Problem vid nybygge, fläktarna drar igång en halv sec sen slutar

Permalänk
Medlem

Problem vid nybygge, fläktarna drar igång en halv sec sen slutar

Hej

Håller på med att bygga min första egna dator, men när allting är ikopplat och jag trycker igång den på power knappen så går alla fläktar och hdd led osv igång i kanske under en halv sekund och sen slutar igen, en polare tror att det kan ha och göra med nätaggregatet men det har ju funkat i min andra dator? Använder mig av ett 650 watt nätagg så det ska ju inte vara några problem angående att strömmen inte räcker till.

Polaren länkade mig till en datorbyggarskola på nordichardware men där blev jag inte mycket klokare, så jag ställer frågan här, vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

kolla ram minnena och att allt sitter rätt i och försök igen...

Permalänk
Medlem

Det låter som ett typiskt fall där systemet inte får den ström den behöver.
Ett 650w nätagg kommer du däremot rätt långt med så jag skulle rekommendera att du kollar så att moderkortet får sin ström.
Det har hänt mig mer än en gång att jag missat att koppla in båda kablarna!

Permalänk
Medlem

Ram minnena har jag satt i slot 1 och slot 2 enligt moderkorts manualen så dem sitter rätt, kopplat cpu kylaren rätt och alla kablar från nätagget osv, spelar det någon roll vilken slot grafikkortet sitter i? Borde jag testa flytta runt det lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Det låter som ett typiskt fall där systemet inte får den ström den behöver.
Ett 650w nätagg kommer du däremot rätt långt med så jag skulle rekommendera att du kollar så att moderkortet får sin ström.
Det har hänt mig mer än en gång att jag missat att koppla in båda kablarna!

Intressant nog så drog jag ett snabbt test för jag blev skeptisk...

Drog ut 4pin atx 12 sladden från där den ska sitta och testade igen att trycka på power knappen och samma sak händer igen som jag beskrev i första inlägget, de drar igång och stänger av direkt igen.

Kan det helt enkelt vara så att sladden från nätagget inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanZei-:

Ram minnena har jag satt i slot 1 och slot 2 enligt moderkorts manualen så dem sitter rätt, kopplat cpu kylaren rätt och alla kablar från nätagget osv, spelar det någon roll vilken slot grafikkortet sitter i? Borde jag testa flytta runt det lite?

Hmm?
Det ska vara slot 1 och slot 3? Dvs en slott mellan båda minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hmm?
Det ska vara slot 1 och slot 3? Dvs en slott mellan båda minnena

Korrekt - annars är det möjligt att det vill strula.

Permalänk
Medlem

Asså moderkortet är uppsatt: slot 1 - slot 3 - slot 2 - slot 4 så jag har den i slot 1 & 2 så det är varannan

Permalänk
Medlem

650w säger inget om nätaggets kondition och prestanda. Modell, tillverkare och ålder?
Strömkontakter i grafikkortet?
Moderkortsdistanser?

Prova med att bara ha (och ström till det) moderkort, cpu(kylaren), ett minne och ett grafikkort(sladd till skärm) för att utesluta möjliga felkällor. Glöm därför inte att plocka bort saker som usb, nätverk och kontakter till frontpanelen (pwr-knappen får dispens). Om du får liv i datorn provar du att plocka tillbaka saker en och en till du lokaliserat vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Det var inte atx 12 sladden som inte funkade det vara bara resterna som gjorde att det gick o trycka igång den direkt efter för nu när den legat ett tag gick den inte o trycka igång utan sladden i, så det är ju fastställt iaf.

Permalänk
Medlem

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2912034 det är det nätagget jag har, ifall det hjälper Ska testa det du sa

Permalänk
Medlem

Tog bort ena ramminnet och det hände likadant, testade även att byta minnet te andra slots ifall jag nu skulle ha missuppfattat manualen men det var ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Känns som jag inte skulle vilja använda ett nätagg som inte ens någon hört talas om. Har du kollat med annat nätagg samt kollat så du monterat allt korrekt så det inte är kortslutning någonstans.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Har inget annat nätagg och testa med så jag får helt enkelt vänta tills lönen kommer och beställa ett nytt nätagg, för allting är rätt kopplat

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen annan har frågat så måste väl jag fråga... Har du alla distanser på rätt ställe?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

ett intressant fakta som jag märkte nu när jag kopplade ur nätagget igen, är att en av piggarna i atx 20 kabeln inte har någon sladd i sig, den är bara helt tom, kan det vara problemet? Förstår dock inte varför det har funkat i andra datorn isåfall, men jag ska beställa ett nytt nätagg när jag får pengar så får man hoppas att det löser problemet

Permalänk
Medlem

Ja, alla distanser är rätt och den är fastskruvad ;p behövde inte lägga till ;p
några distanser för dem satt perfekt i chassit redan

Permalänk
Medlem

Har du ingan polare du kan låna agg av och testa lite snabbt?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av sanZei-:

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2912034 det är det nätagget jag har, ifall det hjälper Ska testa det du sa

Hmmm, inte ens 80+... och det första i deras beskrivning är "Powerful design with enclosure varnished in black" vilket känns oerhört viktigt.... Känns som ett agg man hade rekommenderat till någon man inte gillar.

Permalänk
Medlem

@Dr_Spackel: Ska höra runt om man kan få tag på ett nätagg

@Wolf: Förstår inte riktigt varför just den där raden ska göra nätagget dåligt, men jag ska ändå fixa nytt nätagg när jag får pengar, vill få den här jävla datorn att funka och eftersom det finns en chans att det är nätagget så är det lika bra att byta

Permalänk
Skrivet av sanZei-:

ett intressant fakta som jag märkte nu när jag kopplade ur nätagget igen, är att en av piggarna i atx 20 kabeln inte har någon sladd i sig, den är bara helt tom, kan det vara problemet? Förstår dock inte varför det har funkat i andra datorn isåfall, men jag ska beställa ett nytt nätagg när jag får pengar så får man hoppas att det löser problemet

Pin 20 (den borde vara mitt emot en grå sladd, 5:e från ena kanten) ska vara tom.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av sanZei-:

@Dr_Spackel: Ska höra runt om man kan få tag på ett nätagg

@Wolf: Förstår inte riktigt varför just den där raden ska göra nätagget dåligt, men jag ska ändå fixa nytt nätagg när jag får pengar, vill få den här jävla datorn att funka och eftersom det finns en chans att det är nätagget så är det lika bra att byta

Menade inte att det skulle göra det dåligt, utan att det pekade lite åt "vi försöker ge det en cool beskrivning så folk inte tittar för mycket efter siffror som tex. 80+"

Permalänk
Medlem

På många nätagg ska man sätta in +4 pins kontakten innan man sätter in de resterade 20...
Annars så är den två små kanter på 20-pinnaren som hindrar de extra 4 från att komma in ordentligt.
Råkade ut för detta själv och hade samma resultat.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Jo jag vet men satte i båda två samtidigt ;p finns ju kanter på både 20 och 4 som gör så dem ska sitta ihop, men nu har jag gett upp för tillfället, får vänta tills jag får tag på ett annat nätagg och ge det ett nytt försök då

Men ok bra, då vet jag att det inte är fel att den ena är helt tom i 20 pin atxn

Permalänk
Medlem

Ja som sagt, kolla så hela 24-pins kontakten sitter i, de extra 4 är ju ofta lösa vid sidan av en 20 för att passa till gamla moderkort. Sen kolla så att den andra 4-pin till CPUn sitter som den ska. Vore bäst om du kunde låna ett nätagg som sagt och testa, men annars låter det väl som fel i det.

Själv köpte jag nytt moderkort+cpu+minne en gång för ett par år sedan, när det egentligen var fel på PSUn X) Då hade jag en gammal reserv att testa med, men den var också trasig, vilket jag upptäckte när de nya delarna kommit, vips blev jag tvungen att köpa en till daotrlåda och två PSUs, för jag hade ju dubbelt av allt annat. Kan tilläggas att jag var sjuk i feber den julen, farligt att beställa saker över nätet när man är sjuk, hehe.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kan du ge oss lite info om dina komponenter?
Du har kopplat in pci-e matningarna till grafikkortet? Du har rätt antal distanser till moderkortet?

Plocka ut alla komponenter som inte krävs för att starta systemet.
Det räcker alltså med processor, grafikkort och en minnessticka. Du kan även testa att växla minnesstickan om det inte fungerar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch