"1 år, Tillverkaren lämnar livstidsgaranti" WTF ?

Permalänk

"1 år, Tillverkaren lämnar livstidsgaranti" WTF ?

http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

1 år, Tillverkaren lämnar livstidsgaranti

säg att minnet går sönder efter 2 år, vad kan jag göra då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naked-Snake:

http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

1 år, Tillverkaren lämnar livstidsgaranti

säg att minnet går sönder efter 2 år, vad kan jag göra då?

rma via corsairs hemsida sen får du nya minnen om inget konstigt har hänt med dem, livstid garanti gäller ofta inte hela livet dock även om det heter som att det skulle göra det.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med tillverkaren av minnet kanske?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

inet har 1år. men corsair livstids

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

men 'livstids' garanti menas att den håller hela 'användnings tiden' eller vad det kallas.
kan ligga på allt från 3 år till 10, man får kolla upp det beroende på vad det är för produkt/modell

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Självklart tar man kontakt med inet.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att Inet lämnar 1 års garanti, vilket skulle innebära att om minnet går sönder inom 1 år så kommer Inet ta hand om ärendet åt dig.
Dessutom har Corsair en "livstidsgaranti" på produkten, vilket innebär att du även kan kontakta Corsair för att utnyttja din försäkring även om du inte kan få hjälp av Inet (pga. att det gått över 1 år, eller pga konkurs eller något annat).

Skulle se det som 2 separata garantier från olika företag men som gäller samma produkt. I praktiken innebär det nog att Inet skickar vidare minnena till Corsair om du skulle utnyttja Inets garanti.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

asså jag menar,

efter ett år, hur ska jag kontakta corsair, finns det äns i sverige?

Permalänk
Hedersmedlem

Butiken Inet lämnar 1års garanti, därutöver har tillverkaren Corsair lämnat livstidsgaranti på minnena.

Om dom går sönder efter 2 år tar du ditt garantiärende direkt med Corsair.
Vill du däremot reklamera produkten kan du göra det via Inet inom en 3års period, inom skälig tid ofc.

corsair.com > support > sumbit RMA request. Jajjemänsan det mesta står på tillverkarnas hemsida, underligt O_o.

Permalänk
Skrivet av Airwolf:

Butiken Inet lämnar 1års garanti, därutöver har tillverkaren Corsair lämnat livstidsgaranti på minnena.

fattar än så länge...

Skrivet av Airwolf:

Om dom går sönder efter 2 år tar du ditt garantiärende direkt med Corsair.

fattar även detta

Skrivet av Airwolf:

Vill du däremot reklamera produkten kan du göra det via Inet inom en 3års period, inom skälig tid ofc.

är inte garanti lagen endast 1 år? vad menar du med det feta?

Skrivet av Airwolf:

corsair.com > support > sumbit RMA request. Jajjemänsan det mesta står på tillverkarnas hemsida, underligt O_o.

gick in dit, fattar noll, måste inte man skicka in minnena så dem kan byta/reparera? ligger inte corsair i fucking usa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

fattar än så länge...

fattar även detta

gick in dit, fattar noll, måste inte man skicka in minnena så dem kan byta/reparera? ligger inte corsair i fucking usa?

De har säkert avtal med serviceställen i många länder runt om i europa. Hade en hårddisk som gick sönder som var köpt i USA en Maxtor. DOA skickade den till ett ställe i sverige det kom en ny efter några veckor med bud hem till dörren. Smidigt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

fattar än så länge...

fattar även detta

garanti är inte samma sak som reklamation.

Garanti är något som tillverkaren och butik ger frivilligt. Reklamation är reglerat i svensk lag och är på tre år.

man kan skicka post till USA så jag förstår inte varför det skulle vara ett problem att de ligger i USA?

Permalänk
Medlem

Om man handlar av ett seriöst företag så tar de hand om garantin längre än 1år.

Permalänk
Medlem

corsair's rma avdelning ligger i holland
du reklamerar minnena genom deras hemsida
får då ett mail om dom godkänner reklamationen eller inte
brukar inte vara något problem
sen får du ett mail med en adress lapp med ditt personliga rma nummer printat på
bara att skriva ut och slappa på paketet
skicka iväg
så kommer det nya minnen på posten om ett par veckor

Citat:

Attn: RMA Department
Corsair B.V.
Veluwezoom 50, 1327 AH
Almere, The Netherlands

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

corsair's rma avdelning ligger i holland
du reklamerar minnena genom deras hemsida
får då ett mail om dom godkänner reklamationen eller inte
brukar inte vara något problem
sen får du ett mail med en adress lapp med ditt personliga rma nummer printat på
bara att skriva ut och slappa på paketet
skicka iväg
så kommer det nya minnen på posten om ett par veckor

Men varför inte vända sig till säljaren i första hand?
Många som skickar bl.a sina HDD utomlands till tillverkaren när istället
säljaren hade löst det utan några kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

jo visst men nu var det ju ram vi prata om
och säger tex inet ett års garanti så är det ju så
kommer man då 2 år senare så kanske dom inte är så villiga att hjälpa en
(går efter egna erfarenheter med komplett)
i mitt fall var det då enklare att gå till tillverkaren corsair på en gång
hade det däremot varit en hdd hade jag självklart vänt mig till säljaren i första hand då man är något ovillig att skicka en hdd med posten hehe

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

jo visst men nu var det ju ram vi prata om
och säger tex inet ett års garanti så är det ju så
kommer man då 2 år senare så kanske dom inte är så villiga att hjälpa en
(går efter egna erfarenheter med komplett)
i mitt fall var det då enklare att gå till tillverkaren corsair på en gång
hade det däremot varit en hdd hade jag självklart vänt mig till säljaren i första hand då man är något ovillig att skicka en hdd med posten hehe

Har svårt att tro att inet skulle neka garanti efter två år.
I såna fall hade de lämnat ett år på HDD också.
När en polare drev datorbutik så fick han nya minnen från disten utan problem.
Tror inte det har ändrats senaste åren.

Vad förlorar man på att fråga säljaren?
Du har dessutom 3års reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har svårt att tro att inet skulle neka garanti efter två år.
I såna fall hade de lämnat ett år på HDD också.
När en polare drev datorbutik så fick han nya minnen från disten utan problem.
Tror inte det har ändrats senaste åren.

Vad förlorar man på att fråga säljaren?
Du har dessutom 3års reklamationsrätt.

Detta eviga tjatande om att man ska vända sig till säljaren hela tiden, nu för tiden är det ofta smidigare att gå direkt till tillverkaren.
Visst har man "rätt" att vända sig till den man ingick avtalet med, men om det gagnar en själv varför inte göra det smidigare istället.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac80:

Detta eviga tjatande om att man ska vända sig till säljaren hela tiden, nu för tiden är det ofta smidigare att gå direkt till tillverkaren.
Visst har man "rätt" att vända sig till den man ingick avtalet med, men om det gagnar en själv varför inte göra det smidigare istället.

Men alla känner inte till att säljaren oftast fixar det utan problem.
Sen om du tycker upplysningen är jobbig är dina problem.
Varför skall man bekosta frakten på ett par hundra om man inte behöver?
Speciellt med tanke på hur mycket tjat det är om fraktfritt.

Nu vet jag inte var du gjort dina RMA. De jag har gjort har gått snabbt
med säljaren. Men skicka du dina prylar till Holland/Tyskland/whatever som du vill.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SUMITOMO:

Men alla känner inte till att säljaren oftast fixar det utan problem.
Sen om du tycker upplysningen är jobbig är dina problem.
Varför skall man bekosta frakten på ett par hundra om man inte behöver?
Speciellt med tanke på hur mycket tjat det är om fraktfritt.

Nu vet jag inte var du gjort dina RMA. De jag har gjort har gått snabbt
med säljaren. Men skicka du dina prylar till Holland/Tyskland/whatever som du vill.

En del tillverkare har dock väldigt bra garantirutiner som är bättre än exempelvis Inet's. WD exempelvis skickar en ny hårddisk till dig så får du skicka tillbaka din gamla i efterhand. Corsair har samma gällande sina bättre nätagg, har aldrig behövt testa för minnen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

En del tillverkare har dock väldigt bra garantirutiner som är bättre än exempelvis Inet's. WD exempelvis skickar en ny hårddisk till dig så får du skicka tillbaka din gamla i efterhand. Corsair har samma gällande sina bättre nätagg, har aldrig behövt testa för minnen.

Visst har dem det, men du måste ändå betala fraktkostnaden till dem på runt 200kr.
Har själv skickat diskar till Seagate, men tycker det var smidigare att kontakta säljaren
som skickade retursedel och en ny disk inom en vecka kostnadsfritt.
Har även fått saker utbytta direkt av distributör som gått smidigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SUMITOMO:

Det beror ju på vad det är för ärende. Är det ett garantiärende så kan Inet välja att helt skita i att ta emot dina minnen efter ett år. Frågan är ju snarare varför de ska lägga ner tid och pengar på ett avtal som de inte är inblandade i. Det är Corsair som lovar att minnen ska hålla en viss tid, inte Inet och därför är det Corsair du ska ta kontakt med.
Det är enorm skillnad på om det är garanti eller reklamation och vid reklamation ska man alltid vända sig till säljaren eftersom tillverkaren inte behöver ta i problemet alls. Skickar du ett reklamatinsärende direkt till Corsair skulle de alltså utan problem kunna skriva "retur avsändare" på paketet utan att röra det. Nu säger jag inte att det skulle gå till så men i teorin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det beror ju på vad det är för ärende. Är det ett garantiärende så kan Inet välja att helt skita i att ta emot dina minnen efter ett år. Frågan är ju snarare varför de ska lägga ner tid och pengar på ett avtal som de inte är inblandade i. Det är Corsair som lovar att minnen ska hålla en viss tid, inte Inet och därför är det Corsair du ska ta kontakt med.
Det är enorm skillnad på om det är garanti eller reklamation och vid reklamation ska man alltid vända sig till säljaren eftersom tillverkaren inte behöver ta i problemet alls. Skickar du ett reklamatinsärende direkt till Corsair skulle de alltså utan problem kunna skriva "retur avsändare" på paketet utan att röra det. Nu säger jag inte att det skulle gå till så men i teorin.

Men åter igen, VARFÖR skall man inte fråga säljaren?
Jag har fått garantiärenden avhjäpta på både minnen och HDD efter 3-4år av säljare utan problem.
Handlar ni av ett företag som skiter i er som kund efter ett år tycker jag ni skall handla någon annanstans!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SUMITOMO:

Jag har fått garantiärenden avhjäpta på både minnen och HDD efter 3-4år av säljare utan problem.
Handlar ni av ett företag som skiter i er som kund efter ett år tycker jag ni skall handla någon annanstans!

För att det ibland är enklare att gå direkt till tillverkaren som man ska. Risken finns att företaget i fråga skickar din vara genom sina reklamationskanaler och skickar en faktura på undersökningsavgift till dig som tack för besväret. Det är långt ifrån alla företag som är så snälla att de sköter garantiärenden åt tillverkarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

För att det går snabbare såklart. Butikerna skickar rma till tillverkaren också, möjligtvis distributören. Det blir som en extra mellanhand bara.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SUMITOMO:

Jag kan ta ett exempel som inte ligger alltför långt bak i tiden. Jag hade en Samsung 750 GB-disk som efter en stunds användning bara spann ner och dog, försvann ur enhetshanteraren och rubbet. Efter en omstart spann disken upp igen, men efter allt mellan 30 sekunder och 24 timmar dog den igen.

Butiken där den var köpt (ingen nämnd, ingen glömd, men en av de stora) returnerade den med felsökningsavgift då "fel ej kunnat återskapas". Samsung å andra sidan svarade med att skicka en ny 2TB-disk utan kostnad tillsammans med en ursäkt för ett "known firmware issue in your model". Faxade in sagda ursäkt till butiken och fick efter många om och men tillbaka felsökningsavgiften.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

asså jag menar,

efter ett år, hur ska jag kontakta corsair, finns det äns i sverige?

Jag hoppas att skolan fortfarande lär ut engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

varför blanda in en mellanhand som drar ut på ärendet ytterligare? Kontaktar man tillverkaren direkt om det gäller en tillverkargaranti som i det här fallet så går ju ärendet fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

varför blanda in en mellanhand som drar ut på ärendet ytterligare? Kontaktar man tillverkaren direkt om det gäller en tillverkargaranti som i det här fallet så går ju ärendet fortare.

För att man inte vill krångla med att skicka utomlands och betala ett par hundra för något man kan få gratis.