Problem med stora kylare och grafikkort på moderkort för Intel Sandy Bridge-E

Permalänk
Medlem

De kunde väl släppa lite E-ATX kort också för de som vill ha det bästa. Sedan kräver det ju en låda som har tillräckligt med längd så den inte stöter i div. Optiska enheter osv. Men de flesta som har en rejäl låda med spec på att kunna att ha de längsta grafikkorten bör inte ha några problem med det. Finns vissa moderkort redan idag (ex. gigabyte GA-990FXA-UD7) som är i gränslandet mellan ATX och E-ATX. Sluta fjanta och lansera E-ATX

Såg nu att någon hade redan skrivet om det och någon har skrivit om att det hade med prestandan och göra. Okej, jajo minnena är ju snabbare än en serverplatform och folk skall klocka och hålla på så det är väl likabra att klämma in dem så nära som möjligt

Kanske är dags att leda ut med heatpipe och sätta en kylfläns utanför lådan för chipsetet.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Meningen med Sandy Bridge-E är ju att det ska vara för "riktiga" entusiaster, mer eller mindre alla riktiga entusiaster kör med vatten, det räcker inte med O, vi vill ha H2 före.

Är man inte en entusiast som ska ha det värsta, vilket inkluderar vatten, så ska man köpa 1155, inte 2011.

För att svara på E-ATX frågan så är det så här; Det kommer att komma moderkort både i m-atx, atx, e-atx och xl-atx, precis som det är med dagens x58 som är dagens prestanda plattform.

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z/Gen3 | Intel i7 2600K @ 4,6GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120GB SSD | Gigabyte GTX580 1,5GB | Silverstone TJ08-E | Corsair AX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Borde bli en rejäl knuff för vattenkylarna, synd att de presterar så dåligt på låga volt bara.

Du SKA köra pumpen (alltså, "vattenkylaren") på 12 volt, annars kan den inte göra sitt jobb...

Min kühler 620 låter som fan när jag har autom fläktkontroll på, stänger av den och den blir knäpptyst.

Ifall du menade att fläktarna gör ett dåligt jobb med låga volt så ber jag om ursäkt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

De kunde väl släppa lite E-ATX kort också för de som vill ha det bästa. Sedan kräver det ju en låda som har tillräckligt med längd så den inte stöter i div. Optiska enheter osv. Men de flesta som har en rejäl låda med spec på att kunna att ha de längsta grafikkorten bör inte ha några problem med det. Finns vissa moderkort redan idag (ex. gigabyte GA-990FXA-UD7) som är i gränslandet mellan ATX och E-ATX. Sluta fjanta och lansera E-ATX

Såg nu att någon hade redan skrivet om det och någon har skrivit om att det hade med prestandan och göra. Okej, jajo minnena är ju snabbare än en serverplatform och folk skall klocka och hålla på så det är väl likabra att klämma in dem så nära som möjligt

Kanske är dags att leda ut med heatpipe och sätta en kylfläns utanför lådan för chipsetet.

Som de tdigiare svaren, så har det med att timings blir längre om du har minnet längre fån CPU, det går iofs att fixa med en inställning i minneskontrollern som kommer ta hänsyn till den extra fördröjningen avståndet kommer göra. Har iaf AMD men är ganska säker att Intel har liknande funktion.

Sedan är också hastigheten som drabbas.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Ökad vattenskada garanti?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

"meningen" att man ska köra med vattenkylning antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Jag tänkte mig mer nyttan av att andvända baksidan av moderkortet mer. Istället för att bara skruva fast den i en plåt å se glad ut. Hur hade det varit om tex. Alla minnes platser suttit på baksidan.

Visserligen ny standard, andra hål i moderkortsplåten. Men känns igentligen löjligt att man inte andvänder ytan mer effektivt.

Då skulle det väl vara tre dimensioner, snarare?

Permalänk
Medlem

Hehe jo det blir det ju.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

Synd. Om man ska köra 8x8 GB minne och maxa alla PCI-expressplatser så måste man alltså punga ut för ett vattenkylningssystem till CPU också. Vem skulle kunna ha råd med det?! Hur kan de ha tänkt så fel?!

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Inaktiv

PAssar detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647587 på sandy bridge e processorn (alltså kylaren för processorn)?

Permalänk
Medlem

då man redan kör med vattenkylning så säger jag MEH! åt alla klagomål om platsbrits

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Synd. Om man ska köra 8x8 GB minne och maxa alla PCI-expressplatser så måste man alltså punga ut för ett vattenkylningssystem till CPU också. Vem skulle kunna ha råd med det?! Hur kan de ha tänkt så fel?!

Eh, har du råd med 8x8gb minne så har du nog råd med en vattenkylare?
Corsairs H70, H80, H100 verkar ju populära, alla går för mindre än tusenlappen, vilket är bra mycket mindre än vad en enstaka 8gb pinne verkar kosta

Permalänk
Medlem

Fattar inte alla no-brainers som kör med typ DH14 eller 212+ , VATTENKYLNING is the way to go boys.
Antec küler 620 - Nuff said.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Fattar inte alla no-brainers som kör med typ DH14 eller 212+ , VATTENKYLNING is the way to go boys.

Varför välja något sämre, som också låter mer? Speciellt i hög överklockning så finns det ju inget som mäter sig med nh14,Silver Arrow och Phanteks PH-TC14PE.

Lägger man ner såpass mycket på en cpu-kylare så vill man nog köra sin i7:a i 4.5ghz, eller sin Phenom 2 i 4.1..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Corsair och Antec? Köper man den här plattformen kan man väl unna sig lite riktig vattenkylning?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Eh, har du råd med 8x8gb minne så har du nog råd med en vattenkylare?
Corsairs H70, H80, H100 verkar ju populära, alla går för mindre än tusenlappen, vilket är bra mycket mindre än vad en enstaka 8gb pinne verkar kosta

Vilket väl var hela poängen med hans inlägg...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Varför välja något sämre, som också låter mer? Speciellt i hög överklockning så finns det ju inget som mäter sig med nh14,Silver Arrow och Phanteks PH-TC14PE.

Lägger man ner såpass mycket på en cpu-kylare så vill man nog köra sin i7:a i 4.5ghz, eller sin Phenom 2 i 4.1..

Du har inte provat 620, med andra ord. Ligger för tillfället på 5.3ghz med min 2600k, 32C i idle och 64C i full load.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Du har inte provat 620, med andra ord. Ligger för tillfället på 5.3ghz med min 2600k, 32C i idle och 64C i full load.

Den har mycket högre ljudnivå än tex NH-D14. Både pumpen och fläktarna du måste använda för att klara av din överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den har mycket högre ljudnivå än tex NH-D14. Både pumpen och fläktarna du måste använda för att klara av din överklockning.

2st gentle thyphoon, låter inte mycket, (1250rpm ATM) och pumpen är knäpptyst. (har lagt en liten bit dämpnningsmaterial på den)
inga konstighter. Billigt, bra & smidigt

Visa signatur

Dator:

Permalänk

Wow! :)

Skrivet av lhffan:

Jag tänkte mig mer nyttan av att andvända baksidan av moderkortet mer. Istället för att bara skruva fast den i en plåt å se glad ut. Hur hade det varit om tex. Alla minnes platser suttit på baksidan.

Visserligen ny standard, andra hål i moderkortsplåten. Men känns igentligen löjligt att man inte andvänder ytan mer effektivt.

Det där var en mycket innovativ ide´och en mycket bra sådan!

Synd att ATX standarden är så svår att ändra på dock..... det går bara inte tom Intel har ju försökt

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Ja det låter intressant sen kan man ju ha minnena i vinkel också som man hade förr i tiden (386-486) så slipper minnena ta så mycket plats också...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av lhffan:

Bli inte förvånad om det ser ut så om ett par år, mycket bra tanke!

Visa signatur

| Lian Li O11D EVO RGB Vit | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekbloms:

2st gentle thyphoon, låter inte mycket, (1250rpm ATM) och pumpen är knäpptyst. (har lagt en liten bit dämpnningsmaterial på den)
inga konstighter. Billigt, bra & smidigt

och efter 3-4år så är den värdelös Pumpen trasig=bara att slänga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Vätska och pump som genererar ljud, i min dator? NEIN

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

tur man har kvar lite fästen och och block och större radiatorer från tiden då 1366 var i välmakten, för det kommer ju tydligen passa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

och efter 3-4år så är den värdelös Pumpen trasig=bara att slänga

Och då uppgraderar man ? Simpelt.

Visa signatur

Dator:

Permalänk

Måste bara fråga de som inte använder vattenkylning för att det låter för mycket, är era grafikkort knäpptysta eller har ni fått defekta enheter när ni använt vattenkylning? Jag har en H70 i enbart pull med en i7 920 klockad till 4ghz som ligger runt 50c i ful load, låter väldigt, väldigt lite. Kylningen som krävs för att hålla grafikkortet i styr låter betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Måste bara fråga de som inte använder vattenkylning för att det låter för mycket, är era grafikkort knäpptysta eller har ni fått defekta enheter när ni använt vattenkylning? Jag har en H70 i enbart pull med en i7 920 klockad till 4ghz som ligger runt 50c i ful load, låter väldigt, väldigt lite. Kylningen som krävs för att hålla grafikkortet i styr låter betydligt mer.

Jag föreställer mig att pumpen i vattenkylningen gör missljud hela tiden, luftkylningen går bara igång när man är i intensiva situationer i spel och då har man ändå headset (där det dessutom exploderar saker)

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Corsair och Antec? Köper man den här plattformen kan man väl unna sig lite riktig vattenkylning?

Håller med till fullo! Kommer, tror t.om mitt nuvarande block kommer passa utan problem..

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ekbloms:

Frågan när nog snarare när allt folk med 'vattenkylning' (läs Antec, Corsair, Coolit) ska sluta drömma om tystnad och bra temps.

De bästa färdiga paketen matchas av det absolut sämsta den 'riktiga' vattenkylningsmarknaden har att komma med, på bägge punkterna.

Den ENDA fördelen är priset, och till och med det är ifrågasättbart.