Permalänk

Hej

färgade nyss mitt define xl vitt och det blev sjukt snyggt , har ni tänkt på att släppa en vit define xl? som ser ut som den vita r3:an

Mvh// Alle

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

http://www.captech.se/ är listad som distributör, men utan(?) login kan man inte hitta några av era produkter hos dom, har tänkt köpa grejer privat genom jobbet och därför gå direkt på distributörer.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av XxX watercooling:

Hej

färgade nyss mitt define xl vitt och det blev sjukt snyggt , har ni tänkt på att släppa en vit define xl? som ser ut som den vita r3:an

Mvh// Alle

Vi har inte några planer på det i dagsläget. Om du känner för det så tar vi tacksamt emot bilder på sådana modifikationer. Det är alltid roligt att se.

Skrivet av Neco:

http://www.captech.se/ är listad som distributör, men utan(?) login kan man inte hitta några av era produkter hos dom, har tänkt köpa grejer privat genom jobbet och därför gå direkt på distributörer.

Det måste du prata med CapTech om. Det är inget vi styr över tyvärr.

Permalänk

kommer det komma några chassin med "inbyggd" fläktkontroll som t.ex nzxt phantom...
bara undra :=)

//Alle

Visa signatur

En dator

Permalänk

jag har tittat lite på erat Xl chassi. Men jag har en fråga. Jag har Newton R2 800w. Jag undrar om 8pins kabeln är tillräckligt lång för att kunna dra den på baksidan av plåten upp till extra ström kontakten?

Permalänk
Medlem

Jäklar va snabbt och smidigt det gick! Dem skickar en ny front

Många tack och ett väldigt stort plus i kanten!

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

jag har tittat lite på erat Xl chassi. Men jag har en fråga. Jag har Newton R2 800w. Jag undrar om 8pins kabeln är tillräckligt lång för att kunna dra den på baksidan av plåten upp till extra ström kontakten?

de beror väl lite på också var din 8pins kontakt ligger på moderkortet också
har själv ett define xl och ett newton r2 1000w , men den nådde inte... så då beställde jag en 8 pin förlängare på webhallen ist
http://www.webhallen.com/hardvara/39098-deltaco_8-pin_eps12v_...

//Alle

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag vet inte om denna fråga har ställts och besvarats tidigare, men ni har inga planer på att utveckla Hotswap-kasetter för 2.5"/3.5"-hårddiskar att montera i 5.25"-utrymmen som stilmässigt passar era datorchassin?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

När finns de nya 11bladiga 120 & 140mm fläktarna i butik?
Jag köpte en ARC i fredags och jag monterade om fläktarna så den ena 11 bladiga kom att sitta i botten av lådan. (det kom 3st 140mm 1000rpm med, samt en kampanjfläkt 140mm 800rpm 7 bladig på sidan Om), då jag alltid moddar mina fläktar med kabelstrumpa och krympslang för att få bort de fula färgerna på sladdarna, så förmodar jag att garantin försvinner.
Den i botten rykte lite och var död innan första varvet.
Jag har ett 20tal FD fläktar 120/140mm av den äldre modellen med 7 blad, som alla funkar perfekt.
Men med Define Mini & ARC kom det en ny modell med flera fläktblad och andra varvtal.
Kan det vara så att den nya typen har lite högre felprocent eller har jag haft otur bara?
Kan det bero på att fläkten ligger på rygg i botten på lådan, eller ska det inte spela någon roll hur den monteras?
Jag vill dessutom ha lite mera sjuts på inluften i lådan än utblås för att skapa ett litet övertryck, då är det perfekt med 1000rpm.

Edit: Det kom 2 st 140mm 600rpm från Fractal idag, inte 1000rpm (endast OEM) men 2x600varv = 1200Rpm
Då är jag en till i raden som är nöjd RMA kund. Föredömligt snabbt må jag säga.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av AMD_PERA:

När finns de nya 11bladiga 120 & 140mm fläktarna i butik?
Jag köpte en ARC i fredags och jag monterade om fläktarna så den ena 11 bladiga kom att sitta i botten av lådan. (det kom 3st 140mm 1000rpm med, samt en kampanjfläkt 140mm 800rpm 7 bladig på sidan Om), då jag alltid moddar mina fläktar med kabelstrumpa och krympslang för att få bort de fula färgerna på sladdarna, så förmodar jag att garantin försvinner.
Den i botten rykte lite och var död innan första varvet.
Jag har ett 20tal FD fläktar 120/140mm av den äldre modellen med 7 blad, som alla funkar perfekt.
Men med Define Mini & ARC kom det en ny modell med flera fläktblad och andra varvtal.
Kan det vara så att den nya typen har lite högre felprocent eller har jag haft otur bara?
Kan det bero på att fläkten ligger på rygg i botten på lådan, eller ska det inte spela någon roll hur den monteras?
Jag vill dessutom ha lite mera sjuts på inluften i lådan än utblås för att skapa ett litet övertryck, då är det perfekt med 1000rpm.

Maila supporten via vår hemsida så hjälper vi dig.

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu och väntar på en leverans från JMEdata, däribland ett "Array R2 (utan nätagg)"-chassi som har blivit försenat å det grövsta (la beställningen 24e juni).

De säger att det är pga strul med leveransen från Kina (tror det var Kina, var någon vecka sedan jag pratade med JMEdata så jag kommer inte ihåg exakt), och de visste faktiskt inte riktigt när de skulle få hem varan (de sa "kanske" nu på fredag som tidigast) vilket börjar gå mig på nerverna.. Så, kan Ni ge lite mer info om vad det är som händer? När borde jag kunna förvänta mig att detta ultrasexiga chassi kommer in i lager till Sveriges olika butiker?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Har nyligen bygget ihop en maskin baserad på ert eminenta chassi Define Mini. I det stora hela var det ett mycket trevligt och lättjobbat chassi men jag har en liten fundering kring den interna USB3-kontakten. Valde ett Asus Maximus IV Gene-Z då det är ett av få mAtx-kort med intern USB3 och mitt problem var att få USB3-kabeln att sitta kvar i moderkortets kontakt.
Kabeln ville gärna åka ur av egen kraft då kontakten saknar snäppfäste (säkerligen enligt standard) och då själva kabeln är ganska styv. Om ni gör någon revidering av chassit kan det vara värt att se över USB3-kabelns styvhet. Själv löste jag det genom att stripea fast den i en annan kabel.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av '[SH:

;11172300']Har nyligen bygget ihop en maskin baserad på ert eminenta chassi Define Mini. I det stora hela var det ett mycket trevligt och lättjobbat chassi men jag har en liten fundering kring den interna USB3-kontakten. Valde ett Asus Maximus IV Gene-Z då det är ett av få mAtx-kort med intern USB3 och mitt problem var att få USB3-kabeln att sitta kvar i moderkortets kontakt.
Kabeln ville gärna åka ur av egen kraft då kontakten saknar snäppfäste (säkerligen enligt standard) och då själva kabeln är ganska styv. Om ni gör någon revidering av chassit kan det vara värt att se över USB3-kabelns styvhet. Själv löste jag det genom att stripea fast den i en annan kabel.

Det är inte helt lätt att få till utan att frångå standard som är satt för att klara USB3 hastigheter. Men vi letar ständigt efter förbättringar, och hittar vi nåt så kommer vi säkerligen ändra till en sådan lösning.

Skrivet av Twiggeh:

Jag sitter just nu och väntar på en leverans från JMEdata, däribland ett "Array R2 (utan nätagg)"-chassi som har blivit försenat å det grövsta (la beställningen 24e juni).

De säger att det är pga strul med leveransen från Kina (tror det var Kina, var någon vecka sedan jag pratade med JMEdata så jag kommer inte ihåg exakt), och de visste faktiskt inte riktigt när de skulle få hem varan (de sa "kanske" nu på fredag som tidigast) vilket börjar gå mig på nerverna.. Så, kan Ni ge lite mer info om vad det är som händer? När borde jag kunna förvänta mig att detta ultrasexiga chassi kommer in i lager till Sveriges olika butiker?

Detta är förmodligen en olycklig pappers/planerings -miss i kombination med semesterperioder då den sändningen landade sent Juni i Göteborgs hamn. Infon jag fick nu precis säger denna veckan också. Det är dock torsdag redan så även om den informationen håller har du den nog inte förräns nästa vecka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Detta är förmodligen en olycklig pappers/planerings -miss i kombination med semesterperioder då den sändningen landade sent Juni i Göteborgs hamn. Infon jag fick nu precis säger denna veckan också. Det är dock torsdag redan så även om den informationen håller har du den nog inte förräns nästa vecka ändå.

Ok, jo det var väl ungefär den tiden jag förväntade mig att det skulle komma.
Tack för svaret, nu ska jag fortsätta att ivrigt invänta måndagen!

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Hur går man tillväga om en av fläktarna i mitt ARC har gått sönder? Varje gång jag startar datorn och när fläktarna varvar upp så låter det väldigt mycket om fläkten. Det slutar efter några minuter men det återkommer varje gång jag startar upp datorn.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Hur går man tillväga om en av fläktarna i mitt ARC har gått sönder? Varje gång jag startar datorn och när fläktarna varvar upp så låter det väldigt mycket om fläkten. Det slutar efter några minuter men det återkommer varje gång jag startar upp datorn.

Tack på förhand.

Min ena fläkt på ARC var paj och jag kontaktade supporten och fick 2 nya (600rpm) på två dagar.
De medföljande 1000rpm 140mm fläktarna är OEM och man kan tyvärr inte få dom om den är trasig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det är inte helt lätt att få till utan att frångå standard som är satt för att klara USB3 hastigheter. Men vi letar ständigt efter förbättringar, och hittar vi nåt så kommer vi säkerligen ändra till en sådan lösning.

Anade att det var något sådant. Inget som är ert fel men jag kan inte låta bli att tycka att standarden är lite galet utformad - det kunde ju varit någon form av lås på kontakten.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define R2 och är väldigt nöjd.
Jag önskar dock att fläktfiltrena var lättare att ta loss så att man kunde tvätta dom mer ordentligt.
Som det är nu så dammsuger jag dom från utsidan titt som tätt, men dels blir det inte riktigt rent och dels känns det lite sådär att snurra upp fläktarna på det viset.

Så för framtida revisioner hoppas jag att ni kommer på ett smidigt sätt att ta loss filtrena från utsidan!

Permalänk
Medlem

Hej Fractal,
jag köpte en Define XL, och när jag fick den så var, som för så många andra, fronten sönder. Först och främst var det nedre plastbiten som hade helt lossnat på ena kanten, vilket gjorde det omöjligt att stänga fronten och öppna/stänga fläktluckan.
Jag ringde till företaget jag köpte ifrån och kommer få en ny front, jag undrar dock, jag vet att det finns många som har fått samma problem, har ni inga planer på att ändra lådan, t.ex. göra om den nedre plastbiten till aluminium eller liknande? Det är så tråkigt att en låda som känns som genuin kvalitet, har en front som andas budget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hej, på ert Arc chassi, jag tycker ni har en jätte bra lösning i botten som täcker både nätagg och ett insug, tycker det är synd dock att ni inte gjorde samma på fronten, kan inte vara så svårt att ha en sådan lösning som täcker båda front-fläktarna som går att dra ut nedifrån kanten på något sätt, lite jobbigt att göra rent, dammsuga går ju jätte bra, men inte riktigt samma sak. Något att tänka på till nästa gång kanske

Mvh!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett nyinköpt Arc Midi, och är helnöjd.

Dock har jag en kommentar angående fläktkontrollern. Jag tänkte kontrollera främre fläktarna, och har satt kontrollern i extraplatsen som är vinkelrät på baksidan, men sladdarna räcker inte till. Jag har köpt förlängningssladd, med det vore trevligt om ni skickade med 3-pins förlängingssladdar, gärna svartsleevade.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara upplysa om ett fel i manualen till define mini, där står det att en 140mm och två 120mm fläktar ingår men det ingår ingen 140mm fläkt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tänkte bara upplysa om ett fel i manualen till define mini, där står det att en 140mm och två 120mm fläktar ingår men det ingår ingen 140mm fläkt.

Bara på den svenska översättningen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar på ARC:en. Det är ju ingen diskussion att det med enkel moddning går att få in en 240-radiator i fronten, men hur är det med en 280-radiator? Jag var inte direkt jättesugen på att skära sönder den under plåten för 5,25-platserna direkt.

Utöver det så säger ni att det är nära på omöjligt att få in en 360-radiator i toppen. Är det inte möjligt att lyckas trycka in en lite vinklat? Då menar jag att man använder ett par skruvhål på de yttre fläktplatserna (från moderkortet) och sedan vinklar in radiatorn till fläktplatsen vid 5,25-enheterna och använder ett par skruvhål även där. Kommer en radiator på 47mm samt 3st 25mm-fläktar att passa i detta läge eller är det ännu dött lopp?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av monster08:

Tack på förhand.

Hej!

Kontakta din återförsäljare alternativt vår support på support@fractal-design.com, så ska du få hjälp.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Kilroy:

Jag har ett Define R2 och är väldigt nöjd.
Jag önskar dock att fläktfiltrena var lättare att ta loss så att man kunde tvätta dom mer ordentligt.
Som det är nu så dammsuger jag dom från utsidan titt som tätt, men dels blir det inte riktigt rent och dels känns det lite sådär att snurra upp fläktarna på det viset.

Så för framtida revisioner hoppas jag att ni kommer på ett smidigt sätt att ta loss filtrena från utsidan!

Kul att du är nöjd med Define R2! Tack för din feedback, filter som är lättare att ta bort är det många som efterfrågat och vi arbetar på en sådan lösning i kommande produkt(er).

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Mithras:

Hej Fractal,
jag köpte en Define XL, och när jag fick den så var, som för så många andra, fronten sönder. Först och främst var det nedre plastbiten som hade helt lossnat på ena kanten, vilket gjorde det omöjligt att stänga fronten och öppna/stänga fläktluckan.
Jag ringde till företaget jag köpte ifrån och kommer få en ny front, jag undrar dock, jag vet att det finns många som har fått samma problem, har ni inga planer på att ändra lådan, t.ex. göra om den nedre plastbiten till aluminium eller liknande? Det är så tråkigt att en låda som känns som genuin kvalitet, har en front som andas budget.

Det som du och en del andra råkat ut för är transportskador. Define XL är en utomordentligt tung låda (ca 20 kg) även för att vara ett fulltower. Detta har gjort det svårare att transportera lådan och vi hade inledningsvis en låda som inte riktigt höll måttet (det ska dock sägas att det fortfarande var ett mindre antal % som transportskadades). Dessa lådor har nu bytts ut till bättre och de nya lådorna ska klara transporten avsevärt mycket bättre. Om du nyligen köpt din Define XL men ändå fort den transportskadad så beror det antingen på att den återförsäljare du köpt den haft ett äldre exemplar på hyllan eller att lådan utsatts för transportskador som inte ens den nyare förpackningen klarade av, vilket tyvärr kan hända även med gediget emballage.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av tyrenberg:

Hej, på ert Arc chassi, jag tycker ni har en jätte bra lösning i botten som täcker både nätagg och ett insug, tycker det är synd dock att ni inte gjorde samma på fronten, kan inte vara så svårt att ha en sådan lösning som täcker båda front-fläktarna som går att dra ut nedifrån kanten på något sätt, lite jobbigt att göra rent, dammsuga går ju jätte bra, men inte riktigt samma sak. Något att tänka på till nästa gång kanske

Mvh!

Tack för din feedback och tipset!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av hurtone:

Jag sitter på ett nyinköpt Arc Midi, och är helnöjd.

Dock har jag en kommentar angående fläktkontrollern. Jag tänkte kontrollera främre fläktarna, och har satt kontrollern i extraplatsen som är vinkelrät på baksidan, men sladdarna räcker inte till. Jag har köpt förlängningssladd, med det vore trevligt om ni skickade med 3-pins förlängingssladdar, gärna svartsleevade.

Tack för ditt tips, vi ska se över detta.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Hraf:

Jag sitter och funderar på ARC:en. Det är ju ingen diskussion att det med enkel moddning går att få in en 240-radiator i fronten, men hur är det med en 280-radiator? Jag var inte direkt jättesugen på att skära sönder den under plåten för 5,25-platserna direkt.

Utöver det så säger ni att det är nära på omöjligt att få in en 360-radiator i toppen. Är det inte möjligt att lyckas trycka in en lite vinklat? Då menar jag att man använder ett par skruvhål på de yttre fläktplatserna (från moderkortet) och sedan vinklar in radiatorn till fläktplatsen vid 5,25-enheterna och använder ett par skruvhål även där. Kommer en radiator på 47mm samt 3st 25mm-fläktar att passa i detta läge eller är det ännu dött lopp?

Kanske kan det gå, men du kommer få borra egna hål att montera radiatorn i. Dessutom så är längden olika på 280mm radiatorer och det är stor risk att den tar i 5,25-platserna.

360mm radiator är nog bara möjligt om du tar bort alla 5,25-platser och till och med då kan det bli klurigt.