Vad ska man köpa från App store?

Permalänk

Vad ska man köpa från App store?

Har precis köpt en MBP och fick ett presentkort med 650kr att spendera på antingen Itunes eller App store. Använder redan spotify så det känns onödigt att köpa musik men några program kan jag väll ändå köpa.

Hittar dessvärre inget vettigt att lägga pengarna på.

Tänkte först köpa 'Pages' men man kan väll ändå använda LibreOffice så det är väll ingen idé?

Finns det något som ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

1password -klockrent program som du kan använda till OSX, iOS, Windows, Android. Håller koll på dina lösenord, fungerar i flera olika webbläsare och om du använder Dropbox kan du lägga den krypterade databasen där och synka mellan alla dina enheter.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Instämmer med Rogue, 1password är klockrent.
Pixelmator är ett juste program som alternativ till Photoshop (definitivt billigare!) Skulle, trots din kommentar, ändå vilja rekommendera iWork (Pages, Keynote, Numbers).. ypperligt sköna program!

Annars finns det lite smått och gått.. BBEdit (för kod), Sparrow (för mail), Cinch (fönsterhantering), TextExpander (effektivisera textinmatning).. i övrigt gör Omni Group ett gäng riktigt användbara appar, t.ex. OmniFocus eller OmniGraffle..

Finns en hel del, men självklart inte allt.. och allt som används kostar ju inte pengar. Annars finns det ett gäng spel som kanske kan vara lite roliga att titta på, men skulle rekommendera att spara lite krediter tills du faktiskt behöver dem.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig någonsin förlita mig på ett program för att lagra alla mina lösenord med ett enda lösenord.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Skulle aldrig någonsin förlita mig på ett program för att lagra alla mina lösenord med ett enda lösenord.

Det är givetvis upp till dig.

Själv har jag använt 1password i ca 4 år och har inte haft några problem. Olika lösenord på alla olika sajter, ändå lätt att hålla reda på. I Windows använde jag KeePass som dessvärre inte var lika smidigt. Nu när 1password fungerar på flera olika plattformar använder jag det överallt. Dessutom kan du givetvis göra backup av lösenordsdatabasen (rekommenderas).

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;11412205']Det är givetvis upp till dig.

Själv har jag använt 1password i ca 4 år och har inte haft några problem. Olika lösenord på alla olika sajter, ändå lätt att hålla reda på. I Windows använde jag KeePass som dessvärre inte var lika smidigt. Nu när 1password fungerar på flera olika plattformar använder jag det överallt. Dessutom kan du givetvis göra backup av lösenordsdatabasen (rekommenderas).

Fast det motverkar ju hela grejen med att ha olika lösenord på olika ställen ifall man ändå kan komma åt alla dina lösenord med ett enda "master" lösenord. Låter ju helt värdelöst. Förstår att det är smidigt att slippa behöva komma ihåg allting men.. då kan man ju lika gärna köra med samma lösenord på alla sidor du registrerar på? Förstår inte riktigt vitsen eftersom det helt och hållet undergräver hela syftet med att ha olika lösenord..

Men förklara gärna. Jag är villig att ändra åsikt(även ifall jag personligen troligtvis ändå inte komma använda det oavsett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Fast det motverkar ju hela grejen med att ha olika lösenord på olika ställen ifall man ändå kan komma åt alla dina lösenord med ett enda "master" lösenord. Låter ju helt värdelöst. Förstår att det är smidigt att slippa behöva komma ihåg allting men.. då kan man ju lika gärna köra med samma lösenord på alla sidor du registrerar på? Förstår inte riktigt vitsen eftersom det helt och hållet undergräver hela syftet med att ha olika lösenord..

Men förklara gärna. Jag är villig att ändra åsikt(även ifall jag personligen troligtvis ändå inte komma använda det oavsett).

Skillnaden är ju att om någon av dessa sidor/tjänster/whatever du är reggad på blir hackad, så kommer ju "hackarna" inte komma åt dina andra konton.

Sålänge krypteringen av databasen fungerar nice så är det enda scenariot jag ser att bli av med sina lösen är att nån tittar dig över axeln, eller att du får in en trojan/keylogger, men då är du körd vilket sorts system du än kör.

Så vad det där progget helt enkelt säkrar upp emot är att skydda dig mot att det finns sidor/tjänster som är extrema skojare och antingen lagrar sina lösenord i klartext eller med nån misslyckad icke salt:ad algoritm, alternativt att dom kör login utan SSL och du blir sniffad på ditt pass. Då är det jobbigt om du kör samma överallt.

Men som sagt, om någon får lokal access till din burk är du nog rätt körd hur som.

Permalänk
Medlem

Så länge man är smart nog och inte har 1234 eller nisse1 som huvudlösen så är man så säker det går att vara. Du behöver bara komma ihåg ett starkt lösenord. Det finns inget idiotsäkert i denna värld, men 1password gör livet otroligt mycket enklare om man använder sig flitigt av webben.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...