Skyddat utrymme på hd?

Permalänk
Gäst

Skyddat utrymme på hd?

Finns det något skyddat utrymme på hdn som inte rensas vid formatering?
Som bl.a. märker om man installerat ett program förut?
Kan det finnas något verktyg som plockar bort detta?

Hoppas någon vet vad jag menar....

MVH Kalle

Permalänk
Medlem

nej?

Det enda jag vet är att ntfs sparar en mapp på ca 70mb men det är väl bara systemfiler för partitionen.
Annars är det väl bara att ta bort partitionen och skapa en ny.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Gäst

Konstigt, men när jag installerat programmet och sedan formaterar hdn och därefter installerar om detta program så säger den att det redan har installerats på maskinen. Alltså en gång förrut....

Fattar inget, om man formaterar hdn ska väl allt raderas, eller??

Permalänk
Medlem

Bootsektorn på hårddisken töms inte, sen är det väl inte garanterat att den verkligen skriver över varje del på hårrddisken vid formatering.
Det bara skapas ett nytt filsystem.
Sätt in hårddisken i en linuxburk och fyll den med 0'or med "dd", sen är den garanterat tom.

Visa signatur

Anytime is Coffeetime !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Konstigt, men när jag installerat programmet och sedan formaterar hdn och därefter installerar om detta program så säger den att det redan har installerats på maskinen. Alltså en gång förrut....

Fattar inget, om man formaterar hdn ska väl allt raderas, eller??

Är det din sys disk du har formatera lr är det en annan disk? För om det är en annan disk och du vill installera samma program som du hade tidigare så kan det finnas kvar gammla register poster som ställer till det om du inte avinstallerade progget!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Gäst

Programmet installerades på systemdisken. Givetvis har jag skapat en ny partition vid formateringen.
Kan installationsprogrammet skriva till nån sorts master boot sektor som inte raderas vid formatering och partitionering?
Detta borde man kunna radera på nåt sätt...
Kanske med nåt program?

Tack för de andra svaren och hoppas nån kan svara på följdfrågorna.

MVH Kalle

Permalänk
Medlem

om du har problem med detta så fins det program som "whipar"(reservationer på stavningen) alltså skriver 0 alt 1 på rubb o tubb...
boot sektorn avänds enbart av "systemet" den skall inte användas av nått 3dje parts program så vit jag vet

Visa signatur

p4 2.53@161*19 | P4G8X d | 2*256 twinmos 3200 | PoV ti4200 xp | 120 GB 120gxp | creative live value!
bara 13000p.. RAZ