Värt att behålla sin SSD?

Permalänk
Medlem

Värt att behålla sin SSD?

God eftermiddag!

Jag behöver nu hjälp och råd.

Jag var rätt länge sedan intresserad av att sätta in SSD i min iMac 27" 09 för få datorn En Lamborghini's hastighetsegenskaper och för att hoppas att hårddisken i datorn skulle låta mindre. Servicestället där jag lämnade in den sa att min Apple Care inte skulle gälla efter det om det skulle bli problem med hårddisken eller SSD.

Det måste har kommit nångång efteråt men så har jag upptäckt att smuts av nåt slag har kommit bakom glasset som man märker tydligt om man jobbar i word mm eller har nån vit eller ljus bakgrundsbild. Jag tänkte det där måste väl dem fixa åt mig utan någon kostnad?

Men nu är jag fundersam om jag ska samtidigt som jag skulle lämna in datorn om jag ska behålla SSD.Jag känner nu och velar om det värkligen var värt pengarna för SSD. . Jag gillar att ta kort så visst är det ärligt att få igång Aperture snabbare än vad den skulle vara. Det som jag oroar mig för är att SSD inte har ju bra livslängd, går sönder och att man måst ta ut den. Vad jag har förstått så gjorde Apple tror det var kanske på årsmodellerna från 10" och uppåt att dem hade gjort dem speciella så man inte skulle få byta ut själva. Så den dagen jag måste byta ut hårddisken så måste jag kanske betala skitmycket pga v det.

Är det bara jag som är för orolig? Jag vill gärna ha lite erfarenheter och åtsikter från er som har en aning

Permalänk

Nu finns det ju många olika typer av SSD, men generellt anser jag att driftsäkerheten / livslängden på en SSD är bättre än på en traditionell mekanisk HD, och att enda nackdelen är att kostnaden per GB är högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus18624:

Nu finns det ju många olika typer av SSD, men generellt anser jag att driftsäkerheten / livslängden på en SSD är bättre än på en traditionell mekanisk HD, och att enda nackdelen är att kostnaden per GB är högre.

Har SSD längre livslängd även i OS X? Några mer som har erfarenheter och åsikter?

Permalänk

Jag har en SSD i min macbook Air (köpte med det som option, och har inte kollat vilken sort som apple stoppade i), och jag kör snowleopard på den.
men den e väl bara drygt 1,5år gammal änsålånge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magnus18624:

Nu finns det ju många olika typer av SSD, men generellt anser jag att driftsäkerheten / livslängden på en SSD är bättre än på en traditionell mekanisk HD, och att enda nackdelen är att kostnaden per GB är högre.

Skrivet av Notred:

Har SSD längre livslängd även i OS X? Några mer som har erfarenheter och åsikter?

Alltså, en SSD har ju en begränsad livstid, med tanke på maximal writes. När de är slut, så är disken slut.
Förutsatt att inget extremt händer, så vinner en mekanisk HD livstiden.

Annars kan det väl se ut något så här:

Permalänk
Medlem

En mekanisk disk har också en begränsad livslängd och jag har för mig att SSD har gått om i livslängd nu. En snurrande metallplatta kan bara snurra ett visst antal varv innan lagren etc slits ner för mycket.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Alltså, en SSD har ju en begränsad livstid, med tanke på maximal writes. När de är slut, så är disken slut.
Förutsatt att inget extremt händer, så vinner en mekanisk HD livstiden.

Saken är ju att det krävs cirka 5-7 år av server belastningar för att döda en SSD via Write.

Genomsnittliga HDDn klarar 4 år av industriel belastning, under föreutsättningen att du inte råkar få ytterligare en av Seagate's världsberömda 50% död inom 3 månader batchar ytterligare en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

En mekanisk disk har också en begränsad livslängd och jag har för mig att SSD har gått om i livslängd nu. En snurrande metallplatta kan bara snurra ett visst antal varv innan lagren etc slits ner för mycket.

Har du bra erfarenhet utav OCZ Vertex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Har du bra erfarenhet utav OCZ Vertex?

Har ingen erfarenhet alls av den

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Har ingen erfarenhet alls av den

Tar det som att den är hyfsad bra