Creative släpper Sound Blaster Core 3D

Permalänk
Skrivet av Enorus:

Det där var det dummaste jag läst på länge.

Så du har inte läst din egen kommentar? Om jag säger min åsikt och du skriver omoget så kan du vara den "dummaste" som jag har sett skriva någonting på sweclockers. Bara för att du är lite svartsjuk så måste du inte skämma ut dej. Yes, i did just go there. Skriv något vettigt eller håll fingrarna i styr.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Kör också på ett Xonar Essence STX som driver ett par PC 350. Sanslöst vilken skillnad det blev på lurarna i jämförelse med när de drevs av moderkortets integrerade ljudkrets. Jag ser ingen större anledning till ytterligare en hörlursförstärkare då den som sitter i STX klarar av att driva lurar med en impedans uppemot 600Ω.

Har hört mycket om att ljudkort är överflödigt i dagsläget men jag har svårt att svälja det argumentet då skillnaden gentemot "onboard sound" är total. Passar även utmärkt i spel som får en helt ny dimension när ljudbilden förstärks.

Kör med nästan samma setup med skillnaden att jag har PC 360. Kan bara hålla med angående ljudupplevelsen, så fantastiskt bra!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Usb-ljudkortet kan vara intressant för dem med mini-ITX system som inte kan ha något instickskort p.ga formfaktorn. Är det någon som har erfarenhet och använder något liknande usb ljudkort?

Istället för att kasta skit på creative får man väl helt enkelt vänta och se specs och se hur väl drivisar fungerar innan man dömer ut en ny produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

SBS(skit bakom spakarna) låter det som med vissa här, audigy 4 > x-fi inget problem med något av dem. windows 7 64bit.

På hur många sätt kan man misslyckas med ett ljudkort menar du? Det är inte så mycket mer än att stoppa i det i datorn och installera drivrutinerna. Failar då drivrutinerna så beror det inte på personen.

Skrivet av MightyKLARA:

Det låter som om du inte har haft ett creative?
Har som sagt inte haft några problem med mitt titanium och sen vad alla andra säger spelar ju ingen roll för mej.
På tal om erfarenhet av datorer. Vad har du för dator och hur många har du satt ihop?
Och att säga att creative suger nu är bara dumt. Isånnafall så suger asus mer, och jag tycker inte att asus suger.
Att göra påhopp mot någon som har ett fönster i sin dator och vill ha en bra "look" i den är nog ganska tanklöst. Om du har varit på sweclockers i 5 år så borde du nog veta bättre.

Sitter på ett Xtrememusic as we speak. Har dock gått i tankarna ända sen jag köpte mitt X-fi på att ta ett Xonar istället.

2600k, 2*570 gtx, 80gb SSD, 8gb ram och 2*24 tums skärmar Definiera satt ihop? Antal jag byggt ihop helt själv? 4-5. Antal jag plockat ihop via internetshoppar till folk >50. Antal datorer jag varit med och byggt ihop med andra, >10, kanske 20.

Inte för att jag vet vad antalet datorer jag satt ihop spelar för roll direkt. Har man satt ihop ett par så vet man garanterat hur det går till, har man sen också pilla i mer än en handfull datorer så sitter det i ryggmärgen.

Asus ljudkort suger ju inte, det vet både du och jag.

Fönster? Säljs det chassin med sånt än alltså

Permalänk

Creative verkar inte lyckas göra drivrutiner som fungerar 100% till deras äldre Audigy kort i Windows 7 64-bit. Om man har > 4GB ram så kan man få diverse problem, som t.ex. att mikrofonen uppför sig konstigt, med brusande, robot-röst, konstigt eko etc. Jäkligt trist iom att kortets hårdvara är bra.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

På hur många sätt kan man misslyckas med ett ljudkort menar du? Det är inte så mycket mer än att stoppa i det i datorn och installera drivrutinerna. Failar då drivrutinerna så beror det inte på personen.

Sitter på ett Xtrememusic as we speak. Har dock gått i tankarna ända sen jag köpte mitt X-fi på att ta ett Xonar istället.

2600k, 2*570 gtx, 80gb SSD, 8gb ram och 2*24 tums skärmar Definiera satt ihop? Antal jag byggt ihop helt själv? 4-5. Antal jag plockat ihop via internetshoppar till folk >50. Antal datorer jag varit med och byggt ihop med andra, >10, kanske 20.

Inte för att jag vet vad antalet datorer jag satt ihop spelar för roll direkt. Har man satt ihop ett par så vet man garanterat hur det går till, har man sen också pilla i mer än en handfull datorer så sitter det i ryggmärgen.

Asus ljudkort suger ju inte, det vet både du och jag.

Fönster? Säljs det chassin med sånt än alltså

Gräset är alltid grönare på andra sidan eller?
Efter som att du ifrågasatte min erfarenhet så kan ju jag fråga samma sak till dej? Har själv lite över 100 ihop byggda datorer i de kategorier du har radat upp. Så att påstå att jag inte har någon koll på datorer är i detta fall bara ett bakslag för dej själv. Efter som asus inte suger enligt dej, och enligt mej så har creative lite bättre ljud, så kan ju inte creative suga. Sen om du tycker det är ju en annan femma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Gräset är alltid grönare på andra sidan eller?
Efter som att du ifrågasatte min erfarenhet så kan ju jag fråga samma sak till dej? Har själv lite över 100 ihop byggda datorer i de kategorier du har radat upp. Så att påstå att jag inte har någon koll på datorer är i detta fall bara ett bakslag för dej själv. Efter som asus inte suger enligt dej, och enligt mej så har creative lite bättre ljud, så kan ju inte creative suga. Sen om du tycker det är ju en annan femma

Nej nej, det här var redan innan X-fi-investeringen, eller rättare sagt parallellt. Men när man får ett X-fi för under 300kr kändes det ovärt med ett Xonar, speciellt då jag inte är i närheten av en audiophil.

Fast vad har ditt datorbyggande med din kunnighet om datorer att göra? Som sagt, har man byggt ett par datorer så har man byggt alla. Att du byggt många datorer säger att du kan bygga datorer. Det säger inte att du kan allt som rör datorer ifrån ljudkort till bildskärmar.

Lite som de som tror att man kan allt som rör IT för att man pluggat några kurser.

Jag tycker inget utifrån mig själv såvida jag inte säger det. Det är ett faktum att Creative har och har haft problem med sina drivrutiner. Det är också ett faktum att Xonar är bättre än Creative. Vad du tycker är irrelevant. Personliga åsikter undanbedes som vanligt, faktadiskussioner uppmuntras.

Permalänk
Medlem

De som sitter på Creative-kort och inte får dem att fungera korrekt borde testa PAX drivers. Givetvis ska man rensa gamla drivrutiner och stänga av det interna ljudkortet genom BIOS först. Själv har jag aldrig haft problem genom åren från att man fick skriva sina egna konfig-filer för att få ljud i spel till beta-versioner av 64bits Windows, men sen brukar jag ha tur så det är väl det. Frågan är vad de som gnäller över 4 år gamla Vista-drivrutiner tycker om skrivar- och scannerföretagen, snacka om att få byta hårdvara alt. krångla i timmar med varje nytt Windows pga bristande drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Nej nej, det här var redan innan X-fi-investeringen, eller rättare sagt parallellt. Men när man får ett X-fi för under 300kr kändes det ovärt med ett Xonar, speciellt då jag inte är i närheten av en audiophil.

Fast vad har ditt datorbyggande med din kunnighet om datorer att göra? Som sagt, har man byggt ett par datorer så har man byggt alla.

Jag tycker inget utifrån mig själv såvida jag inte säger det. Det är ett faktum att Creative har och har haft problem med sina drivrutiner. Det är också ett faktum att Xonar är bättre än Creative. Vad du tycker är irrelevant. Personliga åsikter undanbedes som vanligt, faktadiskussioner uppmuntras.

Så när du ändå säger att asus är bättre, vad i hårdvaran är bättre? Drivrutinerna är fixade och att xonar skulle vara bättre tvivlar jag starkt på. På ett lan jämnförde jag och en kompis våra headsets och ljudkort. Jag har creative titanium och han xonar DX. Vi bytte headsets (mitt roccat kave mot hans 360) och båda gångerna så tyckte vi båda att creatives lät lite bättre. Han blev iallafall övertygad och ska köpa ett nytt creative kort när dessa har kommit ut. Har du några faktiska bevis på att xonar är bättre än titanium? Om man inte själv har några egna erfarenheter av båda sidorna så blir man en fanboy åt något håll. Det är ett faktum.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaLo:

En sak som man lärt sig genom åren är när någon säger att en viss hårdvara är grymt mycket bättre än konkurrentens så betyder det oftast någon subjektivt upplevelse eller speciell situation. Jag skulle säga att hörlursval påverkar skillnaden mer än själva kortet och även här blir det i högsta grad subjektivt vad man föredrar.

Jag kan dock objektivt säga att Creative köpte upp E-mu bara för att kunna massproducera deras teknik. Inte nog att dom drog in mer kosing och även hade mer marknadsandelar än konkurrenterna. Support, drivrutiner och korten blev också uråldrat då dem fortsatte möjlka konsumenterna med samma chip i för många år. I min mening är det ett pissföretag som inte förtjänar en krona av mig. Just nu, idag, finns det bättre alternativ för mina egna ändamål som alltid har varit musiklyssning. Alla behöver givetvis inte dela min uppfattning, kanske tillämpas korten också för egenartade syften, vad vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Min upplevelse är tvärtom, Xonar fick massvis med appar att krascha om man hade på acceleration...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av anon116323:

Jag kan dock objektivt säga att Creative köpte upp E-mu bara för att kunna massproducera deras teknik. Inte nog att dom drog in mer kosing och även hade mer marknadsandelar än konkurrenterna. Support, drivrutiner och korten blev också uråldrat då dem fortsatte möjlka konsumenterna med samma chip i för många år. I min mening är det ett pissföretag som inte förtjänar en krona av mig. Just nu, idag, finns det bättre alternativ för mina egna ändamål som alltid har varit musiklyssning. Alla behöver givetvis inte dela min uppfattning, kanske tillämpas korten också för egenartade syften, vad vet jag.

Så, du gillar antagligen inte apple heller?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MightyKLARA:

Så, du gillar antagligen inte apple heller?

Beror helt på ändamål, för musikproducering så skulle jag nog föredra Apple och min gamla iPhone 2G som har varit med mig i både vått och torrt! *edit, den va ju faktiskt bäst på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite kul att jag har haft samma M-Audio Delta1010LT i snart 10 år. Har man inte 78 små högtalare utplacerade i rummet, och man föredrar att musiken låter "neutral" istället för som om man sitter i en gigantisk katedral och lyssnar behövs inte mer. Kortet funkar utmärkt till såväl spel som ljudinspelning som jag också sysslar en del med. Hade tankar på att köpa ett separat "spelljudkort" men har inte sett något behov av det.

Äntligen någon mer som vet vad ett riktigt ljudkort är för något! Delta 1010 har hängt med i ur och skur och kommer förmodligen aldrig bytas ut.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Själv föredrar man externt ljudkort

Permalänk

Någon med ett GTX580 som kan svara på om man får över ljudet via HDMI till förstärkaren?

Permalänk

Synd bara att det nya kortet använder vanliga hörlursutgångar, såna kablar brukar alltid bli glappa och gå sönder, kontakterna kan bli glappa också.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Varierar vad man skall göra med kortet, Vissa ur Xonar serien har hörlursförstärkare vilket gör att de kan driva hörlurar som Creative kort skulle kunna drömma om.

Specs burkar annars ligga ganska nära mellan båda Iaf X-FI Elite Pro och Xonar, med fördelen att man kan byta chip for its own liking på Xonar korten. Azuzen tech har det på sina dock inte hört att Creative har det.

Skall man ha ljud då är "Stereo" utan EQ och lossless som gäller inget Dolby eller "Crystalizer" lull lull.
Angående Xonar och deras EAX emulering så står det tydligt att det kan skapa problem och crasha vissa applicationer. Dock är det väldigt sällan nya spel stödjer EAX 5.0 så det är inte något jag personligen kommer sakna från mitt skitiga X-FI Elite Pro kort.

Sedan att säga att säga att Drivrutin problemen är SBS eller all denna kritik inte tillhör Creative så måste denne person sovit under en sten när hela Vista och Daniel_K läget kom fram där Creative visade hur de agerar mot sina kunder.

Ps, låt mig inte dra upp crackle and pop problemet med nVidia chipset moderkorten får då börjar jag rage skriva

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Någon som vet om det är något sämre ljud genom att använda USB dosan jämfört med PCI-E versionen? Jag kan tänka mig att köpa den.

Jag köpte Creatives USB-headset, mick hörlurar 5.1 virtuellt med ljudkort inbyggt i USB-kontakten. Detta headset kan jag störa mig nåt fruktansvärt på då det förekommer brus när jag trycker på mitt tangentbord samt rör eller scrollar med musen. Dessa är förstås kopplade in i samma närliggande uttag som USB-headsetet. Tydligen är det så att detta brus uppstår av att alla USB-anslutningar delar på samma jord och därför skapas detta bruset.

Om du kommer få samma problem vet jag inte, men bara så att du har nåt att googla på innan du bestämmer dig.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Går bra att byta chip på Sound Blaster X-FI Titanium HD.

Permalänk
Medlem

är det verkligen så stor skillnad mellan inbyggt ljudkort och externt? t.ex. om man använder hörlurar för c:a 500 kr

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av celerity:

är det verkligen så stor skillnad mellan inbyggt ljudkort och externt? t.ex. om man använder hörlurar för c:a 500 kr

Nej. Du behöver bättre lurar för att få ut någonting av ett sådant byte.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt spridda skurar när det gäller Creative men själv måste jag säga att jag tvärt emot haft massa problem med ASUS ljudkort som blåskärmade mest hela tiden vid specifika spel och aldrig släppte några fixes till det.

Har haft X-Fi Xtrememusic > X-Fi Xtrememusic med moddade OP-AMPs > X-Fi Platinum och den enda gången jag haft problem visade det sig vara mitt moderkort som strulade, detta under ca 4-5 år som jag haft dessa genom vista x86, win7 beta x86 och nu win7 x64.

Trevliga kort som enligt mig är bra mycket bättre än t.ex. Realtek och blir ännu bättre om man byter OP-Amps.

En sak jag dock håller med om som gör att jag nästan avstår från Creative är hela grejen med att de hotade att stämma folk som gjorde egna drivrutiner osv. Lite samma sak som att Intel mutade in sina prollar i datorer, såna företag stöder jag helst bara inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tomten_alle:

Separata ljudkort är värdelöst. Vill man ha bra ljud har man separat dac kopplad via toslink. De enda som behöver separata ljudkort är musiker, men då bör det köpa ljudkort lämpade åt ljudinspelning.

Beror lite på budget och behov också. Har du ett par kraftigare hörlurar är ett Xonar STX en rätt bra investering för det har en bra dac och en bra hörlursförstärkare i ett för ett rätt bra pris. Sen är ju EAX trevligt om man är serisös spelare så då kan det vara vettigt att lägga några kronor på ett Creativekort.
Själv kör jag med ett Fast Track Pro från M-Audio eftersom jag passar in i klassen musiker och jag använder mitt kort för att spela in musik och inte bara lyssna på den. Det kan även driva mina Sennheiser HD380Pro med rätt trevlig kvalité.
Men visst, ska man vara sitta med billiga surroundsystem som Z5500 eller ett par billiga hörlurar så är ett separat ljudkort ingen direkt vettig investering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av celerity:

Hehe nej det är det inte. Det finns massa olika program som man kan mäta vad man faktiskt har. Men eftersom nästan alla här har kvar sina fördomar att inbyggt är skit och allt annat är så bra så lär ni väl aldrig få reda på sånt. Sanningen är den att nästan alla usb-ljudkort är ganska dåliga rent ljudkvalitetsmässigt om du inte lägger minst 3000 dvs, visst lite bättre än ett inbyggt men inte så mycket som alla verkar tro. Däremot kan ett PCI/PCIe vara mycket bättre än ett inbyggt, billigt jämfört med usb också för det du får.
Jag orkar inte leta upp massa data åt er men sök på [ljudkortet/chippet du är intresserad av] RMAA test.

Själv gjorde jag ett test med ett Realtek inbyggt och ett Native Instruments Audio Kontrol 1, det var ca 10dB skillnad på allt eller mer, men det var inget man hörde varken i lurar eller i högtalare. Vad spelar det för roll vad siffrorna säger om man ändå inte hör skillnad? Jag gjorde testet genom att snabbt plugga ur lurarna och byta utgång/apparat/dator, max en sekund tog bytet. Testade även att byta ingång på förstärkaren, tog max en halv sekund. Ingen skillnad.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Hehe nej det är det inte. Det finns massa olika program som man kan mäta vad man faktiskt har. Men eftersom nästan alla här har kvar sina fördomar att inbyggt är skit och allt annat är så bra så lär ni väl aldrig få reda på sånt. Sanningen är den att nästan alla usb-ljudkort är ganska dåliga rent ljudkvalitetsmässigt om du inte lägger minst 3000 dvs, visst lite bättre än ett inbyggt men inte så mycket som alla verkar tro. Däremot kan ett PCI/PCIe vara mycket bättre än ett inbyggt, billigt jämfört med usb också för det du får.
Jag orkar inte leta upp massa data åt er men sök på [ljudkortet/chippet du är intresserad av] RMAA test.

Själv gjorde jag ett test med ett Realtek inbyggt och ett Native Instruments Audio Kontrol 1, det var ca 10dB skillnad på allt eller mer, men det var inget man hörde varken i lurar eller i högtalare. Vad spelar det för roll vad siffrorna säger om man ändå inte hör skillnad? Jag gjorde testet genom att snabbt plugga ur lurarna och byta utgång/apparat/dator, max en sekund tog bytet. Testade även att byta ingång på förstärkaren, tog max en halv sekund. Ingen skillnad.

Testade du att spela in något med det inbyggda ljudkortet också får där ska du få höra på skit. Ett studiokort som det du tog upp som exempel är på alla sätt överlägset ett integrerat när det kommer till att spela in för där är det integrerade helt oanvändbart. Du jämför äpplen och päron. Lite som att klaga på att det är meningslöst att köpa ett GTX 580 för Harpan blev inte ett dugg bättre än med ett Intel HD2000 integrerat grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

...
Men visst, ska man vara sitta med billiga surroundsystem som Z5500 eller ett par billiga hörlurar så är ett separat ljudkort ingen direkt vettig investering.

Nu vet jag iofs inte hur dac:arna i integrerade ljudkretsar är nuförtiden, men förut har de iaf så gott som alltid brusat ganska ordentligt, så även om man har riktigt billiga högtalare/hörlurar så vinner man i så fall ändå på att ha ett separat ljudkort. Förutsatt att man använder analoga utgångarna alltså, och att det separata ljudkortet inte har skräp-dac:ar det också förstås.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Nej jag spelade inte in något! Det var ett test för utröna skillnader när man lyssnar. Jag vet mycket väl att när man spelar in så behöver man bättre ljudkort än ett inbyggt. Men 99%+ av alla här spelar endast upp musik, film och spel.

Det är inte äpplen och päron när avändandet ser ut som den gör.

Det finns 2 anledningar till att köpa ett studiokort. Du får riktiga preamps (men oftast ganska dåliga) med fantommatning, och bättre drivers för låg latency.
Ska man bara lyssna så kan man lika gärna skita i att köpa nytt kort tycker jag. Ljudproduktion och konsumtion är äpplen och päron.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Usch och fy för Creative. Spyr galla över deras support.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dreas89:

Installera fel drivrutiner, glömma avaktivera moderkortets inbyggda ljudkort, inte stoppa in kortet ordentligt, kassa högtalare/hörlurar men tror det är ljudkortet osv. De flesta har inte problem med Creative idag med Windows 7, så det låter mer som att folk sitter kvar och klagar på gamla erfarenheter än aktuella. Antingen det eller SBS.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II