Permalänk
Medlem

Phenom X6 1100T - Ovanligt varm?

Hej!

Jag har en fråga angående min processor Phenom X6 1100T.

Igår så monterade jag bort min Corsair H80 från processorn för att den skulle skickas tillbaka pga ett konstigt ljud från pumpen.
Så när jag skulle sätta tillbaka original kylflänsen och fläkt så råkade jag böja till 2 pinnar på processorn på något sätt utan att jag märkte av att.
Så min dator ville inte starta och jag kunde inte förstå varför, den bara startade om sig efter 2-3 sekunders körning.
Så jag plockade bort att igen och såg då vad problemet va.
Jag lyckades böja tillbaka dom 2 pinnarna så dom blev raka, dom är ju inte helt perfekt men processorn passar och fungerar så vitt jag kan se.
När jag nu satte på original igen med Artic Silver 5 kylpasta och startade datorn märkte jag att den är mycket varmare än innan med H80n.
Den ligger i skrivandes stund på 44C och då har jag bara under 5 min skrivit detta inlägget.

Jag har ingen erfarenhet av hur varma dom kan bli eller ska vara vid så att säga surfandes last med original kylning men det ska väll inte vara 44C iaf?
Jag har bara haft H80n och då har den varit mycket svalare. Så nu undrar jag om det är så att jag lyckats skada processorn när jag böjde pinnarna och startade datorn eller om det är ett produktions fel.
När jag kör Prime95 i ca 1 min så blir den upp mot 62C varm och fläkten snurrar i 5000rpm.
Med H80 på lägsta varvtal (2020) så blev den aldrig över 55C varm.

Någon som har några spekulationer att bjuda på?

Permalänk
Hedersmedlem

Det tar ett tag för kylpasta att "brännas in". Helt ny kylpasta kyler alltså sämre än den som använts ett tag. Dina temperaturer bör rimligen gå ner någon / några grader i framtiden.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Okej, låter helt rimligt. Tack för svaret.
Egentligen så får jag ju vänta tills jag får tillbaka min H80 och se om jag har samma temperaturer då som jag hade innan men jag vill försöka eliminera chansen att jag lyckades skada min processor när jag böjde pinnarna.

Där av vänder jag mig till er Sweclockare, fler klocka huvuden är bättre än ett.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta, stopp, stanna. Jag trodde du jämförde H80-resultat innan böjning, och H80-resultat efter.

Temperaturerna med originalkylare är givetvis högre, det är ju en sämre kylare! Att det inte skiljer mer förvånar mig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jaha, nej det gjorde jag inte
Jo precis, men jag trodde att Amd hade förbättrat sina kylare lite med deras nyare processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tensu:

Jaha, nej det gjorde jag inte
Jo precis, men jag trodde att Amd hade förbättrat sina kylare lite med deras nyare processorer.

Knappt så mycket isåfall :p.

Vi fick samma stockkylare. När jag bytte till min Noctua NH-D14 så sänkte jag mina temps med ungefär 20grader i Load och något sånt där i Idle också.

Montera om det igen ochj se om de hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Knappt så mycket isåfall :p.

Vi fick samma stockkylare. När jag bytte till min Noctua NH-D14 så sänkte jag mina temps med ungefär 20grader i Load och något sånt där i Idle också.

Montera om det igen ochj se om de hjälper

Okej, men jag kan inte sätta på min H80 förens komplett har skickat mig en ny så får vänta tills reklamationen gått igenom osv.
Men jag är glad att allt verkar normalt trots att jag vek 2 pinnar helt åt helvete