Permalänk

i7 2600K Temperaturer

Hej,

Jag har precis satt ihop en ny dator:

Moderkort: Asus P8P67 Pro Rev B3
CPU: Intel Core i7 2600K
RAM: 4x4GB Corsair Vengance 1600MHz
HDD: 1 x Corsair Force GT 120 GB SSD, 1 x 1TB Western Digital Green
Grafik: Gigabyte Geforce Gtx 580 1,5 GB
Kylning: Antec Kühler 620 + 4 st 140mm chassi fläktar

CPU'n har en idle temp mellan 26-30C enligt Asus Ai Suite II och Moderkortet brukar ligga på 29-31C.

Efter ca 2h spel med Battlefield BC2 med high inställningar på grafiken så ligger ändå CPU'n på ca 33-35C

Verkar dessa temperaturer konstiga eller är det så att Asus Ai Suite II har några glädjevärden den försöker förmedla?

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter väldigt lågt under spelandet.. Mäter du när du spelar, eller strax efteråt? När arbetslasten på processorn försvinner så sjunker den mycket fort i temperatur.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Låter väldigt lågt under spelandet.. Mäter du när du spelar, eller strax efteråt? När arbetslasten på processorn försvinner så sjunker den mycket fort i temperatur.

Oj, det var snabbt svar ...

Jag mäter direkt då jag har gått ur spelet. Jag hade dashboarden på skrivbordet och jag försökte var så snabb som möjligt

Finns där andra program/mjukvaror man kan använda sig av som kan mäta under spel?

Permalänk
Medlem

HWmonitor, sätt på det innan du startar spelet så mäter den Min och Max värdet medans du spelar

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrsnooze79:

Oj, det var snabbt svar ...

Jag mäter direkt då jag har gått ur spelet. Jag hade dashboarden på skrivbordet och jag försökte var så snabb som möjligt

Finns där andra program/mjukvaror man kan använda sig av som kan mäta under spel?

HWMoniter mäter som sagt och noterar högsta temperaturen.
Att ha en andra skärm att ha övervakningsprogram på är ännu bättre dock!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

HWMoniter mäter som sagt och noterar högsta temperaturen.
Att ha en andra skärm att ha övervakningsprogram på är ännu bättre dock!

Kanon!

Tackar för snabbt och bra svar. Jag kan ta min gamla skärm som monitor

Permalänk

Låter lite skumt att den endast går upp ca 5c i spel , tanka ner HWMONITOR och kolla där

Permalänk
Medlem

Asus Ai Suite II mäter på heatsink också, dom flesta andra program mäter i cores så därför blir den också lägre temp när man kollar med Ai Suite

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

använd prime95 för att belasta i stället och ha hwmmonitor bredvid

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

använd prime95 för att belasta i stället och ha hwmmonitor bredvid

Tackar för alla tips.

Jag körde Prime95 i ca 10 min och fick max värde (enligt HWMonitor) package på 58C. Efter att jag stängt ner så dök processorn till 32C ganska snabbt.

Det verkar som ganska normala temps, men vad som oroade mig direkt var att jag fick maxvärde på CPUTIN på 127C och AUXTIN på 127C

Det låter väldigt högt!!!

Vad är detta för värden och ska man oroa sig för det???

Permalänk
Hedersmedlem

Det betyder att den inte kan läsa av denna, vilket genererar ett maxvärde, typ. Inget att oroa sig för, hade de varit 127 grader på riktigt hade du märkt det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsnooze79:

Hej,

Jag har precis satt ihop en ny dator:

Moderkort: Asus P8P67 Pro Rev B3
CPU: Intel Core i7 2600K
RAM: 4x4GB Corsair Vengance 1600MHz
HDD: 1 x Corsair Force GT 120 GB SSD, 1 x 1TB Western Digital Green
Grafik: Gigabyte Geforce Gtx 580 1,5 GB
Kylning: Antec Kühler 620 + 4 st 140mm chassi fläktar

CPU'n har en idle temp mellan 26-30C enligt Asus Ai Suite II och Moderkortet brukar ligga på 29-31C.

Efter ca 2h spel med Battlefield BC2 med high inställningar på grafiken så ligger ändå CPU'n på ca 33-35C

Verkar dessa temperaturer konstiga eller är det så att Asus Ai Suite II har några glädjevärden den försöker förmedla?

Tacksam för alla svar.

Prova Core temp. Har samma setup som dig idlar på 37 load 60-65.

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk
Skrivet av Utte:

Prova Core temp. Har samma setup som dig idlar på 37 load 60-65.

Hej igen,

Jag provade Core Temp och körde Prime95 igen. Jag fick 55C som högst på en av kärnorna efter att ha kört testet i ca 10 min. CPU'n hade 26C som lägst och när jag stängde ner testet gick temperaturen väldigt snabbt ner till ca 30C.

Känns som systemet är välkylt så jag kan lungt lägga detta på is

Tack till alla för snabba svar och mycket bra tips.

Permalänk
Medlem

Kör du den i stock speeds eller överklockar du något?

Visa signatur

GTX780 | i7-2600k 3.4ghz @ 4.7ghz | Noctua NH-D14 | Asus 1155 P8P67 EVO B3 | 8GB Corsair Dominatar @ 1600mhz 9-9-9-24 | OCZ Agility Series 3 SSD 60GB