Permalänk
Medlem

nedladdning hastighet

Hej

jag har installera om datorn formatera hårddisken så den va ren utan någonting på tyckte det var på tiden och göra det för jag hade massor med skit på datorn. Efter installationen så installera jag bittorrent och får bara down speed på MAX 400kb/s på allt jag laddar ner. Innan ominstallationen av windows så låg jag stabilt på 1,2-1,5 mb/S vad är det för fel?

tacksam för svar!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Ja, det beror nog på den kosmiska strålningen från UFO's...

Lite mer info om vad du kör för grejer måste du väl kunna uppge?

t.e.x.
Modellnamn på Nätverkskortet?
Drivrutinversion på Nätverkskortet?

För du har väl uppdaterat till de senaste från tillverkarens hemsida?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

jag har det senaste från tillverkarens sida och jag har ett MSI 770-c45 kör alltså internet på modekortet och jag kan säga innan jag installera om datorn låg jag på 14mb/s på speed test nu kommer jag upp i 2mb/s

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

jag har det senaste från tillverkarens sida och jag har ett MSI 770-c45 kör alltså internet på modekortet och jag kan säga innan jag installera om datorn låg jag på 14mb/s på speed test nu kommer jag upp i 2mb/s

1. Senaste versionen till ditt Realtek Nätverkskort finns på Realteks hemsida och det är version 7.046 (Win7 and WinServer 2008 R2 Driver), om du nu använder win7.

2. Testa att dra hem Ubuntus Torrent för ett pålitligt hastighetstest.
3. Se till att du har konfigurerat rätt port i en eventuell router/brandvägg.
4. Pröva med att byta portnummer ifall problemet kvarstår.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

får samma hastighet på ubuntus torrent och hur vet jag om jag har konfigerat rätt port och byta portnummer?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Torrents använder ju flertalet anslutningar samtidigt när du laddar ner/upp vilket vissa brandväggar hanterar si och så.
Du kan ju börja med att kontrollera din anslutning på www.tptest.se

Hur mycket får du ut?
Vad är din internetanslutning?
Blir resultatet detsamma på en annan dator?
Blir det någon skillnad om du kopplar datorn direkt till modemet (dvs utan router)?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Om det är utorrent du använder så skulle jag köra med en mycket äldre version.. Jag råkade uppgradera min version till nyare och min download speed sjönk fråm 11mb:/sec till max 2.4mb/sec har 100/100..

innan jag kom på att negradera så hade ja testat allt som gick och testa.. kör just nu utorrent 1.6 build 474 och är tillbaka på mina max 11mb/sec..

Hoppas det hjälper.. Installerade andra torrent program oxå under den där tiden var samma speed cap med dessa så kör med mycket mycket äldre version och se om de löser sig för dig...

Permalänk
Medlem

Har du kört http://www.bredbandskollen.se/ för att se vilken hastighet du kommer upp i utan torrent?!

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

jag har kört bredbandskollen och får 3,24 mb/s min internet anslutning eller som jag iaf ska få är 12-24 mb/s och jag tog min andra dator och får typ samma resultat. Så här segt har det alldrig gått och jag läste någon stanns att det var någon som hade installerat amd catalyst 11.7 och hans internet gick segare då kan det bero på något sådant?
tack för svara hitills

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av lome:

jag har kört bredbandskollen och får 3,24 mb/s min internet anslutning eller som jag iaf ska få är 12-24 mb/s och jag tog min andra dator och får typ samma resultat. Så här segt har det alldrig gått och jag läste någon stanns att det var någon som hade installerat amd catalyst 11.7 och hans internet gick segare då kan det bero på något sådant?
tack för svara hitills

det är stor skillnad på Mbit/sec och Mbyte/sec..

24mbit är ca 2.8-3Mbyte/sec

Permalänk
Medlem

oj sry jag får typ 2-3mbit/s på bredbandskollen :/ och jag brukar få upp mot 12-16 :/

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av lome:

oj sry jag får typ 2-3mbit/s på bredbandskollen :/ och jag brukar få upp mot 12-16 :/

Det lättaste vore ju att komma ihåg skillnaden mellan före och efter installationen som du tror orsakar detta... det kan som sagt vara en massa olika anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du testa ditt nätverkskort eller andra saker som ingår i ditt eget nät så använd iperf för att göra en mätning mellan 2 av era egna datorer, då syns det om tex nätverkskort/drivers fular sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har redan gjort det och det blev ingen skillnad jag ringde telia och en tekniker skulle komma om en Vecka!!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Rekordmedlem

Har du testat att koppla bort ALLT annat i televäg i hela huset, endast modemet utan filtret och se hur det blir då, är en telefon eller filtret trasigt så kan det gå trögt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tjena ja det har jag testat nu det händer ingenting fortfarande samma download rate men jag ringde till telia och lacka ur och dom sa att dom skickar en tekniker ut till mig inom 2-4 dagar hoppas på att det funkar då! men tack för svaren ändå

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har haft en sönderärgad plint i en kopplingspunkt vid tomtgränsen, de bytte plint för mig å då ökade farten rejält, jag har kring 20 mbit/s ned och 23mbit/s i uppkoppling efter plintbytet.
Hoppas de hittar nått fysiskt fel så det går att ordna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent svarat men tänkte dock på detta nu men jag ringde då Telia "för ett tag sen" ^^ och det kom service och det han gjorde var att ta jacket i första jacket som den dock inte gjorde för den satt i andra jacket. Tänkte bara skriva det om det var någon som hade samma problem

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lome:

Kanske lite sent svarat men tänkte dock på detta nu men jag ringde då Telia "för ett tag sen" ^^ och det kom service och det han gjorde var att ta jacket i första jacket som den dock inte gjorde för den satt i andra jacket. Tänkte bara skriva det om det var någon som hade samma problem

Det du menar är att du inte hade kopplat in adsl splittern i förstajacket pga att det var felkopplat i huset ?
Ditt inlägg var lite svårtolkat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstajacket? Har för mig han sa att det det satt i andrajacket men det löste till slut iallafall

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|