Kan inte kolla på mina HD-kanaler, hjälp

Permalänk
Medlem

Kan inte kolla på mina HD-kanaler, hjälp

Hejsan

Hoppas tråden hamnade i rätt kategori nu.

Jag har detta kanalpaketet:
http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket/hd-paket/viasatsport...

Men när jag ska kolla på HD-utbudet så får jag ingen bild och ljudet laggar något fruktansvärt.

Digitalboxen är kopplad till en Onkyo TX-SR606 som är sen kopplad till en projje.

Något som också kan vara värt att nämna är att när jag slår över till en HD-kanal så börjar displayen på förstärkaren att blinka mellan pliix Movie och Full mono och Dolby

Hjälp skulle vara mycket uppskattat, tack på förhand

//Fidde150

Permalänk
Avstängd

Vad har du för anten? Har du riktat antennen mot rätt mast? Jag har 2st master inom 2 mil här. En av dom sänder inte HD kanalerna. Provat antennförstärkare? Och har du provat med en annan digitalbox?

Permalänk
Medlem

Nej alltså, tv-kanalerna går igenom bredbandet

Permalänk
Medlem

Vad har du för uppkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde150:

Nej alltså, tv-kanalerna går igenom bredbandet

Det kan inte vara så att du använder bredbandsbredden till något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plumpen:

Vad har du för uppkoppling?

ADSL 8 mb.

Skrivet av Oliviro:

Det kan inte vara så att du använder bredbandsbredden till något annat?

Nej, inte samtidigt iaf

Permalänk
Medlem

För vad jag sett drar sånna där kanaler ganska mkt, iaf 4-5 mbit? Skriv eller ring till telia och kolla

Permalänk
Medlem

Funkar det när du kopplar boxen direkt till TV'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Funkar det när du kopplar boxen direkt till TV'n?

Har inte tänkt på att testa det(duh!). Ska testa nu direkt, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Kopplade precis in boxen direkt till projjen och problemet kvarstår, verkar som det inte är fel på förstärkaren då?

Permalänk
Avstängd

Ring telia, om det inte funkar direktkopplat är det enbart dom som kan svara på det.
Kan vara störningar, något fel på telestationen osv osv.

Permalänk

Det finns en mycket enkel förklaring till detta fenomen. Din bandbredd (8 Mbit/s) är inte tillräckligt stor för att kunna hantera HD-kanalerna!

  • En hd-sändning via bredbandet med komprimeringsstandarden mpeg2 (vilket är det som används för tillfället) tar upp en ungefärlig bandbredd på cirka 20 Mbit/s.

  • En SD-sändning vi bredbandet med komprimeringsstandarden mpeg2, tar upp en ungefärlig bandbredd på mellan 2-8 Mbit/s.

Jag skulle säga att det är rekommenderat med en bandbredd på minst 24 Mbit/s, men gärna mer för att kunna titta på digital-tv via bredbandet.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Allting har löst sig, ringde Telia och pratade med dom. Vet inte vad dom gjorde men det funkar nu iaf. Multicore har du källa på det? För jag tittar på hd nu med mitt 8 Mbits

Tack för all hjälp

Permalänk
Rekordmedlem

Telia reserverar bandbredd för iptv, så det går bra oavsett om du nyttjar data trafiken eller inte, men har man högsta hastigheten så minskar den med 8Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fidde150:

Multicore har du källa på det?

Absolut.

"Krav på nätet
Bandbredd/Genomströmning

Varje enskild videosignal i MPEG-2 format , Standard Definition, kräver en konstant
bandbredd på upp till 6 Mbit/sek i nätet"

Sida 7.
http://www.digitalaccess.se/document/Vad_ar_IPTV.pdf

"En hd-sändning via bredbandet med komprimeringsstandarden mpeg2 (vilket är det som används för tillfället) tar upp en ungefärlig bandbredd på cirka 20 megabit per sekund. Byter man komprimering till det betydligt bättre mpeg4 (vilket de ”vanliga” tv-leverantörerna redan har gjort) kan man troligtvis halvera detta. Hdtv via bredbandet borde alltså inte vara en omöjlighet då många sitter med 24 megabit eller till och med 100 megabit per sekund. "

Längst ner under "Framtiden får vänta", Maria Hillborg på Teliasonera.
http://m3.idg.se/2.1022/1.260654/vi-granskar-iptv-laget

Skrivet av fidde150:

För jag tittar på hd nu med mitt 8 Mbits

Jag tror att förklaringen till det ligger i att Telia tydligen använder mpeg4 som komprimeringsstandard för HD-kanalerna som går via bredbandet. Samt att det finns ett reserverat utrymme på bandbredden som skall användas till tv-kanalerna. Så oavsett vilken hastighet du har köpt på bredbandet så skall det fungera fint.

https://www.tewss.telia.se/privat/tv/meromtv/tekniskaforutsat...

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler