Skärmar med IPS-panel på frammarsch

Permalänk
Melding Plague

Skärmar med IPS-panel på frammarsch

Framgångarna för surfplattor driver upp efterfrågan på högkvalitativa skärmar med IPS-panel när allt fler konsumenter upptäcker fördelarna tekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har kört IPS nu i flera år, skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaka till en TN fattar inte hur man kan använda en sån ens

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Yes, rätt håll. Nu saknas det bara att 16:10 får bredare fäste på marknaden.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

IPS + 120hz + 16:10 - JA TACK!

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Köpte Dell 2209WA, 22" e-IPS med 1680x1050 för 2.500 kr för snart två år sedan, grymt nöjd!
Tyvärr har den utgått ur sortimentet enligt Dustin: http://www.dustinhome.se/product/5010249814

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk

Blir IPS-panel när jag inte studerar längre. Inte så långt kvar. Nu prioriteras annat (bilen slukar det mesta).

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

IPS + 120hz + 16:10 - JA TACK!

27-30"+ och det blir ett köp. Kostnaden för det vore dock säkert 20k i början och jag vill lägga högst 6-10k för en bra 27-30" skärm, vilket är varför jag inte köpt HPs 30" 16:10 ips skärm ännu.

Det är löjligt hur länge det kan ta för folk att hitta nya bra saker ibland så som ips. Efter att ha använt ips skärm själv så skulle jag ha mycket svårt för att gå tillbaka till en TN panel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Men medelsvensson går ju efter siffror som står i specifikationerna och struntar i paneltyp, och väljer såklart det som har högst i kontrast, vad jag själv erfar.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Mina 2x23" DELL IPS skärmar är nog en utav de bästa investeringarna jag någons gjort.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

IPS Paneler är ju rätt kassa med tanke på svartnivån.. Tacka vet jag min 24" Sony FW900 CRT, 120hz(om jag vill), spikrak RGB kurva, spikrak gammakurva, och svart är svart, utan massa IPS Glow. Satt med en Dell U3011 förut, men stod inte ut med de kassa svartnivåerna.

Längtar tills oled kommer på allvar, då kanske man kan byta ut CRT skärmen..

Permalänk
Medlem

Vill inte klaga men de flesta ips paneler jag sett har väldigt mycket glow, föredrar va-paneler.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Har en dell u2711 och som alla andra säger, en gång ips alltid ips. Samt att har man någon typ av foto intresse så är det ett måste för att få ut det sista som en systemkamera ger. Trodde inte att skillnaden var så stor, men vart riktigt förvånad....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

det måste juh skilja mycket mellan olika TN paneler också, min Samsung SyncMaster 930BF tycker jag inte är lika illa som de displayerna jag har på mina 2 laptops, jag klarar mig långt med min samsung, 75Hz är den också!

Permalänk
Medlem

Definitivt. Tänker aldrig gå tillbaka till gräsliga TN paneler efter min nya Dell IPS skärm.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Min dellU3011 måste vara världens bästa datorskärm. Jag kommer aldrig gå under 30 i storlek igen och aldrig byta till något annat som är sämre än IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har kört IPS nu i flera år, skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaka till en TN fattar inte hur man kan använda en sån ens

Tro det eller ej, men det är inget problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

om man läser kommentarerna så har jag gjort rätt jag har aldrig så mycket som att tittat på en ips..jag spelar cashual på mina skärmar och har noll behov av 100% färg återgivning och betraktelse vinklen skiter jag blanka faen i för jag sitter framför min skärm
visserligen så skiter jag återkomst tiden eftersom jag spelar för mitt nöjje och inte för att pwona nuubs

kontentan är att tn duger gott för denna snåljåp...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Begriper inte riktigt varför betraktningsvinkel är av betydelse på just datorskärmar.. Jag har aldrig känt behov av att ställa mig bredvid fåtöljen när jag använder datorn.

Däremot så skulle de presentera spec på genomsnittlig inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

IPS Paneler är ju rätt kassa med tanke på svartnivån.. Tacka vet jag min 24" Sony FW900 CRT, 120hz(om jag vill), spikrak RGB kurva, spikrak gammakurva, och svart är svart, utan massa IPS Glow. Satt med en Dell U3011 förut, men stod inte ut med de kassa svartnivåerna.

Längtar tills oled kommer på allvar, då kanske man kan byta ut CRT skärmen..

Blir du inte torr/grusig/irriterad i ögonen när du sitter 5tim+ framför CRT! Jag kommer ihåg att så blev det för mig o flera andra jag känner!
Det problemet existerar inte med plattskärmar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boss302:

Begriper inte riktigt varför betraktningsvinkel är av betydelse på just datorskärmar.. Jag har aldrig känt behov av att ställa mig bredvid fåtöljen när jag använder datorn.

Däremot så skulle de presentera spec på genomsnittlig inputlag.

Det är ett problem för att widescreenskärmar över 21,5 tum är tillräckligt breda för att du ska få färgskiftningar mellan skärmens kanter och centrum, trots att du sitter helt optimalt!

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Begriper inte riktigt varför betraktningsvinkel är av betydelse på just datorskärmar.. Jag har aldrig känt behov av att ställa mig bredvid fåtöljen när jag använder datorn.

Däremot så skulle de presentera spec på genomsnittlig inputlag.

Hade du varit en programmerare som alltid sitter med minst 3-4 skärmar på 23"+ (gärna 24 16:10 eller 27 16:9, 30" 16:10 är för högt för min del) runt dig så förstår du vikten av bra betraktningsvinklar. Sitter man på en mindre skärm och inte sysslar med design och liknande så är ju betrakningsvinklarna mindre viktiga, t.o.m. 24" tn går ju att sitta vid om du sitter rakt framför en, men när du kommer upp runt 27" eller kör på flera skärmar i bredd så märks det ganska snabbt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Den enda fördelen för TN överhuvud taget är väl pris?
Jag har en TN nu. Jag tänker inte köpa fler dylika hädanefter. Om jag köper en till skärm, så får TN-skärmen skuffas undan till andraskärm, något den inte kommer klara alls bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

IPS Paneler är ju rätt kassa med tanke på svartnivån.. Tacka vet jag min 24" Sony FW900 CRT, 120hz(om jag vill), spikrak RGB kurva, spikrak gammakurva, och svart är svart, utan massa IPS Glow. Satt med en Dell U3011 förut, men stod inte ut med de kassa svartnivåerna.

Längtar tills oled kommer på allvar, då kanske man kan byta ut CRT skärmen..

Byta ut CRT? Du kanske inte vet att det finns tusentals skärmar som slår ut dint CRT med hästlängder. Ska du bara kolla på svärta så kan jag skicka ett svart papper till dig sen kan du kolla.

Går inte att jämföra betrakningsvinklar, Upplösning, färgåtergivning mot en IPS.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

En sak jag märkte är att det är väldigt stor skillnad på en två-tre år gammal TN och en ny TN!

Som någon annan skrev, så är jag med glad att jag inte suttit framför en IPS skärm. vet man inte skillnaden så.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

IPS, nej tack det är bra.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En sak jag märkte är att det är väldigt stor skillnad på en två-tre år gammal TN och en ny TN!

Som någon annan skrev, så är jag med glad att jag inte suttit framför en IPS skärm. vet man inte skillnaden så.....

Jag har själv sätt skillnaden och skillnad är det verkligen men det motiverar inte prisskillnaden om man vill ha 24" eller större.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är lite naivt att säga att "folk inte fattar att TNpaneler är kass". Det handlar till stor del om vad man är van vid.

Själv sitter jag framför en TNskärm och är nöjd, men börjar jag använda IPS ett tag så kommer jag säkerligen inte gilla min nuvarande skärm längre. Men varför skulle jag vilja bli mer kräsen? Det kostar bara mer pengar. Är man i behov av exakt färgåtergivning så är kanske inte en TNskärm är optimalt oavsett vad man är van vid, men för spel, surf, film och en hel del annat bruk fungerar faktiskt TNpaneler ypperligt så länge man inte vant sig vid något annat.
Jag tänker tillbaka på tiden när man satt med en 15"-skärm med urusel upplösning och skulle inte vilja gå tillbaka till detta, men medan man hade dessa grejer var man ju nöjd. Jag krävde inte fullHD och 24" för 10-15 år sedan även om det kanske gick att få tag i.
Samma sak gäller ljudsystem. Hade jag skaffat ett kanondyrt ljudsystem så hade jag inte velat byta ner mig igen, men så länge man är nöjd med ett billigt system så är det bara onödiga pengar att uppgradera sig. Det enda man gör då är att höja sin acceptansribba. Är denna ribba låg så är det ju snarare en fördel för en för man kommer undan med billigare produkter och kan ändå bli nöjd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En sak jag märkte är att det är väldigt stor skillnad på en två-tre år gammal TN och en ny TN!

Som någon annan skrev, så är jag med glad att jag inte suttit framför en IPS skärm. vet man inte skillnaden så.....

Jag har själv sätt skillnaden och skillnad är det verkligen men det motiverar inte prisskillnaden om man vill ha 24" eller större. Kostar runt 2-3k för en 27" tn medan en 27" ips kostar det dubbla.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Begriper mig inte på folk som köper grafikkort för 4-5k och sen köper dom den billigaste skit skärmen dom kan hitta, visst har man inte sett nått annat så duger kanske en TN. Men det är ju en sån enorm skillnad, jag kolla tom hellre på TV än att sitta framför en dator med en TN skärm.

Skrivet av huttala:

IPS Paneler är ju rätt kassa med tanke på svartnivån.. Tacka vet jag min 24" Sony FW900 CRT, 120hz(om jag vill), spikrak RGB kurva, spikrak gammakurva, och svart är svart, utan massa IPS Glow. Satt med en Dell U3011 förut, men stod inte ut med de kassa svartnivåerna.

Längtar tills oled kommer på allvar, då kanske man kan byta ut CRT skärmen..

Jag håller med dig "ny" teknik är bara skit, gammalt är alltid bättre. Kolla bara VHS där ser man ju hur lätt som helst om man har spolat tillbaka bandet eller inte, det är ju helt omöjligt att se på en dvd eller blu ray.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle vilja ha IPS panel? Kanske för färgerna men betraktningsvinkel? sitter ni 1 meter åt vänster om skärmen?