Battlefield 3 Alpha i prestandatest

Permalänk
Medlem

Enligt de där staplarna så presterar GTX580 20% bättre än ett GTX590...GT480 är lika bra som ett GTX590!?

En hund begraven?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ursäkta språket men vad i helvete pratar du om?

Battlefield 3 Alphan med Frostbite 2.0 på High Quality är ett av världens snyggaste spel, fakta och observation

BF3 Alpha Trial såg så mycket sämre ut än BC2, självklart kommer det se bättre ut vid release men kom inte och säg att det är världens snyggaste spel från fakta och observation, isåfall är du inte särskilt observant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Enligt de där staplarna så presterar GTX580 20% bättre än ett GTX590...GT480 är lika bra som ett GTX590!?

En hund begraven?

Alphan använder inte båda GPUs

Skrivet av Kenshiin:

BF3 Alpha Trial såg så mycket sämre ut än BC2, självklart kommer det se bättre ut vid release men kom inte och säg att det är världens snyggaste spel från fakta och observation, isåfall är du inte särskilt observant.

Det är ju precis vad det är, det enda som jag saknar är Tessellation och Transparency Supersampling Anti-Aliasing, resten fanns i Alphan

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara dåligt optimerat

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenshiin:

BF3 Alpha Trial såg så mycket sämre ut än BC2, självklart kommer det se bättre ut vid release men kom inte och säg att det är världens snyggaste spel från fakta och observation, isåfall är du inte särskilt observant.

Av det jag sett under dom 450+ timmar jag suttit vid BC2 så är detta redan extremt mycket snyggare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Alpha brukar sällan ha i närheten av allt som kommer med release, så jag tror vi alla kan räkna med ett snyggare spel overall, bättre prestanda (cf, sli...), småjusteringar här & där i fysik, gameplay, och inte minst den sista tweaken av grafiken och något högre res på texturer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paer86:

Jag har 2 st Radeon 4850 i Crossfire. Vad tror ni det motsvarar i detta testet?

Dubbla 4850 motsvarar nog ett 5850 fast som bara har 512mb, så i nyare generationer kanske ett GTS550/560 om spelet skalar bra. Men tänk då på att du inte har så mycket VRAM.

Om jag vore du skulle jag sälja korten för typ 800:-, lägga till 500:- och uppgradera till typ ett beggat 5870. Om det ändå är för klent är det bara att lägga till ett likadant senare

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskspas12:

ja mina gtx 470 i sli funka inte! ena gick på 99% å andra på 0% så det är nog drivisar eller spärr i spelet. var ju sak samma i blops.

Som sagt inget SLI eller CF stöd i Alphan,

Skrivet av tivook:

Var hemma hos en kompis som testade spelet på sin monsterburk med ett fett klockat 5970 och det var faktiskt rätt hackigt måste jag säga. Kanske är lite kräsen iofs men det flöt ju inte direkt på. Och då krossar ju det kortet dom flesta som var med i den listan.

Han körde säkert på high inställningar men ändå, spelet kommer att vara krävande. Onekligen.

Hade det inte ett minimumkrav på 4 core processor och graffekort med 2gb minne? lr va det 1gb?

Som jag skrev tidigare, inget stöld för dubbla GPU, därav har du bara "halva" prestandan på din kompis grafikort. Jag har samma problem, har 4st gpu:er dvs 5970 i CF, endast en användes. Därför tror jag inte på den där GPU load:en som syns som han har i filmen som postas.

Visa signatur

ASUS Rampage II Extreme X58 || Intel i7 Hexa Extreme CPU i7-980 @ 4,4mhz ||Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB || ASUS Radeon HD5970 CF ||

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir lägre systemkrav på det riktiga spelet. Fan, inte ens GTX 580 har över 60 i min FPS.

Permalänk
Medlem

Spelat alphan en del och kom aldrig under typ 80 i fps med datorn i sign. Låg på över 100 fps för det mesta med 1920x1080 och high settings.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser ut att vara dåligt optimerat

Det är en _ALPHA_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Dubbla 4850 motsvarar nog ett 5850 fast som bara har 512mb, så i nyare generationer kanske ett GTS550/560 om spelet skalar bra. Men tänk då på att du inte har så mycket VRAM.

Om jag vore du skulle jag sälja korten för typ 800:-, lägga till 500:- och uppgradera till typ ett beggat 5870. Om det ändå är för klent är det bara att lägga till ett likadant senare

Har för mig 4850 512 presterade ganska likt 8800 Ultra i flera fall, åtminstone förut, kan ju vara så att det presterar bättre i shadertunga spel.
Tänk på att 4k-serien endast kör dx 10.1 som max så det går inte att punga på några fancy dx11 effekter om man nu tycker det.

Själv är jag nyfiken på min Q66, 8GB RAM samt 2x4890 2GB@880/1050, brukar vara svårt att få dessa gå totalt på knäna men kanske börjar det bli lite tungt snart.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Om du jämför grafiken från trailers med hur den ser ut i Alphan så borde du få ett hum om skillnaden till slut release.

Spelet lär vara grymt krävande och jag tvivlar att det kommer flyta på max allting i 1080p om man inte kör dom några av dom dyraste korten i sli.
Man kommer säkert ligga runt ~70 fps på max med 6990 efter allt är optimerat skulle jag tippa på.

Det var det jag menade på, det är ju en "alpha" så jag förstår inte varför man ens ska bry sig om att titta på fps för den.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas folk vet att de körde alphan i DX9

Permalänk
Medlem

Säkert bättre senare närmare releasen.

Men konstigt att se min-fps på 60 som minimum? Blir att konstant sitta på någon SLI/CF konfig med allra nyaste grafikkorten för att nå sådana resultat, om ens det räcker för att klara av mer krävande spel än detta. Går den ner till 30 fps en gång o sedan håller sig på ~40-50 är det ju bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pacmax:

Som sagt inget SLI eller CF stöd i Alphan,

Som jag skrev tidigare, inget stöld för dubbla GPU, därav har du bara "halva" prestandan på din kompis grafikort. Jag har samma problem, har 4st gpu:er dvs 5970 i CF, endast en användes. Därför tror jag inte på den där GPU load:en som syns som han har i filmen som postas.

Inget stöd för dubbla gpu? Varför i helvete skulle man producera en topp titel som inte använder modern teknologi?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tivook:

Inget stöd för dubbla gpu? Varför i helvete skulle man producera en topp titel som inte använder modern teknologi?

Det är en Alpha, det har inte blivit implementerat. Det är ju rätt självklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Men ljudet! Lyssna på LJUDET! O_O
Kan inte beskriva med ord hur realistiskt ljudet är i den videon, vapnen, ekon, röster, allt.
Det är just den realismen i ljud som saknats i typ alla shooters! Vilken outstanding audiologisk skapelse/upplevelse.
ÄNTLIGEN kan man sitta och njuta till max av närvaron när man spelar, och slippa alla påhittade, överdrivna ljud helt utan verklighetsförankring och djup.
Guld till dem som "designat" ljudet.
Ett givet köp från mitt håll!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har för mig 4850 512 presterade ganska likt 8800 Ultra i flera fall, åtminstone förut, kan ju vara så att det presterar bättre i shadertunga spel.
Tänk på att 4k-serien endast kör dx 10.1 som max så det går inte att punga på några fancy dx11 effekter om man nu tycker det.

Själv är jag nyfiken på min Q66, 8GB RAM samt 2x4890 2GB@880/1050, brukar vara svårt att få dessa gå totalt på knäna men kanske börjar det bli lite tungt snart.

Det är nog helt riktigt att ett presterar som ett 8800Ultra, men två stycken presterar närmare ett 5850 vid bra skalning.

När det gäller DX10.1 vs DX11 så är det rent prestandamässigt bättre att ha DX11 än 10 då det inte bara är en massa ögongodis, utan optimeringar för fysikberäkningar samt att det i många fall får spelen att flyta bättre än DX10. Kolla på DIRT och BC2. Där är det tydligt att DX11 gjort att spelet flyter bättre och att du inte behöver världens bästa dator för att kunna maxa ett spel.

När det gäller dina kort så gissar jag att de kommer hålla måttet. 4890 presterar som ett GTX260, som i sin tur krossar ett single 5870 ganska hårt. Gissar att det presterar som ett ensam GTX570, men med lite mindre Vram

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Men ljudet! Lyssna på LJUDET! O_O
Kan inte beskriva med ord hur realistiskt ljudet är i den videon, vapnen, ekon, röster, allt.
Det är just den realismen i ljud som saknats i typ alla shooters! Vilken outstanding audiologisk skapelse/upplevelse.
ÄNTLIGEN kan man sitta och njuta till max av närvaron när man spelar, och slippa alla påhittade, överdrivna ljud helt utan verklighetsförankring och djup.
Guld till dem som "designat" ljudet.
Ett givet köp från mitt håll!

Måste faktiskt hålla med, gillade inte alphan på nåt direkt sätt men ljudet är faktiskt helt strålande.

Permalänk
Medlem

Ljudet är verkligen något utan dess like och ger spelet ett helt fantastiskt djup. Sen hoppas jag som många andra att grafiken optimeras tillräckligt mycket för att flyta på bra mycket bättre i Retailversionen. Ska bli kul att se hur datorn hanterar spelet då.

Alphan fungerade fint och jag ser fram emot både beta och retail.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av tivook:

Inget stöd för dubbla gpu? Varför i helvete skulle man producera en topp titel som inte använder modern teknologi?

står i titeln "Battlefield 3 Alpha i prestandatest"

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Alpha är inget å lita på alls. Vänta tills Betan ist, dessa siffror stämmer nog inte överhuvudtaget.,

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Det är en _ALPHA_

Folk verkar seriöst inte förstå något alls..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

jaha, det är la bara att hoppas att min i5 750 hänger med.

Visa signatur

pro

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Men ljudet! Lyssna på LJUDET! O_O
Kan inte beskriva med ord hur realistiskt ljudet är i den videon, vapnen, ekon, röster, allt.
Det är just den realismen i ljud som saknats i typ alla shooters! Vilken outstanding audiologisk skapelse/upplevelse.
ÄNTLIGEN kan man sitta och njuta till max av närvaron när man spelar, och slippa alla påhittade, överdrivna ljud helt utan verklighetsförankring och djup.
Guld till dem som "designat" ljudet.
Ett givet köp från mitt håll!

Ljudet har imponerat mig genom alla videos som har släppts. Ljudet och animationerna lyfter upplevelsen till fantastiska höjder. Resten får vi nog vänta med att döma.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Deras gtx 275 fick avg 41 fps. I 1080p. Kommer nog förhoppningsvis ligga runt 60fps om jag drar ner på några inställningar då jag har 1680x1050 skärm. Får hoppas på att jag inte behöver köpa nytt grafikkort. Har dock en Q9400 cpu... får se hur den håller..

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan alpha och beta: Alpha har mer buggar.
Skillnad mellan beta och release: Beta har mer buggar.

Alpha: Almost done
Beta: Just testing some more
Release: Ok, we must release now, even though we have bugs.

Optimering är inget som magiskt sker. Räkna med att dessa prestandasiffrorna stämmer med högst 10% felmarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacmax:

Helt riktigt, det komer lägga ner extremt mycket tid att optimerat spelet till PS3 & xBox, vi som sitter på våra 10-20-30-40tkr riggar är "så lurade".

Låt mig förklara:
EA räknar med att sälja 10 miljoner kopior, varav 800 000 till PC. dvs 8%. Det är på konsoll marknaden man gör pengar, inte PC. Därför skiter speltillverkarna i PC plattformen mer eller mindre. Iaf är den mycket mindre prioriterad. Dessutom på det här forumet finns det lika många olika datorer som det finns användare. Alltså säger det sig själv att det är enklare, billigare mer motiverat för en speltillverkare att få konsoll versionerna att fungera som de ska än PC. Därav av blir det som det blir.

Det är bara att inse att FPS och spelmarknaden i framtiden kommer domineras av konsoll. Like it or not. Vi ska vara "glada" att DICE/EA släpper spelet överhuvudtaget till PC.

Så mitt tipset är att köpa en PS3:a det kan man få för hälften av vad ett 6990kostar, sa jag att vi var lurade

Vänta nu lite här. Du tar de där 800 000 från Michael Pachters mun. Han gissade bara. Bad Company 2 har sålt över 3 miljoner exemplar på PC, och det var en uppföljare till en konsolserie som portades till PC. På konsoler är upplösningen väldigt låg, inget ögongodis för den delen heller. Battlefield säljer enorma siffror på PC och BF3 kommer inte vara ett undantag. DICE vet vad de sysslar med och de ger PCn fördelen i BF3 eftersom de vet att vi pc-spelare har längtat efter något som får vår hårdvara att svettas lite då och då.

Michael Pachter jobbar inte heller för EA. Han kallar sig själv "industri analyserare" och pratar bara en bunke dynga hela tiden. Lyssna aldrig på honom.
EA hade inte heller försökt utmana Steam med Origin om PC-marknaden verkligen var så liten. Och varför köpa en PS3a när man har en bra burk? Ingen anledning alls. Man ska inte heller se BF3 som ett färdigt spel bara för att man har spelat alfan, massor kvar att göra.

Permalänk
Avstängd

ljudet i BC2 är ju också fruktansvärt bra, trodde ni allvarligt talat att dom inte skulle överträffa sig från det?

Skrivet av MX510.:

Optimering är inget som magiskt sker. Räkna med att dessa prestandasiffrorna stämmer med högst 10% felmarginal.

Multi-GPU stöd ser jag som en optimering.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB