Ännu en BF3 (och lite andra spel) köptråd, dock med liten twist!

Permalänk

Ännu en BF3 (och lite andra spel) köptråd, dock med liten twist!

Hejsan!

Jag står i det angenäma problemet att skaffa mig en pc ganska så snart. Målet med den är att kunna spela bland annat Bf3, och garanterat lite andra trevliga spel. Självklart så ska den byggas ihop av mig själv, det borde inte vara något problem. Budget för projektet är i krokarna runt 12k, men om det skulle bli 15 så får det väl vara så.

Att jag skapar en ny tråd beror på att jag vill spela i 1440p (2560x1400) medans de flesta andra verkar vara inne på 1080p..

Konceptet är ungefär detta:
Fractal Design define r3 (om allt får plats, annars får man ta något annat..)
i5 2500k
Intel SSD
8/16Gb RAM
Ett antal Noctua fläktar och sannolikt en Noctua CPU kylare (är vattenkylning att föredra?)
Trevligt modulärt nätagg

Som ni ser ovan har jag inte listat något grafikkort eftersom jag inte har någon som helst aning på den fronten. Optimalt vore egentligen om det vore tillräckligt med ett 6970 men för vettiga spelprestanda så kanske mer behövs, värt att tillägga är att jag är ute efter vettiga spelprestanda. Obefintligt lagg på ganksa höga inställningar, behöver inte vara maxat.

Nu blev det visst lite långt och osammanhängande, hoppas på lite tips ändå!

Hade gött!

Permalänk
Skrivet av Viktor959:

Hejsan!

Jag står i det angenäma problemet att skaffa mig en pc ganska så snart. Målet med den är att kunna spela bland annat Bf3, och garanterat lite andra trevliga spel. Självklart så ska den byggas ihop av mig själv, det borde inte vara något problem. Budget för projektet är i krokarna runt 12k, men om det skulle bli 15 så får det väl vara så.

Att jag skapar en ny tråd beror på att jag vill spela i 1440p (2560x1400) medans de flesta andra verkar vara inne på 1080p..

Konceptet är ungefär detta:
Fractal Design define r3 (om allt får plats, annars får man ta något annat..)
i5 2500k
Intel SSD
8/16Gb RAM
Ett antal Noctua fläktar och sannolikt en Noctua CPU kylare (är vattenkylning att föredra?)
Trevligt modulärt nätagg

Som ni ser ovan har jag inte listat något grafikkort eftersom jag inte har någon som helst aning på den fronten. Optimalt vore egentligen om det vore tillräckligt med ett 6970 men för vettiga spelprestanda så kanske mer behövs, värt att tillägga är att jag är ute efter vettiga spelprestanda. Obefintligt lagg på ganksa höga inställningar, behöver inte vara maxat.

Nu blev det visst lite långt och osammanhängande, hoppas på lite tips ändå!

Hade gött!

För så hög upplösning skulle nog två 6970 vara mer lämpligt än ett.
Det viktigaste för dig i valet av grafikkort kommer vara att du skaffar minst 2 GB VRAM ifall du vill spela på high/ultra. På den punkten är AMDs kort i regel bättre, med generöst med minne på sina starkare modeller.
Även två 6950 2GB skulle leverera godkänd prestanda, eller ett 6990 ifall du endast vill ha ett kort.

Vad det gäller CPU så kanske du ska överväga i7 2600K istället eftersom BF3 drar ganska stor nytta av HT. Men en klockad 2500K skulle antagligen inte bli en flaskhals.

Du kan läsa mer här: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...