Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

Borde jag få bättre resultat? Har precis installerat Windows 7 på min nya Intel 320 120Gb och det är ungefär det enda jag installerat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Detta är min gammla hedliga HD. Kanske dags att byta

Permalänk
Medlem

Känns som jag borde få mer? eller?
Har Asus p8h67 och disken är kopplad i Sata 6gb/s portarna

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, det verkar något konstigt med den benchmarken och Corsair F3. Jag får samma, men om jag kör ATTO så ser man att det indeed är SATA 6Gb/s;

Vet inte vad detta beror på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/ec3e20a4_Namnl%F6s.jpg

ASUS WS Revolution B3
Kör på Intel Sata 6gb/s port och AHCI aktiverat och marvell inaktiverat

du verkar ha samma SSD som mig å jag förstår inte hur det kmr sig att min presterar så dåligt i jämförelse? min presterar sämre än många som lagt upp å detta ska ju ändå vara en lite bättre å snabbare än dom billigare varianterna? förstår inte :S

Visa signatur

CPU: Inte core i7 9700k @ 5.1 GHz | GPU: Asus RTX 2080 8 GB | Mobo:Asus ROG Strix Z390-F | RAM: 16GB Corsair

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triuxz:

du verkar ha samma SSD som mig å jag förstår inte hur det kmr sig att min presterar så dåligt i jämförelse? min presterar sämre än många som lagt upp å detta ska ju ändå vara en lite bättre å snabbare än dom billigare varianterna? förstår inte :S

http://img695.imageshack.us/img695/8175/asssdbenchcorsairforc...

Du har disken kopplad till en av portarna som styrs av en marvell 9128 kontroller, byt till en av portarna som styrs av sydbryggan (de 2 grå) så kommer det att gå betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du har disken kopplad till en av portarna som styrs av en marvell 9128 kontroller, byt till en av portarna som styrs av sydbryggan (de 2 grå) så kommer det att gå betydligt snabbare.

läshastigheten tycks ha ökat på rätt bra när jag bytte till grå men därimot så har de försämrats på det andra å scoren har då minskat :S nåt annat jag borde göra också?

Visa signatur

CPU: Inte core i7 9700k @ 5.1 GHz | GPU: Asus RTX 2080 8 GB | Mobo:Asus ROG Strix Z390-F | RAM: 16GB Corsair

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Triuxz:

läshastigheten tycks ha ökat på rätt bra när jag bytte till grå men därimot så har de försämrats på det andra å scoren har då minskat :S nåt annat jag borde göra också?

http://img502.imageshack.us/img502/1361/asssdbenchcorsairforc...

Nu kör du på Windows inbyggda driver för AHCI (msahci), du skulle kunna testa att installera Intels driver, Intel Rapid Storage Technology. Brukar öka prestanda för flertalet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Schysst att se en OCZ Revodrive 3! Skön fart i den!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Nu kör du på Windows inbyggda driver för AHCI (msahci), du skulle kunna testa att installera Intels driver, Intel Rapid Storage Technology. Brukar öka prestanda för flertalet.

blev lite skillnad nu när jag la in intels drivers, varför det helt plötsligt står på tyska är ett mysterium dock, språket står på engelska när jag kollar vilket som är valt men iaf, resultaten syns ändå. tacksam för din hjälp känns som att det blev en stor skillnad så tackar

Visa signatur

CPU: Inte core i7 9700k @ 5.1 GHz | GPU: Asus RTX 2080 8 GB | Mobo:Asus ROG Strix Z390-F | RAM: 16GB Corsair

Permalänk

Hmm får också testa installera Intels drivisar då när jag kommer, vill också få det snabbare haha

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Skrivet av Triuxz:

blev lite skillnad nu när jag la in intels drivers, varför det helt plötsligt står på tyska är ett mysterium dock, språket står på engelska när jag kollar vilket som är valt men iaf, resultaten syns ändå. tacksam för din hjälp känns som att det blev en stor skillnad så tackar

http://img20.imageshack.us/img20/1361/asssdbenchcorsairforceg...

Kul att det hade effekt. Tyskan fick du på köpet

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

när write testet skulle börjas på 4k-64thrd så tog det ungefär 5 minuter innan den startade, och sen låg den på 0.01 i speed i ungefär 10 minuter.
dessa hastigheter är verkligen sjukt låga, någon som har något tips?

Permalänk

köpte en begagnad dator med en corsair gt60gb och moderkort var asus Gene-z maximus 4.
Innan hade jag en force3 120Gb.
Resultaten är lite lustiga tycker jag.
Jag har laddat ner Intel® Rapid Storage Technology.
Då gick skrivhastighet ner På Gt.
Jag kör på 6Gb/s portarna, jag har testat på 3Gb/s
lite screenshot

GT

Force 3

Några tips?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegJ:

har ganska exakt samma siffor som dig på en Vertex2, såg även att du hade postat i ocz tråden, har du fått någon replacement eller hur gick det?

Fick en ny idag, tog alltså runt 2,5 månader för OCZ att byta den. Dom strula bort min disk när dom fick den av TNT Express. Efter Ex antal mail, samtal etc... så fick jag min disk idag. Visst bättre siffror. Siffrorna som var förväntade. Men på 2,5 månader hinner det hända mycket med priserna på marknaden, och jag hade fått en bättre disk för samma pris som jag köpte min Vertex2 för. No hate, men kommer nog aldrig köpa något från OCZ igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugTeddy:

Fick en ny idag, tog alltså runt 2,5 månader för OCZ att byta den. Dom strula bort min disk när dom fick den av TNT Express. Efter Ex antal mail, samtal etc... så fick jag min disk idag. Visst bättre siffror. Siffrorna som var förväntade. Men på 2,5 månader hinner det hända mycket med priserna på marknaden, och jag hade fått en bättre disk för samma pris som jag köpte min Vertex2 för. No hate, men kommer nog aldrig köpa något från OCZ igen.

Vart köpte du den? Brukar gå snabbare att göra RMA hos butiken å inte direkt till tillverkaren. När jag förra veckan gjorde RMA på mina corsair minnen var det inte direkt ett svårt val mellan att skicka dem till grannstaden eller till holland

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Såhär säger AS SSD om min Crucial M4 64GB:

Moderkort MSI 880GMA-E55, processor Athlon II X3 3,3GHz (4:e kärnan upplåst), systemdisken (dvs SSDn) är krypterad med truecrypt. 4K read värdet verkar lågt och accesstiden aningen hög, men jag antar att det beror på krypteringen. OS är Windows 7 Home Premium 64 bitars med SP1.

OS info.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Ja de där var sjukt värdelösa resultat för en C4 disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Ja de där var sjukt värdelösa resultat för en C4 disk

Hehe, ja det känns lite så, men jag har ju ingen aning om vilken penalty Truecrypt för med sig. För övrigt har jag ingen aning om vad jag ska göra för att förbättra värdena.

Uppdatering: Jag hittade lite tester/info om hur kryptering påverkar SSD prestanda.
SSDs and TrueCrypt: durability and performance issues
Truecrypt 7.0a FDE on SSD

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Crucial M4 128 GB med nyaste firmwaren

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Vill vara säker på att det verkligen inte är något fel på min sketna force 3, vet att de inte är särskilt kända för stabilitet och snabbhet men tycker endå att den får lite för dåliga resultat?

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Vill vara säker på att det verkligen inte är något fel på min sketna force 3, vet att de inte är särskilt kända för stabilitet och snabbhet men tycker endå att den får lite för dåliga resultat?

http://forumbilder.se/images/85162011912530fc2.jpg

Ser ut som ungefär vad man kan förvänta sig av en 60gb Force 3 i as-ssd. För att vara säker på att toppfarten är där den ska vara behöver du köra ett test med atto.

Permalänk
Avstängd

Intel X25-M G2 160GB hänger fortfarande med ganska bra tycker jag. Speciellt med tanke på att den är över två år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

http://i.imgur.com/camEm.png

Crucial M4 128 GB med nyaste firmwaren

Hur i hela kan du få så hög score?? Jag har samma disk, kör sata3 och får 672 typ. Kör du raid 0 lr nått?

EDIT: såg att jag hade AHCI och du kör med iastor? Vad har du för controller/moderkort?

Lol nu körde jag den igen och fick 727, sen en gång till då fick jag 748.. SÅ det verkar ju lite random detta.. Min acc.time är på 0.145 ms också.. tidigare brukar denna va bättre när jag kört testet.

Permalänk

[/IMG]
Är min disk såhär jäkla kass, eller är något fel?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

har stort beroene av hjälp varför är min ssd så långsam ? den ska läsa i 555Mb/s

Uploaded with ImageShack.us

Flashminnestyp -mlc
Kontroller -SandForce® SF-2281
storlek - 2.5"
Storlek -60 GB
Gränssnitt -SATA 6,0 Gbit/s
Läshastighet -555 MB/sek
Skrivhastighet - 495 MB/sek

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Kan bencha min Crucial m4 128GB senare med 1veckas gammalt win7 och sedan posta resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Hur i hela kan du få så hög score?? Jag har samma disk, kör sata3 och får 672 typ. Kör du raid 0 lr nått?

EDIT: såg att jag hade AHCI och du kör med iastor? Vad har du för controller/moderkort?

Lol nu körde jag den igen och fick 727, sen en gång till då fick jag 748.. SÅ det verkar ju lite random detta.. Min acc.time är på 0.145 ms också.. tidigare brukar denna va bättre när jag kört testet.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/689553a1__2011-10-17_03-01-...

IaStor är intels drivrutin för ahci/raid, googla på Intel Rapid Storage Technology så bör du hitta länkar till intels sida där man kan ladda ner dessa. Se till att det blir rätt version bara

Skrivet av Apelsingummi:

http://img831.imageshack.us/img831/9829/asssdbenchcorsaircssd...
[/IMG]
Är min disk såhär jäkla kass, eller är något fel?

Diskar baserade på sandforce komprimerar data för ökad livslängd/prestanda, as-ssd skiver data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat. Gör du ett test med tex atto så kommer du att få bäsa möjliga resultat då den data som används där är lätt att komprimera. Os/spel/program brukar gå rätt bra att komprimera så sanningen hamnar någonstans mellan resultaten man får i as-ssd och atto.

Sedan finns det en nyare firmware till din disk, brukar vara rekommenderat att uppdatera:

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=90759

Se svaret ovan...sedan måste man ha i åtanke att små diskar oftast presterar sämre än de större, din är den minsta versionen av GT och ger då sämre prestanda än den vanligare 120gb versionen, speciellt vid skrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

IaStor är intels drivrutin för ahci/raid, googla på Intel Rapid Storage Technology så bör du hitta länkar till intels sida där man kan ladda ner dessa. Se till att det blir rätt version bara

Hmm. Men är det det för raid?

Se mina specs i min signatur. Ska jag ladda ner Intel rapid storage technology eller inte..? Just nu kör jag sata3 med intels inbyggda controller på moderkortet. och AHCI i bios. Kan jag få ut mer prestanda med IaStor?