Permalänk

u2311h eller u2711

Hejsan! Snart så kommer jag äntligen att skaffa en ny dator och då givetvis en ny skärm. Men det är en sak som jag undrar över. Jag hade en alldeles för blek 21'' CRT med min stationära förut. Efter att datorn gick sönder så har jag suttit med bärbar dator 15'' (tror jag) i över 1 år.

Det jag nu undrar över eftersom att detta blir min första platta skärm, är att tror ni att jag kommer att tycka att 23'' känns alldeles för litet? Ska jag i så fall satsa på 27''? Jag vet att det är från person till person, men hur upplever ni 23'' respektive 27''?

Jag kommer att köra med en GTX 570 om det har någon betydelse. Det jag kommer att göra med datorn är väldigt mycket fps-spel samt filmtittande.

Jag tänkte först köpa en 120Hz-skärm, men har förstått att exempelvis u2311h har bättre färger eftersom att alla 120Hz är TN-Panel. Samt att det faktiskt går att spela fps-spel med u2311h utan direkt märkbara eftersläpningar. Men även att u2311h har bra betraktningsvinklar om man harr vänner över för filmtittande.

Det känns väldigt osäkert med plattskärm eftersom att jag i så många år har kört med CRT. Men man måste väl bli modern vid något tillfälle.

Så, tror ni att jag kommer bli nöjd med u2311h eller ska jag köpa någon annan skärm? Får inte kosta mer än vad man får u2711 för, dvs 6k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag 23" är för litet och 27" är på gränsen. 25" är min favorit. Du ger U2311H och U2711 som exempel och jag kan säga att U2711 är helt underbar då jag själv har en. Enda nackdelen med skärmen är dess anti-glare coating som vissa kan tycka är störande. Sitter du t.ex. på för nära håll så ser det ut som om vita ytor är flötiga så att säga, som om något kladdat på skärmen. Men sitter man på normalt avstånt ~60-80cm (?) så ser man det inte.

Otroligt bra bild och storlek. Sedan är ju 2560x1440 den absolut största fördelen om man vill ha yta att arbeta på eller helt enkelt hög upplösning i spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Många som har haft CRT länge verkar bli ganska missnöjda med sin första LCD. Det kanske bara gäller de som har (hade) mer exklusiva CRT-skärmar, men jag vet inte (har inte suttit framför en CRT på nästan tio år). Därför är det bra att du satsar lite på en kvalitetsskärm. Både U2311 och U2711 är bra skärmar, men 2711 är snäppet bättre på allt. Större, mycket högre upplösning, bättre färger, fabrikskalibrerad, fler ingångar...

Tyvärr kan det bli så att du blir missnöjd med "spelprestandan" hos dessa skärmar (27:an är långsammare än 23:an, hur mycket vet jag dock inte - läs tester!). Det finns ett visst input lag, och eftersläpningar förekommer.
Är du van vid 100+ Hz på din CRT? Har du testat att spela på en vanlig LCD-skärm (utan 120 Hz)? Anser du att du är kräsen när det gäller respons och ghosting/trailing?

I mångt och mycket tror jag att det är en vanesak att gå från CRT till LCD.

Permalänk

kör själv på U3011 som jag tror har samma panel som U2711 och jag är helnöjd

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Har och har haft både skärmarna och måste säga att båda är bra skärmar. Dock e det stor pris-skillnad. 2711 är 16:9 vilket gör att den inte känns för stor. För övrigt är 2311 en mkt prisvärd skärm som ger mycket för priset.

Glömde säga, vad gäller gaming visst e 2311 bättre men jag märker inget nämnvärt vid spel (BFBC2/COH osv) som skulle störa med 2711

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

kör själv på U3011 som jag tror har samma panel som U2711 och jag är helnöjd

Det är samma typ av panel, men knappast samma eftersom de är olika stora.

Permalänk
Skrivet av widL:

Det är samma typ av panel, men knappast samma eftersom de är olika stora.

jo de ja menade

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Skrivet av widL:

Många som har haft CRT länge verkar bli ganska missnöjda med sin första LCD. Det kanske bara gäller de som har (hade) mer exklusiva CRT-skärmar, men jag vet inte (har inte suttit framför en CRT på nästan tio år). Därför är det bra att du satsar lite på en kvalitetsskärm. Både U2311 och U2711 är bra skärmar, men 2711 är snäppet bättre på allt. Större, mycket högre upplösning, bättre färger, fabrikskalibrerad, fler ingångar...

Tyvärr kan det bli så att du blir missnöjd med "spelprestandan" hos dessa skärmar (27:an är långsammare än 23:an, hur mycket vet jag dock inte - läs tester!). Det finns ett visst input lag, och eftersläpningar förekommer.
Är du van vid 100+ Hz på din CRT? Har du testat att spela på en vanlig LCD-skärm (utan 120 Hz)? Anser du att du är kräsen när det gäller respons och ghosting/trailing?

I mångt och mycket tror jag att det är en vanesak att gå från CRT till LCD.

Min gamla skärm var en HP P1110 och kring 80Hz om jag minns rätt. Alltså det enda jag ungefär vill är att det är skarp bild och saker och ting i spel hänger med. Exempelvis vill jag inte se ett huvud komma släpandes efter en gubbe, om du förstår hur jag menar.

Ibland har jag sett på vissa skärmar(kan ha varit på tv också) hur en vit fotboll blir jagad av en ''skuggfotboll'' när den sparkas iväg, det är väl det som kallas för ghosting?

Samt trailing kan jag gissa på att det är om en arm i spelet gör en rörelse så ser man delar av armen komma efter, som uhm ''slices'' av armen, lite laggigt. Jag kan ha fel här.

Det ska vara så s-tans misär att man inte kan köpa nya CRT från affärer idag. Det känns lockande med en 120Hz-skärm, men då är det detta med matta färger och tråkiga betraktningsvinklar.

Jag tackar för övrigt alla som har svarat i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kommer nog inte bli besviken med U2311h, den är inte alltför stor i jämförelse med en 21" CRT och har väldigt bra bild och egenskaper för pengarna.

Permalänk
Skrivet av plattangen:

Du kommer nog inte bli besviken med U2311h, den är inte alltför stor i jämförelse med en 21" CRT och har väldigt bra bild och egenskaper för pengarna.

Jo det försår jag. Men jag vill inte ha en skärm som känns för liten för filmtittande. Men övergången från en 15'' laptopskärm som jag haft senaste året, som kreverade i 1000 bitar kanske gör att u2311h känns som gigantisk och bra för mig.

Men då är det också med den kraftiga anti-glare(?) som kan vara störande, men samtidigt ändå inte. Detta blir som sagt min första platta skärm och det får mig att krevera lite. Jag har stora problem med att köpa nya saker, då jag vet inte om jag blir nöjd eller ej, fast jag antar att man kan skicka tillbaka om man ej blir nöjd.

Köpångest som blir till tvekande och avvaktande. Sedan vet jag inte hur många gånger jag har frågat dig om din u2311h. Men jag antar att jag får lotta om 23an och 27an. Eller sedan satsa på 23, och om jag blir missnöjd över storleken så skicka tillbaka och köpa 27an.

Edit: jag tror att jag gör så att jag kör på en u2311h och testar den. Struntar i att kolla på andra skärmar och tar den helt enkelt, blir jag inte nöjd så får jag helt enkelt skicka tillbaka och ta den andra. Så jag tackar alla för era svar.

Men detta med anti-glare, kommer det att vara extremt störande för mig som kommer från att ha stirrat på en glossy i ett år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag satt på en glossy HP 2510i innan, denna var glossy. När jag köpte U2711 så undrade jag först "varför är vitt suddigt?" men efter att ha kalibrerat skärmen och ställt den på ett vettigt avstånd samt suttit vid den ett tag så tänker jag inte på det alls längre. Visst, tittar du efter det på vita ytor ser du det, men det är också endast emot vita ytor.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera TFT central och deras reviews av skärmar:

http://www.tftcentral.co.uk/

Följer man deras rekommendationer vad gäller kalibreringar och inställningar av skärmarna så får man enligt mig mycket bra färger och i övrigt en trevlig upplevelse framför sin skärm utan att för den skull behöva köpa en bildskärmskalibrator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Basilisken:

Jo det försår jag. Men jag vill inte ha en skärm som känns för liten för filmtittande. Men övergången från en 15'' laptopskärm som jag haft senaste året, som kreverade i 1000 bitar kanske gör att u2311h känns som gigantisk och bra för mig.

Men då är det också med den kraftiga anti-glare(?) som kan vara störande, men samtidigt ändå inte. Detta blir som sagt min första platta skärm och det får mig att krevera lite. Jag har stora problem med att köpa nya saker, då jag vet inte om jag blir nöjd eller ej, fast jag antar att man kan skicka tillbaka om man ej blir nöjd.

Köpångest som blir till tvekande och avvaktande. Sedan vet jag inte hur många gånger jag har frågat dig om din u2311h. Men jag antar att jag får lotta om 23an och 27an. Eller sedan satsa på 23, och om jag blir missnöjd över storleken så skicka tillbaka och köpa 27an.

Edit: jag tror att jag gör så att jag kör på en u2311h och testar den. Struntar i att kolla på andra skärmar och tar den helt enkelt, blir jag inte nöjd så får jag helt enkelt skicka tillbaka och ta den andra. Så jag tackar alla för era svar.

Men detta med anti-glare, kommer det att vara extremt störande för mig som kommer från att ha stirrat på en glossy i ett år?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har haft en laptop innan så är det ju inte din första platta skärm! Jag tror att du kommer bli nöjd med U2311. Anti-glare-lagret kan vara lite irriterande vid vita eller väldigt ljusa ytor, men annars märks det inte. Det folk inte tänker på är att det faktiskt gör väldigt mycket nytta också! Enligt mig finns det inte mycket som är så irriterande som reflektioner från fönster och lampor på skärmen.

Permalänk
Skrivet av widL:

Om du har haft en laptop innan så är det ju inte din första platta skärm! Jag tror att du kommer bli nöjd med U2311. Anti-glare-lagret kan vara lite irriterande vid vita eller väldigt ljusa ytor, men annars märks det inte. Det folk inte tänker på är att det faktiskt gör väldigt mycket nytta också! Enligt mig finns det inte mycket som är så irriterande som reflektioner från fönster och lampor på skärmen.

Jo fast nu menar jag en ''riktig'' skärm och inte en skärm som sitter på en 5k skräp-laptop från elgiganten, om du förstår hur jag menar.

Jo att glossy kan vara irriterande håller jag med. Man ligger i soffan och tittar på en film så fokuserar man mer på sin egen spegelreflektion än på själva filmen. Men om inte AG stör så mycket än på vitt så kan jag nog leva med det.

Ska bli intressant det här med u2311h. Jag tackar återigen alla för era svar. Jag kör nog på u2311h och blir jag inte nöjd så skickar jag tillbaka den och ser mig om efter en annan skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan intyga att AGn inte märks av speciellt mycket, det gör som sagt mycket nytta också som man inte tänker på.

Permalänk
Skrivet av plattangen:

Kan intyga att AGn inte märks av speciellt mycket, det gör som sagt mycket nytta också som man inte tänker på.

Det låter mycket bra och jag tackar för ditt svar. Uppskattas lika mycket som en invite senare.

Så det är inte så att AG gör färgerna lite halvtråkiga? Även om färgerna är bra, men mer levande färger med glossy? Eller är det en så pass liten skillnad att en amatör som mig inte kommer att märka av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Basilisken:

Det låter mycket bra och jag tackar för ditt svar. Uppskattas lika mycket som en invite senare.

Så det är inte så att AG gör färgerna lite halvtråkiga? Även om färgerna är bra, men mer levande färger med glossy? Eller är det en så pass liten skillnad att en amatör som mig inte kommer att märka av?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så brukar färgerna se starkare och "livligare" ut med glossy. Det må vara snyggt när du surfar, spelar och arbetar, men när du bestämmer dig för att dra igång en film så blir det inte lika kul. Speciellt hudtoner och vatten brukar se riktigt konstigt ut ibland. Detta plus reflektioner gör att jag personligen aldrig kan tänka mig en glossy-skärm.

Permalänk
Medlem

OnT: Rekommenderar själv u2311an, helt underbara färger och duger fin-fint att spela på.

OffT: Förstår dock inte denna mani med CRT skärmar, fög mig har dom bara gett huvudvärk av att titta på. För att inte tala om all ohälsosama sorters ljusstrålning dom ger ifrån sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av widL:

Vad jag vet så brukar färgerna se starkare och "livligare" ut med glossy. Det må vara snyggt när du surfar, spelar och arbetar, men när du bestämmer dig för att dra igång en film så blir det inte lika kul. Speciellt hudtoner och vatten brukar se riktigt konstigt ut ibland. Detta plus reflektioner gör att jag personligen aldrig kan tänka mig en glossy-skärm.

Ja på sätt och vis skulle man kunna säga att färgerna inte blir lika livliga men däremot så är dem korrekta och ser ut som de ska, vill man ha lite livligare färger så kan man också ställa in "digital vibrance" om vill att det ska lysa upp lite mer vad gäller färger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Basilisken:

Det låter mycket bra och jag tackar för ditt svar. Uppskattas lika mycket som en invite senare.

Så det är inte så att AG gör färgerna lite halvtråkiga? Även om färgerna är bra, men mer levande färger med glossy? Eller är det en så pass liten skillnad att en amatör som mig inte kommer att märka av?

Skickades från m.sweclockers.com

Framförallt ska det nämnas att det finns fördelar med antiglare behandling. Är du i en ljus miljö är glossy skärmar en plåga.

Permalänk
Avstängd

Skulle bara upplysa om att Dustin har kampanj på U2711. Kostar bara 5990:-

http://www.dustinhome.se/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Det låter mycket bra och jag tackar för ditt svar. Uppskattas lika mycket som en invite senare.

Så det är inte så att AG gör färgerna lite halvtråkiga? Även om färgerna är bra, men mer levande färger med glossy? Eller är det en så pass liten skillnad att en amatör som mig inte kommer att märka av?

Skickades från m.sweclockers.com

tvärtom bidrar anti-glare till bättre kontrast eftersom inte skärmen reflekterar lika mycket ljus från omgivningen, som annars vattnar ut färgerna.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

OffT: Förstår dock inte denna mani med CRT skärmar, fög mig har dom bara gett huvudvärk av att titta på. För att inte tala om all ohälsosama sorters ljusstrålning dom ger ifrån sig.

Kan säga så här, jag har suttit på samma Samsung Samtron 95p 19 tums CRT sedan 99-00 och den håller fortfarande, utmärk skärpa, svärta, färger, u name it. Erkänner att jag är en kräsen spelare/film tittare och måste ha minst, absolut minst 85fps/85hz i spel med vertical sync på och svärtan ska vara perfekt vid filmer. Ogillar också starkt allt som har med eftersläppningar att göra, beställde en LG W2363D 120hz och lämnade tillbaks den efter ett par dagar. Inte pga av eftersläppningar men pga av urkassa bilden. TFT skärmar, (kvittar vilken sorts panel typ, förutom kanske kommanade OLED teknik, osv.) de kan inte för fem öre mäta sig med min CRT, aldrig någonsin. Inte eran TN, IPS, VA, osv, ingen av era paneler, no sir.

Angående ohälsosamma strålningar, folk säger att synen blir sämre om man sitter för länge framför tv:n, att man kommer att få skaffa glasögon i slutändan och allt annat bullshit. Själv är man 30+ bast och har spelat tv/dator-spel sedan liten grabb. Min syn samt hälsa är helt normal, känner mig lika bra som när jag var 20 och ser hur klart som helst. Kan säga att jag en av de få i min familj som inte behöver glasögon, jag ser lika bra på långt samt kort avstånd. Själv har man spenderat, vet inte hur många timmar framför dator skärmen då i själ och hjärta, så är man en pc lirare. Slutade bry mig om konsoler strax efter PS2 släpptes. Spelat igenom dussintals spel och se här, personligen, all bullshit folk yttrar sig om att man kommer att bli mer eller mindre "blind" pga av för mycket tv/dator-spel, i mitt personliga, så fall stämmer inte för fem öre.

Jag kommer alltid att prisa CRT teknologin, står inte ut med TFT och måste påpeka att alla mina vänner äger TFT skärmar, vissa äger mer än två. Placerar man min urgamla CRT brevid deras svindyra "plattskärmar" så piskar allid min CRT skiten ur dem, tro mig, vi har testat. Jag skrattar alltid åt dem och de är alltid avundsjuka och det ända de har att säga är; "Ja, men, din CRT skärm är så stor och skit ful!", vilket man svarar med; "Har ni inget bättre att komma med? Att min skärm är stor och ful?"

Tävlade i år i diverse FPS spel, både på amatör samt högre nivå. Förut var det alltid 100fps/100hz man körde med och kom inte hit och säg att ögat kan inte uppfatta dittan och dattan för man har själv upplevt det och visst är det skillnad. Ett perfekt spel att testa skillnaden med är CS, vid 100fps/hz så flyter rekylen samt rörelserna mer, ju lägre man går så ökar delayen, vid 60fps/hz så känns det som att man allting är efter samt att siktet blir mindre mycket långsammare. Detta påverkar fördröjningen något oehört innan man kan skjuta rakt igen. Jag vet att vissa här ogillar CS starkt och kommer att skratta åt valet av spel, men den som inte har gått igenom år utav tester kan inte ens börja att förstå varför vissa, som jag, är så kräsna.

Nog om delay/inputlag. All skit med ojämna färger/back light bleeding/ghosting, etc, etc... Ja, ni kan alla behålla era snygga plattskärmar och låt mig titta på mina filmer med perfekt svärta samt färger. Vi hade en Starwars marathon här om dagen, visst, vi kollade filmerna på min Pioneer KRP500A (Detta är en annan tv apparat ingen annan tv apparat kan mäta sig med, förutom M versionerna) och allting såg klockrent ut. Gjorde ett test med samma film på min CRT skärm för att se skillnaden och den kom tvåa, vet ni varför? Pga av bildstorleken (19 tum vs 50 tum), och endast pga av att film upplevelsen blir helt annorlunda på en referens HDTV samt med 5.1 surround ljud.

Så mani med CRT skärmar? Ovan har du perfekta exempel till just varför vissa av oss uppskattar samt prisar CRT skärmar. Det går inte att ens jämföra enligt mitt tyckte. Enbart när OLED eller andra framtida teknologier blir tillgängliga för oss dödliga konsummenter, endast då kan jag ta tillbaks allt jag skrev ovan, tills dess, ha det gött och njut du av din plattskärm medans jag nu ska kolla på lite Breaking Bad med kanon bild.

PS. Sry för stavfel, klockan är mycket.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av