Kan en felkopplad TP-kabel skada mitt ADSL-modem?

Permalänk
Medlem

Kan en felkopplad TP-kabel skada mitt ADSL-modem?

Som frågan lyder.

Har dragit en egen kabel från modem till datorn i sovrummet. Klämt dit kontakter och stoppat in i datorn.

Nu är det så att jag nyligen skaffade BBB som ISP, och en halvtimme efter jag kopplat in min dator så pajade modemet. Hade igång internet på datorn och allt var frid och fröjd. Nu har jag fått ett nytt modem men inte vågat koppla in ksbeln. Var det en tillfällighet?

Har kollat över kabeln och vad jag kan se så stämmer den överens med färgerna i båda ändar.

Vad tror ni gott folk, är det bara att tuta och köra?

Permalänk
Medlem

Tveksamt att en kabel skulle ha sönder ditt modem..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Mer än tveksam.
Det sitter ju skyddskretsar för att störningar på tråden itne ska kunna gå in i utrustningen och så länge du inte kopplar ihop tpkabeln med eluttaget så bedömmer jag det som osannolikt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln i sig kan knappast skada delarna, men har du kopplat in ändarna olämpligt tex till ett eluttag.... Det enda som kan bråka är om du har mycket långa kablar och får galvansiska strömmar, speciellt om det är en skärmad kabel kan man skapa problem, om elen är ok och det rör sig om ett normalt bostadshus har jag svårt att tro att du kan skada prylarna med felkoppling.
Har kabeln fungerat ok innan ? har ditt moderkort en mätfunktion för nätverkskablar, det brukar gå att mäta kabeln från många bios, kolla på det. koppla loss kabeln från modemet och sätt den i datorn och mät den!
En kortslutning i kabeln ska inte skada nått, det enda som kan ställa till det är om du får till en krets som kör ström genom kabeln, tex då via skärmar eller jordfel av olika sorter, och det kan ju även vara så att någon komponent är trasig och kör sönder andra delar, men det måste du mäta i så fall, har du något mätinstrument, det är ju ganska enkelt att kolla om det är potentialskillnad mellan modemet och pcn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.