Hur ser man skillnad på ATA100 och ATA33 kabel?

Permalänk
Medlem

Hur ser man skillnad på ATA100 och ATA33 kabel?

Självklart så ska man ju köra ATA100 om man har, men jag vet ej vilken IDE kabel som är vilken.
Kan nån hjälpa mig och förklara hur jag ser om IDE kabeln är ATA100 eller inte.

/Mattias

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro

Permalänk
Medlem

Ena kontakten är blå,den som man kopplar till moderkortet.Trådarna i ata66/100/133 är mycket mindre än de i ata 33 kabeln.

Permalänk

Är det inte så att det är fler små kablar på en ATA100?

Visa signatur

WORK SMART, WORK SAFE, YOUR FUTURE DEPENDS ON IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toastmaster
Är det inte så att det är fler små kablar på en ATA100?

Det stämmer.

Permalänk
Medlem

Det sitter väl 80 trådar på en sådan kabel, fast fortfarande är det bara 40 pinnars kontakt därför är trådarna tunnare.
Att kontakten är blå kan man egentligen inte lita på eftersom det finns kablar med olika färgers kontakter.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Lite sökande på Google medans tvättmaskinen arbetar:

En speciell 40-pins, 80-conductor (ledare) kabel ger support för Cable Detect feature.
Den blå kontakten bör kopplas till moderkortet.
Den svarta kontakten används till master enheten.
Den grå (mitten) kontakten kan användas för slav enheter.

Det nya kablaget har samma 40-poliga kontakt, men en 80-pols flatkabel. När hastigheten dubblerades så uppstod ännu större problem med EMI*. För att kompensera för detta, så har man jordat varannan ledare i den 80-poliga flatkabeln.

*EMI = Electro-Magnetic Interference (störningar)

Visa signatur

farbror

Permalänk
Medlem

Till ATA66/100/133 används samma kabel (80 ledare).
Till ATA33 används 40 ledare.

Det är alltså ingen skillnad på ATA66/100/133 kabel.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Det där att ATA66(eller högre)-kablar har en blå kontakt är inte alltid sant, det finns gott om kablar med bara gråa och/eller svarta kontakter.
Och det att den blå bör vara i moderkortet, det är bara för att det _oftast_ är lämpligare så (med en längre bit kabel från moderkortet till första enheten, och en kortare bit mellan enheterna. Inte helt sällan funkar det dock bättre tvärtom, när man har en disk nertill i chassit (nära moderkortet), och t.ex. en CD-enhet av nåt slag högt upp. Då räcker bara kabeln om man vänder på den, och det funkar precis lika bra.
Den där färgkoden är nog också för att n00bz ska fatta att den blåa sladdkontakten ska sitta i den blåa kontakten på moderkortet, eller nåt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.