Permalänk

Hej,
när kommer det fönster till define r3 vit?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips till Fractal Design. När ni skriver i forumet så istället för att citera varje inlägg för sig så kan ni klicka på "Citera flera" på varje inlägg ni vill svara på. Sedan så klickar ni bara på "Skriv svar".

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Finns det skruvhål för 120mm fläkt där den bakre 140mm fläkten sitter monterad i Fractal Design Define XL?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av XxX watercooling:

Hej,
när kommer det fönster till define r3 vit?

Vi jobbar på att hitta en smidig och snygg fönsterlösning och hoppas kunna ha det klart inom kort, under hösten.

Skrivet av -Ant-:

Finns det skruvhål för 120mm fläkt där den bakre 140mm fläkten sitter monterad i Fractal Design Define XL?

Japp

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Vi jobbar på att hitta en smidig och snygg fönsterlösning och hoppas kunna ha det klart inom kort, under hösten.

Japp

kommer det finnas monteringshål för fläktar på rutan?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

kommer det finnas monteringshål för fläktar på rutan?

Bättre om det inte finns.
Väldigt enkelt att borra hål själv så får man fläkten där man vill ha den,
och de som inte vill ha fläkt slipoper hål.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av XxX watercooling:

kommer det finnas monteringshål för fläktar på rutan?

Nej, det är inget vi har planerat. Vi tycker det förstör utseendet.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Nej, det är inget vi har planerat. Vi tycker det förstör utseendet.

bra, ser så fult ut med fläktar på sidan

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Köpte en Fractal Design Define Mini. Mitt moderkort har ingen intern USB 3 så jag hade tänkt att dra den igenom chassit till baksidan. Jag trodde att det var en "vanlig" USB 3 koppling, men icke. Hur gör man nu?

Permalänk
Medlem

Jag skickade mail till support för en felande fläkt i mitt Fractal Design Arc chassi och fick svar att jag skulle skicka min adress till er så att ni kan skicka ut en ersättningsprodukt. Det har nu gått snart 2 veckor sedan jag skickade min adress till er. Vad händer?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara.
Jag köpte ett Arc, och USB2.0 kabeln till frontpanelen såg ut att ha klämts, så en bit av plasten har lossnat.
Det ser inte så bra ut, men det var på den delen som det inte är några stift anslutna, så den funkar ändå.
Då till frågan, går det att byta ut frontpanelen, ifall man skulle kunna fixa en ny frontpanel?
Alltså panelen med bland annat startknapp och USB2.0.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Tesla 650 idag och blev lite förvånad när det enda som låg i kartongen var just nätaggregatet i någon slags gymnastikpåse. Känns som det i alla fall borde vara med lite skruvar... Antingen är Fractal väldigt snåla eller så är packpersonalen stressad. Kartongen var shrinkwrappad i plast så den hade inte öppnats tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag kom hem idag efter morgonens promenad och märker direkt när jag kommer in genom dörren att fläktarna går på max rpm, det visar sig att min fläktkontroller helt har lagt av händer inget alls när jag vrider på den, någon som har upplevt något liknande ? Sitter 2x standard fractal fläktar och en corsair fläkt som följde med till deras H80 inkopplade på den. Define r3

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk
Medlem

Jag fick precis hem tre stycken Fractal Design 140mm fläktar som jag beställt från Dustinhome, och de saknar gummifästen alla tre! Det låg endast påsar med vanlig skruv i paketen. Det står t.o.m. på kartongen att de ska innehålla "rubber screws". Vart vänder jag mig för att snabbast få mina gummifästen? Dustinhomes support sa att de ej har "reservdelar" och att fläktarna ej är i lager, men att de skulle skicka ut nya fläktar så fort de får in dem. Dock så garanterar ju inte det att jag faktiskt får fästen, då alla tre tidigare fläktar saknade dem... Jag kan tillägga att jag fick med gummifästen till 120mm fläkten jag köpte på Inet.

UPDATE: Jag kan meddela att jag precis varit i en Inet-butik och upptäckt att deras 140mm fläktar också saknar gummifästen! De sa att jag kan köpa ett Fractal Design ljuddämpnings-kit, men jag vill inte lägga ut extra pengar på något som borde ingått. Att fästa med skruv är inget alternativ, då de två takfläktarna i mitt Fractal Design Define R3 skapar ett mycket irriterande brummande i hela chassit.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auntblue:

Köpte en Fractal Design Define Mini. Mitt moderkort har ingen intern USB 3 så jag hade tänkt att dra den igenom chassit till baksidan. Jag trodde att det var en "vanlig" USB 3 koppling, men icke. Hur gör man nu?

Tydligen ska man vänta länge på svar här...

Har fått ett till problem med chassit. Front USB ger inte tillräckligt med ström till externa hårddiskar...SUCK!

Ska det verkligen va så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auntblue:

Tydligen ska man vänta länge på svar här...

Har fått ett till problem med chassit. Front USB ger inte tillräckligt med ström till externa hårddiskar...SUCK!

Ska det verkligen va så?

Jag är ingen expert, men det måste väl ändå vara moderkortets fel? Det är ju bara en sladd mellan front-USB:n och moderkortet.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar Fractal Design vanligtvis på sig för att besvara meddelanden som man lämnat via deras supportformulär? Väntar på svar på ett meddelande som jag skickade i helgen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 PRO B3 | CPU: Intel i7 2600K | Minne: 4x4GB 1600Mhz CL8 | GPU: XFX HD7970 | SSD: 1xSamsung 830 256GB 1xIntel 510 120GB | PSU: Corsair Enthusiast Series TX850 V2 | Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Har samma problem som igor123 kopplade i 2 orginal fläktar och en 120 på 1300rpm i fläktkontrollen men bara dom två orginal fläktarna startade men ingen av dom vill flytta nå luft gick på ca 600-800 rpm med kontrollen på max .kopplade sedan i en molexkabel på den tredje fläkten(fortfarande i kopplad i fläktkontrollen) men nu kan man inte välja hastighet.vad ska man göra ?be att få en ny fläktkontroll ,köra med 3 fläktar på max helatiden eller köra 3st varav 1inte vill starta och dom andra vägrar flytta nå luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag var i kontakt med er support i måndags 22/8 angående ett trasigt "gångjärn" i fronten på mitt andra Define R3 som jag köpte förra veckan. Den nya fronten skickades med Schenker och finns nu att hämta ut. Sjukt smidig support! Ni skall ha ett stort tack och förtjänar en eloge!

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mre:

Hur lång tid tar Fractal Design vanligtvis på sig för att besvara meddelanden som man lämnat via deras supportformulär? Väntar på svar på ett meddelande som jag skickade i helgen.

edit..... var för trött..tänkte helt på fel företag

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

efter en veckas ivrigt väntande fick jag idag hem ett fractal design r3 med en sönder front

Permalänk
Medlem

USB 3
Läste här, http://techreport.com/articles.x/21473 , att R3:an kommer uppdaterad med USB 3. Nu är jag mer intresserad av XL för att kunna få plats med alla hårddiskar och följaktligen undrar jag om det även kommer en uppdatering utav XL chassiet.

Permalänk
Skrivet av thechamp:

efter en veckas ivrigt väntande fick jag idag hem ett fractal design r3 med en sönder front

jag har fått 2st define xl med pajade fronter och ett r2
händer ibland

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Define XL igår och idag monterade jag allt i datorn.
Allt funkade som det skulle, inget trasigt, allt okej.
Några saker jag tycker ni borde ändra på är dock det stora hålet längst ner i chassit där man drar ut kablarna från nätaggregat ut på baksidan för snyggare kabeldragning..Det sitter alldeles för långt bak!
Har man ett större nätagg som jag (Corsair HX1000W) så blir det ganska träligt att dra ut kablarna där.
Hålet borde vara längre fram mot fronten för lättare kabeldragning.
Skiljeväggen mellan nätagget och den nedre hdd-kammaren skulle gärna vara perforerad så att luften från den främre, nedre insugsfläkten kan gå förbi hårddiskarna, igenom skiljeväggen och enda bort till nätagget för att få bättre genomströmning i nedre delen av chassit

Den medföljande fläktstyrningen som passar i den lodräta expansionsplatsen bak i chassit är ganska meningslös..Själva ratten är ju alledels för kort! Du får ju knappt tag i den utifrån för att vrida på den.
Jag satte den i en av dom vanliga platserna. Det funkar, men den sitter inte alls bra där eftersom att själva fästet inte är böjt likadant i änden.

Några saker ni, enligt mig, borde ändra på till en ny version!
I övrigt ett väldigt bra chassi.

/ Calle.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

Ibland startar inte fläktarna (som är kopplade till fläktkontrollern) när man sätter på datorn.
Lite segt att behöva dubbelkolla att de har gått igång varje gång datorn startas.

Har ett Define Mini.

Permalänk
Medlem

Har alldeles nyligen köpt mig ett Fractal Design Arc Midi samt ett Tesla 650 PSU. Överlycklig att det går att få tag på ventilations-och-funktions-orienterade chassin i denna prisklass som inte ser ut som ett rymdskepp.

Det enda jag är lite ledsen på är att det inte finns något fläktfilter till 180mm fläktplatsen på sidopanelen. Jag undrar om det finns möjlighet att få tag på ett ark av samma filtermaterial som används i fronten och toppen på chassit och försöka pula dit ett eget filter?

Mev vänliga hälsningar.

EDIT / TILLLÄGG : Gummiramarna som man drar PSU kablarna igenom är halft om halft täckta av något ljusgrått pulver eller vad man nu ska kalla det, som är mycket svårt att få bort. Det är till och med ett fingeravtryck i denna pulveraktiga beläggning. Det hade vart trevligt om dessa gummiramar hade vart nattsvarta och fina.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av SimonG:

Har samma problem som igor123 kopplade i 2 orginal fläktar och en 120 på 1300rpm i fläktkontrollen men bara dom två orginal fläktarna startade men ingen av dom vill flytta nå luft gick på ca 600-800 rpm med kontrollen på max .kopplade sedan i en molexkabel på den tredje fläkten(fortfarande i kopplad i fläktkontrollen) men nu kan man inte välja hastighet.vad ska man göra ?be att få en ny fläktkontroll ,köra med 3 fläktar på max helatiden eller köra 3st varav 1inte vill starta och dom andra vägrar flytta nå luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får kontrollera starting voltage på den fläkten som inte går igång. Vår fläktkontroll styr från ~7v-12v och om fläkten kräver exempelvis 9v måste du ha kontrollern uppvriden så långt att den får tillräckligt för att börja snurra. Oftast går det att vrida ner den efteråt om du vill att den skall snurra långsammare men kan variera mellan modeller.

Skrivet av CGD:

USB 3
Läste här, http://techreport.com/articles.x/21473 , att R3:an kommer uppdaterad med USB 3. Nu är jag mer intresserad av XL för att kunna få plats med alla hårddiskar och följaktligen undrar jag om det även kommer en uppdatering utav XL chassiet.

Både R3 och XL kommer få ett uppgraderingskit inom kort som ersätter USB2 med USB3 med intern koppling.

Skrivet av Boman89:

Fick hem mitt Define XL igår och idag monterade jag allt i datorn.
Allt funkade som det skulle, inget trasigt, allt okej.
Några saker jag tycker ni borde ändra på är dock det stora hålet längst ner i chassit där man drar ut kablarna från nätaggregat ut på baksidan för snyggare kabeldragning..Det sitter alldeles för långt bak!
Har man ett större nätagg som jag (Corsair HX1000W) så blir det ganska träligt att dra ut kablarna där.
Hålet borde vara längre fram mot fronten för lättare kabeldragning.
Skiljeväggen mellan nätagget och den nedre hdd-kammaren skulle gärna vara perforerad så att luften från den främre, nedre insugsfläkten kan gå förbi hårddiskarna, igenom skiljeväggen och enda bort till nätagget för att få bättre genomströmning i nedre delen av chassit

Den medföljande fläktstyrningen som passar i den lodräta expansionsplatsen bak i chassit är ganska meningslös..Själva ratten är ju alledels för kort! Du får ju knappt tag i den utifrån för att vrida på den.
Jag satte den i en av dom vanliga platserna. Det funkar, men den sitter inte alls bra där eftersom att själva fästet inte är böjt likadant i änden.

Några saker ni, enligt mig, borde ändra på till en ny version!
I övrigt ett väldigt bra chassi.

/ Calle.

Vi tackar för din feedback och tips!

Skrivet av d-boy:

Ibland startar inte fläktarna (som är kopplade till fläktkontrollern) när man sätter på datorn.
Lite segt att behöva dubbelkolla att de har gått igång varje gång datorn startas.

Har ett Define Mini.

Förmodligen samma fenomen som tidigare i mina svar. Du har en kontroller som (om det är våra fläktar) råkar gå längre ner än 7v vilket är starting voltage. Testa att vrida upp fläktkontrollern litegranna så bör det inte vara några problem längre med att dem inte börjar snurra.

Skrivet av Wladir:

Har alldeles nyligen köpt mig ett Fractal Design Arc Midi samt ett Tesla 650 PSU. Överlycklig att det går att få tag på ventilations-och-funktions-orienterade chassin i denna prisklass som inte ser ut som ett rymdskepp.

Det enda jag är lite ledsen på är att det inte finns något fläktfilter till 180mm fläktplatsen på sidopanelen. Jag undrar om det finns möjlighet att få tag på ett ark av samma filtermaterial som används i fronten och toppen på chassit och försöka pula dit ett eget filter?

Mev vänliga hälsningar.

EDIT / TILLLÄGG : Gummiramarna som man drar PSU kablarna igenom är halft om halft täckta av något ljusgrått pulver eller vad man nu ska kalla det, som är mycket svårt att få bort. Det är till och med ett fingeravtryck i denna pulveraktiga beläggning. Det hade vart trevligt om dessa gummiramar hade vart nattsvarta och fina.

Vi har tyvärr inte möjlighet att skicka fläktfilter eller sådant då vi ej har det annat än som färdiga reservdelar tyvärr. Gällande pulvret är det en rest från processen när delarna gjuts och finns där för att de skall släppa från formen. Det bör inte finnas några större mängder kvar när produkten monteras, men om det skulle vara så är såpavatten ett bra tips för att få bort det.
Fingeravtrycket kommer från monteringen. Alla sådana detaljer monteras för hand.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Fractal Design, ska testa att tvätta gummiramarna lite lätt då.

Angående filter så får jag hitta på något annat då, men ni kan se det som ett konstruktivt förslag att erbjuda möjligheten till luftfilter på sidopanelen i framsida chassin.

Jättetrevligt att ni erbjuder denna support på detta forum.

Tack och hej!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Säljer erat Array R2 chassi bra eller har ni problem med tillverkningen?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Cliddo:

Säljer erat Array R2 chassi bra eller har ni problem med tillverkningen?

Array har den senaste tiden ökat kraftigt i försäljning, vilket gör att vi inte hunnit med att fylla på lager i samma takt. Det innebär tyvärr att vi står med tomma lager. Vi ökar dock på beställningarna och hoppas att täcka behovet så snart de nya sändningarna kommer.