MeeGo i framtiden. Om det är så osäkert som det är nu så är det inte så många som är intresserade av att skapa apps.

Som jag nämnde skrivs fler och fler apps i Qt när det gäller Symbian^3 vilket antagligen kommer att medföra ett stort antal apps till MeeGo redan i början. Förhoppningsvis iallafall.

Permalänk

Jag tycker att MeeGo ser bra ut men som många redan påpekat känns det väldigt osäkert om dess framtid och programutbud. Jag förstår inte varför Nokia inte skulle kunna köra Windows Phone 7 och MeeGo parallellt i framtiden men verkar som de vill köra helt på WP7.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vet inte hur bra Meego är men Android är irriterande.