Permalänk

Cherry G80-8200LPDUS

Jag bestämde mig för att göra mig av med mitt gamla slitna rubberdome från Dell för att skaffa mig ett mekaniskt. Restaurerade flertalet av dessa från deras skitiga förflutna och de visade sig att de såg rätt okej ut under alla lagren av smuts. Även insidan rengjordes och alla knapparna var för sig.

Lite specs:
-Cherry MX White/clear brytare
-Total NKRO (N-Key-Roll-Over), hur många knappar som helst kan tryckas ner samtidigt.
-Inbyggt minne så att alla makron och inställningar sparas i tangentbordet istället för i operativsystemet, och därav följer med om man byter dator.
-Kortläsare för magnetkort, har lyckats läsa allt jag testat. Mest som en kul grej med att tex logga in till olika stllen med ett magnetkort.
-Relegendable keycaps. Man kan sätta egna tecken på en del av tangenterna.
-Lite andra fiffiga lösningar som att sladden kan dras ut i ett spår så att den kommer ut på den sida man vill ha den på.

Cherry G80-8200LPDUS

Permalänk

kommer du sätta in lyse i det? eller har jag fattat helt fel?

Permalänk
Skrivet av mrkissemiss:

kommer du sätta in lyse i det? eller har jag fattat helt fel?

Dioderna som sitter är inte lysdioder utan enbart till för att det ska bli problem när flera tangenter aktiveras samtidigt. jag tror inte jag kommer att lägga in ljus i nuläget. Kanske att jag offrar ett annat för att testa hur mycket ström PS/2-porten kan avvara. Det skiljer sig mycket mellan vad olika moderkort kan leverera. Vissa äldre tangentbord som drar för mycket går ej att använda på vissa moderkort då PS/2-porten på moderkortet inte följer specifikationerna vad gäller strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

Fulare tangentbord får man ju leta efter

Vad är planerna för galleriet ? Ska du modda om tangentbordet ?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av enzity:

Fulare tangentbord får man ju leta efter

Vad är planerna för galleriet ? Ska du modda om tangentbordet ?

Visa hyfs pojk, mekaniska t-bord är i en klass för sig själv... Allt handlar inte om utseende utan det handlar om känslan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så synd att man inte kunde köpa ett utav de som du hade ! vars fick du tag på dem förresten?

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Skrivet av enzity:

Fulare tangentbord får man ju leta efter

Vad är planerna för galleriet ? Ska du modda om tangentbordet ?

Smaken är som baken, vissa har mer av den Jag har haft lite olika planer. Lysdioder, visst, men då måste det nog färgas svart eller något i den stilen. Jag har en massa extra och skulle kunna testa vinylfärg för att se hur det blir. Folk har provat det med varierande resultat och det svåra är att få infärgningen att bli jämn. Lack är uteslutet då det bara lägger sig på ytan och skavs bort etc. Själva knapparna kan jag byta ut då de är vanliga stammar från cherry så det finns gott om keycaps i olika färger att välja på.

En liten teori jag haft är att byta ut dioderna mot lysdioder. Det är väl bara en signalström genom ledningarna men skulle det gå skulle effekten kunna bli intressant. Knapparna skulle lysa upp underifrån då de trycktes ner.

Skrivet av flashen:

Visa hyfs pojk, mekaniska t-bord är i en klass för sig själv... Allt handlar inte om utseende utan det handlar om känslan

Håller med dig. Jag försöker få tag i lite andra i skrivande stund, tex ett IBM Model M och något från Topre.

Skrivet av SVP:

Så synd att man inte kunde köpa ett utav de som du hade ! vars fick du tag på dem förresten?

Staterna. Det konstiga är att de har ISO-layout från Europa och som Sverige har, och inte ANSI som USA har med en jobbig entertangent. Jag har en över och annonsen finns kvar.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt fräscht! Skulle vara kul att få känna på tangentbordet, känns som det är riktigt bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Modda till ergo clears, mkt skönare ^______^;;

Permalänk
Skrivet av simplexity:

Modda till ergo clears, mkt skönare ^______^;;

Skulle behöva en massa fjädrar och lägga ännu mer tid på det, men det skulle vara kul att prova. Jag tror att jag gillar tangenter som kräver mer för att trycka ner. Jag kommer att få hem the Switch Try Bag snart och kommer då att kunna testa mig fram till bästa switchen för mig.

Permalänk
Avstängd

TJA ! Jag köper det för 60 euro!

Sitter på cherry mx brown atm, men i signaturen ser du lite vad jag har samlat på mig.
btw fittan va avis jag är

http://www.sweclockers.com/galleri/7511-compaqrazer
jag kan byta mot mitt nya black widow.. ja sätter tillbaka alla svarta tangenter..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

TJA ! Jag köper det för 60 euro!

Sitter på cherry mx brown atm, men i signaturen ser du lite vad jag har samlat på mig.
btw fittan va avis jag är

http://www.sweclockers.com/galleri/7511-compaqrazer
jag kan byta mot mitt nya black widow.. ja sätter tillbaka alla svarta tangenter..

Om du bara är ute efter clears äre bara att köpa ett POS ifrån rawko.
http://www.ebay.com/itm/Cherry-MX-8000-POS-card-swipe-keyboar...

Permalänk
Skrivet av simplexity:

Om du bara är ute efter clears äre bara att köpa ett POS ifrån rawko.
http://www.ebay.com/itm/Cherry-MX-8000-POS-card-swipe-keyboar...

Det var därifrån jag fick mina, tyvärr visade sig flera vara trasiga och fler har också fått trasiga av honom. Så ska ni köpa av honom rekommenderar jag att ni köper flera för att garantera att ni i alla fall får ett par fungerande och att ni inte glömmer bort att lägga till 20% tullavgift och 25% moms på totalpriset, för han ville inte markera dem som 'gift' när jag frågade.

Permalänk

Blev riktigt fräscht det där
4av5p

Permalänk

Riktigt old school