Permalänk

Dreamhack Summer 2012 Transport?

Godkväll SweC!
Jo sitter nu och tänker på hur jag ska transportera datorn min från Uppsala till Jönköping nästa år.
Den är nybyggd och chassit är ganska stort o tungt :/ http://www.inet.se/artikel/6900659/lian-li-lancool-pc-k62-sva...
Vill helst inte packa ned den i en resväcka, tycker det verkar lite riskabelt.
Men vad tycker ni?
En ljus och vacker sommar dag 6 timmar i bilen och sedan lasta av o in i salen.

Spotta in med förslag så blir jag glad!
Vi hörs!
// Hårigkatt

Permalänk

Säckkärra
Stor jävla resväska (dom håller!)

Permalänk
Medlem

en stor kartong med frigolitkulor i! typ http://www.bean-bag.se/Cellplast.htm

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

brukar packa ner min dator i kartongen som jag löpte chassiet i när jag drar på lan, samma sak med skärmarna.
helt sjukt enkelt vad man kan packa i bilen när man har allting i fyrkantiga kartonger som inte är alls ömtåliga!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

brukar packa ner min dator i kartongen som jag löpte chassiet i när jag drar på lan, samma sak med skärmarna.
helt sjukt enkelt vad man kan packa i bilen när man har allting i fyrkantiga kartonger som inte är alls ömtåliga!

Jo, det vore ju smart. Har alla förpackningar....
Men hur ska jag lasta av och gå in i salen med de?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar ställa min dator i bagageutrymmet på bilen bara, ställa väska och liknande runt så att den inte kan välta. Har funkat galant hittils. Orkar göra det mer avancerat än vad det behöver vara, datorn är inte av porslin.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hårigkatt:

Jo, det vore ju smart. Har alla förpackningar....
Men hur ska jag lasta av och gå in i salen med de?

Jag placerade allt i min feta kontorsstol och spännde fast med en bogserlina från bilen, sen rullade jag in det som en boss hur lätt som helst bakvägen.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Jag placerade allt i min feta kontorsstol och spännde fast med en bogserlina från bilen, sen rullade jag in det som en boss hur lätt som helst bakvägen.

Tack jag skippar det dära med dragkrooken men annars lät det därra ganska smart

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandbergoskar:

Tack jag skippar det dära med dragkrooken men annars lät det därra ganska smart

Jo det är nog inge vidare smart att fästa allt i stolen med dragkroken på bilen :/

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Jag brukar ställa min dator i bagageutrymmet på bilen bara, ställa väska och liknande runt så att den inte kan välta. Har funkat galant hittils. Orkar göra det mer avancerat än vad det behöver vara, datorn är inte av porslin.

Det skulle jag vilja göra, men rädd att komponenterna går sönder etc.

Permalänk
Medlem

bara att lägga datorn ner med moderkortet ner i bagageluckan i bilen ? har aldrig varit några problem för mig.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hårigkatt:

Det skulle jag vilja göra, men rädd att komponenterna går sönder etc.

Sålänge den inte kan välta eller röra sig för mycket så är det lugnt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Fan ska du åka genom skogen ner eller?

Du kanske har Mac hihihihih

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Sålänge den inte kan välta eller röra sig för mycket så är det lugnt.

Kan ju dock bli ett problem om man stöter på hinder som får bilen att guppa om man har en tyngre kylare (i stil med NH-D14). Fick själv problem när jag slog knät i datorbordet av misstag, ledde till att datorn frös (ordnades dock med en modifikation av upphängningen).

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk

Jag brukar ställa datorn i baksätat sen spänna fast den med bilbältet om jag ska frakta den, annars på golvet bakom passagerarstolen och dra den stolen bakåt, då sitter datorn fast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheAndrew:

Kan ju dock bli ett problem om man stöter på hinder som får bilen att guppa om man har en tyngre kylare (i stil med NH-D14). Fick själv problem när jag slog knät i datorbordet av misstag, ledde till att datorn frös (ordnades dock med en modifikation av upphängningen).

I det fallet kan man ju lägga datorn ner, så är det inte längre ett problem! Att ha en flyttlåda med skumgummi känns iallafall löjligt overkill, det är inte nitroglycerin vi talar om!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Kan ju dock bli ett problem om man stöter på hinder som får bilen att guppa om man har en tyngre kylare (i stil med NH-D14). Fick själv problem när jag slog knät i datorbordet av misstag, ledde till att datorn frös (ordnades dock med en modifikation av upphängningen).

Om man nu sitter med en DH-14 är det väl bara att montera av den under frakt? Tar typ 2-5minuter att montera tillbaka den(om man inte ska applicera ny kylpasta). Sen kanske det inte är någon höjdare att köra en DH-14 i en LAN dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hårigkatt:

Jo, det vore ju smart. Har alla förpackningar....
Men hur ska jag lasta av och gå in i salen med de?

tror inte jag förstår frågan... vadå " hur ska jag lasta av och gå in i salen"?
är väl bara o ta kartongerna och gå in i salen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av TheAndrew:

Kan ju dock bli ett problem om man stöter på hinder som får bilen att guppa om man har en tyngre kylare (i stil med NH-D14). Fick själv problem när jag slog knät i datorbordet av misstag, ledde till att datorn frös (ordnades dock med en modifikation av upphängningen).

Det är exakt det jag är rädd för!
Men jag tror att ställa allt i sina kartonger lönar sig, men när jag ska in i salen? Ska jag använda min kontorsstol? Den är väldigt gammal, runt 3/4 år och ganska liten. Är själv 170 lång och kontorsstolens rygg kommer inte ens upp till nacken på mig. Fast den är perfekt för LAN! Liten och smidig

Permalänk
Medlem

Köp en enklare pirra

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=pirra

Lasta sen ur och spänn fast med remmar eller dylikt. Hur simpelt som helst.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Skrivet av lhffan:

Köp en enklare pirra

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=pirra

Lasta sen ur och spänn fast med remmar eller dylikt. Hur simpelt som helst.

Tänkte det också
Men tror det räcker med det?
Jag lägger datorn, skärmen etc etc i kartongerna och en resväska för kläder, mat, pengar.
Latar ur med en sån där från CO och går in i salen
Men hur funkar det med stöld å så, är det säkert ???
Min polare ska också ha med sig en laptop, han undrar.

Permalänk

Förekommer stölder på Dreamhack, Laptop kan man ju ta med sig om båda lämnar platsen. Dock mest möss å externa hdd som blir stulna men förekommer vissa intrång i lådor med,.. Jag sov på tangenbordet runt 3dje dagen så var lite trööter vad är sov sal för något.
Har dock aldrig blivit av med något på dh...

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hårigkatt:

Tänkte det också
Men tror det räcker med det?
Jag lägger datorn, skärmen etc etc i kartongerna och en resväska för kläder, mat, pengar.
Latar ur med en sån där från CO och går in i salen
Men hur funkar det med stöld å så, är det säkert ???
Min polare ska också ha med sig en laptop, han undrar.

Laptoplås finns att köpa på CO och liknande.
Ingen jag känner har någonsin blivit av med något på stöld, óch det handlar egentligen om sunt förnuft. Samarbeta med bordsgrannarna, be dem hålla lite koll om ni ska gå och sova eller något, och lägg inte mobilen på bänken! Då är det stor risk att man glömmer den där.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Laptoplås finns att köpa på CO och liknande.
Ingen jag känner har någonsin blivit av med något på stöld, óch det handlar egentligen om sunt förnuft. Samarbeta med bordsgrannarna, be dem hålla lite koll om ni ska gå och sova eller något, och lägg inte mobilen på bänken! Då är det stor risk att man glömmer den där.

Haha okej!
Men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag säger som nån innan. Lägg skiten ner med moderkortet neråt sen bära in den med din egen kropp. Min fullproppade p182 väger in på ca 30kg och den har överlevt både det ena utan problem. Hade en true120 som är rätt stor. Annars kan du ju plocka ur och och rengöra kylaren (och prolle) innan ni åker sen sätta på kylpasta och kylare när ni kommer fram. Kan inte ta mer än 5min. Du behöver inte köpa massa trams för att transportera datorn. Se till att skydda skärm/ar bara.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Jag är också lite fundersam till hur jag ska frakta min dator och bildskärm. För det första så har jag ingen bil! Kommer ta tåg från Stockholm. För det andra är jag lite rädd för att grafikkortet ska skaka loss och bräcka PCI-E-slotten.
Det jag funderade på var att packa lite lätt och ställa allt på en pirra.

Någon som tagit datorn till DH utan bil tidigare?

Permalänk
Medlem

Vilka jäkla amatörer ni är!

I mina unga glada dagar när jag lanade hos polarna drog jag allt på cykel. Spände fast datorn med spännband på ryggen så det blev som en ryggsäck och min "lilla" 17" CRT drog jag på styret. T-bord/Mus/Hörlurar etc hade jag i en riktig ryggsäck fast vände ryggsäcken så den satt över magen sen drog jag iväg de 4-5km där polarn bodde. That's how a real man do it!

Numer så brukar jag dock bara ställa datorn i baksätet på bilen och dra åt bältet, behöver inte vara svårare än så

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED