AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

känns som dom gått bakåt och inte framåt
har alltid varit AMD fan boi av olika anledningar men nu blir det tamefan intel hädanefter
speciellt med dom jäkla strömförbrukningarna som nya dozer verkar ha
och inte verkar dom prestera särskilt bra heller inte för den kretsen dom siktar på
alltså oss gamers och dylikt
utan verkar mer att prestera bättre för tex server burkar och dylikt
nä lägg ner eller gör bättre säger jag

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

lite moderation kanske vore på sin plats.. strömförbrukningen är inte alls så extrem som många blåser upp den till här, visst en del % väl mycket över Intels motsvarande vid tung last, och den extrema skalan var enbart vid överklockning. men, vid den verksamhet som kontorsdatorer spenderar mest tid med, dvs ingenting alls eller väldigt lite var strömslukandet istället mycket bra. detta ihop med möjligheter till stor kraft i relevanta program tror jag kan göra AMDs kork väl så relevant i de miljöer där den passar, och dessa är långt större och viktigare för AMD och därmed konkurrensen (även om jag inte tror mycket på den faktorn) än några få % av överklockare som man ändå inte tjänar så mycket annat marknadshype på.

sänker de bara priset några hundringar till under Intels också så kommer dessa bli väldigt attraktiva överallt, utom här då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

lite moderation kanske vore på sin plats.. strömförbrukningen är inte alls så extrem som många blåser upp den till här, visst en del % väl mycket över Intels motsvarande, men den extrema skalan var enbart vid överklockning. men, vid den verksamhet som kontorsdatorer spenderar mest tid med, dvs ingenting alls eller väldigt lite var strömslukandet istället mycket bra. detta ihop med möjligheter till stor kraft i relevanta program tror jag kan göra AMDs kork väl så relevant i de miljöer där den passar, och dessa är långt större och viktigare för AMD och därmed konkurrensen (även om jag inte tror mycket på den faktorn) än några få % av överklockare som man ändå inte tjänar så mycket annat marknadshype på.

sänker de bara priset några hundringar till under Intels också så kommer dessa bli väldigt attraktiva överallt, utom här då.

Men proppen marknadsförs ju som ett överklockningsmonster.....

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Men proppen marknadsförs ju som ett överklockningsmonster.....

jo just den biten funkar ju inte nått vidare, men jag bara lägger mest en liten kravatt för de som nojar över konkurrensfrågan.

det är inte heller första gången som nått marknadsförs under en banderoll men säljer för en helt annan orsak. som Folkavagnen en gång i tiden tex.. eller saker som säljer trots att olyckskorpar kraxar för att de inte är i målgruppen eller en ny aspekt i funktion/marknad upptäcks. (ingen behöver mer än 640kb / ingen kommer vilja skruva ihop sin egen bokylla)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Årets kalkon alltså, synd då AMD verkligen skulle behöva förbättra sig jämfört med intel, inte tvärt om.
Men de kan ju alltid göra som de började sin verksamhet, köp en i7 (i9), bygge en klon och sälj den billigare, lär blir bättre än bulldozer iaf.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gibbe:

Har inte orkat läsa igenom exakt alla kommentarer, det räckte med de 9 första sidorna (tror jag har 30 per sida) så det är möjligt att det jag skriver redan är framfört. Men...

Jag kommer köpa en omedelbums! Helt seriöst! Detta är den nya Voodoo 5. Fortsätter AMD på spåret är de en marginell tillverkare om 5 år. Då tror Intel att de kan söndra och härska återigen, men då har deras värld blivit en petites, ARM eller något annat tar över, och då är det byebye för Intel med alla deras kära x86-patent och vidarebyggen på det som ingen vill ha.

Och då ska jag skryta om att jag minsann har ett exemplar av den mytomspunna, floppade och extremt sällsynta AMD FX-8150, som jag dessutom betalade fullpris för på releasen

Ja, kanske det. Och då kanske det fungera bra att folda med, vilket var mitt syfte med den från början. Foldingen gillar ju serverprocessorer. Om denna är serverorienterad så kanske det blir bra ändå.

Amen to that. Vid längre eftertanke tvekar jag om jag ska lägga de pengarna på bara en samlargrej liksom. Kan ju hoppas att de får till det med arkitekturen i någon senare revision med ny sockel kanske.

Mycket intressanta påpekanden du tar upp. Jag vill minnas att kodnamnet Bulldozer dök upp för första gången så långt tillbaka som år 2004, när det skulle snackas om efterföljaren till Athlon 64 (X2). Kanske redan 2003. Vill även minnas att Bulldozer har bytt både skepnad och innebörd flera gånger och även lagts på is ett litet tag.

Många AMD-följeslagare blev förvånade när Dirk Meyer fick sparken, men jag är av en annan uppfattning. Jag tror att det är mycket pga honom som AMD är där de är idag. Om jag inte missminner mig var han en av nyckelpersonerna bakom den legendariska DEC Alpha-processorn. När DEC blev uppköpt/nerlagt, så gick Dirk över till AMD, där han var med om att ta fram någon av de första Athlon-processorerna, om inte _den_ första. Han fick såklart gott anseende och förtroende för dessa skapelser, och började få chefsbefattningar i allt högre grad. Och det är detta som är misstaget som jag ser det. Dirk är ingenjör, inte chef.

Förra året läste jag en lång diskussion på Macrumors om ett rykte som gjorde gällande att Apple övervägde att gå över till AMD-processorer (som väl mer var en upphaussad övertolkning av ett chefsbesök). I diskussionen fanns bl a en som påstod sig ha jobbar som ingenjör på AMD under några år i början 2000-talet, ungefär 2001-2005. Enligt honom gick det utför när Dirk fick chefspositioner, först inom ingenjörsgruppen, sedan allt högre upp i organisationen. Han var mycket vresig och ville ha saker gjort på sitt sett, det var "my way or the highway". Han avskaffade det manuella designandet av vissa ledningsbanor och införskaffade istället maskiner som designade det utefter vissa kriterier och beräknigsmetoder. Jag är inte helt hundra på detaljerna här, vet inte exakt hur man designar en processor på detta planet, men det var så jag uppfattade det. Att låta maskiner gör det blev billigare arbetsmässigt, men de gjorde i regel alltid ett sämre jobb. Det var bättre att låta människor göra det. Mycket av det var dessutom anledningen till AMD:s framgång med Athlon. Dirk drog sig heller inte för att avskeda ingenjörer som opponerade sig mot honom. Detta gjorde att inte bara flera duktiga ingenjörer fick sparken, många fler också valde att gå självmant pga det dåliga arbetsklimatet han skapade. Forumnissen "förutspådde" också att AMD hade inget bra eller revolutionerande på gång alls, då han fortfarande hade kontakt med en del av sina arbetskamrater. Han påstod att det var han som kom med kodnamnet Sledgehammer när han var med och utvecklade den. Det var först lite skämtartat, men de körde på det.
Visst, det är bara en snubbe på ett forum. Jag har inget som kan verifiera detta. Men jag tror på det. Han skrev för mycket, för ingående och för seriöst för att bluffa enligt min uppfattning. Det var inga galna grejer han kom med heller, det verkade rätt logiskt. Tror hans nick var cmae.

Om det stämmer så... tja, det är väl vad vi redan har anat och kommit fram till. De satsar allt på sina "APU":er och en del på server och försöker gå förbi det här fiaskot så gott det går.

Jag läste två inlägg som verkar stödja det du läste.
http://semiaccurate.com/forums/showpost.php?p=138498&postcoun...
http://semiaccurate.com/forums/showpost.php?p=138516&postcoun...

Automatiska verktyg är något som jag själv har dålig erfarenhet av när det gäller programmering, det går fort att ta fram något enkelt, men det blir jädrigt mycket krångligare ju mer komplicerat det är man vill utveckla, det är svårt att underhålla och felsökning kan bli ett helvete och ja, det blir mycket mindre effektivt och mer skrymmande också.
Automatisk verktyg är också något som tyvärr tilltalar många chefer (att kunna ersätta Ingenjörerna med maskiner verkar underbart), så jag tycker detta verkar trovärdigt.
Tyvärr blir det mycket svårt kanske omöjligt för AMD att ersätta den kompetens som gått förlorad, att sparka Dirk Meyer verkar iofs vara en god början, Good riddance Dirk.

Jag har tappat "lusten" för Bulldozer nu, det blir en Phenom x6 och en väntan på Piledriver, det verkar vara god chans att den även kommer till AM3+.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Har kört Intel i mina senaste 4 datorer, har inte blivit besviken en ända gång

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

satsa lönepengarna på R&D eller optimeringar eller nåt
http://www.tomshardware.com/news/rory-read-amd-ceo-base-salar...

Permalänk

ne nu blir det intel för mej orkar inte med amd längre... men jag hoppas det går bra för AMD nästa gång

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stor % av AMD's inkomster som kommer från desktop-CPUer för hemanvändaren?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hitler finds out about the AMD Bulldozer benchmarks
http://www.youtube.com/watch?v=SArxcnpXStE

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Har kört Intel i mina senaste 4 datorer, har inte blivit besviken en ända gång

Har kört AMD i alla mina datorer, har inte blivit besviken en ändå gång.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

A8-3850, A6-3650 och Athlon II X4 640 presterar bättre än FX-4100.

Om vi nu ska tro på testet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Bright side of news...

Är det en opålitlig sida eller? Har själv inte stött på dem förr...

I vilket fall som helst verkar det ju som att Dirk onekligen har orsakat AMD skada, annars hade han ju inte fått foten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Relik 📜

Problemet med att haka upp sig på tester i 1080p (vilket många verkar göra) är att grafikkoret begränsar kraftigt. Skillnaden är i bästa fall 1-2 fps åt något håll, vilket i ärlighetens namn är irrelevant.

AMD själva trycker dock väldigt hårt på just spel i hög upplösning, både på nätet och i deras reviewers guide. Resonemanget är att du kan komma undan billigare med en Bulldozer-maskin jämfört med XX Intel, men ändå få lika bra upplevelse vid spelande (eftersom begränsningen är GPU).

Problemet är att det fungerar åt andra håller också. Varför lägga pengar på Bulldozer om du bara ska spela, en Llano, Phenom II eller gammal Intel s775 går precis lika bra!

Vill man jämföra just processorerna i sig måste man plocka fram scenarion där skillnaderna syns, alltså CPU-intensiva tester. Skulle allt bara koncentreras till spel i 1080p vore de senaste fyra årens processorutveckling meningslös.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

har redan postat det här:D

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

778 inlägg på en dag. Bulldozers lansering och resultat berörde många!

Indelar kommentarerna i 3 grupper. 1 AMDs fan boys som försöker hitta ljusglimtar i mörkret (ca 20%). 2 Intels fan boys som vrider om kniven ordentligt och sedan strör salt i såret (ca 20%). 3 Vi andra, som är besvikna eller arga eller båda (60%). En eloge till AMDs fan boys som svarade och inte gömde sig. Nu några tankar om morgon dagen:

1 AMD är inte på långa vägar slut. Jag minnes AMDs 486 när Intel dumpade priserna på Pentium 1, K6 när P2 härjade som värst och när XP brann upp bara man tittade på dem medan P4 var omöjlig att ha sönder. Skit i börsen, de är ett gäng kärringar som har konstanta PMS problem. Skit i bransch analytikerna, de har dömt ut AMD flera gånger om. AMD har kommit tillbaka varje gång!

2. Alla intressanta test sajter som har försökt att få BD att verka bra. Bäst tycker jag Hardcops BF3 test är, som fick fram att 2500K var snabbare än 2600K i samma hastighet, båda i 4.8 GHz och BD i 4.6 GHz var ännu snabbare. Jag har fått en personlig lista över sajter som man inte kan lita på i framtiden.

3. Intel som tar chansen att ge igen för gammal ost. Ni tror väl inte det är ett sammanträffande att Intel skall börja bundla vattenkylningssystem till sina CPUer. Och framför allt att de presenterar den nyheten ett par dagar innan in BD släpps och AMD tänkte presentera sin vattenkylning som en nyhet. Med tanke hur mycket värme som SB producerar. Ok officiellt så är det för SB-E men ni kan nog vara säkra att den kommer till 2700K.

4. AMD sade i sin reklam innan att FX-8150 skulle säljas för 245$ och lägre till kund i USA. Kan komma att stämma. På Newegg.com så kostar den 289$ men är slutsåld (?). FX-8120 och FX-6100 finnes däremot och kostar 220$ resp. 190$. Som jämförelse kostar PhII 1100x6 190$, PhII 965x4 130$ och 2500K 220$ . Så ett pris på under 2k innan jul borde vara helt möjligt. Och då blir den helt intressant. Och det behövs !

Jo, detta berörde många. Jag gillar AMD (men inte riktigt fanboy). Så nummer tre passar bäst.

Dock för såna som bara spelar FPS så spelar det mindre roll viken cpu man tar, värre med cpu krävande spel.

Jag tror inte att amd går under för detta (om dom inte svärtar ner andra produkter i för sig). Dom har bra grafikkort och tycker dom tänker rätt där. Alltså prestanda per watt är en bra idé och APU är inte så dumt (dock är dom väldigt sent ute, på det sista).

Men just nu, klår dom inte Intel (men skulle vara kul att se hur bra/dåligt det går för 4 och 6 kärniga cpu:er).
Vill helst inte betala för ett extra grafikkort, som följer med SB.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sorgligt
Kommer fortsätta vänta på nästa gen av bulldozer som var min första tanke.
Har dom inte fixat till prestandan tills då så blir det en Intel som kommer ut vid den tidpunkten vilken det nu kan komma att vara.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Epic, väntade på den.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

http://nl.hardware.info/productinfo/grafiek/6343/125966,12565...

Om vi nu ska tro på testet.

Väldigt intressant, och tyvärr dåligt för AMD. Athlon X4 och Llano framstår mer och mer som AMDs räddning så jag hoppas inte de fasar ut dem än. Skulle det inte komma en Llano Quadcore utan GPU?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Epic, väntade på den.

Hahah, fattar inte hur dom där kan va så roliga varje gång

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Väldigt intressant, och tyvärr dåligt för AMD. Athlon X4 och Llano framstår mer och mer som AMDs räddning så jag hoppas inte de fasar ut dem än. Skulle det inte komma en Llano Quadcore utan GPU?

Det tycker jag också. Llano ska bli kvar men Athlon II X4 ska nog fasas ut. Här är Llano du snackar om: http://www.inet.se/artikel/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz-...

Vet inte om där finns tester på den?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Fast det är väl ungefär som väntat va? Jämför man 8-"kärnors" varianten av BD med Phenom X6 i de tester där man kör tester både i enkeltrådat och i ett läge där man använder alla kärnor så ser man att dessa skalar väldigt snarlikt. I.e. effektiviteten av en BD modul är ungefär som 1.5 "riktiga" kärnor.

Att då FX-4100 inte riktigt når upp till A8-3850, A6-3650 och Athlon II X4 640, som alla har 4 "riktiga" kärnor, är väl rätt väntat?

Det positiva man kan säga är ändå att det faktum att två CPU-trådar delar en FPU i BD verkar faktiskt vara en ganska liten flaskhals när man jämför med Phenom X6. Det andra positiva är att, föga oväntat, så är BD implementation av "HT" mer effektiv än den som Intel använder sig av. Tredje positiva är att den totala mängd data som en BD kan processa per klockcykel (när båda trådarna används) är helt i nivå med vad en kärna i Core i5 2500 förmår, tyvärr så innehåller en BD modul långt många fler transistorer än en SNB kärna samt att med HT (Core i7 2600) så utför SNB mer per klockcykel och kärna än en BD modul.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast det är väl ungefär som väntat va? Jämför man 8-"kärnors" varianten av BD med Phenom X6 i de tester där man kör tester både i enkeltrådat och i ett läge där man använder alla kärnor så ser man att dessa skalar väldigt snarlikt. I.e. effektiviteten av en BD modul är ungefär som 1.5 "riktiga" kärnor.

Att då FX-4100 inte riktigt når upp till A8-3850, A6-3650 och Athlon II X4 640, som alla har 4 "riktiga" kärnor, är väl rätt väntat?

Det positiva man kan säga är ändå att det faktum att två CPU-trådar delar en FPU i BD verkar faktiskt vara en ganska liten flaskhals när man jämför med Phenom X6. Det andra positiva är att, föga oväntat, så är BD implementation av "HT" mer effektiv än den som Intel använder sig av. Tredje positiva är att den totala mängd data som en BD kan processa per klockcykel (när båda trådarna används) är helt i nivå med vad en kärna i Core i5 2500 förmår, tyvärr så innehåller en BD modul långt många fler transistorer än en SNB kärna samt att med HT (Core i7 2600) så utför SNB mer per klockcykel och kärna än en BD modul.

Jo visst är det så. Men varför lansera dom? Bättre att bara släppa åtta och 6 kärniga Bulldozer då. Jag förstår fortfarande inte riktigt var man ska placera Bulldozer för en vanlig konsument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Skulle ord pris vara 15k?.. Jag finner inga ord - värsta överpriset jag sett, inte ens blockets skämtpriser kan tävla mot detta. Ska du smyga in reklam bland kommentarer så försök iallafall vara lite mer diskret nästa gång då jag och garanterat många andra blir riktigt frustrerad av sådant, verkar också vara dåligt översatt. Tror du på allvar att du kan få napp på sweclockers med detta skämtet så får du ju skämmas på heltid. Usch, är man inte trött så blir man.

För vissa trillar poletten inte ner, så är det bara

Skäms på dig för att du retar upp mig med din enfald, SKÄMS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock för såna som bara spelar FPS så spelar det mindre roll viken cpu man tar, värre med cpu krävande spel.

Men om man ser rent spelmässigt så verkar det ändå som att bulldozer är bäst för krävande spel (krävande för processorn). Att mäta medel fps är inte alls ett bra mått om man tänker på spelkänslan. Snarare är det viktigt att fps'en inte dippar. Att processorn inte flaskar på något ställe.
Av de tester jag sett där spelet behöver processorkraft (framförallt BF3), där ligger bulldozer högst i de låga fps talen. Intel har lägre lägsta fps vilket tyder på att spelkänslan riskerar och bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men om man ser rent spelmässigt så verkar det ändå som att bulldozer är bäst för krävande spel (krävande för processorn). Att mäta medel fps är inte alls ett bra mått om man tänker på spelkänslan. Snarare är det viktigt att fps'en inte dippar. Att processorn inte flaskar på något ställe.
Av de tester jag sett där spelet behöver processorkraft (framförallt BF3), där ligger bulldozer högst i de låga fps talen. Intel har lägre lägsta fps vilket tyder på att spelkänslan riskerar och bli sämre.

Jo, men det är ju inte så cpu krävande, strategi spel och liknande kräver mycket mer av cpu:n. BF 3 flaskas mer av grafikkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men det är ju inte så cpu krävande, strategi spel och liknande kräver mycket mer av cpu:n. BF 3 flaskas mer av grafikkortet.

Sant fast det visar nog en del om man ser till något år eller två framåt i tiden. Det är ju inga problem och köra de flesta spelen på vilken processor som helst

Permalänk
Medlem

Jo visst är det så. Men varför lansera dom? Bättre att bara släppa åtta och 6 kärniga Bulldozer då. Jag förstår fortfarande inte riktigt var man ska placera Bulldozer för en vanlig konsument.

Jag håller med fullständigt men känner nästan att argumentet gäller för hela Bulldozerserien. Med facit i hand känns det som att det hade varit mycket bättre för AMD att spotta ur sig en PhenomII/Llano utan IGP i 32nm med 6 kärnor.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Skrivet av klk:

BF3 är ett FPS, även om det är något mer processorkrävande än FPS-spel allmänt brukar vara och utnyttjar fler än fyra kärnor (även om fyra kärnor verkar leverera tillräckligt med prestanda) . Det är GPU-begränsat i 1920x1200 om man inte har en über grafikkortslösning. Du får ju i stort sett samma FPS även med en 955BE eller en Q9550 med det grafikkort som används i HardOCP's test (HD6970).
Ser man till traditionellt CPU-krävande spel som RTS, MMORPG och simulatorer (som dessutom i många fall är sämre på att hantera flera trådar), så kan processorvalet spela roll även i 1920x1200. Civilization V som faktiskt utnyttjar multithreaded rendering (det är väl i stort sett det och BF3 som gör det i dagsläget, om det nu finns med i beta-versionen av BF3) och skalar hyfsat på flera kärnor, verkar ändå föredra hög IPC framför många kärnor.
http://www.hardocp.com/article/2011/10/11/amd_bulldozer_fx815...

Så att säga att Bulldozer verkar vara den processor som är bäst för krävande spel, baserat på ett test av ett FPS med ett i sammanhanget blygsamt grafikkort HD6970, är i min mening att dra lite väl långtgående slutsatser på tämligen skakig grund. När det dessutom är ett multiplayer spel utan inbyggt bench, där det är väldigt svårt att få repeterbara scenarion och FPS kan variera rätt friskt mellan två testkörningar, även med samma processor, så får man vara ännu försiktigare med att dra långtgående slutsatser baserat på testet, när FPS skiljer så pass lite.

Tittar man sedan på HardOCP's urval av spel, så har de fokuserat på spel som antingen är CPU-krävande eller som skalar bra över flera kärnor (eller både och), vilket inte riktigt är representativt för dagens spel. Möjligtvis kan det vara det för morgondagens spel, men då kunde de ju även testa med lägre upplösning, så att inte grafikkortet begränsar prestandan, vilket i så fall bättre visar prestandan med kommande bättre presterande grafikkort (om man nu funderar över prestandan i kommande spel, eller i aktuellt spel om något år eller två).

Urvalskriteriet för de testade spelen:

Citat:

When we look into comparing CPU performance in games, we need to look toward games that take advantage of driver and CPU multithreading, or are very CPU intensive to begin with.

Visa signatur

~Pelle~