Permalänk

Problem med DVI till VGA

Notera att jag är ganska dålig på datorkomponenter och sladdar när ni svarar.

Tja! Jag har precis byggt ihop en dator med komponenterna jag nyss köpt. Problemet är det att jag inte får någon respons från skärmen när datorn startas. Värt att nämna är det att skärmen har ett DVI-uttag och grafikkortet ett VGA. Jag har förstås en DVI till VGA adapter och sladdarna har inga problem med att passa in i uttagen. Fråga gärna på ifall ni behöver mer information.

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Medlem

Vilka delar datorn består av kan vara bra att veta

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Kul att internet skulle lägga av ett tag.
Hursomhelst, här har du länken till kundvagnen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/826893/2011-09-04
RAM-minnena är två stycken Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
Hoppas du får lite mer att tänka på med denna informationen!

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Rekordmedlem

Du vill göra om vga till dvi? det kräver i så fall en videprocessor, det är betrydligt billigare att byta grafikkort än att köpa en videprocessor, har du ett så gammalt grafikkort att du bara har vga är det dessutom troligen bättre fart på ett nytt kort för 300kr som har dvi ut.
Vad är det för nått du köpt, för det här verkar helt otroligt om det är nya delar, grafikkort som är yngre än 10år bör ge dvi ut, och det är endast några få skärmar som bara har dvi in.
vad är det för delar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Totaldotbot:

Kul att internet skulle lägga av ett tag.
Hursomhelst, här har du länken till kundvagnen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/826893/2011-09-04
RAM-minnena är två stycken Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
Hoppas du får lite mer att tänka på med denna informationen!

Menar du de här delarna så har ju inte grafikkortet ens vga ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du de här delarna så har ju inte grafikkortet ens vga ut ?

Jag har en adapter som gör om vga till dvi då min skärm är ganska gammal.

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk

Menar du inte DVI till VGA? Man utgår från i vilken riktining signalen eller strömmen går.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Du måste koppla adaptern till den andra DVI kontakten på grafikkortet då den du har kopplat till nu inte stödjer VGA.

Permalänk
Skrivet av Another_Lundis:

Menar du inte DVI till VGA? Man utgår från i vilken riktining signalen eller strömmen går.

Jo det menar jag, tack för rättningen.

Skrivet av Marcusk:

Du måste koppla adaptern till den andra DVI kontakten på grafikkortet då den du har kopplat till nu inte stödjer VGA.

Ska testa det, vänta ett tag.

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte en adapter som gör om dvi till vga det är det som är problemet! Kontakten på grafikkortet innehåller vga signal, det är de 5 "stora" kontaktstiften, adaptern fungerar i ett grafikkort och inte i en monitor, dessutom motsäger du dig själv just nu, om du kopplat en adapter i monitorn så måste du ha en dvi kabel ? ta då bort den o koppla direkt i grafikkortet.
Eller så har du en vga kabel, då kopplar du dvi-adapter-vga kabel-monitor. eller så skriver du vad du har för nått, för just nu motsäger du dig själv!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Totaldotbot:

Jo det menar jag, tack för rättningen.

Ska testa det, vänta ett tag.

Nope, jag har en sådan här adapter.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Adapter_DV...
Att sätta den på skärmens uttag fungerar inte då adaptern är åt andra hållet, jämfört med vad du beskriver.

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Rekordmedlem

Om skärmen nu har dvi så tycker jag att du ska fixa en dvi kabel i morron, bilden blir bättre och du slipper allt strul med din adapter.
grafikkortet ger troligen bara ut vga genom en av dvi kontakterna, så byt kontakt, du har ju 2 dvi ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om skärmen nu har dvi så tycker jag att du ska fixa en dvi kabel i morron, bilden blir bättre och du slipper allt strul med din adapter.
grafikkortet ger troligen bara ut vga genom en av dvi kontakterna, så byt kontakt, du har ju 2 dvi ut.

Hehe, förstår att jag förvirrar dig men för att göra allting klart...
Jag har en DVI-kabel som går från skärmens DVI-uttag till datorn. På grafikkortet finns det två vga uttag, där sitter det en adapter på ena, och på adaptern sitter den andra änden av DVI-kabeln. Jag har testat båda uttag men ingen av dom ger någon bild på skärmen.

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta nu att trolla, det finns inga vga kontakter på ett 6950 kort, det har dvi och displayport.
vga kan inte göras om passivt till dvi, det är tekniskt omöjligt.
Så sluta svamla, grafikkort med dubbla vga ut har inte funnits på länge.
(kortet du har länkat till har 2 dvi och 4 displayport ut)
Om du har problem så ta reda på vad du har och skriv ut det, hitta inte på en massa saker !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå vad du menar, men om du har en bildskärm som enbart har VGA ingång så skall du koppla in en DVI-VGA adapter till rätt DVI kontakt på grafikkortet och sedan använda en VGA kabel till skärmen, om bildskärmen har en DVI ingång så skall du naturligtvis använda enbart en DVI kabel utan adapter.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sluta nu att trolla, det finns inga vga kontakter på ett 6950 kort, det har dvi och displayport.
vga kan inte göras om passivt till dvi, det är tekniskt omöjligt.
Så sluta svamla, grafikkort med dubbla vga ut har inte funnits på länge.
(kortet du har länkat till har 2 dvi och 4 displayport ut)
Om du har problem så ta reda på vad du har och skriv ut det, hitta inte på en massa saker !

Lugna ner dig nu, det var inte meningen att trolla. Jag är bara ganska korkad när det gäller datorer. Min kompis som bokstavligt talat kan allt om datorer kommer online snart ändå. Godkväll.

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är jättelugn, men för att kunna lösa ett problem krävs det korrekt info, bilden här ovan visar väl hur kontaktpanelen på ditt kort ser ut, länken du gett till inet ger ett kort som ser ut så, det har inga vga kontakter som du ser.

Du påstår i texten att ditt kort ser ut så här i anslutningarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag är jättelugn, men för att kunna lösa ett problem krävs det korrekt info, bilden här ovan visar väl hur kontaktpanelen på ditt kort ser ut, länken du gett till inet ger ett kort som ser ut så, det har inga vga kontakter som du ser.

Då är det mitt fel för att jag beskrev det fel, jag har definitivt inte två sådana uttag på grafikkortet. Tack iallafall!

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]