Permalänk
Medlem

gamla minnen, vilken sort?!

Jag har en gammal server burk som jag ärvt från farsan för några år sen. Dammade av den igår, det är en ICL burk med en massa SCSI krafs i
Grejjen är den att det bara sitter 32meg minne i den, skulle vilja trycka i lite mera men jag är lite osäker på vad det är för sorts minne i den.
Hur tar man reda på det? vad är det jag ska söka efter för att kunna avgöra vad det är för sorts minne? serienummer på minnen, kan man söka på det någonstans? eller är det moderkortsfabrikatet som är intressant?! Det är en P166 eller P266 tror jag, tunga grejjer

Visa signatur

It's better to burn out, than to fade away - Niel Young

Permalänk
Medlem

Om det sitter SIMMar i (mindre än DIMM, c:a 11cm långa) så är det EDO (eller FPM, men EDO fungerar garanterat också om det är en Pentium eller bättre.

Om det sitter SDRAM i så känner du nog igen det.

SIMM (EDO) måste sättas i två lika dana åt gången på Pentium, och är rätt dyrt nu för tiden.

Om det är en riktig server kan det ju också hända att den kräver paritets/ECC minne och det blir ännu dyrare och svårare att hitta.

Permalänk
Medlem

det är inte SDRAM, sånna har jag i vanliga burken så de känner jag igen

Däremot så sitter det ju två 16meg moduler nu så det känns som att de måste sitta parvis. Det ringer nån liten klocka när jag tänker på det...hmm...

finns det ingenstans på nätet där de olika sorterna/begreppen finns utredda?! bild å sånt? Har försökt leta men hittar inte.
riktig server vet jag inte om man ska kalla den. men det satt iofs en massa konstiga nätverks/scsi kort i den som jag slet ur. bandstaion å grejjer.

Visa signatur

It's better to burn out, than to fade away - Niel Young

Permalänk

Det luktar EDO, kolla längden på modulerna...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

och längden ska vara ??? för att det är EDO?

EDIT: kanske var de som var ca 11cm?? *trög*

Visa signatur

It's better to burn out, than to fade away - Niel Young