Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jepsson:

Tror ni att jag som total nybörjare skulle sakna bildstabilisator?

Troligen inte. Tänk på att hålla kameran på rätt sätt och att hålla dig till 1/effektiv brännvidd (brännvidd x1,6) som längsta slutartid. Sen får du prova dig fram och se vad som går och som inte går bra.

På längre objektiv kan bildstabilisering vara mer användbart.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jepsson:

Tror ni att jag som total nybörjare skulle sakna bildstabilisator?

40D är en ganska stabil bit av metall så det är lite lättare att hålla stadigt än lätta kameror.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Bildstabilisering kan hjälpa till lite i vissa situationer, men det kan varken ersätta bra teknik vad gäller hur man håller kameran eller ett stativ. Jag har inte bildstabilisering på något av de objektiv jag normalt använder, men har ett 18-55VR på min D70 som "slitochslängobjektiv" och jag tycker nog att VR är ganska överskattat, personligen, men visst har det varit till nytta i några få situationer.
Så, nej det tror jag inte.

Ang. att Tamron 17-50 med VC har sämre optisk kvalitet så stämmer det, men den är fortfarande bra och ska ha snabbare fokusmotor åxå.

Permalänk

Jag måste sätta mig mot bokförfattarna lite

M4 3s utbud av M4 3-objektiv är skit, men med tanke att man kan adaptera över nästan vad som helst till dem är det inte svårt att hitta fina ljusstarka objektiv i alla brännvidder.

Och manuell fokus, det tar en vecka eller två att lära sig, sen är man fast!

Jag funderar själv på att byta ut min KM 5D-spegelreflex mot en Olympus EP-1 bara för Konica- och Contaxobjektiven, t.ex.
http://www.tradera.com/KONICA-HEXANON-85-1-8-auktion_301998_1...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cellomannen:

Jag måste sätta mig mot bokförfattarna lite

M4 3s utbud av M4 3-objektiv är skit, men med tanke att man kan adaptera över nästan vad som helst till dem är det inte svårt att hitta fina ljusstarka objektiv i alla brännvidder.

Och manuell fokus, det tar en vecka eller två att lära sig, sen är man fast!

Jag funderar själv på att byta ut min KM 5D-spegelreflex mot en Olympus EP-1 bara för Konica- och Contaxobjektiven, t.ex.
http://www.tradera.com/KONICA-HEXANON-85-1-8-auktion_301998_1...

I så fall skulle jag välja en NX10 istället (och det hade jag ju...:)) för det finns adaptrar till mer eller mindre allt och man får 1,5 crop faktor (APS-C) istället för 2,0 så att fler objektiv blir användbara plus att kamerahuset är klart trevligare att jobba med. Men litet nog för att ha med överallt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Och manuell fokus, det tar en vecka eller två att lära sig, sen är man fast!

Med spegelreflexkameror gör autofokusen ett avsevärt snabbare och i de flesta fall även bättre jobb än man får med MF, så det finns ingen anledning att lära sig eller "bli fast". Men det kan ju vara annorlunda på m4/3...

Det är ju lite fler saker att tänka på, som att man får blända ner manuellt tex. Ska man dessutom sätta på objektiv gjorda för småbild så försvinner definitivt fördelen med storleken. Dels är då objektiven större för att de är gjorda för att teckna ut på småbild och dessutom måste de fortfarande vara ett steg ljusstarkare.

Edit:
Många av dedär lite äldre objektiven hänger dessutom inte med i upplösning med de högupplösta sensorer vi har idag och det blir ännu värre på m4/3 än på APS-C.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Med spegelreflexkameror gör autofokusen ett avsevärt snabbare och i de flesta fall även bättre jobb än man får med MF, så det finns ingen anledning att lära sig eller "bli fast". Men det kan ju vara annorlunda på m4/3...

Det är ju lite fler saker att tänka på, som att man får blända ner manuellt tex. Ska man dessutom sätta på objektiv gjorda för småbild så försvinner definitivt fördelen med storleken. Dels är då objektiven större för att de är gjorda för att teckna ut på småbild och dessutom måste de fortfarande vara ett steg ljusstarkare.

Edit:
Många av dedär lite äldre objektiven hänger dessutom inte med i upplösning med de högupplösta sensorer vi har idag och det blir ännu värre på m4/3 än på APS-C.

Jag tror inte det är annorlunda på M4/3, men det är ju fortfarande förbannat roligt!
Nerbländning blir ju lite konstigt, men man lär sig det med efter ett tag

Hänger inte med i upplösning, nu förstår jag inte. De är väl gjorda för film~oändlig upplösning?
Menmen, man kanske inte ska börja med helmanuella, 50 år gamla objektiv när man är nybörjare, det är nog mer värt att köpa en spegelreflex och gå till manuell steg för steg

Malo: Inte fler kameror i huvudet!
Den såg ju lite nice ut, får försöka komma ut till mediamarkt någon dag och känna lite på den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cellomannen:

Jag tror inte det är annorlunda på M4/3, men det är ju fortfarande förbannat roligt!
Nerbländning blir ju lite konstigt, men man lär sig det med efter ett tag

Hänger inte med i upplösning, nu förstår jag inte. De är väl gjorda för film~oändlig upplösning?
Menmen, man kanske inte ska börja med helmanuella, 50 år gamla objektiv när man är nybörjare, det är nog mer värt att köpa en spegelreflex och gå till manuell steg för steg

Malo: Inte fler kameror i huvudet!
Den såg ju lite nice ut, får försöka komma ut till mediamarkt någon dag och känna lite på den

Ljus är vågor och alla vågor påverkas av Diffraktion och kort kan man säga att vågor stör andra vågor och det gör att en ljuspunk får en spridning där den träffar så det blir mer som en fläck än en punkt om man skulle zooma in. Därtill så har man kvalitén på glaset som också påverkar hur ljuset bryts och även här får man då en spridning. Tar man då ett system som Micro 4/3 så har den en liten sensor med cropfaktor av 2,0 och som då bara utnyttjar den inre delen av glaset, är då glasets kvalité inte bra nog så blir det helt enkelt inte så skarpt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Ljus är vågor och alla vågor påverkas av Diffraktion och kort kan man säga att vågor stör andra vågor och det gör att en ljuspunk får en spridning där den träffar så det blir mer som en fläck än en punkt om man skulle zooma in. Därtill så har man kvalitén på glaset som också påverkar hur ljuset bryts och även här får man då en spridning. Tar man då ett system som Micro 4/3 så har den en liten sensor med cropfaktor av 2,0 och som då bara utnyttjar den inre delen av glaset, är då glasets kvalité inte bra nog så blir det helt enkelt inte så skarpt.

Det hade jag ingen aning om, tack
Jag kan tänka mig att det inte blir så bra om du sätter på ett modernt billigt kitobjektiv på en kamera med liten sensor (är det ens glas i något sånt?), men de gamla Zeiss, Yashica, Konica o.s.v. håller nog till enormt små sensorstorlekar, med tanke på hur bra kvalitet det är på dem.

Men nu börjar det bli Off Topic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cellomannen:

Det hade jag ingen aning om, tack
Jag kan tänka mig att det inte blir så bra om du sätter på ett modernt billigt kitobjektiv på en kamera med liten sensor (är det ens glas i något sånt?), men de gamla Zeiss, Yashica, Konica o.s.v. håller nog till enormt små sensorstorlekar, med tanke på hur bra kvalitet det är på dem.

Men nu börjar det bli Off Topic

Ja och fasta objektiv är relativt enkla att tillverka och kvalitén är generellt bra men jag har ett par gamla objektiv där man kan se fel i glaset med blotta ögat och då man har en så liten glasarea men lika många pixlar så skulle ett sådant fel märkas mycket mer på en kamera med mindre sensor. Men hittar du ett bra objektiv så kommer det bli hur bra som helst.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Jag kan tänka mig att det inte blir så bra om du sätter på ett modernt billigt kitobjektiv på en kamera med liten sensor (är det ens glas i något sånt?),

Tvärt om så blir det i många fall bättre med de billiga kitobjektiven än med äldre fasta objektiv eftersom de är designade för dessa sensorer. Sedan finns det ju bottennapp vad gäller kitobjektiven, såklart.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Tvärt om så blir det i många fall bättre med de billiga kitobjektiven än med äldre fasta objektiv eftersom de är designade för dessa sensorer. Sedan finns det ju bottennapp vad gäller kitobjektiven, såklart.

Jag tänkte sånt som inte var byggt för små sensorer, men DET GÅR OFF TOPIC HÄR I FORUMET!

On Topic: Jag skulle nog hellre köpa en lite äldre kamera med bättre objektiv, som du sa
350D har en väldigt liten skärm, men jag har inte använt den så mycket så jag vet inte om det är lätt och vänja sig (men jag tror det).
Av vad jag sett av 400D på internet har den en mer "normalstor" skärm, men som sagt, 350D kan man säkert vänja sig vid, och är säkerligen billigare.

Och om du sen inte hittar objektiv som passar i din prisklass (vilket du såklart gör om du har ~4000 kr över) kan du ju frossa i grymma gamla manuella objektiv!

Permalänk
Medlem

Det blev ju en 40D iaf, men nu är det ju det här med objektiv. Det är så svårt att köpa något på blocket och tradera eftersom jag inte kan något om dem direkt. Men har ju ett Tamron 17-50 i åtanke, dock ville han inte släppa det för 2000 riktigt än. Nu börjar jag ju bli desperat dock, kameran kommer ju på måndag
Annars blir det ett Canon 50mm f1,8 från Inet för 999 kr. Så får jag leta kap begagnat senare om jag vill ha något med zoom.

Permalänk
Medlem

Vilken skulle ni tipsa om idag på begagnadmarknaden för den som vill ta första steget in i systemkameravärlden?

En mångsidig sak till stunder man åker ut och beundrar naturen, gamla byggnader, djur på avstånd. Att kunna styra den trådlöst verkar käckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Vilken skulle ni tipsa om idag på begagnadmarknaden för den som vill ta första steget in i systemkameravärlden?

En mångsidig sak till stunder man åker ut och beundrar naturen, gamla byggnader, djur på avstånd. Att kunna styra den trådlöst verkar käckt.

Budget?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

~6000kr