Permalänk

Ny spelmus, hjälp!

Ligger i tankarna att införskaffa en ny spelmus då jag köpt ny speldator. Jag sitter nuvarande på en ace optical mouse MOUB101, vilken är en billig basicmus som jag fick med min gamla dator. Den har fungerat bra till det mesta, känns bra i handen osv, men känner att den inte riktigt duger till spel.

Jag har inte funderat så mycket kring vad man ska tänka på när man köper ny "gamingmus", men jag har kollat på en logitech G500 och den känns väll helt ok och passar min plånbok!

Men eftersom det är första gången jag kollar på möss till "gaming" så tänkte jag rådfråga några som är lite mer erfarna kring ämnet. Vad ska man titta på gällande "gamingmöss"? Vad tror ni om G500:an? Har ni några andra tips? Tacksam för svar!

EDIT: Okej testat några av dem tipsade mössen och det står nu mellan en g500 eller Ace EDGE3200.

så G500 vs EDGE3200 vad tycker ni? Ni som haft någon eller bägge av dem kommentera gärna fördelar och nackdelar! Förklara gärna varför ni valde just den musen (av de 2 jag skrivit).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

vad gäller möss som man kommer att använda mycket så är det pssformen som gäller, och där är det verkligen smaken som baken; jag personligen tycker inte om logitechs gamingmöss över huvudtaget då de känns så otympliga för mig. samtidigt som jag avgudar Steelseries Ikari så tycker de flesta helt tvärtom.
du måste helt enkelt gå och känna på möss och prova dig fram..
känsligheten på musen spelar ingen stor roll då du troligtvis inte spelar med så hög känslighet som de flesta mössen idag erbjuder. alla gamingmöss kommer maskinellt att ge dig det du söker.

Permalänk
Medlem

snozan
Finns väl ingen direkt anledning att välja g400(mx 518) framför G500(g5) om du har pengarna. Personligen skulle jag köpt G700(g7).

Permalänk
Medlem

Hej, jag tittar på konstruktionen, dpi:n och självklart recensioner och kommentarer om datormössen. Själv äger jag en helt underbar Ace Edge 3200 Svart (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=501936) som passar i min hand otroligt bra.
Men tror dock att den bara kan användas till högerhänta.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Har köpt en Mionix Naos 5000 och är supernöjd med den. Skön, bra och lagom med knappar. Rekommenderar verkligen. Har haft ett gäng Razer möss men kvaliteten på dem är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

snozan
Finns väl ingen direkt anledning att välja g400(mx 518) framför G500(g5) om du har pengarna. Personligen skulle jag köpt G700(g7).

Den är billigare å gör samma jobb som en laser. Laser har oxå den förmågan att inte funka på alla underlag. G700 är vansinne med tanke på att den är trådlös

Hade Mx500 funnits hade ja rekommenderat den.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Haft en MX518 nu några år, älskar den musen.. Men den började bli sliten så jag köpte mig uppföljaren (G400) och är lika nöjd

Edit: Såg någon review om G500, scrollen skulle inte vara så värst rolig tydligen, Men du får bilda dig en egen uppfattning

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Haft en MX518 nu några år, älskar den musen.. Men den började bli sliten så jag köpte mig uppföljaren (G400) och är lika nöjd

Edit: Såg någon review om G500, scrollen skulle inte vara så värst rolig tydligen, Men du får bilda dig en egen uppfattning

jo, scrollen på G500 är helt underbar!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Jag var precis och köpte en Logitech MX Performance... WOW vilken mus, hänger med precis lika bra som min Qpad 5K i spel men är mycket skönare! Riktigt gött med trådlöst också (=

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Bästa musen

Logitech G9X Laser Gaming Mouse
https://www.inet.se/artikel/6606217/logitech-g9x-laser-gaming...

Visa signatur

GigaByte EP35-DS3 - Intel Core 2 Quad Q6600@2.44GHz - 8GB Corsair Dominator DDR2 PC8500 - Crucial M4 128GB ,1TB Hdd- XFX Radeon HD 5870 - Antec Sonata III - Svart (500w), Thoshiba HDTV 37"

Permalänk
Medlem

Gick precis från en Razer copperhead som jag har suttit på sedan säkert 4-5 år tillbaka till en Steelseries Sensei, kan rekommendera den för att du kan få den att fungera exakt som du vill

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

kan starkt rekommendera Qpad 5k, har själv en sådan.
Som den är formad och att den väger så lite gör att det känns som att styra datorn med ett moln i handen

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Köp en Steelseries Xai eller Sensei. Har själv en xai och ångra mig inte för en sekund att jag skaffade den.

Permalänk
Medlem

Sitter med en Roccat Kone och den är underbar, vikterna som man får med är myckt bra för att få ut känslan i musen, bara byta emellan och testa:)
Rätt så stor mus men jag har även väldigt stora händer så för mig är den perfekt! Skulle nite säga att den är enorm utan att nog vem som helst kan ha den, men den har längd, naos5 5k och några steelseries har jag testat men mina fingrar når övere hela musen :/ men inte med min Kone<3

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Avstängd

Väldigt inhviduellt, Razer + Logitech gör bra grejer iaf. Testa helst musen eller kolla på videos om de.

Permalänk

Du är inte gamer va? haha logitech... nej

Köp en microsoft 3.0 eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag har en Cyborg RAT 7. Antingen älskar man den eller så hatar man den, ser ju ganska speciell ut

Permalänk
Medlem

Har haft en MX518 och den är ju sjukt bra, men har haft min G500 i nån månad nu och jag är lika nöjd med den. Men den har ju lite fördelar också såklart. Byta dpi snabbt under spelet gång är ju bästa funktionen men den fanns ju redan på föregångarna men sen gillar jag att kunna byta vikter på den. Kan rekommendera G500:an.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Ända sen Steelseries började göra möss har jag kört med dem! Kan inget annat än rekommendera dem, grymt sköna och av väldigt bra kvalité.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haggert:

Ända sen Steelseries började göra möss har jag kört med dem! Kan inget annat än rekommendera dem, grymt sköna och av väldigt bra kvalité.

Ursäkta men steelseries möss, bra kvalité?

De har faktiskt den sämsta kvalitén på spelmöss får jag säga. Min IKARI blev det glapp på, även sensorn är dålig. Många av mina kompisars IKARI går antingen sönder eller så brister det ngn annan stanns, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag kan Rekommendera Razer Deathadder, då jag älskar hur den ligger i handen, inte för dyr heller.
Kommer säker få mycket skit för detta, men jag gillar det Razer gör.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Zowie ec1 eller ec2 beror på vilken storlek du vill ha. Man kan väll säga att det är en utvecklad version av 3.0:an. Alla jag känner som testat den älskar den. Finns i svart och vit färg. Den svarta har bättre grepp och den vita har anti-svett material ^^. Jag kör personligen på den vita och älskar den.

Permalänk
Medlem

Steelseries XAI / Sensei. har haft min XAI i snart 2 år, funkar perfekt, skön i handen och man kan ändra inställningarna till precis det man vill ha

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Razer Imperator är utan tvekan det bästa köpet jag har gjort inom Möss. Den har upp till 5600 Dpi vilket bör räcka.
Ligger väldigt lätt och bekvämt i handen. Rekommenderar inte trådlösa. Första jag kollar när jag köper möss är -

- Bekväm?
- Lättåtkomliga knappar
- DPI
- Musfötterna
- Vad för typ av sladd
- Kvalité

Visa signatur

Corsair Carbide 500r | Intel i7 2600k 3,8 Ghz | Asus P8P67 Pro | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 16 GB|Asus GeForce GTX 580 DirectCU II 1,5 Gb | Corsair Gameing 800 W |

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/mouse_ace_edge3200_laser_gaming_... skulle rekommendera då den är grymt prissvärd nu:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Tack!

Tack alla som har hjälpt till!

Skrivit upp några av de tips ni givit och imorgon ska in på affären och klämma och känna på några av dem

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Ursäkta men steelseries möss, bra kvalité?

De har faktiskt den sämsta kvalitén på spelmöss får jag säga. Min IKARI blev det glapp på, även sensorn är dålig. Många av mina kompisars IKARI går antingen sönder eller så brister det ngn annan stanns, tyvärr.

Ja då vet jag inte vad du/de gör med sina möss. Mina har fungerat utan problem. Har kört med både Ikari, Xai, och nu Sensai.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Skrivet av Fkr93:

Hej, jag tittar på konstruktionen, dpi:n och självklart recensioner och kommentarer om datormössen. Själv äger jag en helt underbar Ace Edge 3200 Svart (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=501936) som passar i min hand otroligt bra.
Men tror dock att den bara kan användas till högerhänta.

Skrivet av onYYx:

jo, scrollen på G500 är helt underbar!

Har känt och klämt på några möss och de jag fastna för var G500:an och Ace Edge 3200

Tänkte fråga er som har någon av dessa möss, vad är deras för och nackdelar? (vad gillar ni mest med den och vad gillar ni inte med den) Tacksam för svar!
(och jag är högerhänt)

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde åka in till en affär och känna på olika möss.
Tips på möss:
Om du håller musen med Palm-grip: SteelSeries Ikari http://www.inet.se/artikel/6900848/steelseries-ikari-optical-...
--------"--------Finger-grip/Claw-grip: CM Storm Spawn http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623854