Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kopiering mellan hårddiskar, låg hastighet?

Permalänk
Medlem

Kopiering mellan hårddiskar, låg hastighet?

Har precis inköpt lite nya 3TB-hårddiskar och ska nu flytta över allt från de tidigare diskarna till denna men hastigheten är enormt låg!

"Hastighet: 71,6 MB/sekund".

Vet inte om jag har blivit senil och detta är standard mellan SATA-diskar eller kan det bero på något annat? Vet att de gamla sitter på en annan SATA-kontroller på moderkortet. Kan det påverka hastigheten så mycket?

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ser inget fel på den hastigheten om du kopierar från äldre diskar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ser inget fel på den hastigheten om du kopierar från äldre diskar.

Hur menar du äldre diskar? Disken jag kopierar från är en 1.5TB WD inköpt för nåt år sedan till en ny 3TB, båda är SATA2-kompatibla?
Fast det kanske inte gör någon skillnad?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Antielefant

Låter som en normal hastighet om det inte är stora seventiella filer, eller för den delen om moderkortet har några år på nacken.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

71,6 MB/s är ju riktigt snabbt, det är absolut inget fel. Du kan absolut inte jämföra med SSD-diskars hastigheter!

Permalänk
Medlem

det är nu normal hastighet ^^

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det verkar gå riktigt snabbt, vad hade du förväntat dig för hastigheter då?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det verkar gå riktigt snabbt, vad hade du förväntat dig för hastigheter då?

Som sagt, ett av alternativen var tillfällig senilitet så lutar åt det då.. Man har väl blivit lite bortskämd och van vid SSD-hastigheten så man trodde något var fel nu. Men om det låter som en OK hastighet så får jag isåfall tacka för alla svar!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Inga fel alls med den hastigheten. Testa annars diskarna med HD-tune för att jämföra dem åt. Ligger dem på 60-70mb/s+ så är det helt normalt

Visa signatur

Fractal Design R3, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD Phenom II 965BE C3 @3,0Ghz 1,125v, Corsair PC2-6400 4GB 800MHz, GTX 460 1GB SOC, coolermaster 600w, Vertex 3 120GB, Windows 7 64bit...

Permalänk
Medlem

En ny fråga när jag ändå har en tråd uppe;

Jag har just nu 3 diskar i datorn aktiva.

1. SSD Sysdisk
2. 1.5TB disk
3. 3TB disk

Tror att samtliga är på samma kontroller, hur påverkar kopieringstiden om vi säger att jag skulle vilja lira lite spel eller något medans det kopierar? Används CPU något vid filkopiering eller är det lugnt att spela ändå? Tar i skrivande stund 4 timmar att kopiera över allt från gamla disken och vill inte att det ska ta dubbel så lång tid bara för jag vill spela lite medans jag väntar..

Edit:
Spelet ligger på sysdisk..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Rekordmedlem

Kopieringen sköts via dma, men om du använder datorn tar det troligen lite längre tid, men ingen stor skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.