Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Vad ska jag äta dessa 5 dagar?

Tips? Har makaroner men känner att jag vill äta något annat, har en budget på 150 kr som jag ska leva på till tisdag.
Budgeten kan överskridas om det behövs men vill äta billigt och gott.
Allt jag har till redskap är en kastrull och ett durkslag...
Frukost och kvällsmat ska vara med i priset
Helst inte falukorv då jag åt det igår och fick rännskita av det idag =/
Har även ketchup så makaroner, ketchup, Willys rivna "ost" för 25 kr/kg eller om det var 0.5kg och typ tabasco till? brude bli några bra måltider men kanske lite ensidigt

Permalänk

Varma mackor. Everyday.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Köp lite tonfisk, tomatsås, nudlar, köttbullar, bönor, linser, köttfärssås, creme fraiché, lök och majs så har du lite till olika middagsalternativ.

Som frukost kan jag rekommendera fil och musli.

Permalänk
Medlem

Mackor är ingen smart ide för då får du äta hela tiden. Du behöver nåt som mättar länge och är billigt! Ägg är ett tips. En frukost på 3 ägg och lite bacon mättar i lätt 5 timmar! Ät fettrikt. Typ pasta med nån tjock sås med grädde och bacon. Fett förbränns saktare än kolhydrater och leder då till en längre mättnadskänsla.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Köttbullar och biffar? 1kg pommes brukar kosta 20kr också.

Permalänk
Medlem

Köp ett paket sojamjöl för 25 SEK. Köp två burkar sojabönor för 20 SEK. Gå på Cloudstones tips. Ät endast frukost och tidig middag. Drick mjölk för resterande SEK, om du kan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Klassisk studentlunch: kokta makaroner med mjukost iblandat.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Blir makaroner, ketchup, riven "ost" och chilisås till frukost, middag och kvällsmat
Såg att de flesta av er missade att jag bara har tillgång till en kastrull och ett durkslag
Doofy gav dock ett bra förslag och lite tonfisk ska nog inhandlas

Permalänk
Medlem

Potatis är billigt och går att variera mycket. Sen fryst kyckling är billigt gott och går att variera mycket.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

blodpudding

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swuppo:

Potatis är billigt och går att variera mycket. Sen fryst kyckling är billigt gott och går att variera mycket.

Kyckling är nice men kanske lite svårt att tillaga i en liten kastrull

Skrivet av mattoys:

blodpudding

Jag sa god mat

Permalänk
Medlem

Diverse soppor, vatten är gratis och grönsaker är änsålänge billigt i detta land och vad jag sett på någon dokumentär (10 ways to loose weight eller nåt sånt) att soppor håller sig länge i magen för någon anledning

Permalänk
Medlem

Potatis är billigt som fan

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Avstängd

Lidel hade (har kvar fortfarande?) sådana här "Familjen Dafgård" rätter som man man kunde köpa billigt för 17 kr styck om man köper 4 paket på en gång.:P Köper du 10 stycken sådana blir det 170 kr. Är du ingen "jätte" i maten borde du kunna klara dig på 2 paket om dagen.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Bor du nära Nikkop så kan du kanske köpa något av det som tinade i hans frys? Du kan bli magsjuk, men är lätt värt en räserbajs för att slippa eldorados ravioli....=P

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Lidel hade (har kvar fortfarande?) sådana här "Familjen Dafgård" rätter som man man kunde köpa billigt för 17 kr styck om man köper 4 paket på en gång.:P Köper du 10 stycken sådana blir det 170 kr. Är du ingen "jätte" i maten borde du kunna klara dig på 2 paket om dagen.:)

Nu var det ju dock mat han ville ha och inte "mat".

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd

Har nu ätit makaroner, ketchup, chilisås och riven ost till morgon, mellanmål, middag, mellanmål och kvällsmat. Köpte en hamburgare och en falukorv med men dom är borta... Har ca 1,5 kg makaroner kvar men man är bara mätt en kort stund på detta... tror det kommer att räcka till tisdag utan problem men har ca 70 kr kvar på min budget så funderar på att köpa något kött eller något med proteiner så man blir mätt en längre stund. Potatis känns onödigt då jag har så mycket pasta redan. Kött hade varit nice men är nog för dyrt och svårt att tillaga så det kanske är bäst att köpa eldorados tonfisk för resterande pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Lidel hade (har kvar fortfarande?) sådana här "Familjen Dafgård" rätter som man man kunde köpa billigt för 17 kr styck om man köper 4 paket på en gång.:P Köper du 10 stycken sådana blir det 170 kr. Är du ingen "jätte" i maten borde du kunna klara dig på 2 paket om dagen.:)

Vad skådar min värdsliga gestalt på denna del av förnuftets högborg i cyberrymden? Enkronan, livsjnutaren, föreslår pöbelns ransoner.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Vad skådar min värdsliga gestalt på denna del av förnuftets högborg i cyberrymden? Enkronan, livsjnutaren, föreslår pöbelns ransoner.

Ha ha ha...:) Bästa kommentaren på hela forumet!:):D

Självklart är man livsnjutare och själv äter jag dessa så kallade "mat"-rätter kanske 2-3 gånger per år.:P Men nu anpassade jag maten efter budget och utifrån TS frågeställning även om jag anser att det bör undvikas i möjligaste mån.;) Men skulle jag svälta eller åtminstone halvsvälta så skulle även detta livsnjutare till mynt kunna äta pöbelns ransoner.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ok TS, fisk? Har du någonsin lyckats fånga regnbågslax på metspö utan mask? Gillar gourmanden gädda? Get out and get fat.
Lerduveskytte som hobby? Ut i parken och krackelera kråkor.
Härstamning hunner? Haffa häst.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

För 70 kr får du minst 8st hamburgare av bra märke, fler av sämre märke.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd

Köpte 1 kg korv för 10 kr, bröd, och 4 burkar tonfisk.
Har nu mat så jag klarar mig

Permalänk
Medlem

Potatis, mjölk och ev. varmkorv.

Koka potatis, smasha sönder, häll i mjölk, krydda - Potatismos. Korven kan du äta rå, mikra eller koka före/efteråt. Kanske kan du skippa korven och köpa en karta ägg och blanda i moset för lite protein och mindre disk/enklare tillagning. En burk bostongurka är fint till också.

Edit/tillägg.

80% smör till potatismosen är gott. Fettet mättar länge.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Pölsa, potatismos, snabba nudlar, havre grött, ris.... Det är bara att gå till willys och kolla vad som är billigt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Snabbmakaroner,feta ost och tonfisk!

Koka makaronerna
stek tonfisken, krydda med citronpeppar.
tillsätt fetan och stek tills den smälter lite, blanda med makaronerna och OMNOMNOM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Köp ett paket sojamjöl för 25 SEK. Köp två burkar sojabönor för 20 SEK. Gå på Cloudstones tips. Ät endast frukost och tidig middag. Drick mjölk för resterande SEK, om du kan.

Sojabönor är för fan vidrigt att käka. Förstår att det i huvudsak används till djurfoder. Visst det är billigt och mättande. Rostade är väll ätbart men inte speciellt gott det heller.
Då är det bättre att köpa några kilo euroshopper jordnötter

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Sojabönor är för fan vidrigt att käka. Förstår att det i huvudsak används till djurfoder. Visst det är billigt och mättande. Rostade är väll ätbart men inte speciellt gott det heller.
Då är det bättre att köpa några kilo euroshopper jordnötter

Well that's like your opinion man.

Självklart så äter man inte sojabönor rakt av, eller knappt ens rostade. Man äter dem i färs, sallader, röror och grytor. Fantasin sätter stop.

Eller har jag massuppfittat TS helt? Hade TS ingenting att äta, kylen och skafferiet tomt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Well that's like your opinion man.

Självklart så äter man inte sojabönor rakt av, eller knappt ens rostade. Man äter dem i färs, sallader, röror och grytor. Fantasin sätter stop.

Eller har jag massuppfittat TS helt? Hade TS ingenting att äta, kylen och skafferiet tomt?

Var inte hemma utan lånade en kompis lägenhet en vecka för jag skulle skriva en tenta och hade satt upp en matbudget för den veckan.
Sen köpte jag även vatten för att han inte har kallvatten i kranen.. Tur att hemköp hade kampanj på 2,8:or så man fick 3 liter öl för 10 kr
Men det som köptes i matväg var 2 kg makaroner för ca 20 kr, falukorv för 18 tror jag, ketchup för 14 kr, chilisås för 8 kr, riven ost/ostlöpe för 25 kr och 20 grillkorvar för 12 kr och 4 burkar tonfisk. Sen köpte jag även en hamburgare och chilichees på sibylla...
Så det blev inte jättedyrt men att äta makaroner till frukost, middag, lunch, mellanmål och kvällsmat var lite tråkigt i längden men gott var det!

EDIT: Köpte nog något annat med som jag inte minns sen köpte jag frukt också.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Var inte hemma utan lånade en kompis lägenhet en vecka för jag skulle skriva en tenta och hade satt upp en matbudget för den veckan.
Sen köpte jag även vatten för att han inte har kallvatten i kranen.. Tur att hemköp hade kampanj på 2,8:or så man fick 3 liter öl för 10 kr
Men det som köptes i matväg var 2 kg makaroner för ca 20 kr, falukorv för 18 tror jag, ketchup för 14 kr, chilisås för 8 kr, riven ost/ostlöpe för 25 kr och 20 grillkorvar för 12 kr och 4 burkar tonfisk. Sen köpte jag även en hamburgare och chilichees på sibylla...
Så det blev inte jättedyrt men att äta makaroner till frukost, middag, lunch, mellanmål och kvällsmat var lite tråkigt i längden men gott var det!

EDIT: Köpte nog något annat med som jag inte minns sen köpte jag frukt också.....

Ja, det går bara om man vill.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Ja, det går bara om man vill.

Jao, skulle väl gått att leva billigare med om man hade köpt 5 kg snabbmakaroner på Willys kampanj för 15 kr
Köpte några kilo snabbmakaroner förra året när Coop hade kampanj och det räckte nästan ett år fast då åt jag rätt mycket annat också...

Antar att pastan suger åt sig rätt mycket vatten när man tillagar den? Man blir hungrig efter ca 1 timma efter att man ätit om man bara äter pasta.