SSD blir långsammare

Permalänk

SSD blir långsammare

Just nu så använder jag CCleaner och Regclean Pro för att städa min dator, men ändå så märker jag en stor skillnad tidsmässigt när jag startar dator. Förut så hann inte ens windowssymbolen ladda färdigt. Nu hinner den det + att den stannar på loggan ett tag. Någon som vet vad det beror på? Finns det några bra program jag kan använda? En sista sak undrar jag också. Jag har nämligen grejat lite i asus MyLogo och ändrade boot bilden, kan någon boot save ha sparats någonstans och tar mycket plats? Hur hittar jag den isånafall?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet ang windows installationer (95/98, 2000/xp, vista/win7) är att de bootar långsammare med tiden. Har heller aldrig märkt någon possitiv effekt av att någon "register cleaner" tar bort ett antal tusen oanvända register poster.

Ang bootlogo så antar jag det är i bios? O ska isåfall ej ha något att göra med hur windows bootar.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra för att snabba upp saker och ting är att ta bort alla onödiga starttjänster. "Kör" MSCONFIG och välj fliken Startup-tjänster, eller liknande, och tryck bort allt onödigt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Det bästa du kan göra för att snabba upp saker och ting är att ta bort alla onödiga starttjänster. "Kör" MSCONFIG och välj fliken Startup-tjänster, eller liknande, och tryck bort allt onödigt.

Problemet där är väl att veta vad man kan inaktivera utan att förlora funktionalitet man vill ha. Det är ju inte direkt så att man fattar vad hälften är till för om man inte redan har ett antal MSVP-certifikat i bakfickan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Problemet där är väl att veta vad man kan inaktivera utan att förlora funktionalitet man vill ha. Det är ju inte direkt så att man fattar vad hälften är till för om man inte redan har ett antal MSVP-certifikat i bakfickan...

man ser ju vilka program/tillverkar namnet för det som autostartar eller ser man filvägen, bara gå in och kolla

Permalänk

Okej då. Antar väl att jag får leva med det :S Ska aldrig mer köpa något dyrt till lagring, alldeles för svårt att sköta om det.

Permalänk
Medlem

Kan också vara så att om du har fler diskar så är det dessa som kan sega ner uppstarten. I och med att windows kontrollerar alla diskar vid start och om du har problem med en lagringsdisk så kan det vara det som är problemet. Testa att rycka ur alla diskar förutom os-disken och kolla om det blir någon förändring.

Om inte, då är det helt enkelt Windows som startar fler grejer nu än när du precis installerade. Dvs. det har _ingenting_ med din SSD-disk att göra utan hur du själv sköter ditt operativsystem (eller hur windows sköter sig själv..). Du hade alltså fått samma resultat med oavsett om du haft en ssd eller inte, men ssd gör ju fortfarande sitt jobb och extremt mycket snabbare än en mekanisk disk.

Så jag tror inte att din ssd blir långsammare utan du matar den med fler saker att ladda.

Har svårt att tro att den blir märkbart långsammare, dvs. att SSD'n tappar märkbar prestanda, utan tror mer på operativsystemet.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Kan också vara så att om du har fler diskar så är det dessa som kan sega ner uppstarten. I och med att windows kontrollerar alla diskar vid start och om du har problem med en lagringsdisk så kan det vara det som är problemet. Testa att rycka ur alla diskar förutom os-disken och kolla om det blir någon förändring.

Om inte, då är det helt enkelt Windows som startar fler grejer nu än när du precis installerade. Dvs. det har _ingenting_ med din SSD-disk att göra utan hur du själv sköter ditt operativsystem (eller hur windows sköter sig själv..). Du hade alltså fått samma resultat med oavsett om du haft en ssd eller inte, men ssd gör ju fortfarande sitt jobb och extremt mycket snabbare än en mekanisk disk.

Så jag tror inte att din ssd blir långsammare utan du matar den med fler saker att ladda.

Har svårt att tro att den blir märkbart långsammare, dvs. att SSD'n tappar märkbar prestanda, utan tror mer på operativsystemet.

Tackar för infon, men jag har precis fått fram svaret. Det hela var nog en fråga om stabilitet. Jag återställda allting till standard i MSCONFIG så nu startar det upp mer program än tidigare _SNABBARE_ Ändrade även lite på CPU inställningar i BIOS, tror nog att det var det som var avgörande.