Analytiker: AMD på väg att bli irrelevant på processormarknaden

Permalänk

Hoppas det vänder så det blir lite konkurrens.
AMD gör bra grafikkort iaf.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

"Craig Barrett, Intel CEO, admitted that partnering with Rambus was a mistake. He stated:
We made a big bet on Rambus and it did not work out. In retrospect, it was a mistake to be dependent on a third party for a technology that gates your performance…We hoped we were partners with a company that would concentrate on technology innovation rather than seeking to collect a toll from other companies."

Jag frågar igen. Hur var det ett strategiskt dåligt beslut? Att strategin inte gav vad man hoppats på eftersom rambus var för intresserade av att pressa licenspengar istället för att göra sig till en verklig deltagare på marknaden vet vi, vi sitter ju med facit i dag, men strategin som sådan, när man gjorde valet var såvitt jag vet, definitivt sund. En än bättre strategi hade så klart varit att köpa upp rambus, och inkludera deras teknikpatent i sin portfölj, och sedan som vanligt, byta till sig rätten att använda andras patent mot att de får använda ens egna, men jag antar att det har övervägts, och antingen varit för dyrt, eller så har man ansett att det varit omöjligt att köpa rambus över huvudtaget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kompatibilitetsproblem? Horribelt låg IPC och avskyvärd effektförbrukning har inget kompatibilitet att göra utan är en effekt av dålig design.

Effektförbrukningen är dock inte så hög i servervarianterna Interlagos, de finns i neråt 45W TDP (average 32W) på en 8-core 2,5GHz, t.ex. Så de som kollar Zambesi-bulldozers förbrukning och sågar alla bulldozers för servers tänker fel. IPC är dock fortfarande lägre än Intels varianter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Effektförbrukningen är dock inte så hög i servervarianterna Interlagos, de finns i neråt 45W TDP (average 32W) på en 8-core 2,5GHz, t.ex. Så de som kollar Zambesi-bulldozers förbrukning och sågar alla bulldozers för servers tänker fel. IPC är dock fortfarande lägre än Intels varianter.

Fast nu handlar trots allt om AMDs desktop processor, server varianterna är förövrigt de handplockade bästa chipen i batchen, där Fönsterputtaren sa och jag citerar;

Citat:

Bulldozer må prestera under förväntan i persondatorer men detta sägs till stor del vara pga kompatibilitetsproblem

Att det skulle vara pga kompatibilitetsproblem tror ingen på och vem förutom honom säger detta? AMDs strategi för desktop marknaden var en felaktig satsning med ett chip som är för stort, har för låg IPC och där effektförbrukningen är helt vansinnig. Istället för att ödsla stora mängder kretsyta på cache, som dessutom verkar vara långsam, hade de kunnat skapa separata flyttalsenheter till varje kärna i modulen.

Permalänk
Medlem

Bulldozer är ju som bekant ingen höjdare men llano är det väll inget fel på

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

AMD/ATI har i de flesta fall varit ute tidigare med nya grafikkort än Nvidia

AMD/ATI = Tidigare, Billigare, Strömsnålare, Eyefinity
Nvidia = Senare, Dyrare, Mer Prestanda, PhysX

Snabbhet på Marknaden

Intel Snabbare än AMD Processorer
AMD Snabbare än Nvidia Grafikkort

Så det blir liksom +- Noll

Med tanke på att AMD nu har ATI delen, så är AMD fortfarande starkare än Intel/Nvidia ensamma.. "typ"

Skulle Intel/Nvidia gå ihop som AMD/ATI gjorde, då är det nog bara att vinka mot AMD i fjärran

Jo jag håller med på det mesta men nu var det ju processorer vi pratade om

Och där lämnar AMD en hel del att önska just nu

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Förresten, bara jag som tycker att Bulldozer är ett riktigt dåligt namn? Jag förknippar det med ord som "långsam" och "stor och otymplig".

Dåligt namn visst, men det är ju jävligt passande i sammanhanget ironiskt nog.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Funderar på en 4 kärnig ifall dem presterar okey och klockar bra (ska ju ligga på runt tusenlappen så

Hehe om jag köper en så blir det nog en 8:a kärnig, ska ändå användas till tung rendering!

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swebbe:

Hehe om jag köper en så blir det nog en 8:a kärnig, ska ändå användas till tung rendering!

Beroende på vad du ska rendera i så kanske det är lika bra att köra på din 2600k i sig

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2477?k=f724c7ea432e0...
http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-f...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Synd för AMD men saknar deras produkter konkurrenskraft är det ingen annan de kan skylla på, bäst säljer (oftast) mest, om priset är försvarligt.
Om AMD skulle lägga ner sin processortillverkning skulle någon annan aktör taöver, eller nya skapas. Bara för att Noki var (är?) störst på mobiler hindrade det inte Apple från att börja med det och tjäna miljarder, bara för att Nintendo och Sony dominerade konsolmarknaden betydde det inte att MS kunde bli en stor aktör etc.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker som så att AMD bör satsa mer på GPUn istället för att försätta med sina ''sketna'' processorer. Tycker förövrigt väldigt bra om företaget men synd att dem nu blivit så stora och har svårt att hålla fokus på en komponent utan snarare en uppsjö halvdana sådana. NO TROLL

Permalänk
Medlem

Bara läst ungefär hälften av kommentarerna (som vanligt)

Skrivet av Tobbe Nukem:

Folk målar fan på väggen alldeles för snabbt.
Intel har inte råd att höja priserna till de astronomiska summor ni talar om och/eller slå av på utvecklingstakten. Vad är det som är på uppgång? ARM. Wintel-alliansen är på väg att minska sin betydelse, betydligt, mina damer och herrar.
[...]

Så sant så sant. Det är inte 1990-talet längre. Men ändå...

Skrivet av OSkar000:

Nu drar jag detta helt fritt ur minnet. Men så långsam utvecklingstakt som vi har haft senaste åren och speciellt i år har jag inte sett sen slutet på 90-talet.

Sandy Bridge kom i Januari i år och vi har lagom nu fått höra talas om 2700k som är "ynkliga" 100mhz snabbare. Intels entusiastplattform 1366 är mer eller mindre föråldrad och har varit det hela året, men eftersom den fortfarande är snabbast (bortsett från mainstrem-plattformen Sandy Bridge...) så har de inga som helst anledningar att varken sänka priset eller lägga något krut på att bättra på prestandan. Nu är SB-E på gång men prislappen där lär ju vara i samma härad som de värsta 1366-processorerna är idag, med andra ord riktigt jäkla dyrt.

Kolla tillbaka 10 år i tiden när det var bra fart på utvecklingen. Det är dit vi vill tillbaka! Bättre prestanda, lägre priser och bättre produkter!

En skarpsynt analys!
Ah, jag minns (knappt) sommaren 2000. Det kom ju en ny processor nästan varje vecka!

Jag tror inte att priserna kommer gå upp till nivåerna som rådde på 90-talet, men däremot kommer utvecklingen att stanna av. Det gjorde den redan 2007 tyckte jag. Efter att Intel släppt sin Core 2 duo och AMD:s svar uteblev stannade det hela av, och farten har sakta sjunkit lite hela tiden, och i år har saktat in ännu snabbare.

Ivy bridge var först tänkt att lanseras kring årsskiftet. Sist jag läste något om den skulle den inte dyka upp förrän till sommaren...

Skrivet av Dimman:

Då har du fått det om bakfoten.

Skulle vi dra slutsatsen att Intel är mindre kompetenta för att de satsade fel med Pentium 4?

Bara som ett exempel: 64 bitars-instruktionerna, som så gott som alla som sitter på ett 64 bit system använder, är utvecklade av AMD. Intel licensierar tekniken (och har gjort några små ändringar i sin version).

De ingenjörer som gjorde Athlon, Athlon 64 och tog fram AMD64-instruktionerna är borta sedan länge. AMD saknar faktiskt kompetens idag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Som jag sa tidigare så fanns det cpu från amd som var bra.. Men varför inte hålla måttet till det då? säg det till mig snälla..
Edit: långt långt före från Amd vill jag inte referera till. Kanske i en viss sak men intel släpper ju ut bättre produkter än AMD någonsin har gjort i Amd´s livsverkan till att göra CPU. Tyvärr är saken så. och ibörjan av Amds Cpu vill jag inte änns kommentera om för det var en katastrof..

Vad jag kan se så presterade Athlon långt bättre än Pentium3 i princip i alla applikationer

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

http://www.anandtech.com/show/355/2

Varför inte AMD gör lika bra processorer idag? Ja det ska du inte fråga mig och det var ju inte det vi diskuterade heller.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Bara som ett exempel: 64 bitars-instruktionerna, som så gott som alla som sitter på ett 64 bit system använder, är utvecklade av AMD. Intel licensierar tekniken (och har gjort några små ändringar i sin version).

Mja... Det är inte speciellt många 64-bitarsprogram som faktiskt använder 64-bitats instruktioner. Problemet är att 64-bitarsinstruktionerna är tämligen dåliga och sega, det går oftast att lösa samma uppgift med 32-bitars instruktioner och då blir dessutom programmet snabbare (adressering av extremt stora variabler är i stort sätt det enda undantaget.).

Så 64-bitarsinstruktionerna är inget bra exempel för att påvisa AMDs höga kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Fast nu handlar trots allt om AMDs desktop processor, server varianterna är förövrigt de handplockade bästa chipen i batchen...

Det är ju det jag menar. Folk klagade på att Bulldozer kommer vara dålig även för servers pga den höga strömförbrukningen, när desktop-varianterna som vi diskuterar inte är samma som används där. De har lägre strömförbrukning och använder moduler med 4 kärnor istället för två t.ex.

Vissa skiljer inte på Zambezi och Interlagos, som bägge är Bulldozers i olika form, jag försökte bara upplysa om skillnaden.

stavning...
Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är ju det jag menar. Folk klagade på att Bulldozer kommer vara dålig även för servers pga den höga strömförbrukningen, när desktop-varianterna som vi diskuterar inte är samma som används där. De har lägre strömförbrukning och använder moduler med 4 kärnor istället för två t.ex.

Vissa skiljer inte på Zambezi och Interlagos, som bägge är Bulldozers i olika form, jag försökte bara upplysa om skillnaden.

Vi har provat blades med de nya CPU:erna i vår serverfarm. De har inte en chans att konkurera som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Fast nu handlar trots allt om AMDs desktop processor, server varianterna är förövrigt de handplockade bästa chipen i batchen

Så är det ju nu alltid. Det positiva i sammanhanget är ju att allt eftersom AMD's samarbetspartner GlobalFoundries får ordning på tillverkningsprocessen så kommer fler och fler CPU'er motsvara kraven för de handplockade chipen. Det gör nu inte dem snabbare, men det borde göra det möjligt att dra ner drivspänningen på sitt eget chip, och komma ner i effektförbrukning. Har man lite tur får man en CPU som både går att driva med lite spänning, och klocka högt tack vare att den tål mycket spänning... Det räcker dock inte riktigt till för att rädda situationen som det ser ut i dag. Jag håller tummarna för att utvecklingen gör att de kan dra upp klockfrekvenserna med i alla fall 50% och helt enkelt släppa 50% snabbare CPU'er innan man når vägs ende. Och sen hoppas jag förstås att AMD hittar en alternativ väg att gå, de måste fortsätta tjäna pengar, jag gillar inte utsikterna där Intel är ensamma herrar på toppen av x86 berget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Vi har provat blades med de nya CPU:erna i vår serverfarm. De har inte en chans att konkurera som det är nu.

Intressant att höra någon som faktiskt haft med Interlagos-cpu:er att göra. Vad jämför ni mellan och på vilka sätt märker ni skillnad?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av McWeiner:

Tycker Bulldozer presterar väldigt konstigt, jag menar 1100t borde prestera bättre om dom bara gjorde om den till 32nm. Blir inte förvånad om dom "lagar" Bulldozer inom några månader. Sen så är det knappast prestanda segmentet som dom tjänar pengar på, det är nog snarare server och typ Llano som dom tjänar mest på. ARM är nog farligt för AMD dock. Detta är vad jag tror iaf.. .

Problemet är att vi såndana dom oss förknippar desktop marknaden med servers i vårt arbete jag menar vad väljer jag till mina bladservers på jobbet? Inte AMD sist vi köpte från IBM och HP.. desktop marknaden är väldigt mycket reklam, samma med Windows vi kör det hemma då kör man det på kontoret också för att folk vet vad det är. Men min chef vill ha ubuntu för att slippa alla licenser som krävs till alla 2500 anställda bara i Sverige. Men det går ej pga folk inte känner till ubuntu... jag drar samma parallell gällande servers..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Intressant att höra någon som faktiskt haft med Interlagos-cpu:er att göra. Vad jämför ni mellan och på vilka sätt märker ni skillnad?

Intel Xeon L-serien mestadels. Bara en test-nod, och för ett tag sedan, men..

Vi märker att de presterar ungefär likvärdigt som intels 6-cores CPU:er i 2-cpu blades, (dvs, 12 intel cores vs 24 AMD cores), men drar 3x så mycket ström.

AMD:s gamla server CPU:er var bättre, de drar bara ~2x så mycket el som intels, och kostade lite mindre.

Eftersom båda datorerna kostar runt 20kkr (amd:s lite mer än intels), och elen för intel-bladet skulle kosta i gensomsnitt 15kkr över tre år (mer i USA, mindre på Island), medans AMD-bladets el då kostar runt 45kkr under samma tidsperiod så är valet rätt självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Intel Xeon L-serien mestadels. Bara en test-nod, och för ett tag sedan, men..

Vi märker att de presterar ungefär likvärdigt som intels 6-cores CPU:er i 2-cpu blades, (dvs, 12 intel cores vs 24 AMD cores), men drar 3x så mycket ström.

AMD:s gamla server CPU:er var bättre, de drar bara ~2x så mycket el som intels, och kostade lite mindre.

Eftersom båda datorerna kostar runt 20kkr (amd:s lite mer än intels), och elen för intel-bladet skulle kosta i gensomsnitt 15kkr över tre år (mer i USA, mindre på Island), medans AMD-bladets el då kostar runt 45kkr under samma tidsperiod så är valet rätt självklart.

Ok. Vad gör servrarna, om man får fråga? Något flyttalsintensivt? Jag förstår som att det är bulldozer-arkitekturens svagaste länk.

Själv har jag funderat på Interlagos alternativt Magny-cours för en kommande arbetsstation/virtualiseringslabb-burk, det är ju lite andra variabler som blir betydande då, men jag är ändå nyfiken.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ok. Vad gör servrarna, om man får fråga? Något flyttalsintensivt? Jag förstår som att det är bulldozer-arkitekturens svagaste länk.

De rendrerar websidor.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag frågar igen. Hur var det ett strategiskt dåligt beslut? Att strategin inte gav vad man hoppats på eftersom rambus var för intresserade av att pressa licenspengar istället för att göra sig till en verklig deltagare på marknaden vet vi, vi sitter ju med facit i dag, men strategin som sådan, när man gjorde valet var såvitt jag vet, definitivt sund. En än bättre strategi hade så klart varit att köpa upp rambus, och inkludera deras teknikpatent i sin portfölj, och sedan som vanligt, byta till sig rätten att använda andras patent mot att de får använda ens egna, men jag antar att det har övervägts, och antingen varit för dyrt, eller så har man ansett att det varit omöjligt att köpa rambus över huvudtaget.
B!

Att lägga alla äggen i samma korg är alltid en dålig strategi. Intel utvecklade chipset speciellt för rambus och när rambus skruvade upp sina licens priser stod Intel där. DDR var en öppnare struktur med spec från JEDEC. Detta gjorde att det blev konkurans och priserna sjönk. Efter som tillverkarna tog varandras framsteg så gick utvecklingen framåt. DDR minnen var i början långsammare än RAMBUS men det lägre priset och utvecklingen gjorde att det blev ett klart bättre alternativ.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Gud vilken icke-nyhet. Alla med ett huvud som är påskruvat någorlunda rakt kan väl räkna ut att AMD ligger risigt till? När snillen spekulerar går det alltid bra, det har världsekonomin lärt mig.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag tror iaf att AMD kommer klara sig bra visst kanske dom inte kommer gå på super vinst med FX som den är nu men. Tex på www.multitronic.fi som är en av dom största inet butikerna i finland (som jag bor i) är det PIIx4 965 som är 1a i sålda cpuer. Athlon x4 kommer 2a och PIIx6 1100T kommer 3a. Först på 4e plats kommer i5-2500k. Tror nog alltid priset kommer få folk att köpa Amd och i spel så skiljer det inte mycket specielt i höga upplösningar och vem spelar under 1680x1050 om man köper en ny dator inte majoriteten iaf. Finland kanske inte har så stor inverkan på världsmarknaden men tror nog folk tänker ganska lika jorden runt. Alla har inte råd eller lust att slänga iväg en halv månadslön på en dator bara för att den ska vara "best of the best" sen finns det ju pappa betalar lr liknande men kul får dom isf. Så jag tror inte Amd kommer ha stora problem att leva vidare. Jag klarar mig bra med min Phenom II tills nästa år så får vi se hur det går :). Har inget emot intel men som sagt klarar mig bra med AMD och deras pris klass tilltalar mig mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Ok dags att ta Intel till försvar. Orsaken till att det tog tid för 286 nå ut på marknaden var IBM! När IBM utvecklade den första PC i början av 80-talet så hade ingen tanke på att det skulle bli den framgång den blev. Man valde en öppen struktur med standardiserade kretsar och socklar (ISA, Com port mm). Däremot så skrev man avtal med Intel om att leverera CPUer (8086). I detta avtal fans det paragrafer om framtid hårdvara. Förenklat så måste IBM godkänna nya CPUer innan Intel fick börja sälja dem. 80286 visades redan 1982 (Och hade den legat färdig 1-2 år i Intels labb)men började inte användas fören 1984 den började leverans till pc kunder . Och priserna var med dagens mått löjliga. Pga. av dessa "förseningar" så kom flera andra att börja sälja dem. IBM, AMD, Siemens (!), Harris (?) var några. Till och med östblocket hann att kopiera den innan fick Intel börja leverera. Liknande var det med 386an. När Intel lyckades ta sig loss från avtalet så skedde en utvecklings explosion. 486, pentium mm. IBM fördröjde intergrerandet av matte prossesorn i flera år !! Och priserna började sakta men säkert att krypa neråt. Sen måste man komma ihåg att PC marknaden var en bråkdel av vad den är idag. Om ni tycker att Intel och Microsoft är enväldiga och arroganta så är det ingenting mot vad IBM var under 80 talet.

Du menar att det var IBM som ville försöka få monopol på PC marknaden? Ja, det låter vettigt. Jag vet inte om folk kommer ihåg IBM PS/2 datorerna, de hade en proprietär MCA buss. IBM försökte slå ut vanliga x86 marknaden genom att låta PS/2 datorerna ersätta den marknaden. Och PS/2 datorerna var instängda och tillverkarna var tvungna att betala skyhöga licensavgifter. Som tur var, lyckades inte IBM med PS/2 datorerna, utan de dog ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_System/2

Så visst var IBM arroganta och använde fula metoder på 80 talet, men du vet, IBM har faktiskt aldrig ändrat på sig. Microsoft tog över kronan som det stora Evil företaget kring 1980, men IBM fortsatte sitt race. Faktum är att begreppet "FUD" kommer faktiskt från IBM. Det var IBM som var de första FUDarna. IBM har alltid FUDat genom historien, och alltid satt det i system för att motarbeta sina konkurrenter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt#Defi...
En del företag kanske råkade FUDa av misstag ibland, men IBM satte det i system och alla på IBM gjorde det. Så IBM behövde många advokater. Faktum är att smeknamnet "Big Blue" kommer då man insåg att IBM hade flera advokater anställda, än USAs regering.

IBMs advokater var bra att ha när IBM åkte runt och pressade företag på pengar pga patent Trollande. IBM är ett ökänt patent Troll företag än idag:
http://www.zoobab.com/ibm-turbohercules-patent-threat-letter
IBM släppte nyligen 511 patent till open source och lovade att aldrig stämma. Men det finns ett företag som heter TurboHercules som utvecklar en IBM Stordator emulator på x86. Mainframe cpuer är så grymt långsamma jfrt med x86 cpuer, att emulatorn kan ersätta mindre Mainframes, som kostar tiotals miljoner kr, så IBM är livrädda för emulatorn. IBM har ju monopol på Mainframemarknaden idag. Emulatorn använder ett av de 511 öppna patenten, och vips skickar IBM hotbrev. Allt för att stänga ned emulatorn. IBM döms hela tiden för sin Mainframe business, men det märker vi aldrig eftersom vi har inga mainframes. Därför tror vi MS är det onda företaget, när MS egetnligen lärt allt av IBM. IBM är mästaren och verkar så än idag.

Ett annat exempel. IBM reste till SUN och krävde patentpengar. SUN förklarade att deras patent var ogiltiga och löjliga. IBMs advokater sa, "ok, ni kanske klarar er från dessa 7 patent, men vi har många patent. Ska vi åka hem och leta efter patent som ni bryter emot, eller tänker ni betala några 100 miljoner?". SUN betalade.
http://www.forbes.com/asap/2002/0624/044.html

Ett annat exempel, Javas skapare Gosling, berättar om en annan gång när IBM nästan satte SUN i konkurs pga stora böter över ett löjligt IBM patent. Det var då, SUN började ta patent på allt möjligt för att kunna försvara sig mot patent troll. SUNs ingenjörer startade då en tävling om att ta det löjligaste patentet, berättar han.
http://nighthacks.com/roller/jag/entry/quite_the_firestorm

Idag är IBM än det företag som är mest Evil. Men IBM sysslar numera med dyra Unix servrar och stordatorer så vi märker inte hur Evil IBM är. IBM har ju dragit sig ur PC marknaden för längesen. IBM OS2 finns ju inte längre, IBM gör inget för vanliga konsumter längre. Vi märker inget om hur IBM fular sig och stämmer andra för ingenting.

Citat:

Visst har Intel ofta haft höga priser på sina high end produkter men det har varit mest för det fanns folk som var villiga att betala. Intels personal var själva väldigt förvånade hur bra P4 extrem sålde. De trodde innan de släppte dem att de skulle sälja max 1000 st per år. Sen skall man ta anklagelserna om mutor mm med en nypa salt. I bakgrunden stod HP och IBM som var sura på Intel för deras vilja att sälja Xeon CPUer till andra så billigt.

Du kanske missade alla artiklar om när AMD hade snabbare cpuer? AMD nådde 1GHz före Intel och hade bättre cpuer då. Pga Alpha konstruktörerna som joinade AMD (se nedan). Trots att AMD hade bättre cpuer så var det inga företag som köpte AMD. Det visade sig att Intel hotade företagen att de måste köpa Intel, och stänga AMD ute. Så AMD förlorade massa pengar och fick inga marknadsandelar, trots att AMD var överlägsna Intel. Intel dömdes för det, för några år sen. AMD blev jätteglada och sa att äntligen kan de konkurrera på lika villkor. (Men jag är skeptisk, Intel har fulat sig tidigare och jag tror inte det är jämt). Missade du alla dessa artiklar om Intel vs AMD? Googla lite så ser du.

Skrivet av Delerium:

Varför inte AMD gör lika bra processorer idag? Ja det ska du inte fråga mig och det var ju inte det vi diskuterade heller.

Skälet att AMD inte gör bra cpuer idag är för att på Athlon tiden, när AMD regerade, så var Athlon teamet samma människor som gjorde Alpha cpun. Så Athlon var en x86 variant av Alpha. RISC processorn Alpha var då en av världens snabbaste. Alpha gick på 150MHz, när 486 gick på 25MHz. Det var enorm skillnad i prestanda mellan x86 och RISC på den tiden. Faktum är att 1.6GHz Alpha står sig ganska bra än idag mot moderna x86 på vissa benchmarks, Alpha var bra på vissa saker, typ vetenskapliga beräkningar. En cpu på 150MHz, det var enormt på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Yes men jag tycker samtidigt att man ska göra sitt o hjälpa dem lite på traven, sen lär ju priserna på AMD sjunka snart misstänker jag och sist men inte minst så behöver man ofta mer än 1 dator som renderar om det ska bli extra cheeeze

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Att lägga alla äggen i samma korg är alltid en dålig strategi.

Det är nu rätt länge sedan, men som jag minns det tog Intel fram två serier chipset. Ett för rambus teknologin, och ett "alternativ". Ovanpå det så kunde de ju lugnt luta sig på högvis med tredjeparts tillverkare av chipset. Jag vet med andra ord inte om jag tycker att de la alla äggen i en korg. Att det sen visade sig vara ett misstag att satsa på rambus över huvudtaget, vet vi ju med dagens facit.

Skrivet av saddam:

Det visade sig att Intel hotade företagen att de måste köpa Intel, och stänga AMD ute. Så AMD förlorade massa pengar och fick inga marknadsandelar, trots att AMD var överlägsna Intel. Intel dömdes för det, för några år sen.

Det här är en fråga för tolkning. Helt klart är att Intel blev dömda för att de hade utnyttjat sin dominerande ställning på marknaden. Jag har inte läst domstolsdokumentationen, men så vitt jag minns från diskussionerna när det var aktuellt så rörde det sig om att man hade erbjudit volym-order till lågt pris. Volymerna var så stora att de täckte nära nog hela köparens CPU behov, vilket effektivt fick samma effekt som om Intel hade prisdumpat för att göra AMD ointressant som alternativ. (Vilket också är olagligt, konstigt nog. Om jag tillverkar något kan man ju tycka att jag borde få skänka bort det, men är jag för stor på marknaden får jag inte det.) Om köparen har ett lågt enhetspris som de får tillgång till först när de köper stora mängder CPU'er, så köper de så klart stora mängder CPU'er, vilket får konsekvensen att de andra alternativen får stryka på foten. Märkligt nog har inte Via fått en spänn...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Detta är inte bra för oss konsumenter och datorintresserade som vill att utvecklingen ska gå framåt. Intel kommer definitivt gynnas av amd:s misslyckande, men det betyder inte att det är Intel vi ska klandra. Det är AMD som inte levererar och skadar konkurrensen. Många tycks sträva efter en likvärdig match där båda företagen ligger jämt. Det skulle vara något om AMD kunde utmana Sandy Bridge och börja pressa Intel, men så är inte fallet och då ska vi vara glada att det finns ett företag som driver utvecklingen framåt. Precis som att vi ska vara glada för att det var AMD som dirigerade orkestern under Athlon tiden. Intel har mer än 80% av marknaden och spelar redan idag mot sig själv framför allt. De behöver släppa nya och bättre produkter för att fortsätta ha en hög försäljning. Visst Intel kan börja mjölka marknaden och skita i att släppa nya produkter men det är nog AMD som skulle vinna på det. De skulle ha tid att komma ikapp och dessutom inte ha lika hård prispress från Intel. Sen finns även ARM som framtida alternativ och Intel måste alltid upprätthålla sin starka ställning genom att fortsättningsvis vara bäst.

Idag är det Intel som driver utvecklingen framåt och AMD som har svårt att gå i vinst och knappt kan släppa något som är bättre en deras flera år gamla arkitektur. Det är till Intel som kapitalet ska strömma eftersom de uppenbarligen kan använda det mest effektivt och har flera år bakom sig där de legat i framkant. Dvs köp inte AMD för att "jämna ut konkurrensen", belöna dem bara om de faktisk har en bättre produkt till ett bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

De rendrerar websidor.

Ah

Tråkigt om AMD inte håller måttet på serversidan, heller.

Sammantaget ser det nog inte helt bra ut för AMD. Problemet är väl inte i sig att de släppt en medelmåttig processor, utan att de släppt en medelmåttig processor efter vad jag förstår år av negativa resultat. De hade behövt ett rejält uppsving och Bulldozer verkar inte räcka till det, frågan är om de har investerare med tålamod nog till en ytterligare chans.

De kan ju såklart dumpa priserna och försöka konkurrera med pris, iom att tillverkningskostnaden per enhet fortfarande är låg. Någon nämnde i någon tråd att Intel satsar 3ggr så mycket på utveckling, vilket talar till AMDs fördel i det avseendet, men åas har Intel så mkt större del av marknaden att det ändå blir Intel som dikterar villkoren för priskriget. Det blir ingen strategi AMD vinner med, men kanske överlever? Jag vet inte.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX