Hjälp med att ställa in ny mus (Steelseries Xai)

Permalänk
Entusiast

Hjälp med att ställa in ny mus (Steelseries Xai)

Efter att min Intellipoint 3.0 gick och dog (eller ja den började dubbelklicka hela tiden och scrollhjulet glappade) så gick jag på jakt efter en ny mus. Efter ett besök på Inet blev det en Steelseries Xai eftersom den låg bra i handen och framförallt låg scrollhjulet bra till. Nästan alla möss har scrollhjulet på tog för långt bak.
Men det var inte det jag ville. Nu har jag suttit här ett tag och kämpat med att ställa in den men får det inte att bli bra. Till tidigare möss har jag bara använt standardinställningarna i Windows och inget mer men nu finns det ju helt plötsligt CPI, ExactRate, ExactAim, FreeMove, AxactAccel. Jag vet inte riktigt vad något av det gör och instruktionsboken är inte alltför hjälpsam. Rate antar jag är datarate för USB. ExactAccel verkar vara någon hårdvaruaccelerering som jag inte förstår mig på heller.
Hur som helst tycker jag muspekaren känns sladdig och oexakt. Trodde jag skulle vänja mig det går inte så bra. Så hur ska jag göra?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kollade nu på min egen Qpad-mjukvara och det finns en del som kan justeras, personligen så har jag faktiskt bara justerat dpi:n så att den passar mig och ändrat småsaker som jag själv inte är bekväm med, tex. scrollen osv osv. Tycker du ska köra på en behaglig dpi och om det finns saker du stör dig på så ändrar du det. Musen kan kanske verka lite oexakt på grund av underlaget, vad har du för musmatta? Finns på Qpad mjukvaran en cursor justering som ändrar hastigheten på muspekaren, den kan du ju justera om du har problem med muspekaren, om den funktionen finns det vill säga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tusen3:

Kollade nu på min egen Qpad-mjukvara och det finns en del som kan justeras, personligen så har jag faktiskt bara justerat dpi:n så att den passar mig och ändrat småsaker som jag själv inte är bekväm med, tex. scrollen osv osv. Tycker du ska köra på en behaglig dpi och om det finns saker du stör dig på så ändrar du det. Musen kan kanske verka lite oexakt på grund av underlaget, vad har du för musmatta? Finns på Qpad mjukvaran en cursor justering som ändrar hastigheten på muspekaren, den kan du ju justera om du har problem med muspekaren, om den funktionen finns det vill säga.

Har en musmatta från Steelseries också så den borde ju matcha.
Problemet är att jag inte riktigt förstår vad alla inställningar ska göra. Har pillat lite på DPI så den ligger hyfsat men det verkar inte riktigt räcka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har en musmatta från Steelseries också så den borde ju matcha.
Problemet är att jag inte riktigt förstår vad alla inställningar ska göra. Har pillat lite på DPI så den ligger hyfsat men det verkar inte riktigt räcka.

Umm... google är väl mitt tips och sätta saker och ting på max och sen känn lite på musen så brukar det visa sig vad det var.