Fyrkärniga Intel Ivy Bridge i mars–april, dubbelkärniga modeller månaden efter

Permalänk
Melding Plague

Fyrkärniga Intel Ivy Bridge i mars–april, dubbelkärniga modeller månaden efter

I början av nästa år tar Intel steget till 22 nanometer med processorn Ivy Bridge. SweClockers publicerar detaljerade planeringsdokument som anger en lansering i mars eller april.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar nästan bli så att man undrar varför tvåkärna CPUer fortfarande tillverkas. Nåväl antar jag!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lite senare än jag hade förväntat mig, vi hade väl snarare siktat på CES? Hur som helst så kommer det bli intressant att se hur de presterar mot SB/SB-E och då förhoppningsvis lanserade Bulldozer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Börjar nästan bli så att man undrar varför tvåkärna CPUer fortfarande tillverkas. Nåväl antar jag!

Håller helt med, de känns lite daterade i dagsläget men säljs väl för budget-byggen antar jag.
4 börjar faktiskt kännas lite klent, ge oss 8 kärnor istället

Permalänk
Medlem

blir intressant med trigate och riktigt trevligt för alla med 1155 .

skönt med quads först , sedan tar det en månad för intels tomtar att klippa defekta quads till fungerande dualcores ! haha

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Väntar med uppgradering tills dess. Har väntat på bulldozer men har väldigt svårt att se hur den skulle kunna prestera bättre än ivy-bridge

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Väntar med uppgradering tills dess. Har väntat på bulldozer men har väldigt svårt att se hur den skulle kunna prestera bättre än ivy-bridge

sen så kommer nästa processor som kommer slå ivy bridge som man väntar på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Väntar med uppgradering tills dess. Har väntat på bulldozer men har väldigt svårt att se hur den skulle kunna prestera bättre än ivy-bridge

Ivy bridge kommer ju inte att konkurrera med 2011 SB. Så jag har svårt att se hur IB kommer att kunna konkurrera med BD som har släppts då.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Någon som har en aning hur Ivy Bridge kommer stå sig mot Sandy Bridge-E?
Hade tänkt mig en uppgradering snart, men har ingen aning ifall jag orkar vänta tills Ivy Bridge...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Hedersmedlem

Bah, jag hade hoppats på att Ivy skulle ha sexkärniga processorer utanför Extreme Edition. Det verkar som att jag hoppas på för mycket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Denna eviga diskussion om att vänta eller inte. Det här är ju nästan ett år fram i tiden, eller ja inte så länge men det här är ju inte ens ett definitivt datum. Vill man ha en ny speldator idag så känns ju en i5 2500k väldigt kompetent och väldigt klockvänlig dessutom. Sen är det bara att lägga resten på ett värstinggraffe.

Använder man processorn till något annat som kräver ordentligt med pulver så är en i7 väldigt bra också.

Det här är inte ens intressant att vänta på förrän nästa år möjligen när man vet lite mer om den och när den faktiskt kommer till butikerna.

Känns som det är samma tugg på forumen till varje ny modell även om det är ett prel. datum som ligger över ett halvår framåt i tiden. Ska man vänta på något ska det oftast handla om veckor, är det månader att vänta så känns det väldigt avlägset enligt mig.

År ut och år in.... samma samma...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Börjar nästan bli så att man undrar varför tvåkärna CPUer fortfarande tillverkas. Nåväl antar jag!

Varför behöver man mer än en 2-kärnig 4-trådad i surf/kontorsdator, HTPC, Nas, hemmaserver eller liknande dator, det är ju knappast som de har någon större användning av 4 kärnor, då är väll lägre strömförbrukning mer värt vilket i sin tur leder till tystare, svalare datorer som kostar mindre att ha på och ger längre batteritid när det gäller laptops. Jag säger nog mer varför skulle man inte tillverka två-kärninga processorer idag. Finns ju t.o.m. fortfarande single-core system men jag skulle inte direkt rekommendera single core till någon idag om de inte har ett väldigt specifikt användningsområde där det skulle kunna vara en fördel, typ en kassa dator eller t.ex. en dator bara för att läsa av streckkoder på returer (vi hade en sådan på ett ställe där jag jobbade innan).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ja tycker det verkar ganska enkelt, köp en SB nu om du funderar på att uppgradera. Om sen tri-gate presterar väldigt mycket bättre byt då ut processorn. En i5 2500k kostar typ 1700:- och den kan du antingen sälja eller sätta i nån blivande htpc när du byter nästa år. Hellre det än att harva runt med nån gammal seg burk i ett år till. Mina 5 cent...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Skrivet av blade80:

Denna eviga diskussion om att vänta eller inte. Det här är ju nästan ett år fram i tiden, eller ja inte så länge men det här är ju inte ens ett definitivt datum. Vill man ha en ny speldator idag så känns ju en i5 2500k väldigt kompetent och väldigt klockvänlig dessutom. Sen är det bara att lägga resten på ett värstinggraffe.

Använder man processorn till något annat som kräver ordentligt med pulver så är en i7 väldigt bra också.

Det här är inte ens intressant att vänta på förrän nästa år möjligen när man vet lite mer om den och när den faktiskt kommer till butikerna.

Känns som det är samma tugg på forumen till varje ny modell även om det är ett prel. datum som ligger över ett halvår framåt i tiden. Ska man vänta på något ska det oftast handla om veckor, är det månader att vänta så känns det väldigt avlägset enligt mig.

År ut och år in.... samma samma...

Jo ska man ha en prestanda dator så känns Sandy Bridge väldigt kompetent, jag kör själv på 2600k@5GHz med 16GB ram som main station idag. Jag brukar uppdatera min workstation (sist jag köpte innan SB var Nehalem i7 920) vid varje tock och server och ev laptop vid tick. Tänkte köpa en ny server nu till Ivy och antagligen laptop också om jag hittat någon vettig för min MBPs batteri varar bara ca 5h idag, 3h om jag streamar 1080p via wlan och spelar upp 1080p på teven (brukar räcka till att kolla lite trailers, välja en film och se men ska jag se flera så får jag ta laddaren).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Börjar nästan bli så att man undrar varför tvåkärna CPUer fortfarande tillverkas. Nåväl antar jag!

Förmodligen för att förse massorna med en processor som täcker deras behov. Tittar du på dagens i3 2120 t.ex. så är det inte så där jättemånga som behöver en bättre processor. Fyra kärnor har ju inget egenvärde i sig, programmen måste ju kunna utnyttja kärnorna och dessutom kräva så mycket att en tvåkärnig inte räcker till. De tvåkärniga varianterna brukar ju dessutom ha hög grundfrekvens, vilket gör att de i många fall presterar bättre än en fyrkärnig i låga klockfrekvenser, även i applikationer som skalar halvbra över fler kärnor än två. Dessutom är de effektsnålare.
De vill ju ha en marknadsdifferentiering där de kan sälja vissa processorer billigt, för folk som inte kör tungt trådade applikationer (vilket är de flesta).

Om man jämför Core i3 2120 med en Athlon x4 t.ex. så läser man ofta att folk skriver "köp inte en i3 2120, den är ju bara tvåkärnig, det suger". Däremot en Atlon II x4 645 rekommenderas glatt. Tittar man till prestanda i det som merparten använder sina datorer till, dvs spel, kontorsapplikationer, surf, bildredigering, filmvisning, så är ju en i3 2120 den klart bättre processorn (framför allt i spel, då de andra applikationerna knappt belastar processorn).
Här är en jämförelse, där de jämför i3 2120 mot bl.a. Phenom II x4, med resultatet att i3 2120 presterar bättre i princip allt utan videredigering och 3D Rendering. http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2120-210...

Så för en normalanvändare skulle jag säga att dagens tvåkärniga (core i3) duger gott för merparten av alla användare. Har man mer entusiastbehov, så köper man en fyrkärnig (och då en i5:a i dagsläget, om man inte har en mer begränsad budget, då man kan ta en Phenom II x4 955BE/x6 1055T och överklocka för allt vad tygen håller).

Hade dagens programvara varit bättre på att skala över flera kärnor, så skulle en tvåkärnig processor varit onödig att släppa, men som det ser ut nu, så ser jag en mening med att fortfarande släppa tvåkärniga processorer (särskilt som de har HT som hjälp i de fall programmen faktiskt skalar över fler kärnor).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Härligt att den passar 1155, blir ju ett garanterat köp om i5an känns slö

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk

Intel struntar i ny sockel ? say whaaaat !!

Permalänk
Medlem

Då blir det att byta ut min Phenom II redan nu, en i5 platform känns ju ganska prisvärd om man kan plocka i en ivy-bridge i den lite senare!

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ctory:

Då blir det att byta ut min Phenom II redan nu, en i5 platform känns ju ganska prisvärd om man kan plocka i en ivy-bridge i den lite senare!

Yay! Ett kort men intelligent inlägg ^^
Och jag kan inte mer än att hålla med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av v1ctory:

Då blir det att byta ut min Phenom II redan nu, en i5 platform känns ju ganska prisvärd om man kan plocka i en ivy-bridge i den lite senare!

19sep kommer ju FX processorerna(Bulldozer) ut som kör på AM3+ och borde med lite tur även fungera på ditt gamla moderkort du har idag.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Hmm, så ska man köra på Sandy Bridge-E eller vänta på nästa prestandaserie med 22 nm och 3D transistor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Då blir det att byta ut min Phenom II redan nu, en i5 platform känns ju ganska prisvärd om man kan plocka i en ivy-bridge i den lite senare!

Det snackas ju en del nu om att AMD och Nvidias nästa grafikkortserier kommer kunna utnyttja PCI express 3.0. Är det något som gör att det är värt att vänta med att köpa ett 1155 moderkort och en Sandy Bridge nu för att sen köpa IVY när den kommer? Jag menar alltså, är det värt att vänta bara för att få ett moderkort som stöder PCI Express 3.0?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ctory:

Då blir det att byta ut min Phenom II redan nu, en i5 platform känns ju ganska prisvärd om man kan plocka i en ivy-bridge i den lite senare!

Vad gör du som är så processorintensivt att inte en PhII räcker? Bättre att vänta tills BD kommer ut och köpa då, inte nödvändigtvis en BD men prispressen kommer gynna dig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det snackas ju en del nu om att AMD och Nvidias nästa grafikkortserier kommer kunna utnyttja PCI express 3.0. Är det något som gör att det är värt att vänta med att köpa ett 1155 moderkort och en Sandy Bridge nu för att sen köpa IVY när den kommer? Jag menar alltså, är det värt att vänta bara för att få ett moderkort som stöder PCI Express 3.0?

Mvh J

För SLI/crossfire kan det kanske vara värt att vänta då bandbredden kan komma till nytta. Mindre risk att det blir nödvändigt för singel-GPU. Men extra bandbredden ger ju också utrymme för RAID-kort och kanske en Thunderbolt-port.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Bah, jag hade hoppats på att Ivy skulle ha sexkärniga processorer utanför Extreme Edition. Det verkar som att jag hoppas på för mycket.

Jag har inte hört något om sexkärniga Ivy Bridge överhuvud taget, och jag betvivlar att de lanserar extreme editions.

Skrivet av Asheileon:

Intel struntar i ny sockel ? say whaaaat !!

Nu tror jag visserligen att du bara driver, men Intel har aldrig haft för avsikt att överge sin tick/tock, så självklart kommer det på 1155? Det har aldrig varit tal om annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har inte hört något om sexkärniga Ivy Bridge överhuvud taget, och jag betvivlar att de lanserar extreme editions.Nu tror jag visserligen att du bara driver, men Intel har aldrig haft för avsikt att överge sin tick/tock, så självklart kommer det på 1155? Det har aldrig varit tal om annat.

Kan dock bli som med 775 att alla 775-moderkort inte fungerar med nyare CPUer. Vi vet för lite ännu.

Permalänk
Skrivet av NoH:

Kan dock bli som med 775 att alla 775-moderkort inte fungerar med nyare CPUer. Vi vet för lite ännu.

kan också vara så att man har en bios uppdatering på moderkorts tillverkarens sida och på så sätt kan sätta i ivy bridgen

EDIT: lite rättning

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av blade80:

Denna eviga diskussion om att vänta eller inte. Det här är ju nästan ett år fram i tiden..
..
..År ut och år in.... samma samma...

Behöver man en ny dator nu är det självklart lite länge att vänta men som för min egen del så köper jag när det är bra läge på marknaden och det brukar vara omkring en ny mindre tillverkningsteknik. Fick mina minnen för nästan samma pris de går för idag på en utförsäljning (12Gb snabba ddr3 för ca 800kr) och min i7 hänger fortfarande med helt ok trots att det är en av de första modellerna som för 2,5 år sedan gick för ca 2600kr. Så det kan även löna sig att vänta på nästa modell om det inte är brådskande. Är cirka 2 år mellan varje gång Intel krymper sina cpuer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre blir dessa processorer än nuvarande i5 2500 och i7 2600?
Inte för att jag planerar att uppgradera de närmaste 5-6 åren men det är ju alltid intressant att hålla sig uppdaterad.

Edit: Kan tillägga att jag redan sitter på en i7 2600 så att det inte uppstår några missförstånd nu

Permalänk
Medlem

2 kärnor duger gott åt alla datoranvändare, precis som 128kb ram ^^
Satsa på mer så räcker det längre, visst duger en dual core bra till mobiler eller till och med laptops men till film, foto eller spel vill du nog satsa på något högre, speciellt då utvecklingen alltid går framåt och stödjer nya saker, inte fokuserar på gamla